2018-04-14, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jo, det är alltid mannens fel. Men feminister överskattar mannens roll. Även kvinnor har makt att styra sina liv, och en Akademi. Om de har kompetens och självförtroende. Det har inte Danius eller Frostensson.

Varför skulle någon ge Danius stöd, efter vad som framkommit? Vad är vinsten med att stödja inkompetens? Förutom att det är så kvinnligt att "tycka synd om"

Varför skulle någon INTE ge henne stöd skulle jag mer fråga, när det framkommer hur den gamla akademin sköttes? man tillät jäv....man accepterade kulturprofilens sexmissbruk och trakasserande av kvinnor. Man var en akademi som endast tilldelat sitt pris till 12 kvinnor men till 102 män, helt barockt med tanke på att skrivande kvinnor har existerat i alla tider och inte varit samma "undantag" som ex. kvinnor inom fysik. Sista 20 prisen har man tilldelat 5 kvinnor och 15 män....lika jävla barockt. DÄR har du verklig inkompetens.
Citera
2018-04-14, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
18 - 3 = 15 , det har du helt rätt i , skulle denna matematik vara märkvärdig ?

Kanske detta är avancerat för en gått på Södertörns Folkhögskola , vad vet jag ?
Lägg ner nu du är överbevisad sen länge. Trots att du gått på Södertörn. (Oklart vad det hade i sammanhanget att göra)

(9 ledamöter fanns tydligen kvar som kunde rösta bort Danius)
Citera
2018-04-14, 13:34
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Varför skulle någon INTE ge henne stöd skulle jag mer fråga, när det framkommer hur den gamla akademin sköttes? man tillät jäv....man accepterade kulturprofilens sexmissbruk och trakasserande av kvinnor. Man var en akademi som endast tilldelat sitt pris till 12 kvinnor men till 102 män, helt barockt med tanke på att skrivande kvinnor har existerat i alla tider och inte varit samma "undantag" som ex. kvinnor inom fysik. Sista 20 prisen har man tilldelat 5 kvinnor och 15 män....lika jävla barockt. DÄR har du verklig inkompetens.
Gällande prisfördelningen så är det inte konstigt alls. Som du vet så är genierna nästan alltid manliga eftersom iq fördelningen ser ut så hos människan. Alltså är det inte speciellt konstigt att män är överrepresenterade i nobelpriset i alla dess former. Antalet kvinnor som kan frambringa mästerverk i klass med Aleksandr Solzhenitsyn är inte alls lika många som män. Kvinnor verkar heller inte ha samma excentriska och ibland nästan sjukliga driv att ägna hela livet åt en mycket specifik sak.
Citera
2018-04-14, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Gällande prisfördelningen så är det inte konstigt alls. Som du vet så är genierna nästan alltid manliga eftersom iq fördelningen ser ut så hos människan. Alltså är det inte speciellt konstigt att män är överrepresenterade i nobelpriset i alla dess former. Antalet kvinnor som kan frambringa mästerverk i klass med Aleksandr Solzhenitsyn är inte alls lika många som män. Kvinnor verkar heller inte ha samma excentriska och ibland nästan sjukliga driv att ägna hela livet åt en mycket specifik sak.

Författarskap är dock lite mer komplext än att det enkom handlar om IQ, ungefär som musikalitet inte alltid är parallell med IQ, utan handlar mer om begåvning.

Det tror jag absolut kvinnor kan ha...men! de ges ju avsevärt sämre möjligheter till detta i en värld där män skjuter över sitt ansvar för barn på kvinnor.
Citera
2018-04-14, 14:02
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Jo, det är alltid mannens fel. Men feminister överskattar mannens roll. Även kvinnor har makt att styra sina liv, och en Akademi. Om de har kompetens och självförtroende. Det har inte Danius eller Frostensson.

Varför skulle någon ge Danius stöd, efter vad som framkommit? Vad är vinsten med att stödja inkompetens? Måste ni hela tiden följa er ur-kvinnliga känsla av att "det är synd om..."?

De tre avhoppade akademiledamöterna Peter Englund, Klas Östergren och Kjell Espmark ställde sig på Sara Danius sida. Även Leif GW Persson stödjer Sara Danius till fullo och han upprörs över att hon blivit illa behandlad. (källa). Så du ser att det finns män som ger henne stöd och anser att hon besitter stor kompetens.

Danius fällde följande yttranden:

Att vårda ett arv får inte bli en arrogans och distans till samhället i stort. Tendenser till vänskapskotterier hör inte hemma i vår tid.

Etiken måste sättas i högsätet, och strikta regler för beslutsfattande, jäv och sekretess måste finnas och följas. Brott och fusk måste beivras och anmälas till rättsvårdande myndighet. Svenska Akademien bör dessutom vara en kraft som tydligt verkar mot otidsenliga maktförhållanden eller kvinnoförnedrande uttryck.

Hon hade säkert bland annat dessa manliga ryggkliare i åtanke. Vänskapskorruption och kotterier frodas i högsta grad i Svenska Akademien, ja i hela kulturetablissemanget. En kultur nedsolkad av mygel, rövslickeri, nepotism, sexism, läckor, mutor, maktmissbruk, brott, fusk och sexuella trakasserier.

Horace Engdahl och Per Wästberg gav förnämliga fördelar till sin kompis Jean-Claude Arnault, eftersom denne var gift med en akademiledamot, Katarina Frostensson. De båda förstnämnda herrarna från Akademien ställde sig också på hennes sida och ville att hon skulle sitta kvar på sin stol.

