2018-04-27, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Du glömde att jag faktiskt har högskoleexamina också. Jag har alltså papper på detta. Sitter och super med min bror som faktiskt doktorerat och han håller med mig om att Tim är en fjant som inte är speciell på nåt vis. Jag gör inte ens musik, jag har bara utbildning. Visserligen kan jag delta i ett spontant jam både på teoretisk bas och gehör, men det är nåt jag gör för min egen skull när det passar sig, nåt Avicii missade.

Ät skit, en miljon flugor gillar det. Tror du bara är en överårig bög som tänder på Tim för att han hade kepsen bakfram som en ung pojke trots att han var över tjugo, helt ärligt.

Skrev du detta inlägg i affekt? Sitter du verkligen med en bror som har doktorerat?

Du verkar vara en arg, arg och bitter person. Avundsjuk på att Tim var mycket bättre än dig.

Gå vidare. Avicii var en mycket större talang än dig. Acceptera det.
Citera
2018-04-27, 20:43
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Underhållande läsa många inlägg
Kul att s.k.musiknördar tror musikhistorien började med avicii;s housemusik som låter likadant vilken låt man än lyssnar på.
Har inte sett något klipp på Avicii där han spelar något instrument, att stå med bakvänd keps och hoppa och klappa händer vid ett mixerbord är ju väldigt...ja nyskapande.Och begåvat.
En riktig artist spelar instrument. Andra spelar luftgitarr.
För min del så är det mer berikande,njutbart och stimulerande höra på musiker som levererar
oavsett musikstil.

Känner ni till Van Halen? Jeff Beck? Ritchie Blackmore?Mark Knopfler,Jimmy Page?
Mike Oldfield? Peter Gabriel?J-M Jarre?

Det är möjligt,ja till och med troligt att t ex Oldfield aldrig kommer i närheten av den berömmelse och uppskattning Avicii får.
Men Mike Oldfield är en Mozart,en Picasso,en Zlatan,en Shakespeare vad det gäller musikalisk genialitet jämfört med Avicii och dennes hobbyremixande.
Underhållande inlägg ditt med. Du har ingen vidare koll måste jag säga.
Börja med att titta på dokumentären så kanske du fattar lite mer om vilket musikaliskt geni han var.
Citera
2018-04-27, 21:04
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBabyNothing
Fredrik Strage skrev en rätt bra krönika om hur artister förskönas och geniförklarade efter tragiska öden så som i fallet Avicii. Nu finns plötsligt ett djup och mörker i hans låtar https://www.dn.se/kultur-noje/fredrik-strage-aven-vi-som-avfardat-edm-genren-kommer-att-sakna-avicii/

Kod:
Nu beskrivs han i DN som ”en av vår tids största” som ”vägrade fastna i den kommersiella musikens fasta låtstruktur” 

Really? Avicii var väl så komersiell och generisk som det nästan överhuvudtaget går att vara?
Citera
2018-04-27, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Kod:
Nu beskrivs han i DN som ”en av vår tids största” som ”vägrade fastna i den kommersiella musikens fasta låtstruktur” 

Really? Avicii var väl så komersiell och generisk som det nästan överhuvudtaget går att vara?

Ja är det inte löjligt? Samma kritiker som avfärdat honom som kommersiell och tråkig när han var vid liv hyllar nu honom som nyskapande och genialisk. Tragiska öden gör alltså att artister värderas högre.
Citera
2018-04-27, 21:54
Medlem
Citat:
Fredrik Strage skrev en rätt bra krönika om hur artister förskönas och geniförklarade efter tragiska öden så som i fallet Avicii. Nu finns plötsligt ett djup och mörker i hans låtar https://www.dn.se/kultur-noje/fredrik-strage-aven-vi-som-avfardat-edm-genren-kommer-att-sakna-avicii/

Hans DN kollega Nicholas Ringskog Ferrada-Noli gav Aviciis debutalbum en tvåa men efter hans död skrev han en tårdrypande krönika om hur "speciell" och vilken bra kompositör han var. Löjligt. Skäms han inte? Varför ska kritiker och folk plötsligt börja hylla någon bara för att personen är död. Dåligt samvete?

Även jag blev väldigt tagen över Aviciis öde och ser man dokumentären blir man ännu ledsnare. Kopplar jag bort känslorna så står dock faktumet fortfarande kvar att hans musik var menlös, generisk och hyperkommersiell. Duktig på melodier visst men musik vars enda syfte är att få mest streams på Spotify blir oftast väldigt själlös precis som de flesta Mellolåtarna. Att Avicii sedan även samarbetade med företag som Coca-Cola gör inte direkt att jag får större respekt för honom som artist. Finns hundratals innovativa musikproducenter som skapar helt nya grejer som aldrig får någon som helst uppmärksamhet förutom från några fåtal musiknördar. Sen kan någon stor producent som Diplo snor soundet och gör en urvattnad version av det och det soundet blir plötsligt populärt.

Du är ju på riktigt helt blåst om du tror på det du skriver;

"Duktig på melodier visst men musik vars enda syfte är att få mest streams på Spotify blir oftast väldigt själlös precis som de flesta Mellolåtarna"

Hans syfte var väl för fan ändå inte att få mest streams på Spotify, han gjorde musik som han tyckte om och som sedermera miljontals andra tycker om! Är det hans fel att han var en på miljarden som kunde frambringa lycka och kärlek i världen genom hans musik?

