2018-04-28, 07:07
Medlem
Sydpolen och midnattssol nämndes tidigare, och faktum är att det rätt länge funnits live webbkameror på sydpolen. På exempelvis denna sida kan man läsa och se dessa och man kan se hur solljuset funkar där nere

http://www.martingrund.de/pinguine/
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-04-28 kl. 07:09.
Citera
2018-04-28, 07:58
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det fetade är intressant ur en annan synpunkt. De som riggat denna bluff kommer att gå helt fria från ansvar. Det kommer nämligen att skylla på vetenskapen. De som harvar omkring på institutioner kommer att få stå för notan eftersom de borde ju veta, de har ju fått massor medel från skattebetalarna att komma fram till de här resultaten. Föreställ dig alla de superutbildade sprättarna som torrrunkat åt Stephen Hawking och Discoverychannel, när de ska förklara hur det kunde bli så här. Wow, vilket kaos! Påven står där med King James i handen och säger: "titta inte på oss, det står här i vår bok att jorden är platt!"

Men... menar du att det kostar pengar att observera att:

Solen går ner och upp bakom horisonten.
Solen lyser upp molnen underifrån vid solnedgång och uppgång.
Solen strålar börjar lysa på toppen av höga berg och kryper neråt längre och länge ner vid soluppgång.
Polstjärnan i norr har en höjd som ändrar sig med var man står nord-sydlig riktning. Denna vinkel är helt felaktig på en platt jord med stämmer till 100% på ett klot.
Halvmånen står upp i Sverige, ligger ner vid ekvatorn, står upp igen fast ca 180 grader roterad gentemot Sverige i Sydafrika. Bara att ringa folk i dessa länder och kontrollera.
Vi har en sydlig polstjärna som är omöjlig på en platt jord.
Stjärnorna roterar motsols runt den sydliga polstjärnan, motsols runt den nordliga polstjärnan.
Vid ekvatorn åker stjärnorna rakt över en och man ser både syd och nordlig polstjärna.

Dessa saker är något ALLA kan observera. Plattmodellen av jorden är ett nytt påfund som strider mot alla observationer av verkligheten.
Hela tiden mådde ni plattskallar hitta en lösning av verkliga observationer och ingen har inte hittat en enda lösning. Det enda ni rapar upp "perspektiv" fast ni vet inte ens vad perspektiv är.

Så sluta haka upp dig på att någon makt/elit lurar "folket" om att jorden är ett klot.
En normalt begåvad människa ser verkligheten och har förmågan att tolka den.
Senast redigerad av Jazzil 2018-04-28 kl. 08:06.
Citera
2018-04-28, 08:05
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Du menar alltså att vi kan se effekten av något som inget har sett. Och då existerar denna kurva som inget har sett därför att?

Du får sista ordet.

Du rapar ju bara upp samma skit hela tiden?

Vi SER kurvan tex om du ser halva tornet i Malmö. Du ser hur havet välvda kurva döljer halva tornet. Men du ser inte en "kurva" för en kurva är något böjt. Det måste du alltså observera från vänster till höger. Och för att se den måste du ha något slags hjälpmedel.

Exakt VAD är det som du inte klarar av att förstå? Du har fått svar på detta gång på gång. Förstår du inte vad du läser?
Citera
2018-04-28, 08:09
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Imorgon den 28 april stiger solen i 60 graders bäring.
Imorgon den 28 april sätter solen i 301 graders bäring.

Under dagen gör solen en bana, del av en cirkel, på 241 grader.

Du kan observera denna bana från en och samma ort med en sikt på bara ett par mil, det betyder att banan är lokal.

Betyder det att solen är lokal är Stockholm och snurrar bara runt bajare, ingen aning men din vårdagjämning som du krampaktigt håller om bevisar inte sfärisk jord. Ni kan lägga ner det argumentet också.

Så om du bara har en sikt på 2 mil (ett par mil) så är alltså solen bara två mil ifrån dig?
Är inte det väldigt nära tycker du?
Citera
2018-04-28, 08:18
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1T
Tycker lite synd om dig, vet inte varför. Men här, kolla på videon, trösta dig själv.

https://youtu.be/vHNvUgPRw98
Ännu en video med överexponerad sol. Papperskorgen är rätt ställe för den.
Citera
2018-04-28, 09:00
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Så som ni alltid gör eller? Har inte lagt falska påståenden, det är du själv som påstått, jag har bara dragit en slutsats.
Visst har du dragit en slutsats. Det är bara det att den är fel.

