2018-04-28, 23:43
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Specifikt kombination låtskrivare+komponent är acceptabelt, vem som helst kan skriva "baby, baby, you turn me on", men att ens komponera en catchy och originell refräng kräver en vis talang.

SIA är den enda stora popsångerskan jag kan komma på som komponerar egna låtar (och det handlar mest om repetitiva refränger där man kan förutsäga hela sången efter 1 minut), vilka fler har du?

Utan någon speciell ordning, några som brukar snurra i mina spelare är: Joni Mitchell, Carole King, First Aid Kit, Tracy Chapman, Lucinda Williams, Suzanne Vega, Chrissie Hyndes, Patti Smith, Alanis Morissette, Jewel, Dolly Parton, Adele, Kate Bush, Rickie Lee Jones, Stevie Nicks, Christine McVie, Sheryl Crow, Julie Miller, Bonnie Raitt.

Övriga stora pop-/rocksångerskor som skriver låtar är/var bl.a: Madonna, Lady Gaga, Jennifer Lopez, Adele igen, Mariah Carey, Janet Jackson, Alicia Keys, Miley Cyrus, Amy Whinehouse, Cyndi Lauper, Courtney Love...

En sån här lista hade ju inte kunnat göras innan 1960-talet t.ex.
Citera
2018-04-28, 23:48
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Jag har svårt att se att kvinnor som varit intresserade av musik skulle låtit bli att t.ex sjunga ut.
Och de som hade tillgång till instrument och ville spela fick det troligen oftare än inte.

Jag har mycket enkelt att se att kvinnor begränsades från att bli professionella musiker, författare, konstnärer m.m. för att de förväntades stanna hemma och sköta hus och barn m.m.

Det är inte konstigare än att detta förutom att vara förunnat män mest var förunnat de högre samhällsklasserna där prioritet nr 1 inte var att börja jobba så tidigt som möjligt för mat på bordet.

I dag är läget ett annat och vi har sett och kommer att få se framöver betydligt fler kvinnliga musiker och därför även framstående duktiga musiker.
Citera
2018-04-28, 23:55
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Är inte ni två rätt långt ifrån akademin nu?

På sätt och vis, men det började med påståendet som gick ut ungefär på att antalet kvinnliga författare inte kan säga något om antalet kvinnliga litteraturpristagare eftersom en liten elit män kommer att vara bättre än kvinnorna oavsett hur många kvinnorna är.

Min motargument var att antalet i "eliten" ökar när antalet utövare ökar, och då tog jag musik som exempel eftersom antalet kvinnliga författare redan är rätt stort.
Citera
2018-04-29, 00:14
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Utan någon speciell ordning, några som brukar snurra i mina spelare är: Joni Mitchell, Carole King, First Aid Kit, Tracy Chapman, Lucinda Williams, Suzanne Vega, Chrissie Hyndes, Patti Smith, Alanis Morissette, Jewel, Dolly Parton, Adele, Kate Bush, Rickie Lee Jones, Stevie Nicks, Christine McVie, Sheryl Crow, Julie Miller, Bonnie Raitt.

Övriga stora pop-/rocksångerskor som skriver låtar är/var bl.a: Madonna, Lady Gaga, Jennifer Lopez, Adele igen, Mariah Carey, Janet Jackson, Alicia Keys, Miley Cyrus, Amy Whinehouse, Cyndi Lauper, Courtney Love...

En sån här lista hade ju inte kunnat göras innan 1960-talet t.ex.

Återigen råder stor förvirring kring vad som det betyder att "skriva" en låt, Madonna och Jennifer Lopez komponerar givetvis inga egna låtar och beror helt på producenter som ska skita ut någon catchy refräng med lite synth-magi och sedan kan ju givetvis vem som helst dekorera kompositiionen med lite "lyrik", till och med en hjärndöd fjortis som Zara Larson "skriver" ju hennes fantastiska poesi på den syntestiska och opersonliga spåret som hennes stjärnproducent kommer med (ibland säljs en catchy beat till högst bjudande artist).