Inte så konstigt att Danius kände sig motarbetad av Engdahl och co.
Citera
2018-04-14, 14:11
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Varför skulle någon INTE ge henne stöd skulle jag mer fråga, när det framkommer hur den gamla akademin sköttes?
Du stödjer alltså kvinnlig inkompetens?

Men manlig inkompetens använder du alltid som avskräckande exempel på flashback?

Ge dig nu och erkänn ditt sexistiska synsätt.
Citera
2018-04-14, 14:18
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
...Danius kände sig motarbetad av Engdahl och co.
Som om det vore ett problem att hon "kände" sig motarbetad. Hon och Frostensson misskötte sina arbeten och fick avsättas under de mest förnedrande former. Danius talade inte ens med de andra medlemmarna i Akademien, jisses vilken o-ledartyp.

Har du någonsin funderat på att att det kanske vore bättre för feminismen om du avstod från att försvara inkompetenta kvinnor i alla lägen? Det ger lite mer trovärdighet, att erkänna att kvinnor också kan vara usla.
Citera
2018-04-14, 14:30
Medlem
Paris24s avatar
Som kul och intressanta bifakta, som man kan tolka in vad som helst i, så heter Danius mamma Anna Wahlgren. För oss som var med på 1980-talet var hon känd för att vara gift med 7 olika män, fick 9 olika barn, skrev en barnbok om att det var bra om man lät spädbarnen skrika, var på TV varje vecka med sitt gnäggande skratt med otroligt underhållande och stolliga åsikter. Bl.a tjänade hon 10 mkr på sin barnbok, men slösade blixtsnabbt bort alltihop och blev utfattig. Senare skrev hennes barn om sin barndom, som tydligen var förskräcklig, och Wahlgren försvann från TV och Sverige. Även Danius hatar sin mamma och sin barndom i Egypten med man nummer 5 eller så.
Senast redigerad av Paris24 2018-04-14 kl. 14:40.
Citera
2018-04-14, 14:33
Medlem
Citat:
Du stödjer alltså kvinnlig inkompetens?

Men manlig inkompetens använder du alltid som avskräckande exempel på flashback?

Ge dig nu och erkänn ditt sexistiska synsätt.

"Stödjer"?hur stödjer man inkompetens överhuvudtaget? Tror du jag stödjer dig ex.?

1) Jag anser inte att någon kvinna i svenska akademin är inkompetent att sitta i Svenska akademin.
Om de tillsatt mig ex. hade jag ansett att jag är inkompetent och vägrat... för nej jag är varken författare eller språkforskare, eller har akademiska titlar i ämnet värt namnet. jag har läst lite lit. vet. endast. Men nu är ALLA kvinnor mig veterligen tillsatta där just pga sin kompetens inom olika områden.
Jag kan möjligen anse att om anklagelserna mot Frostensson stämmer så bör hon avgå pga brott mot stadgarna, men då ska förmodligen hela akademin avgå eftersom alla måste ha vetat vem hon var gift med.

2) Jag anser inte, som du gör, att kvinnorna i svenska akademin tillsatts via kvotering.

3) Jag anser inte att just Danius visat brister värda att säcka henne för. Däremot ex. Horace Engdhal som jag anser betett sig som en barnrumpa i trotsåldern med sin artikel. Dock är även han fullt kompetent inom sitt område.
Citera
2018-04-14, 14:39
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
"Stödjer"?hur stödjer man inkompetens överhuvudtaget?

#knytblus? 511 inlägg på flashback om Danius storhet?

Min fråga bygger på dina egna inlägg, som du sannolikt redan gömt eftersom du alltid skriver i affekt:

"Varför skulle någon INTE ge henne stöd"

"Inse Danius stöd ute i samhället"
Senast redigerad av Paris24 2018-04-14 kl. 14:42.
Citera
2018-04-14, 14:46
Medlem
Citat:
#knytblus? 511 inlägg på flashback om Danius storhet?

Min fråga bygger på ditt eget inlägg, som du sannolikt redan gömt eftersom du alltid skriver i affekt.

"Det är tvärtom uppenbart att Danius just klarade detta, bara det att hennes utgångspunkt för sin roll inte var: harva på som vanligt i ett syrebefriat, tillslutet, självförhärligande rum som ställer sig över allt..utan mer anpassa akademin till övriga samhället. Vilket alltså inte tolererades. Inse Danius stöd ute i samhället."

Du är bestämt lite mer affekterat blåst eller troll än vad jag tidigare trott.

man stödjer inte inkompetens via #knytblus....man stödjer Danius.

Och de flesta anser att Danius skött sin roll som ständig sekreterare snyggt utåt. Läs lite artiklar om henne INNAN allt detta startade.
Vidare har det avslöjats, eller det visste man kanske innan, att hon vill ändra akademin innefrån, via att öppna upp och få in lite syre...
Hon har också uppvisat fan så mycket mer styrka i att inte gå i affekt som Engdhal ex. i medierna...utan förhålla sig kylig och korrekt. Hon har också uppvisat enligt mig, lite jävlar anamma via att fixa denna advokatundersökning...även om hon då tydligen gjorde det i det dolda, hon hade förmodligen skäl till detta. Hon är petad PGA sin kompetens mer än något annat.
Citera
2018-04-14, 15:04
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Och de flesta anser att Danius skött sin roll som ständig sekreterare snyggt utåt.
...
Hon är petad PGA sin kompetens mer än något annat.
Jag har alla rätt i tråden, du har alla fel. Men du verkar ha problem att erkänna fel? Det är ett personligt problem som ofta skapats av en dålig barndom full med motgångar. Till slut stänger man in sig i ett "jag är bäst"-skal för att fly verkligheten. Mobbad i skolan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in