2018-04-27, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Till alla haters där ute:

1. Tanka ner FL Studio (det finns piratversioner), inklusive alla tänkbara plugins och effekter
2. Gör nedanstående låt, dvs försök kopiera den :

https://www.youtube.com/watch?v=PTnUOwI06EA

Det är ungefär lika omöjligt för er att ens kopiera den, som det skulle vara att kopiera en målning av en berömd konstnär. Obs: Nu säger jag kopiera. Det kommer ni inte kunna göra, ens efter 2 års försök.

Sen; att skapa den från intet. Det kommer ni aldrig kunna göra.

Men alltså herre.... någon kan vara tekniskt grym på att prodda musik, spela gitarr, sjunga som Whitney Houston eller vad som helst. Denna person kan dock fortfarande göra högts ointressant musik. Finns ju miljontals människor där ute som är tekniskt bra på instrument eller något DAW-program så det gör ju personen knappast unik. Artisteri handlar om så mycket mer än att vara tekniskt begåvad på något. Det handlar om idéer och kreativitet. David Bowie, Björk och Kate Bush är några av de bästa exemplen på riktiga artister. Att våga ta ut svängarna och inte bara göra musik som folket vill ha. När Daft Punks debut kom var det något som aldrig tidigare hade hörts. Sedan blev de även väldigt stora men de förlorade aldrig sin artistiska integritet. När EDM blev stort och de namecheckades som influenser av många förväntade sig alla att de skulle göra en fläskig EDM skiva för att rida på vågen men de gjorde istället ett funkigt electro album som lät väldigt långt från bombastisk EDM.
Citera
2018-04-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Underhållande läsa många inlägg
Kul att s.k.musiknördar tror musikhistorien började med avicii;s housemusik som låter likadant vilken låt man än lyssnar på.
Har inte sett något klipp på Avicii där han spelar något instrument, att stå med bakvänd keps och hoppa och klappa händer vid ett mixerbord är ju väldigt...ja nyskapande.Och begåvat.
En riktig artist spelar instrument. Andra spelar luftgitarr.
För min del så är det mer berikande,njutbart och stimulerande höra på musiker som levererar
oavsett musikstil.

Känner ni till Van Halen? Jeff Beck? Ritchie Blackmore?Mark Knopfler,Jimmy Page?
Mike Oldfield? Peter Gabriel?J-M Jarre?

Det är möjligt,ja till och med troligt att t ex Oldfield aldrig kommer i närheten av den berömmelse och uppskattning Avicii får.
Men Mike Oldfield är en Mozart,en Picasso,en Zlatan,en Shakespeare vad det gäller musikalisk genialitet jämfört med Avicii och dennes hobbyremixande.

Du är inget geni enkom för att du är bra på gitarr. I slutändan handlar det om att sätta ihop en helhet. Att ljudbilden skulle begränsas till några få instrument är och förblir ett idiotiskt förhållningssätt. En som förstår detta är ju ex Mike Oldfield som sannerligen är varierad i sitt uttryck.

Med det sagt finns det redan ett par mästerverk inom EDM-scenen. Strobe av deadmau5 är ett sådant exempel för att nämna något mainstream. Du är begränsad. Skärpning!
Senast redigerad av Kassmachin 2018-04-27 kl. 23:15.
Citera
2018-04-27, 23:12
Medlem
Citat:
Till alla haters där ute:

1. Tanka ner FL Studio (det finns piratversioner), inklusive alla tänkbara plugins och effekter
2. Gör nedanstående låt, dvs försök kopiera den :

https://www.youtube.com/watch?v=PTnUOwI06EA

Det är ungefär lika omöjligt för er att ens kopiera den, som det skulle vara att kopiera en målning av en berömd konstnär. Obs: Nu säger jag kopiera. Det kommer ni inte kunna göra, ens efter 2 års försök.

Sen; att skapa den från intet. Det kommer ni aldrig kunna göra.

Imponerande indeed. X You är nog min favorit med Avicii.
Citera
2018-04-27, 23:25
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBabyNothing
Men alltså herre.... någon kan vara tekniskt grym på att prodda musik, spela gitarr, sjunga som Whitney Houston eller vad som helst. Denna person kan dock fortfarande göra högts ointressant musik. Finns ju miljontals människor där ute som är tekniskt bra på instrument eller något DAW-program så det gör ju personen knappast unik. Artisteri handlar om så mycket mer än att vara tekniskt begåvad på något. Det handlar om idéer och kreativitet. David Bowie, Björk och Kate Bush är några av de bästa exemplen på riktiga artister. Att våga ta ut svängarna och inte bara göra musik som folket vill ha. När Daft Punks debut kom var det något som aldrig tidigare hade hörts. Sedan blev de även väldigt stora men de förlorade aldrig sin artistiska integritet. När EDM blev stort och de namecheckades som influenser av många förväntade sig alla att de skulle göra en fläskig EDM skiva för att rida på vågen men de gjorde istället ett funkigt electro album som lät väldigt långt från bombastisk EDM.

