Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-02, 11:34
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om inte någon annan av dagens "komiker" ganska snabbt gör en sketch eller sång om Özz senaste bravader så är det riktigt ynkligt.

Då kan man lika gärna lägga ner hela branschen & istället inrätta ett "Statens komiska råd" under Kulturdepartementet. Där Alice Bah Kuhnke, med hjälp av Nina Rung, Minna Dennert & Sveriges muslimska råd, beställer skämt av godkända "komiker".

Ja, konstigt att ingen av dessa s.k. komiker häcklat Özznan alls. Svagt.
Citera
2018-05-02, 11:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vilken medborgare skulle ens komma på tanken att anlita folk som Akilov, ha honom boende på sin fastighet, låta honom och hans kamrater utföra jobb?
Med tanke på att klanen Nujen arbetar & bor i Stockholm så måste man ju ha litat på Akilov & Co såpass att man gav honom nycklar till kåken så dom kunde bo där. Vilket indikerar att Nujens kände uzbekerna sedan tidigare.

Med mycket stor sannolikhet har dessa även tidigare utfört svartjobb på släktens fastigheter i Nacka & visat sig pålitliga.
Citera
2018-05-02, 11:35
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Tänk om han istället i intervjun som några redan skrivit sagt något i stil med.
"Det har nu kommit till min kännedom att vi som äger huset via vår projektledare anlitat svart arbetskraft för en del av vår renovering på vårt sommarhus i Gotland. Vi har därför redan tillsammans med Skatteverket gjort en bedömning hur mycket skatt vi skulle ha betalt och betalt in den summan om x x pengar. Så här i efterhand skäms jag över att det blev som det blev, detta får bli en lärpenning för mig och min syster. Jag och vi vill ju självklart göra rätt för oss, vilket jag bl a skrev om i Expressen för någon vecka sedan."

Då bedömer jag att hela denna diskussion hade varit död och att hans karriär eventuellt hade kunnat fortgå. Tror dom flesta inklusive jag själv har betalt polare eller varför inte firmor/hantverkare svarta pengar. Vi är också alla människor som gör misstag, och vi blir ofta förlåtna om vi står för dessa misstag. Det som blir ett hyckleri är att han skriver en sak och gör precis tvärtom.

Ja, diskussionen hade varit avväpnad och död.

Men nu gjorde han inte det och jag tror att förklaringen finns i skillnaden mellan skam- och skuldkultur, precis som andra diskuterat.

Det visar också hur svårt det är att integrera invandrare. 30 years and counting. Det är inte de som ska integreras utan vi svenskar.
Citera
2018-05-02, 11:36
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Jag under om det är en slump, trots att det verkar vara det för somliga. Varför vill olika krafter att det ska vara en slump? Vem har nytta av rädda klanens skinn?

Vilken vanlig medborgare har dessa kontakter med asylsökare, Uzbekier, skäggiga karlar och folk som hittas i zigenarläger?

Vilken medborgare skulle ens komma på tanken att anlita folk som Akilov, ha honom boende på sin fastighet, låta honom och hans kamrater utföra jobb?

Skulle någon komikerkollega eller annan journalist på Expressen ta hem arbetskraft de inget vet om och avlöna dem svart? Är det så normalt...?
Klart det inte är normalt.
Som opinionsbildare eller offentlig person är man ju både rökt, stekt och grillad om man blir ertappad.
Fast det är klart, om du har en svåger......
Citera
2018-05-02, 11:37
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Ja, konstigt att ingen av dessa s.k. komiker häcklat Özznan alls. Svagt.

Jag skulle gissa att samtliga också anlitat svart arbetskraft, och de vill inte kasta sten i glashus som Özz.
Citera
2018-05-02, 11:45
Medlem
madsolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om din pappa hyr svartarbetare till din mammas hus och till hennes företag så ja, då kommer skatteverket debitera henne. De har dessutom omvänd bevisbörda: Din mamma måste visa papper på att hon betalat erforderliga arbetsgivaravgifter, skatt på lönen till den anställde etc. Annars skulle olika delägare alltid kunna skylla på varandra och ingen skulle behöva ta ansvar.

Och hur som helst behöver ju inte din mamma lägga upp dryga videos på Youtube och anklaga folk för att vara pedofiler. Din mamma kan ju istället såga åt din pappa att ta på sig det istället för att de skall skylla på varandra som typiska gruppvåldtäktsmän från MENA-länder.

Nej nej din mamma och pappa äger huset tillsammans, pappan har i eget bevåg anställt svartjobbare, detta nystas upp av relevant my dighet, kommer då din mamma stå ansvarig för din pappas (som även han är delägare i huset och bestämt poängterar att han på eget bevåg utan mammans samtycke eller kunskap inhyrde svartarbetskraft) misstag?

