2018-04-28, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Imorgon den 28 april stiger solen i 60 graders bäring.
Imorgon den 28 april sätter solen i 301 graders bäring.

Under dagen gör solen en bana, del av en cirkel, på 241 grader.

Du kan observera denna bana från en och samma ort med en sikt på bara ett par mil, det betyder att banan är lokal.

Betyder det att solen är lokal är Stockholm och snurrar bara runt bajare, ingen aning men din vårdagjämning som du krampaktigt håller om bevisar inte sfärisk jord. Ni kan lägga ner det argumentet också.

En sikt på bara ett par mil?
Citera
2018-04-28, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
En sikt på bara ett par mil?
Ja, hur långt kan du se från den plats där du bor. Jag kan se några mil åt ost och väst. Men solen går upp i 60 grader och sätter i 300 grader. Snäv bana på en stor yta som jorden. Titta på en ort vid liknande breddgrad och den har liknande bäringar, typ Tokyo, lite lägre breddgrad men liknande. Snäv bana.

Kolla in månen. Steg igår i 89 graders bäring och sätter idag i 267 grader. I Stockholm. Snäv bana.

Hade banan alltid haft en mindre kurva hade man kunnat köpa globjordsteorien, men nånting stämmer inte.

Har jag svar på frågan? Nej.
Citera
2018-04-28, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
239 grader av en cirkel. Mer än hälften av en cirkel. Menar du att solen som enligt dig befinner miljoner km bort gör 239 grader av en cirkel runt Stockholm på nen dag. Du inser ju självklart utan medicinering att det är omöjligt, men självklart väljer du att fokusera på nedsättande epitet utan grund. För det är allt du har kar av din vacklande världsbild.
För att min stabila världsbild säger att jorden snurrar, ett varv per dygn, runt sig egen axel. Denna axel lutar lite i förhållande till solen, som jorden cirkulerar runt ett varv per år. Beroende på denna lutning är dagarna olika långa beroende på var man befinner sig på klotet. Detta fungerar i min världsbild, men eftersom inte du och andra fe-troende har hjärnkapaciteten att begripa detta finns denna tråd. Endast extremt korkade människor eller människor med någon form av hjärnsjukdom har svårt för denna enkel logik. Eftersom jag inte vill kalla dig korkad så...
Citerar "Uti bögda": Han har alla bokstavskombinationer utom i och q.
Citera
2018-04-28, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Du är i alla fall bra på att bygga halmgubbar. Vänligen undvik att lägga påståenden i min mun jag aldrig sagt.

Nej jag försöker inte lura dig. Tvärtom är det du själv som lurat dig genom att helt okritiskt svälja plattjordarnas desinformation. Det existerar ibga bevis för en platt jord alls. Alla märkliga försök till bevis kan smulas ner i sina beståndsdelar. Inget är hållbart. De bevis vi som lever i verkligheten visar er avfärdar ni helt utan att ens försöka debunka dem. För ni kan inte. Det är ett faktum att jorden är rund men ni saknar förmågan att inse det.

Någon forskning på att jorden är platt behövs inte eftersom jorden inte är platt.

Eller så sitter du bara och har roligt åt reaktionerna på dina idiotiska inlägg.

Så som ni alltid gör eller? Har inte lagt falska påståenden, det är du själv som påstått, jag har bara dragit en slutsats.

Okritiskt, älskar hur du får det att låta. Man är väl kritisk då när man enbart tar in information från ensidiga, partiska instituter. Men men.. Vad är det som gör dessa instututer mer trovärdig än andra mindre sådana? Det är ju helt tvärtom egentligen. En "vetenskaplig" organisation såsom NASA, som har problem att bevisa världens enklaste sak, trots att de har världens alla pengar, väcker det inga frågetecken alls? Eller är ni bara helt pantade? Bara för att NASA har miljoner och har hela korruptmedian bakom sig, gör det dem mer trovärdigare? Och då är det samma media som på sistone har åter och återigen bevisats sprida falsk information. Väcker det heller inga frågetecken?

Du säger att inget är hållbart, likadant är det för globmodellen. Den är inte hållbar. Globmodellen är byggd på frågor, och frågorna har besvarats med lögner för att få det att låta logiskt. Varje dag hittar ni på nya saker när ni inte kan förklara något. Vi avfärdar inte bevisen heller. Vi har också gått i skolan, vi har också växt upp med globmodellen.