Men snälla du; jag kan fortfarande inte tänka mig en bra kvinnlig komponent idag som är jämförbar med
Joni Mitchell, Patti Smith, Joan Baez, Dolly Parton, Janis Joplin, osv. som var aktiva för 40-50 år sedan

Vill du sedan ha en kvinnlig låtskrivare som åtminstone kunde skriva riktig lysande lyrik (olikt popstjärnor idag) född i 20-talet så presenterar jag dig Peggy Lee:

https://www.youtube.com/watch?v=eAf7HcK10d0

Slår ju valfri Jennifer Lopez "lyrik":

Citat:
I'm feeling so good
I knew I would
Been taking care of myself
Like I should
'Cause not one thing
Can bring me down
Nothing in this world gonna turn me round...

Men, vad vet jag? Jag har möjligen som premis att det finns något som kan kallas för "god smak" när det gäller kultur.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2018-04-29 kl. 00:48.
Citera
2018-04-29, 00:36
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Jag har mycket enkelt att se att kvinnor begränsades från att bli professionella musiker, författare, konstnärer m.m. för att de förväntades stanna hemma och sköta hus och barn m.m.

Det är inte konstigare än att detta förutom att vara förunnat män mest var förunnat de högre samhällsklasserna där prioritet nr 1 inte var att börja jobba så tidigt som möjligt för mat på bordet.

I dag är läget ett annat och vi har sett och kommer att få se framöver betydligt fler kvinnliga musiker och därför även framstående duktiga musiker.

Skulle ju inte förklara hur afroamerikska män stod för innovationer i allt från Miles Davis i jazz till Chuck Berry med rocknroll.

Sedan så var Beatles och flera av 60-talets stora rockartister från arbetarklassen. De levde i början med att leva på att spela i sunkiga barer i Tyskland.

Frågan handlar återigen inte om "kvinnliga musiker", sångerskor har alltid funnits, liksom kvinnor som kan skriva personliga texter (mycket bättre än idag förövrigt). Det handlar om den besynnerliga talangen att komponera musik, något som är helt offantligt dominerat av män.

Varför så är fallet har antagligen sina förklaringar i evolutionär psykologi:

http://www.bbc.com/future/story/20140423-is-music-really-all-about-sex

Allt pekar ju på en enorm evolutionär tryck för män att ha denna alternativa hierarkin där de kan få föra vidare gener genom förmåga att locka kvinnor enbart genom skapandet av musik.
Citera
2018-04-29, 01:25
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:

Det är ingen annan än möjligen flickans föräldrar som förväntar något. Resten är hennes egna livsval.
Jag har nog aldrig hört en man sätta press på sin flicka att börja poppa babies.
Samhället/patriarkatet ännu mindre.

Vi är däremot helt beroende av det som ras. Det vi reglerat bort är behovet av en man i ekvationen. I fjol kom lagen om befruktning av singelkvinnor. Innan dess kom samkönade föräldrar och att staten tar notan om mannen drar har gjort honom helt onödig.
Hade han en lägenhet innan, så är den också systematiskt och institutionellt avtagen från honom.

Det enda val han nånsin hade var "det skulle du tänkt på innan du hade sex".
Det räcker för att avskriva sig alla rättigheter i sådär 20 år.
Citera
2018-04-29, 01:27
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Jag trodde inte att det var sångerskor vi diskuterade, sådana har det av funnits i hundratal år. Jag utgick ifrån att det var instrumentalister.
Detta är människor som skrivit sin musik till stora delar själv och medvetet var ribban satt till för ca 70 år sen. För visst var det själva poängen?

Vilka av de kvinnor du räknar upp skriver sin egen musik?
En sak till, som kan vara en ganska tydlig trend då och nu.
Lyssna vad de sjunger om.

Idag är det jag, jag jag... Jag skiter i dig...
Citera
2018-04-29, 02:32
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Detta är människor som skrivit sin musik till stora delar själv och medvetet var ribban satt till för ca 70 år sen. För visst var det själva poängen?