Citat:
Okritiskt, älskar hur du får det att låta. Man är väl kritisk då när man enbart tar in information från ensidiga, partiska instituter. Men men.. Vad är det som gör dessa instututer mer trovärdig än andra mindre sådana? Det är ju helt tvärtom egentligen. En "vetenskaplig" organisation såsom NASA, som har problem att bevisa världens enklaste sak, trots att de har världens alla pengar, väcker det inga frågetecken alls? Eller är ni bara helt pantade? Bara för att NASA har miljoner och har hela korruptmedian bakom sig, gör det dem mer trovärdigare? Och då är det samma media som på sistone har åter och återigen bevisats sprida falsk information. Väcker det heller inga frågetecken?
Hade du varit det minsta kritisk hade du snabbt insett att plattjordshypotesen är falsk. Vadå "partiska institut"? Jag gör mina egna observationer och behöver inte luta mig mot NASA eller någon slags maktelit. Det är er plattjordares konspirationsteori och den avfärdar jag i sin helhet. Media är det som förleder er plattjordare in i den dogmatiska tron på platt jord.

Citat:
Du säger att inget är hållbart, likadant är det för globmodellen. Den är inte hållbar. Globmodellen är byggd på frågor, och frågorna har besvarats med lögner för att få det att låta logiskt. Varje dag hittar ni på nya saker när ni inte kan förklara något. Vi avfärdar inte bevisen heller. Vi har också gått i skolan, vi har också växt upp med globmodellen.
Vilken "globmodell"? Eller menar du verkligheten? Vad får dig att tro att den är byggd på frågor? När det finns hur mycket bevis som helst som alla säger att jorden är rund? Ni plattjordare kan inte prestera ett endaste bevis som stöd för hypotesen, inte heller kan ni få fram något som motbevisar jordens runda form. Ni är helt enkelt ovetenskapliga.

Citat:
Första gången jag hörde om Flat Earth höll jag nästan på att garva ihjäl mig. Der var för tre år sedan. Men eftersom nyfikenhet ingår i min natur tänkte jag kolla upp hur människor fortfarande kunde tro på en platt jord. Vi lever i 2000-talet liksom, eller hur? Men men, efter några månaders grävande insåg jag att det hela var en bluff. Jag kunde inte hitta konkreta bevis, ingenting höll. Allt motbevisades. Jag förstår att väldigt många här är enfaldiga och skulle aldrig kunna tro på att storebror ljugit för dem, jag tycker verkligen synd om dessa individer. Det är de som kommer ta mest stryk när sanningen kommer fram. De kommer troligen få psykoser och schizofreni.
Det vill säga, du är väldigt lätt att förledas att tro vad som helst. Tragiskt.

Citat:
Men säg mig, om jorden verkligen är en glob, varför har så många människor svårt att hitta konkreta bevis? Varför börjar de tro på en platt jord istället? Varför? Vi pratar nu om hundratusentals människor. Hur kommer det sig?
Jorden är en glob, det är ett faktum. Det är inte svårt att hitta konkreta bevis. Solnedgången till exempel. Varför fler börjar tro på en platt jord är väl som att fler och fler började tro på kristendomen på medeltiden. Samma fenomen. Lätta att förledas.

Citat:
Enligt er är alla säkert pantade, men fan alltså, om ni bara visste vilka som egentligen är pantade.. Fyfan säger jag bara. Ni är lika briljanta som den svenska regeringen
Du är pantad ja. Precis som alla andra plattjordare. Någon annan förklaring kommer jag inte på. En dag kanske du får hela din tro nerkörd i halsen när du inser hur fel plattjordshypotesen är. Som för övrigt är falsifierad många gånger om.
Citera
2018-04-28, 09:53
Medlem
Citat:
Är du seriös? Hur färsk är du? Vissa är ju de s.k "jordmodellerna" som nasa själva har erkänt att de har photoshoppad.

Tycker du verkligen att bilderna ser äkta ut? Hur många earths finns det egentligen? De liknar inte ens varandra. The blue marble har t.om copy/paste moln på sig. Men som sagt, NASA erkände själva till slut att de var photoshoppade. Och vad ska en liten prick föreställa? Bevis?

Har ni inget bättre? Fyfan alltså. Enfaldiga jävlar. Hur blinda är ni?

