2018-04-30, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
[/b]Tack för exakta tidsangivelser.

Jag ser det som fyra faser:
1/ Den manipulativa fasen som är upphetsande (förspel) kan vara i tornet på väg ut till Middlegrund.

Att PM är rejält till sig i trasorna skvallrar kanske kryssningsfartyget Aidabella om.
PM gick ner först, skickade ett mess till KiM i tornet ,kanske -Kaffe och kakor framdukat. Varpå KiM skickade ett sista mess till pojkvän- Han har köpt kaffe och kakor! Sedan går KiM ned. Vi vet inget vad som hände därefter. Jag kan tänka mig att PM ville att det skulle inledas normalt för att därifrån låta atmosfären ändras,till att efterhand bli alltmer mörk och hotfull.
Det är mycket troligt.
Men PM var kanske redan så upphetsad att de räckte med 10 -15 minuter av det förspelet.
Det är en sista aktivitet på KiMs mobil (du har tidsangivelsen) som troligtvis kommer från ubåten.

2/ Aktiv tortyr. (fysiskt och psykiskt) och med tanke på skadorna, 1,5 timme till 2 timmar är väldigt lång tid.

3/ Dödsfascination, intresse för lemlästning. Filmande (troligtvis stödd på armbågarna för närbilder).
Känna triumf över skyddslösa kroppsdelar i sin ägo. Njuta av sin makt och kontroll.mm mm.
Jag tror att PM njöt lika mycket av den delen som han njöt av punkt 2/ och punkt 1/

4/ Avslutande del där han gör sig av med kvarlevorna samt bevis.

PS. Det är både försvarsadvokat såväl som Åklagares jobb att så frön för tvivel.
Att Jacob säger "kan varit vid liv långt in på natten" är just för att så tvivel. För att riktigt understryka hur förfärligt det här brottet kan vara. Det är hans jobb som ÅK.

Vad det gäller fartygsincidenten vid midnatt (ca 23.30): Så kan det bero på att PM efter att messat hustrun släpade in kroppen i duschutrymmet samt huvud/hals för blodavrinning. Verkar logiskt att han började med det så fort som möjligt pga blodet.

Dessvärre tror jag också att kattens lek med råttan och sen tortyren höll på i flera timmar innan han gav henne dödsstöten.
Citera
2018-04-30, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag håller med dig om tiden för styckning. Jag tror att Madsen kan stycka ett lik under en timme. Han hade en såg och har erfarenhet av såga metaller i sitt yrkesliv.

Metaller??? Det är väldigt mycket svårare att stycka en människa! Inte minst pga kroppskonsistensen och allt blod, färskt eller koagulerat blod. Kroppen ligger knappast stel som en metallbit. Den är lealös och mkt svårhanterlig.

Har tyvärr ingen länk till det jag läst om styckning för flera år sen, men det lär vara ett jävla svårt jobb att ta sig igenom särskilt lederna, så att det skulle ta en timme är helt fel. Möjligen skulle en slaktare eller jägare kunna klara det på en timme, men inte folk som inte vet var och hur man styckar.
Citera
2018-04-30, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Dessvärre tror jag också att kattens lek med råttan och sen tortyren höll på i flera timmar innan han gav henne dödsstöten.

Ja, Madsen gick all-in. Han är inte direkt känt för att vara en medelmåtta. Tvärtom. Så också här. Att han skulle avvika från sitt gängse beteendemönster må vissa nära, men jag delar dom inte.

Kims kroppsdelar är övertydliga liksom ÅK bevisning. Vi vet inga detaljer men även domen är övertydlig. Liksom mental erklärungen.
Citera
2018-04-30, 23:19
Medlem
Citat:
Herregud så hemskt. Och dessutom av en dansk!
Citera
2018-04-30, 23:31
Medlem
Citat:
Men hur tänker du då? Rent praktiskt men även PMs sexuella fantasi? Hur många timmar tror du PM kunde bärga sig innan han fick den uppfylld efter år av längtan?
Citera
2018-04-30, 23:33
Medlem
Citat:
Metaller??? Det är väldigt mycket svårare att stycka en människa! Inte minst pga kroppskonsistensen och allt blod, färskt eller koagulerat blod. Kroppen ligger knappast stel som en metallbit. Den är lealös och mkt svårhanterlig.