Det är svårt att få reda på sånt i dagens vildmark - även kallad musikindustri - söker man på de lite talangfulla i listan, tex Adeles främsta hit "hello" så finner man sånt här:

Citat:
"Hello" was written by Adele and Greg Kurstin and produced by the latter. Kurstin also played bass, guitar, drums, piano and keyboards, while Adele also played drums.[6] "Hello" was written in Chiswick, London, something not normally done by Adele, who said she likes to write her music at home.[7] The writing process for the song was slow, taking six months to complete. Initially Adele and Kurstin started writing the first verse; finishing half of the song, six months later Adele contacted Kurstin to finish the song with her, with Kurstin stating he was not sure "if Adele was ever going to come back and finish it."[8]

"Hello" is a soul piano ballad,[2][9] played in the key of F minor at a tempo of 79 beats per minute. The repeated chord progression heard in the verse, played by the piano, follows a progression of Fm–A♭–E♭–D♭. According to Musicnotes.com, Adele's vocals span from F3 to A♭5 in the song.[10] During the chorus, Adele is heard singing the lines over layers of backing vocals, piano and drums which were described by The Daily Telegraph as leaning "towards a very luscious wall of sound".[5]

Alltså, svårt att förstå vem som ligger bakom själva låtens komposition (antagligen Kurstin), och skrivandet av texten är inte nödvändigtvis i fullkomlig in synch med låtens text. Därmed att poplåtar alltid låter på något sätt opersonliga, som om ingen artist på riktigt lagt hela hennes själ i sångens komposition. Jämför tex med Joan Baez högst personliga "Diamonds and Rust" som komponerats och skrivits bara av henne (om hennes relation med Bob Dylan):

https://www.youtube.com/watch?v=PXP1m0Y78WU

Här finns en djupare nostalgi som kommer från djupet av artistens själ i själva kompositionen av låten, vida överlägsen Adeles Hello, vilket man kan höra speciellt när man klär av båda sångerna från vokala framträdanden (där jag personligen givetvis även tycker Joan Baez slår Adeles överdrivet höga noter för att framkalla känslor):

Adele (eller Kurstins, vem vet?) "Hello":

https://www.youtube.com/watch?v=0YLsj1bIOY4

Joan Baez "Diamonds and Rust", låter mer "äkta" i jämförelse:

https://www.youtube.com/watch?v=L1ktE5beao4

Ingenting som en kvinna har - eller kommer - komponera kan jämföras mot vad en döv Beethoven är kappabel till; här Moonlight Sonata, som börjar med en musik som alla kan lalla till:

https://www.youtube.com/watch?v=skFugVOqBM4

och avslutas i denna i en mäktig bombardemang av toner:

https://www.youtube.com/watch?v=WolqGAgiolM

Citat:
En sak till, som kan vara en ganska tydlig trend då och nu.
Lyssna vad de sjunger om.

Idag är det jag, jag jag... Jag skiter i dig...

All billig konsumentprodukt som vill locka den stora massan måste gravitera till "the common denominator" och narscissism tycks vara grejen för unga kvinnor.

För unga män är det väl mest sex och bling bling i R n B och hiphop, jag kan inte riktigt fatta att den kreativa musikrevolutionen som skedde i 60-talet skulle sluta i en sådan djup och stinkande avlopp.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2018-04-29 kl. 02:45.
Citera
2018-04-29, 13:54
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:

Jag trodde att vi pratade om instrumentalister, sångerskor har funnits längre. Men ok, antalet sångerskor som skriver eget är också större idag än för 70 år sen.

Citat:

Samtliga, därför räknade jag upp dem. Alla skriver ju inte alla sina låtar, några skriver ihop med andra.
Citera
2018-04-29, 13:57
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Det är ingen annan än möjligen flickans föräldrar som förväntar något. Resten är hennes egna livsval.
Jag har nog aldrig hört en man sätta press på sin flicka att börja poppa babies.
Samhället/patriarkatet ännu mindre.

Jag pratar om en tid innan du var född, såvida du inte är i 80-årsåldern.
Citera
2018-04-29, 14:01
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Alltså, svårt att förstå vem som ligger bakom själva låtens komposition (antagligen Kurstin),

Ja eller hur? För det kan ju inte vara en kvinna. "Help her finish..." betyder säkert att hon hade typ tre toner och han skrev låten.
Citera
2018-04-29, 14:14
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ja eller hur? För det kan ju inte vara en kvinna. "Help her finish..." betyder säkert att hon hade typ tre toner och han skrev låten.

Varför skriver man en personlig låt tillsammans med någon snubbe?

Inte behövde kvinnor från musikens gyllene ålder för 50 år sedan skriva personliga låtar med någon stjärnproducent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in