Argumenten är nu begränsade till "idéer och kreativitet".

Duger det med att säga att Nile Rogers, musikgeniet bakom exempelvis Bowie, kallade Avicii för ett geni och sin lillebror. Och samme Rogers låg bakom Daft Punks monsterhit.

Ditt inlägg måste ju kallas århundradets självmål, eller ....
Citera
2018-04-27, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Imponerande indeed. X You är nog min favorit med Avicii.

Hatar att förstöra partyt (som vanligt börjar bli ens specialite)

https://en.wikipedia.org/wiki/X_You

Men Avicii gjort alltihop nääe? Hmm, "is the final production for Avicii's successful project "Avicii X You". The song features sequences from Kian Sang (melody), Naxsy (bassline), Martin Kupilas (beat and rhythm), Ваня Хакси (break), Jonathan Madray, Mateusz Kolata,TheW and Christian Westphalen (effects).[1] The song is written in the key of G minor, at a tempo of 128 BPM."

Fast låten blev ju grymt bra ändå med så många collabs. Ni ser ju själva det är alltid collabs när det är "bättre" låtar från Aviciin. Som sagt jag gilla hans senare låtar mer än dom tidigare, men föredrar ändå gamla musiken framför edm, tyvärr.
Citera
2018-04-27, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DepressiveRealism
http://www.ladbible.com/news/news-aviciis-secret-girlfriend-posts-heartbreaking-letter-to-him-20180427?c=1524827562872

Såg det där tidigare idag, verkade gulligt värre.
Tragiskt än engång.
Citera
2018-04-27, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroppskakoregott
Hatar att förstöra partyt (som vanligt börjar bli ens specialite)

https://en.wikipedia.org/wiki/X_You

Men Avicii gjort alltihop nääe? Hmm, "is the final production for Avicii's successful project "Avicii X You". The song features sequences from Kian Sang (melody), Naxsy (bassline), Martin Kupilas (beat and rhythm), Ваня Хакси (break), Jonathan Madray, Mateusz Kolata,TheW and Christian Westphalen (effects).[1] The song is written in the key of G minor, at a tempo of 128 BPM."

Fast låten blev ju grymt bra ändå med så många collabs. Ni ser ju själva det är alltid collabs när det är "bättre" låtar från Aviciin. Som sagt jag gilla hans senare låtar mer än dom tidigare, men föredrar ändå gamla musiken framför edm, tyvärr.

Att Avicii samplade och hade många samarbetspartner betvivlar nog ingen. Men frågorna kvarstår:

- Tanka ner FL Studio inklusive alla plugins. Kan du ens kopiera X You, få till den (givetvis inte). Kan du ens under din livstid skapa något eget liknande (givetvis inte)

- Att Nile Rogers, som skapade hitsen för Bowie och Daft Punk kallade Avicii för geni och sin lillebror. Är Avicii då helt talanglös?
Citera
2018-04-27, 23:49
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Tim gjorde inte medvetet musik för att få flest streams på Spotify. Punkt. Han sket högaktningsfullt i miljonerna han tjänade, det var däremot folk omkring honom som levde på hans rikedom och såklart ville att han skulle fortsätta.

Tror i och för sig också att han i första hand gjorde musik för sin egen skull och inte för pengarna. Sedan hindrar inte det att han framstår som kommersiell och generisk för det. Inte ens säkert att han själv kunde styra över det. Han slog igenom som väldigt ung, för väldig unga ungdomar, och han hamnade snabbt i händerna på marknadskrafter som ville spela på den marknaden.

Jag tror det var hans egen oförmåga att bryta sig loss från sin musikaliska bur som gjorde honom olycklig. Han behöver inte ens medvetet ha insett sin egen begränsning. Gör man musik i 10 år, och det fortsätter att låta på precis samma sätt så tröttnar man till sist på att göra det. Det är nog sant för alla former av försök till artisteri. särskilt om man slår igenom som väldigt ung och aldrig har gjort något annat.