Jag tycker att du ska läsa NASAs beskrivningar av dessa bilder i stället för att okritiskt ta till dig de fultolkningar plattskallarna på Youtube ägnar sig åt.
Citera
2018-04-28, 09:56
Medlem
Citat:
Tycker lite synd om dig, vet inte varför. Men här, kolla på videon, trösta dig själv.

https://youtu.be/vHNvUgPRw98

Är du seriös? Hört talas om överexponering? Ett tips om man ska filma solen är att använda filter.
Citera
2018-04-28, 10:47
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du menar alltså att vi kan se effekten av något som inget har sett. Och då existerar denna kurva som inget har sett därför att?
Därför att effekten har uppstått på något vis. Om en kraftledning sedd från sidan ser spikrak ut, men sedd längs med ser ut som en båge, det bevisar att bågen finns.
Citera
2018-04-28, 11:00
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Är du seriös? Hur färsk är du? Vissa är ju de s.k "jordmodellerna" som nasa själva har erkänt att de har photoshoppad.

Tycker du verkligen att bilderna ser äkta ut? Hur många earths finns det egentligen? De liknar inte ens varandra. The blue marble har t.om copy/paste moln på sig. Men som sagt, NASA erkände själva till slut att de var photoshoppade. Och vad ska en liten prick föreställa? Bevis?

Har ni inget bättre? Fyfan alltså. Enfaldiga jävlar. Hur blinda är ni?

Jag tycker de ser äkta ut, ja. Jag har inget att jämföra med, har du? Att de inte liknar varandra beror på att de har fotografetat olika sidor av jorden, det är liksom poängen.
Om NASA fotoshoppat så är jag rätt säker på att det är rent kosmetiskt, inte att de skapat hela bilden.
Eller du kanske har källa på det?
Citera
2018-04-28, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Men... menar du att det kostar pengar att observera att:

Solen går ner och upp bakom horisonten.
Solen lyser upp molnen underifrån vid solnedgång och uppgång.
Solen strålar börjar lysa på toppen av höga berg och kryper neråt längre och länge ner vid soluppgång.
Polstjärnan i norr har en höjd som ändrar sig med var man står nord-sydlig riktning. Denna vinkel är helt felaktig på en platt jord med stämmer till 100% på ett klot.
Halvmånen står upp i Sverige, ligger ner vid ekvatorn, står upp igen fast ca 180 grader roterad gentemot Sverige i Sydafrika. Bara att ringa folk i dessa länder och kontrollera.
Vi har en sydlig polstjärna som är omöjlig på en platt jord.
Stjärnorna roterar motsols runt den sydliga polstjärnan, motsols runt den nordliga polstjärnan.
Vid ekvatorn åker stjärnorna rakt över en och man ser både syd och nordlig polstjärna.

Dessa saker är något ALLA kan observera. Plattmodellen av jorden är ett nytt påfund som strider mot alla observationer av verkligheten.
Hela tiden mådde ni plattskallar hitta en lösning av verkliga observationer och ingen har inte hittat en enda lösning. Det enda ni rapar upp "perspektiv" fast ni vet inte ens vad perspektiv är.

Så sluta haka upp dig på att någon makt/elit lurar "folket" om att jorden är ett klot.
En normalt begåvad människa ser verkligheten och har förmågan att tolka den.
Men för tusan, hur ofta ska vi säga till er att det är en illusion med kurvan. Det är atmosfären/vår syn som påverkar detta, det ser vi ju varje gång också.
Vi ser ju att objekt snurrar runt oss, enda observationen som är en illusion är ju att saker "går ner under horisonten".

Det gör det ju inte. Vi har ju bevis att objekt kan döljas på nära håll till och med.
Om ni ser kurvan dessutom då borde det gå och mäta kurvan, också och observera kurvan så man vet att det är en kurva 100%.

Men det finns ingen bild eller film på det. Plattjord har mycket mer bevis än globejord.
Citera
2018-04-28, 11:09
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Bara för att jorden är platt betyder det inte att man kan se oändligt. Atmosfären gör det inte möjligt för oss. Lite som att fråga varför man inte kan se Sydamerika från Afrika. Solen & Månen lyser starkt, det gör inte vatten och byggnader, och ju närmre hav/vatten man är, desto tjockare blir atmosfären. Fråga dig själv hur, eller varför månen & solen ibland försvinner när moln bildas. Varför ser du inte dem då?

Det är ingen som duckat frågan, utan mer att han som ställer frågan saknar vanlig logik, så man har troligen valt att inte ens försöka.

Och vilken kant pratar han om?

Man ser inte Sydamerika från Afrika för att jorden kröker sig. Har inget med atmosfären att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in