2018-04-29, 18:31
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Jag pratar om en tid innan du var född, såvida du inte är i 80-årsåldern.
Av någon anledning tror feminister att deras narrativ blir mer sant ju mer de backa tiden eller ju längre ifrån Sverige de kommer.
Jag tror dels att det är irrelevant och troligen inte ens sant.
Varje samhälel är utformat efter en sorts konsensus om det ultimata samhället och det som förhindrar utopin från att bli sann eller hända är att verkligheten är lite mer komplex än så och att det sista du kan ta ifrån folk är deras fria vilja.
Citera
2018-04-29, 18:53
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Varför skriver man en personlig låt tillsammans med någon snubbe?

Inte behövde kvinnor från musikens gyllene ålder för 50 år sedan skriva personliga låtar med någon stjärnproducent.

För att man har en idé men kört fast, vill ha kreativ input av ett par fräscha öron... Kan finnas många skäl.

Om du ser på hela popmusikens historia har de flesta låtar skrivits av två eller flera kompositörer. Dagens poplåtar kan ofta ha 4-5 upphovsmän.

Credits från 50 år sen och tidigare ska man ta med en nypa salt. Ibland sattes artistens namn under äldre låtar osv för att få mer royalties. Och som t.ex Chuck Berry stal mycket från sin pianist som inte fick cred på en enda låt.
Citera
2018-04-29, 18:57
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Av någon anledning tror feminister att deras narrativ blir mer sant ju mer de backa tiden eller ju längre ifrån Sverige de kommer.
Jag tror dels att det är irrelevant och troligen inte ens sant.
Varje samhälel är utformat efter en sorts konsensus om det ultimata samhället och det som förhindrar utopin från att bli sann eller hända är att verkligheten är lite mer komplex än så och att det sista du kan ta ifrån folk är deras fria vilja.

Så för 70-80 år sen var förväntningarna inte större än i dag på att kvinnor skulle vara hemma och sköta hus och barn i stället för att förverkliga sig själva som t.ex konstnärer, musiker eller författare?
Citera
2018-04-29, 19:09
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren

Men snälla du; jag kan fortfarande inte tänka mig en bra kvinnlig komponent idag som är jämförbar med
Joni Mitchell, Patti Smith, Joan Baez, Dolly Parton, Janis Joplin, osv. som var aktiva för 40-50 år sedan.

Finns det i din smak manliga låtskrivare i dag som är jämförbara med 60-70-talets manliga legender?
Citera
2018-04-29, 19:12
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Så för 70-80 år sen var förväntningarna inte större än i dag på att kvinnor skulle vara hemma och sköta hus och barn i stället för att förverkliga sig själva som t.ex konstnärer, musiker eller författare?
För 70-80 år sen låg europa i krig, så medan männen var ute och dog för dem hade de större skyldigheter att ta hand om hemmet.
Om vi bortser från kriget, så är alla västerländska samhällen, och har alltid varit kvinnans domäner närmast hemmet och männens uppgift att försvara det och dra hem födan.
Vår överlevnad har varit helt beroende av det.
En kvinna ett par månader före födseln och det närmaste året efter har inte haft en chans att överleva utan denna insats från männen. Lätt att glömma idag, när det finns system som tar bort det behovet.
Citera
2018-04-29, 19:16
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
För 70-80 år sen låg europa i krig, så medan männen var ute och dog för dem hade de större skyldigheter att ta hand om hemmet.
Om vi bortser från kriget, så är alla västerländska samhällen, och har alltid varit kvinnans domäner närmast hemmet och männens uppgift att försvara det och dra hem födan.
Vår överlevnad har varit helt beroende av det.
En kvinna ett par månader före födseln och det närmaste året efter har inte haft en chans att överleva utan denna insats från männen. Lätt att glömma idag, när det finns system som tar bort det behovet.

Jag tolkar det som att ditt svar på min fråga är ja. Möjligheten för kvinnor att förverkliga sig själva är större i dag.
Citera
2018-04-29, 19:52
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Finns det i din smak manliga låtskrivare i dag som är jämförbara med 60-70-talets manliga legender?

Bland de välkända skulle jag säga att Thom Yorke och Nick Cave är där och nosar på giganterna.
Citera
2018-04-29, 22:03
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Jag tolkar det som att ditt svar på min fråga är ja. Möjligheten för kvinnor att förverkliga sig själva är större i dag.
Tyvärr på bekostnad av verklig talang.
Allt som kommer fram är inte för att det är bra utan fyller mest kvoter.
Citera
2018-04-29, 22:15
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Tyvärr på bekostnad av verklig talang.
Allt som kommer fram är inte för att det är bra utan fyller mest kvoter.

Kvoter i musikindustrin. Jaha. Ok. Nämensåatt... tillbaka till Svenska Akademien nu då..
Citera
2018-04-29, 22:32
Avslutad
Citat:
Kvoter i musikindustrin. Jaha. Ok. Nämensåatt... tillbaka till Svenska Akademien nu då..

Javisst. Likväl som i politiken kalkylerar man med att en viss kategori väljare/konsumenter (läs kvinnor) gör sitt val utifrån könstillhörighet på politikern/artisten. Således lyfter man upp mindre kompetenta kvinnor bara för att locka in kvinnor som väljare/kunder. Kvinnor är lättvallade får och det vet marknaden om och utnyttjar hårt idag..
Citera
2018-04-29, 22:57
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:

Du har förstås helt missat allt feministiskt gnäll om att det inte finns tillräckligt många kvinnor som når framgång inom de olika disciplinerna ???

En liten uppfräschning :
https://genusnytt.wordpress.com/2011/05/28/8-miljoner-for-kvotering-av-kvinnor-i-musiken/
https://genusnytt.wordpress.com/2012/02/21/atta-miljoner-till-jamstalldhet-i-musiken/
Citera
2018-04-30, 00:37
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
https://www.metro.se/artikel/festivaler-fortsatt-mansdominerade-unga-tjejer-f%C3%A5r-inga-f%C3%B6rebilder-xr
http://jamstalldfestival.se/festivalstatistik/festivalakter-2017/
http://www.musikindustrin.se/2018/03/08/musikbolag-warner-music-sweden-utlyser-stipendium-for-kvinnor/
Senast redigerad av Flickfotograf 2018-04-30 kl. 00:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in