Lyssnade inte på någon av hans låtar innan han dog. Provat att smälta några få de senaste dagarna men de funkar inte. Som icke musiker har jag inget ordförråd att beskriva vad som är fel på dem, men känns alla allt för begränsade i skala, i kontrast, i dynamik med mera. De verkar alla rätt enformiga i takt, tycks inte vilja låta någon ton sticka ut. Känns märklig att alla hyllar honom för att vara bra på melodier, fast jag vet å andra sidan inte helt och hållet vad som avses med begreppet melodi.

Sen vet jag inte heller om begränsningen som framträder i hans verk kommer sig av att kompositionen i sig är defekt, eller om det har mer att göra med begränsningar i de elektroniska verktyg han förfogade över. Eller om de verktygen gjorde det allt för enkelt för honom att göra saker som gjordes utan annat musikaliskt syfte än att de gick att göra. Lite grand som de tidiga datorgenererade specialeffekterna i filmer, där mycket gjordes för att det nu gick att göra för första gången men utan ha något egentligt bidragande syfte till historien. Tänk Star Wars Prequels.
Senast redigerad av SugaredThoughts 2018-04-27 kl. 23:53.
Citera
2018-04-27, 23:54
Medlem
Man måste tillstå att vissa inlägg i denna tråd är mycket märkliga. Märkvärdiga.

Vi har en svensk musiker, som avlidit tragiskt genom självmord. Denne extremt kompetente musiker är hyllad i en hel värld på ett sätt som jag nog aldrig sett förut. De allra största berömmer honom. Körer sjunger hans musik. Kyrkklockor spelar hans melodier.

Men samtidigt verkar 2-3 användare i tråden bara vara här för att racka ner på hur "fruktansvärt hemsk och simpel" hans musik var.

Jag förstår inte alls varför?
Citera
2018-04-27, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Jag tror det var hans egen oförmåga att bryta sig loss från sin musikaliska bur som gjorde honom olycklig. Han behöver inte ens medvetet ha insett sin egen begränsning. Gör man musik i 10 år, och det fortsätter att låta på precis samma sätt så tröttnar man till sist på att göra det.

Hoppas du inser att du gör dig ganska löjlig just genom denna kommentar. Avicii (Tim) bytte stil ganska totalt runt 2013-2014 och fick många tidigare fans emot sig just på grund av detta.

I tråden har det tidigare visats hur han behärskade extremt många olika stilar. Din kommentar blev lite löjlig, ursäkta att jag säger det.

https://www.edmtunes.com/2018/04/niles-rodgers-avicii-best-natural-melody-writer/

Jaha. Det visste vi ju.
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2018-04-28 kl. 00:11.
Citera
2018-04-28, 00:16
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Hoppas du inser att du gör dig ganska löjlig just genom denna kommentar. Avicii (Tim) bytte stil ganska totalt runt 2013-2014 och fick många tidigare fans emot sig just på grund av detta.

I tråden har det tidigare visats hur han behärskade extremt många olika stilar. Din kommentar blev lite löjlig, ursäkta att jag säger det.

Säg vad du vill. Det är möjligt att jag inte lyssnat på någon av hans sånger från 2013 och senare. Dock menade inte nödvändigvis att han inte kunde byta stil, utan att han inte kunde få det att klicka igen efter sitt första genombrott. Han var fast i sin egen succé. Han provade säkert andra genres, some exemelvis Country, men producerade inget som utmärkte sig i det. Det blev bara mer av samma trall, säkert pådrivet av hans managers, och jag tror han medvetet eller omedvetet tröttnade på det i slutändan.

En artist som David Bowie till exempel bytte också stil flera gånger under karriären, men i varje ny stil han tog sig an lyckades han skapa någonting märkvärdigt, någonting dynamiskt, och något med en smula nyskapande i. Jag upfattar inte alls samma bredd hos Avicii.
Senast redigerad av SugaredThoughts 2018-04-28 kl. 00:23.
Citera
2018-04-28, 00:18
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
De allra största berömmer honom. Körer sjunger hans musik. Kyrkklockor spelar hans melodier.

Jo det är klart. Han tog ju sitt liv trots allt. Eller dog i alla fall.

Citat:
AVICII IS SUCH A GREAT NATURAL MELODY WRITER THAT HE CAN WRITE HIMSELF OUT OF ANY CORNER.

Ironiskt nog förmådde han dock inte skriva sig själv ut ur sin depression. (Inte menat som kritik, det är ofantligt svårt att göra det.)
Senast redigerad av SugaredThoughts 2018-04-28 kl. 00:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in