För du skrev "om din pappa hyr svartjobb ÅT din mamma" det är ju helt annat, pappan hyr åt sig själv där råkar mamman också vara delägare men hon känner Ej till pappans planer och tillvägagångsätt. Det ni menar är alltså oavsett om mamman vet det eller inte och oavsett om pappan är ägare till vederbörande fastighet kommer mamman straffas för det trots att hon inte hade en aning om vad som pågår förutom möjligtvis ha delegerad din pappa att sköta utbygget på ett "ärligt" sätt.

Liknelse: du jobbar på ett företag och gör något brottsligt i namn av vederbörande företag utan lov från dina chefer osv. Försäkringar pengar eller liknande. Kommer din chef sitta i fängelse för det trots att denne inte visste något. Det ser ut på ditt inlägg att du. Menar att detta är så det funkar i Sverige?

Entendo?
Citera
2018-05-02, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Kan svågern ha betalat in arbetsgivaravgifter, etc i efterhand? Det vore ett billigt sätt att få bort allt intresse från skatteverk och polis. Då är det också taktiskt att inte berätta detta för media, eftersom det vore ett erkännande att det hade rört sig om svarta pengar till att börja med. Och Özz kan fortfarande att hävda att inga fel har begåtts.

Betalar man in skatter och avgifter i efterhand innan man upptäcks så är väl det OK. Efter man upptäcks så är det ett brott.

Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Visst finns det säkert en del FB:are som njuter lite extra mycket i detta case när det är en invandrare som trampat i klaveret. Hade inte varit samma typ av kommentarer om det var t ex Johan Glans som gjort bort sig på detta vis. Det jag, och många med mig, stör sig på (man blir förbannad på) är att det är så uppenbart att:
1. Han skriver nyligen i Expressen om hur viktigt det är med moral och att man betalar skatt o s v.
2. Han gör precis tvärtom, d v s betalar ut pengar direkt till en hantverkare (Akilov). Trots att han haft ett par månader på sig att ta fram faktura och skatteinbetalningskvitton.
3. Han skyller ifrån sig under en hel intervju och försöker dessutom ge sig på Janne Josefsson på det mest primitiva sätt.
4. Han lägger ut denna intervju på nätet och tror att han ska få sympati för denna. De som tycker att Nujen beter sig lämpligt i denna intervju har jag mycket svårt att förstå.

Tolkar detta som att Nujen är rejält pressad och inser att hela hans karriär står på spel.

Tänk om han istället i intervjun som några redan skrivit sagt något i stil med.
"Det har nu kommit till min kännedom att vi som äger huset via vår projektledare anlitat svart arbetskraft för en del av vår renovering på vårt sommarhus i Gotland. Vi har därför redan tillsammans med Skatteverket gjort en bedömning hur mycket skatt vi skulle ha betalt och betalt in den summan om x x pengar. Så här i efterhand skäms jag över att det blev som det blev, detta får bli en lärpenning för mig och min syster. Jag och vi vill ju självklart göra rätt för oss, vilket jag bl a skrev om i Expressen för någon vecka sedan."

Då bedömer jag att hela denna diskussion hade varit död och att hans karriär eventuellt hade kunnat fortgå. Tror dom flesta inklusive jag själv har betalt polare eller varför inte firmor/hantverkare svarta pengar. Vi är också alla människor som gör misstag, och vi blir ofta förlåtna om vi står för dessa misstag. Det som blir ett hyckleri är att han skriver en sak och gör precis tvärtom.

Jag hade gärna sett framför allt Schyffert eller Betnér hamna i samma klister som Özz satt sig i. Det hade glatt mig.

Citat:
Ursprungligen postat av madsolar
Va e problemet, han har ju svarat att han inte har något med det å göra vad mer ska han svara på?

Problemet är att han och systern är fastighetsägare och därmed byggherrar. Då har båda två allt med det att göra.

För protokollets skull, Özz har inte svarat på några frågor. Han har bara avbrutit JJ och varit allmänt otrevlig. Man kan säga att han höjde inte precis skötsamma invandrares status i landet. Många har ju nämligen betraktat sådana som Özz och Debbie som integrerade invandrare.

Om jag på motsvarande vis flyttat till annat land och en svensk familj betedde sig som Nujens hade jag gjort allt för att distansera mig från dem. Hade gärna sett dem få rejält med stryk av andra svenskar.
Citera
2018-05-02, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Kan ju vara så, men jag vet inte. Men när Akilov kommer ut på anstalt så kommer det nog att hända saker. Killen kommer att ha allt han behöver på kåken. Men han kommer att behöva ännu mera - pengar. Kanske han också vill ge igen för att ha blivit utnyttjad och behandlad som en idiot. Så han kommer nog att skriva en bok och ge intervjuer. Göra allt för att dra in pengar. Han vet sanningen om Nujens och han är inte kurd. Tillslut så måste han också gynna sin egen klan och de verkar bo i Uzbekistan. Tillslut golar han nog och sätter Nujens på pottan. Tror jag. Vänta bara.

Gynnar han sin egna klan?
Hans familj?
Han har ju barn som bor ensamma i hemstaden och deras mamma hörde jag är utomlands nån annanstans.
Vem skickar pengar och tar hand om barnen?
Såg ett reportage om hans hemby och där det verkade som om hans ungar fick klara sig bäst de ville.
Kommer tyvär inte ihåg var jag såg detta.