Har tyvärr ingen länk till det jag läst om styckning för flera år sen, men det lär vara ett jävla svårt jobb att ta sig igenom särskilt lederna, så att det skulle ta en timme är helt fel. Möjligen skulle en slaktare eller jägare kunna klara det på en timme, men inte folk som inte vet var och hur man styckar.
Jag menade att han kan tekniken att såga och blir inte trött i handen och armen fort. Angående tiden, tror jag att det varierar väldigt mycket mellan person till person. Jag var tveksam om jag skulle länka till ett par videoklipp som jag hittat ( med ledtråd från tidningarnas rapportering) och som Madsen tittat på. I.a.f. länkar jag en av dem som är relevant med tiden för styckning av en kropp. I klippet skär man av huvudet på en kvinna med en vanlig kniv på 30 sekunder!! Om han ville stycka kvinnan i 6 delar (som Madsen gjorde), då, hade han gjort detta på mindre än fem minuter.

Jag varnar känsliga användare.
http://www.bestgore.com/beheading/decapitated-woman-mexico-fastest-mexican-beheading-tape/

I det andra klippet blir en ungflickas huvud avhugget med en machete som är utdraget och fruktansvärt att se på, därför länkar jag inte detta.
Senast redigerad av matematiker 2018-05-01 kl. 00:08.
Citera
2018-05-01, 00:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Herregud så hemskt. Och dessutom av en dansk!
Men eller hur! Speciellt med betoning på att han är dansk! Hur obehagligt som helst.
Citera
2018-05-01, 06:06
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Så här står det i domslutet och det tåls att upprepas;
" at tiltalte har udvist interesse for drab og lemlæstelse af mennesker og også har interesseret sig for ”spidning”.

Ditt första stycke: Jag tror att PM bara ville ha ner KiM i ubåten, dyka ner på botten och slå till så fort som möjligt.
När han nu äntligen hade chansen så vill han inte låta den gå ur händerna.
Om PM väntat för länge? Vad kunde ha hänt då? Allt möjligt som kunde satt stopp för Ubåtsturen och PMs planer.
En fartygsolycka, ett oväntat besök av lots osv
Och blåst på konfekten ville PM inte bli. Så första dyket var hans plan och bästa chans att få sin fantasi uppfylld.
Jag tror att PM hade ca 2 timmar på sig. 1 halvtimme för "lek" och 1,5 timme för det andra. Det han suktade mest efter var halsavskärningen.

Jag tror faktiskt att PM älskar sina tre katter. Och jag tror att han känner sig själsligt besläktad med katten.
Tänk på hur katten lurar på sitt aningslösa byte, smyger sig fram bakifrån för att överraska det genom en snabb skoningslös attack. Och sedan leken, när de släpper sitt byte om och om igen, låter den fly bara för att fånga in den på nytt. Om och om igen. Verkligen psykopatiskt!
(Jag har läst att katten gör så instinktivt för att bytesdjuret producerar adrenalin som gör köttet mört. (?)
För att slutligen sätta in nådastöten. Och sedan är ju katter gosiga också naturligtvis ,som mjuka humlor.

Det som däremot är en stor gåta för mig är, varför PM går och plockar bort musfällor i verkstaden av barmhärtighet, med tre hungriga katter och sina usla finanser. Nåväl, människor är komplexa.
Naturligtvis älskar Det inte sina katter. Det är psykopat. Något mer du inte förstår, Otto. ”Plockar bort musfällor av barmhärtighet”- jaha..
Det här med psykopati är inte riktigt greppbart för dig. Och nej, Dets inre är inte alls komplext, tvärtom oerhört simpelt. EN varelse har Det förmåga att värna, högakta, respektera och älska- sig själv. Förstår man det, så förstår man PM och Det blir också jävligt förutsägbar.
Senast redigerad av Trollet3 2018-05-01 kl. 06:08.
Citera
2018-05-01, 08:13
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
"Peter Madsens ubåt Nautilus har scannats med en lastbilsscanner i jakten på dolda hålrum."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skanningen-gors-av-madsens-efter-spar

Lägger ut landstigningsfilmen än en gång: https://www.tv2.no/v/1225038/
Det behövs inget dolt hålrum för att dölja ett litet minneskort.
Det räcker med att peta in det i en springa någonstans.
Citera
2018-05-01, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Kollade snabbt upp ditt andra fall som jag inte kände till.

Våldtäkt med dödlig utgång. 1981 var den första vändan i byretten för GM för det våldtäktsmordet. Men GM i det fallet hade tidigare suttit inne på förvaring (1975) för 3 våldtäktsförsök. Skrevs ut på prov 1979.

Började direkt med skiten igen. Förvaringen misslyckades därför gick man på livstid den andra gången där det slutade i mord. Även denna man fick en burk med tabletter som skulle hjälpa mot hans lustar med sig från förvaringen 1979. Andra tiden var det för 40 år sedan kan vi notera via dina förlegade exempel.