Första gången jag hörde om Flat Earth höll jag nästan på att garva ihjäl mig. Der var för tre år sedan. Men eftersom nyfikenhet ingår i min natur tänkte jag kolla upp hur människor fortfarande kunde tro på en platt jord. Vi lever i 2000-talet liksom, eller hur? Men men, efter några månaders grävande insåg jag att det hela var en bluff. Jag kunde inte hitta konkreta bevis, ingenting höll. Allt motbevisades. Jag förstår att väldigt många här är enfaldiga och skulle aldrig kunna tro på att storebror ljugit för dem, jag tycker verkligen synd om dessa individer. Det är de som kommer ta mest stryk när sanningen kommer fram. De kommer troligen få psykoser och schizofreni.

Men säg mig, om jorden verkligen är en glob, varför har så många människor svårt att hitta konkreta bevis? Varför börjar de tro på en platt jord istället? Varför? Vi pratar nu om hundratusentals människor. Hur kommer det sig?

Enligt er är alla säkert pantade, men fan alltså, om ni bara visste vilka som egentligen är pantade.. Fyfan säger jag bara. Ni är lika briljanta som den svenska regeringen
Citera
2018-04-28, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1T
Så som ni alltid gör eller? Har inte lagt falska påståenden, det är du själv som påstått, jag har bara dragit en slutsats.

Okritiskt, älskar hur du får det att låta. Man är väl kritisk då när man enbart tar in information från ensidiga, partiska instituter. Men men.. Vad är det som gör dessa instututer mer trovärdig än andra mindre sådana? Det är ju helt tvärtom egentligen. En "vetenskaplig" organisation såsom NASA, som har problem att bevisa världens enklaste sak, trots att de har världens alla pengar, väcker det inga frågetecken alls? Eller är ni bara helt pantade? Bara för att NASA har miljoner och har hela korruptmedian bakom sig, gör det dem mer trovärdigare? Och då är det samma media som på sistone har åter och återigen bevisats sprida falsk information. Väcker det heller inga frågetecken?

Du säger att inget är hållbart, likadant är det för globmodellen. Den är inte hållbar. Globmodellen är byggd på frågor, och frågorna har besvarats med lögner för att få det att låta logiskt. Varje dag hittar ni på nya saker när ni inte kan förklara något. Vi avfärdar inte bevisen heller. Vi har också gått i skolan, vi har också växt upp med globmodellen.

Första gången jag hörde om Flat Earth höll jag nästan på att garva ihjäl mig. Der var för tre år sedan. Men eftersom nyfikenhet ingår i min natur tänkte jag kolla upp hur människor fortfarande kunde tro på en platt jord. Vi lever i 2000-talet liksom, eller hur? Men men, efter några månaders grävande insåg jag att det hela var en bluff. Jag kunde inte hitta konkreta bevis, ingenting höll. Allt motbevisades. Jag förstår att väldigt många här är enfaldiga och skulle aldrig kunna tro på att storebror ljugit för dem, jag tycker verkligen synd om dessa individer. Det är de som kommer ta mest stryk när sanningen kommer fram. De kommer troligen få psykoser och schizofreni.

Men säg mig, om jorden verkligen är en glob, varför har så många människor svårt att hitta konkreta bevis? Varför börjar de tro på en platt jord istället? Varför? Vi pratar nu om hundratusentals människor. Hur kommer det sig?

Enligt er är alla säkert pantade, men fan alltså, om ni bara visste vilka som egentligen är pantade.. Fyfan säger jag bara. Ni är lika briljanta som den svenska regeringen
De enda som drar upp NASA hela tiden är ni plattjordingar, vi andra hänvisar till egna observationer. Hur var solnedgången ikväll? Jag stad på balkongen och beundrade den. Solen var lika stor när den gick ner bakom horisonten som i förmiddags. Såg du samma sak?
Citera
2018-04-28, 01:42
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det är en möjlighet, om dessa "satelliter" nu kunde komma upp till en sådan höjd.

Vad som är mer märkligt är dock hur dessa satelliter inte kunnat ta en vanlig bild på jordklotet, år 2018, när Armstrong 1969 "filmade" jorden från månen. Tydligen är jorden lika stor från månen som vad månen är från jorden.

Och vad är detta? https://www.popsci.com/best-images-earth-from-space#page-2
Citera
2018-04-28, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Den här gamla godingen fick aldrig något vettigt svar. Kanske någon plattjordare vill försöka igen?

