2018-05-01, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Om du inte tror mig, tror du på en åklagare?

https://nyheter24.se/nyheter/brott-straff/886076-att-stirra-in-i-grannens-lagenhet-kan-leda-till-fangelsestraff

"Vad kan man få för straff?

– Fängelse. Men det normala är bötesstraff för ofredande, säger Sven-Erik Alhem.
"

Dumskalle, se mitt inlägg en sida bakåt. Det står ju i artikeln att det är ok om du inte typ köper en kikare och glor in.

Edit som svar på ditt andra inlägg: jag kan inte tolka det jag läst på något annat sätt. Hur kan du få det som står i artikeln till att det är olagligt att se in till andra som du kan se bara du tittar ut? Om du köper en kikare, eller går nära fönstret med syfte att se in: ja, det är inte lagligt verkar det som, men annars?
Senast redigerad av tomtoddler 2018-05-01 kl. 15:30.
Citera
2018-05-01, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tomtoddler
Såhär skrivs det på Nyheter24, världens kanske sämsta site, men jag antar att personen som intervjuas är riktig och har koll:

"Enligt Sven-Erik Alhem, tidigare överåklagare, beror det på hur situationen ser ut. I vissa fall kan det ju vara svårt att undvika att se in i någon annans hem."

"Här handlar det om vad som anses rimligt och normalt – och inte, enligt Sven-Erik Alhem.

– Man kan ju inte stänga igen ögonen. Ju tätare du bor, desto mer kontakt har du med dina medmänniskor på ett naturligt sätt. Men det är det onaturliga sättet som lagstiftaren förbjuder. Om du till exempel köper en kikare för att glo in på grannen, då är det en kränkning av grannens integritet. Men om du tittar ut från din balkong och råkar ha några som bor en bit ifrån som du då ser, då är det självklart att det är tillåtet."

Så nog får man titta in, allt.

Precis. Grannen skulle ju däremot kunna yrka på att TS blottar sig öppet vid fönstret där både vuxna och barn kan se mittemot. Dessutom verkar TS göra det ofta och hålla koll på folk som tittar eller so har TS en släng av schizo.
Citera
2018-05-01, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du får det att låta som att insatsstyrkan kommer så fort någon råkar titta en sekund för länge men så funkar det inte, det ska mycket till innan det blir tal om att lagföra någon.
Kan du citera vart du läser in det i det jag skrivit, det blir enklare att reda ut dina missförstånd om jag får tillgång till den texten.
Citera
2018-05-01, 15:28
Medlem
poxers avatar
Citat:

https://nyheter24.se/nyheter/brott-straff/886076-att-stirra-in-i-grannens-lagenhet-kan-leda-till-fangelsestraff

– Fängelse. Men det normala är bötesstraff för ofredande, säger Sven-Erik Alhem.
"
Bilkörning kan ge fängelse... om man kör på någon. Är du ute efter att trolla lite eller är du bara dum i huvudet?
Citera
2018-05-01, 15:30
Bannlyst
Citat:
Okej, du vet inte själv. Uppfattat!

Jag har ingen förpliktelse att kondensera ner mitt svar så att en aspergers kan förstå utan att se hela sammahanget i sin helhet. I denna diskussionen är du för mig fullständigt irrelevant och därmed har jag ingen nytta av att fördjupa förklaringen eller ha en diskussion med dig då du tillför mig noll.
Citera
2018-05-01, 15:49
Medlem
Citat:

"

Från artikeln:

Citat:
Men om du tittar ut från din balkong och råkar ha några som bor en bit ifrån som du då ser, då är det självklart att det är tillåtet.

Tack för att du bevisade att du hade fel där!
Citera
2018-05-01, 16:21
Medlem
Är han en svensk?
Citera
2018-05-01, 16:35
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Även där har du fel, folk har blivit dömda utan att ha runkat.

Håll dig till ämnet. Kolla in genom andras fönster ifrån sin egen uteplats/fönster/balkong är lagligt vilket är ämnet här. Det du är inne på är om du står utanför någons fönster och kollar in ifrån en trottoar eller allmän plats. Det är stor skillnad.
Citera
2018-05-01, 16:36
Medlem
Man får inte stå naken i sitt fönster så andra kan se. Det kallas blottning.

Hade gubben stått naken och TS suttit på balkongen så hade tråden handlat om "min granne blottar sig när jag sitter på balkongen"

Men kvinnor är ju alltid offer.
Citera
2018-05-01, 17:06
Medlem
Hur svårt är det att dra igen gardinerna/persiennerna? Om du inte har det i alla rum, byt om i det som har det?
Citera
2018-05-01, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuicideNorge
Man får inte stå naken i sitt fönster så andra kan se. Det kallas blottning.

Hade gubben stått naken och TS suttit på balkongen så hade tråden handlat om "min granne blottar sig när jag sitter på balkongen"

Men kvinnor är ju alltid offer.

Haha så sant men ändå så sjukt
Citera
2018-05-01, 17:36
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Antingen säger du åt han att du inte uppskattar hans gloende eller så köper du persinner eller gardiner.
Baserat på namnet TS har så utgår jag från att hon är svensk och därmed är konfrontation säkerligen uteslutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in