Kollar du inte upp fallen du hänvisar till? 1975?

Det finns flera nyare fall, och det vet du. T ex Christian Andersen som av Vestre Landsret 2017 dömdes till livstid (bedömd farlig). John Knudsen har vi ju pratat om tidigare, eller hur? Som jag uppfattar ditt resonemang menar du att forvaring alltid ska väljas som påföljd när personen har fått den bedömningen? Alltså även i fall där man når upp till livstid?
Citera
2018-05-01, 09:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Det finns flera nyare fall, och det vet du. T ex Christian Andersen som av Vestre Landsret 2017 dömdes till livstid (bedömd farlig). John Knudsen har vi ju pratat om tidigare, eller hur? Som jag uppfattar ditt resonemang menar du att forvaring alltid ska väljas som påföljd när personen har fått den bedömningen? Alltså även i fall där man når upp till livstid?

Nej så resonerar jag inte. Jag har sagt att förvaring och livstid står i proportion till varann. Du får då yrka på vilket som. Åklagaren här gick på livstid i första hand, i andra hand förvaring, han tänkte inte godta ett tidsbestämt straff på t ex 16 år. Men åklagarens upplägg var förvaring. Kollar du tidigare artiklar har det uppfattas så av media, experter osv. Jag håller med experterna här, detta borde inte blivit livstid, förstagångsbrott och endast ett mord. Borde blivit förvaring enligt mig.

Om man ifall brottet är så illa att man alltid ska gå på livstid istället för förvaring så är ju både en rättspsykiatrisk utredning eller ett yttrande från rättsliga rådet onödiga, du kommer ju ändå inte ta hänsyn till den bedömningen utan kommer ändå yrka på livstid. Är det så du menar?

Sen är jag inte så förtjust i förvaring. Man har i Danmark ett mellanting mellan rättspsykiatrisk vård och fängelse ett mellanting som ökat markant och som ibland utnyttjas för att få gratis år på de brott som inte når upp till de höga årtalen. Unga förövare t ex. Jag har gett två exempel i tråden. En ung kille som mörda en flicka som han träffat på internet, ett annat exempel är den unga flickan som radikaliserades och planerade terrorbrott. Åklagarrna har börjat leka bort begreppet förvaring på sista tiden. Då blir det lätt så att man tappat tron på begreppet.

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/flere-faar-en-forvaringsdom

Varför vill du ha en förvaringsdom på Madsen?
Citera
2018-05-01, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Nej så resonerar jag inte. Jag har sagt att förvaring och livstid står i proportion till varann. Du får då yrka på vilket som. Åklagaren här gick på livstid i första hand, i andra hand förvaring, han tänkte inte godta ett tidsbestämt straff på t ex 16 år. Men åklagarens upplägg var förvaring. Kollar du tidigare artiklar har det uppfattas så av media, experter osv. Jag håller med experterna här, detta borde inte blivit livstid, förstagångsbrott och endast ett mord. Borde blivit förvaring enligt mig.

Om man ifall brottet är så illa att man alltid ska gå på livstid istället för förvaring så är ju både en rättspsykiatrisk utredning eller ett yttrande från rättsliga rådet onödiga, du kommer ju ändå inte ta hänsyn till den bedömningen utan kommer ändå yrka på livstid. Är det så du menar?

Sen är jag inte så förtjust i förvaring. Man har i Danmark ett mellanting mellan rättspsykiatrisk vård och fängelse ett mellanting som ökat markant och som ibland utnyttjas för att få gratis år på de brott som inte når upp till de höga årtalen. Unga förövare t ex. Jag har gett två exempel i tråden. En ung kille som mörda en flicka som han träffat på internet, ett annat exempel är den unga flickan som radikaliserades och planerade terrorbrott. Åklagarrna har börjat leka bort begreppet förvaring på sista tiden. Då blir det lätt så att man tappat tron på begreppet.

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/flere-faar-en-forvaringsdom

Varför vill du ha en förvaringsdom på Madsen?

För mig spelar det ingen roll, livstid eller förvaring. Det viktiga är att han blir inlåst så länge som möjligt. Jag har varit tveksam till livstid pga det du själv skriver ovan men vi får såklart avvakta och se vad Østre Landsret kommer fram till.

En åklagare kan inte på förhand veta vad en mentalerklæring kommer fram till och till syvende och sist är det ju rätten som avgör straffet vad än åklageriet yrkar på.

Menar du att åkl, som i t ex Kundbyfallet, inte skulle begärt farlighetsbedömning av rättspsykiatrin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in