Kommer dumma Sverige nu ta hit hans barn och ta hand om dom så dom kan träffa sin pappa trots att han inte verkar ha brytt sig om dom?
Citera
2018-05-02, 12:04
Medlem
Citat:
Jag under om det är en slump, trots att det verkar vara det för somliga. Varför vill olika krafter att det ska vara en slump? Vem har nytta av rädda klanens skinn?

Vilken vanlig medborgare har dessa kontakter med asylsökare, Uzbekier, skäggiga karlar och folk som hittas i zigenarläger?

Skulle någon komikerkollega eller annan journalist på Expressen ta hem arbetskraft de inget vet om och avlöna dem svart? Är det så normalt...?

Jag håller med dig. Varför försöker många, även vettiga FB:are, så fort avfärda allt som en slump?

Debbie och Dammråttan bor i ett hus värderat till 17 miljoner. Sannolikt täljer de precis som Özz guld på skattebetalarnas bekostnad. Varför engagerar dessa människor trasiga illegala? Hur kommer de ens i kontakt med dem?

Citat:
Nej nej din mamma och pappa äger huset tillsammans, pappan har i eget bevåg anställt svartjobbare, detta nystas upp av relevant my dighet, kommer då din mamma stå ansvarig för din pappas (som även han är delägare i huset och bestämt poängterar att han på eget bevåg utan mammans samtycke eller kunskap inhyrde svartarbetskraft) misstag?

För du skrev "om din pappa hyr svartjobb ÅT din mamma" det är ju helt annat, pappan hyr åt sig själv där råkar mamman också vara delägare men hon känner Ej till pappans planer och tillvägagångsätt. Det ni menar är alltså oavsett om mamman vet det eller inte och oavsett om pappan är ägare till vederbörande fastighet kommer mamman straffas för det trots att hon inte hade en aning om vad som pågår förutom möjligtvis ha delegerad din pappa att sköta utbygget på ett "ärligt" sätt.

Liknelse: du jobbar på ett företag och gör något brottsligt i namn av vederbörande företag utan lov från dina chefer osv. Försäkringar pengar eller liknande. Kommer din chef sitta i fängelse för det trots att denne inte visste något. Det ser ut på ditt inlägg att du. Menar att detta är så det funkar i Sverige?

Entendo?

I Sverige gäller att det är din skyldighet att känna till alla lagar. Är det något du är osäker på får du ta reda på det. Gör du fel och ertappas, medvetet eller omedvetet är det ett brott och då utdöms ett straff. Frågor på det?

Flytta hem!
Citera
2018-05-02, 12:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Entendo?

Men skatteverket har andra regler än om du tex gjort dig skyldig till bedrägeri. Om du begått skattebrott som i aktuellt fall så ja; företaget får stå till svars för de skattebrott företaget dragit nytta av oavsett vem i personalen som hanterade kontot. Menar du att företag kan skita i alla skatter och sedan säger chefen att det har hans svåger gjort? Då skulle inga företag betala skatt. Özz har ökat sin förmögenhet genom att värdet på hans egendom ökat genom renoveringen. han har dragit ekonomisk fördel av skattebrottet. Sedan beror det på vem som är byggherre.
Citera
2018-05-02, 12:13
Medlem
carambolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Varför försöker många, även vettiga FB:are, så fort avfärda allt som en slump?

Debbie och Dammråttan bor i ett hus värderat till 17 miljoner. Sannolikt täljer de precis som Özz guld på skattebetalarnas bekostnad. Varför engagerar dessa människor trasiga illegala? Hur kommer de ens i kontakt med dem?

Just därför att det inte verkar mest troligt.

Just därför att vi redan nu har tillräckligt för åtal.

Och för att vi inte vill ge vatten på kvarn till dom som menar att det är absurt att misstänka att Nujens medvetet sponsrar terrorism. Först måste vi reda ut vad vi faktiskt har på bordet - och det räcker väldigt långt. Vi tar det steg för steg, rättssäkert, i det här landet.

Att Nujens anlitar trashankar fastän de redan är så täta är inget konstigt i sig. Mycket vill ha mer. Ingen som gör en investering vill gå back på den. Se tex Ingvar Kamprad.

Att renovera fastigheter helt vitt kostar enorma pengar. Och att sätta upp en "teater" på vischan på Gotland är ju ingen guldgruva i sig. Alltså gör man allt för att hålla nere kostnaderna. Fullständigt hänsynslöst, laglöst och omoraliskt - men logiskt. I motsats till att Nujens medvetet skulle sponsra terrorism. Sanningen är att dom skiter i alla utom sig själva.
Citera
2018-05-02, 12:21
Medlem
dobbelinas avatar
Jag tror Özz snart kommer att ha väldigt mycket fritid.
Då har han all tid i världen att komponera fler värdegrunds & moralkompass
krönikor till Expressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in