2018-04-29, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det är nog mest för att google lägger alla träffar om detta fall överst i din söklista
Men säkert också för att det inte skrivits så mycket om andra pikeringsfall.

Pikering är annars ett ord som nog mest används inom konditor- och textilvärlden.

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/pikering-(m%C3%B6belkonst)
Används inte "pikering" som term inom fäktningssporten också?
Citera
2018-04-29, 23:09
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag håller med Remark här. Att även när PM ljuger så kan han inte hålla käften.
Han ser hela händelseförloppet i sitt huvud. Berättar små bitar av det men tar naturligtvis bort det som är graverande för honom och fyller i de bitarna med lögner. Som tex luckteorin. Att han behöver förklaringar för att bortförklara spår och bevis är väl snarast en självklarhet.

Det fetade: Har du läst på om skadorna i domslutet?

Ja, jag har lest domen flera gånger.
Citera
2018-04-29, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Ja, jag har lest domen flera gånger.
Don efter person. Vi tänker olika. Jag tycker att om man lägger ihop domslutet med ubåtsturen så får man ett pussel som verkar någorlunda troligt.
Citera
2018-04-29, 23:22
Medlem
katws avatar
Citat:
Det är nog mest för att google lägger alla träffar om detta fall överst i din söklista
Men säkert också för att det inte skrivits så mycket om andra pikeringsfall.

Pikering är annars ett ord som nog mest används inom konditor- och textilvärlden.

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/pikering-(m%C3%B6belkonst)

Om du läste vad jag skrev så handlar det enbart om sökträffar kopplat till det här fallet. INGA andra.
Varför skrivs det i så fall inte om andra "pikeringsfall"?
Citera
2018-04-29, 23:26
Medlem
katws avatar
Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Piquerism
Jag tror inte det finns ett svenskt ord för det ens. Jag tror att det var Leif GW som i veckans brott, talade lite bredvid mun och då kallade det för "pikering/pikeringsskador".

Exakt. Så är det med all säkerhet. Men GW har väl en så upphöjd respekt hos många så därför är det väl inga problem att använda dennes uttryck och fraseringar här i tråden som om det vore vilka ord som helst.
Senast redigerad av katw 2018-04-29 kl. 23:36.
Citera
2018-04-29, 23:28
Medlem
trngws avatar
Citat:
Det fetade: Jag med och jag är svensk.
Det har stått i flera källor att de funnit mycket blod samt hår i duschutrymmet.
Vad ska man dra för slutsats av det?

Att det var där han styckade kroppen där, han ville väl inte bloda ner hela mässen, och i duschen var det lätt att spola rent. Där fanns troligen också en lite rejälare länspump.
Citera
2018-04-29, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Exakt. Så är det med all säkerhet. Men GW har väl en så upphöjd respekt hos många så därför är det väl inga problem att använda dennes fraseringar här i tråden som om det vore vilket ord som helst.
Jag tycker att det är ett bra nyord oavsett vem som myntade det. Som berättar exakt vad det är frågan om.
Istället för lite luddiga omskrivningarna, typ stickskador, skärskador i underlivet. (?)
Citera
2018-04-29, 23:42
Medlem
katws avatar
Citat:
Jag tycker att det är ett bra nyord oavsett vem som myntade det. Som berättar exakt vad det är frågan om.
Istället för lite luddiga omskrivningarna, typ stickskador, skärskador i underlivet. (?)

Nåväl. Förhoppningsvis är det väl inget ord som kommer att bli vardagsmat framöver. Extremgalningar som ska copy-cata (kan man skriva så?) Madsen eller andra extremgalningar hoppas jag vi slipper i Sverige/Norden framöver.
Citera
2018-04-29, 23:44
Medlem
Citat:
Att det var där han styckade kroppen där, han ville väl inte bloda ner hela mässen, och i duschen var det lätt att spola rent. Där fanns troligen också en lite rejälare länspump.
Möjligt. Men jag tror att duschutrymmet var för trångt. Om kroppen och huvudet legat där för att blodet skulle rinna av, förklarar det allt blodet och håret där. Enligt PM så kom det inte mycket blod (?) när han styckade vilket jag nog tror var i mässen. Det var ju mkt. blod även där + att man behöver svängrum för att såga. Jag vet faktiskt inte hur stort duschutrymmet är förstås.(?)
Citera
2018-04-29, 23:46
Medlem
Citat:
Nåväl. Förhoppningsvis är det väl inget ord som kommer att bli vardagsmat framöver. Extremgalningar som ska copy-cata (kan man skriva så?) Madsen eller andra extremgalningar hoppas jag vi slipper i Sverige/Norden framöver.
Det hoppas jag med. Och jag funderar ofta på vem som sitter på andra sidan skärmen. Säkert många pervon som fått inspiration här. Tyvärr.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-30 kl. 00:08.
Citera
2018-04-30, 00:05
Medlem
Citat:
Om du läste vad jag skrev så handlar det enbart om sökträffar kopplat till det här fallet. INGA andra.
Varför skrivs det i så fall inte om andra "pikeringsfall"?
Det har det gjorts. Men inte med den termen. Lustmord, sexualbrott/mord, grov våldtäckt osv brukar det omnämnas.
Jag vet inte om det är bra eller dåligt att danska polisen varit så öppna. Som du sa i ditt andra inlägg, "copy-cata" (visst kan man skriva så!)
Å andra sidan behöver man bara via nätet gå in på en sida med BD/SM sexleksaker för att finna pikeringsdon.
Jag hade aldrig tidigare hört talas om det här förrän GW tog upp det. Jo,knivskärning i underliv med en mattkniv.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-30 kl. 00:08.
Citera
2018-04-30, 03:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Enligt domslutet tror inte rätten på att PM gått upp i tornluckan i mörkret och stängt luckan.

Jag är mycket väl medveten om att Jacob sagt så men det är en tolkningsfråga vad han menar med långt in på natten. Polisens utredare har haft en annan teori (jag har inte funnit det jag läste från förra veckan.)
Och det där har de nog haft som "teori" sedan i höstas. Vi vet säkert att dödstidspunkt ej är fasställd.
Så det lämnar utrymme för spekulationer givetvis.

I domslutet står det mkt litet om ubåtsturen. Jag hade velat höra PMs förklaring till stoppet på 50 minuter i Köge bukt. Tydligen fäster de inget avseende vid PMs förklaringar om ubåtsruttens kringelikrokar.
Men det hade kanske förklarat en del som nu kliar på hjärnan.
Självklart står det inte nåt i domslut att han kan ha drämt igen luckan.
Sett i ett sammanhang tror han att att hon kan ha varit i livet längre än det PM påstår.
Tid kan givetvis inte anges.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in