Jag har en sommarstuga på östkusten mellan Stockholm och Sundsvall. Nästan varje dag går jag ner till stranden och ser havshorisonten sträcka ut sig framför mig. Jag vet att Finland ligger cirka 20 mil bort över havet. Men varför ser jag inte Finland?? Om jorden är platt borde jag väl kunna se Finland?? Men jag ser bara en horisont.

Varför ser jag inte Finland??
Varför duckar ni (JordenIsPlatt och boldogg) för denna fråga? Varför kan jag inte se Finland (20 mil bort) när jag kan se så långt som till månen, solen, polstjärnan och självaste Vintergatan?

Om jorden är platt, då borde väl rimligtvis horisonten vara självaste kanten jag ser? Men tar jag en båt för att åka till kanten kommer jag plötsligt till Finland istället. Förklaring tack!

Bara för att jorden är platt betyder det inte att man kan se oändligt. Atmosfären gör det inte möjligt för oss. Lite som att fråga varför man inte kan se Sydamerika från Afrika. Solen & Månen lyser starkt, det gör inte vatten och byggnader, och ju närmre hav/vatten man är, desto tjockare blir atmosfären. Fråga dig själv hur, eller varför månen & solen ibland försvinner när moln bildas. Varför ser du inte dem då?

Det är ingen som duckat frågan, utan mer att han som ställer frågan saknar vanlig logik, så man har troligen valt att inte ens försöka.

Och vilken kant pratar han om?
Citera
2018-04-28, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
De enda som drar upp NASA hela tiden är ni plattjordingar, vi andra hänvisar till egna observationer. Hur var solnedgången ikväll? Jag stad på balkongen och beundrade den. Solen var lika stor när den gick ner bakom horisonten som i förmiddags. Såg du samma sak?

"Stod på balkongen". Självklar ser du inte hur solen försvinner, havsnivå ska du helst stå på. Annars kommer solen bara försvinna bakom något hus eller något berg. Bra observerat! Fortsätt så..

Jag drar upp NASA för att all rymdforskning hänvisar till/tar sina källor från NASA.
Citera
2018-04-28, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Och vad är detta? https://www.popsci.com/best-images-earth-from-space#page-2

Är du seriös? Hur färsk är du? Vissa är ju de s.k "jordmodellerna" som nasa själva har erkänt att de har photoshoppad.

Tycker du verkligen att bilderna ser äkta ut? Hur många earths finns det egentligen? De liknar inte ens varandra. The blue marble har t.om copy/paste moln på sig. Men som sagt, NASA erkände själva till slut att de var photoshoppade. Och vad ska en liten prick föreställa? Bevis?

Har ni inget bättre? Fyfan alltså. Enfaldiga jävlar. Hur blinda är ni?
Citera
2018-04-28, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73

Tycker lite synd om dig, vet inte varför. Men här, kolla på videon, trösta dig själv.

https://youtu.be/vHNvUgPRw98
Citera
2018-04-28, 03:20
Medlem
Citat:
"Stod på balkongen". Självklar ser du inte hur solen försvinner, havsnivå ska du helst stå på. Annars kommer solen bara försvinna bakom något hus eller något berg. Bra observerat! Fortsätt så..

Jag drar upp NASA för att all rymdforskning hänvisar till/tar sina källor från NASA.

Självklart ser jag solen försvinna, lika stor som mitt på dagen, ner bortom horisonten.
NASA och rymdforskning? Trodde det var JORDEN vi diskuterade. Gör dina EGNA observationer, bara ett tips
Citera
2018-04-28, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Nej, du kan med blotta ögat inte se kurvan från vänster till höger. Däremot kan du se den rakt fram av att saker döljs av kurvan.
Så:
Ja, du kan se effekten av kurvan rakt fram på en promenad på stranden genom att du ser att saker försvinner ju längre bort dom kommer som tex en båt.
Ja, du kan se effekten av kurvan rakt fram på en video av Turning Torso.
Ja, du kan se effekten av kurvan på en plattform i nordsjön rakt frammåt.
Ja, du kan se effekten av det när sjömän närmar sig hamn.
Ja, du kan se effekten av det från ett flygplan då du ser längre ju högre du kommer upp.

Men NEJ, du kan inte se kurvan från vänster till höger med blotta ögat så länge du är på marken eller ens i ett flygplan. Detta kära Boldogg har vi ju diskuterat i oändligheten. Det är inget som har ändrats i denna punkt.
Du menar alltså att vi kan se effekten av något som inget har sett. Och då existerar denna kurva som inget har sett därför att?

Du får sista ordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in