Sen spelar det ingen roll om andra musiker eller producenter förtjänar mer cred (enligt dig). Det finns miljontals fotbollsspelare som sliter arslet av sig och tränar 10pass i veckan utan att få nån cred...ska man då dissa Zlatan, Ronaldo mfl bara för det finns andra där ute som sliter häcken av sig.

Nej, hyllas de som bör och Avicii var störst i sin genre. En sån respekt han fick på så få år i branschen har eller kommer ingen annan få. Han slog igenom med dunder och brak, hans låtar fick EDM att ta klivet in i den kommersiella världen.

Han var svensk, han var vår grabb, en av de stora som Sverige ska vara jävligt stolta över!
Citera
2018-04-27, 22:03
Medlem
SeanPenns avatar
Citat:

Känner ni till Van Halen? Jeff Beck? Ritchie Blackmore?Mark Knopfler,Jimmy Page?
Mike Oldfield? Peter Gabriel?J-M Jarre?

Alla dom är bra såklart och har lagt ner många timmar bakom gitarreren. Lika så som att Tim har lagt ner många timmar på att lära sig göra musik med datorn. Och nej det är inte enkelt, man måste vara musikalisk. Hade han lagt ner alla timmar på att försöka bli grym på gitarr istället för att göra house hade han vart en grym gitarrist istället
Citera
2018-04-27, 22:17
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Känner ni till Van Halen? Jeff Beck? Ritchie Blackmore?Mark Knopfler,Jimmy Page? Mike Oldfield? Peter Gabriel?J-M Jarre?

Japp, Japp, Japp, Japp, Japp, Japp, Japp, Japp. Allihop, givetvis.

Har varit på konsert med Mark Knopfler och Peter Gabriel (i deras band).

Bra och duktiga musiker på sitt sätt. Precis som Avicii.

Men det är som du säger, Avicii uppnådde nog större fame-status än någon av dessa, bara på några år. Kanske därför att han var så extremt talangfull på det han gjorde, och låg så i samklang med tiden.
Citera
2018-04-27, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Du är ju på riktigt helt blåst om du tror på det du skriver;

"Duktig på melodier visst men musik vars enda syfte är att få mest streams på Spotify blir oftast väldigt själlös precis som de flesta Mellolåtarna"

Hans syfte var väl för fan ändå inte att få mest streams på Spotify, han gjorde musik som han tyckte om och som sedermera miljontals andra tycker om! Är det hans fel att han var en på miljarden som kunde frambringa lycka och kärlek i världen genom hans musik?

Sen spelar det ingen roll om andra musiker eller producenter förtjänar mer cred (enligt dig). Det finns miljontals fotbollsspelare som sliter arslet av sig och tränar 10pass i veckan utan att få nån cred...ska man då dissa Zlatan, Ronaldo mfl bara för det finns andra där ute som sliter häcken av sig.

Nej, hyllas de som bör och Avicii var störst i sin genre. En sån respekt han fick på så få år i branschen har eller kommer ingen annan få. Han slog igenom med dunder och brak, hans låtar fick EDM att ta klivet in i den kommersiella världen.

Han var svensk, han var vår grabb, en av de stora som Sverige ska vara jävligt stolta över!

Alltså vill inte låta elitistisk men kan inte ta en person på allvar som seriöst jämför musik med fotboll.... Är det något jag märkt är det att folk är så sjukt känsliga när man försöker diskutera musik seriöst. Som sagt man kan diskutera "god smak" när det gäller litteratur och även film men så fort det handlar om musik så blir folk ledsna om man kallar något för "generiskt". Det är så synd att folk som du tycker att den som är "populärast" automatiskt är bäst. Varför blir du så provocerad över att jag kallar Aviciis musik för hyperkommersiell vilket den ju var? Är väl klart att den typen av musik tappar originalitet och djup. Hela den så kallade EDM scenen handlar ju bara om att fläska på och "money money money money!!". Du förstår verkligen inte musikbranschen och inget om musikhistoria.

Var stolt och lyssna på honom hur mycket du vill. Ingen hindrar dig så sluta sura.
Citera
2018-04-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeanPenn
Alla dom är bra såklart och har lagt ner många timmar bakom gitarreren. Lika så som att Tim har lagt ner många timmar på att lära sig göra musik med datorn. Och nej det är inte enkelt, man måste vara musikalisk. Hade han lagt ner alla timmar på att försöka bli grym på gitarr istället för att göra house hade han vart en grym gitarrist istället

Sant. Man brukar prata om 2000 timmar för att bli grym på något. Tim spenderade nog 10000 timmar i sin studio, dator, keyboard. Kombinera detta med ett extremt musiköra för melodier och vara precis rätt i tiden, det är detta fenomen som gjorde honom till en sådan globalt sensation.
Citera
2018-04-27, 22:32
Medlem
Citat:
Alltså vill inte låta elitistisk men kan inte ta en person på allvar som seriöst jämför musik med fotboll.... Är det något jag märkt är det att folk är så sjukt känsliga när man försöker diskutera musik seriöst. Som sagt man kan diskutera "god smak" när det gäller litteratur och även film men så fort det handlar om musik så blir folk ledsna om man kallar något för "generiskt". Det är så synd att folk som du tycker att den som är "populärast" automatiskt är bäst. Varför blir du så provocerad över att jag kallar Aviciis musik för hyperkommersiell vilket den ju var? Är väl klart att den typen av musik tappar originalitet och djup. Hela den så kallade EDM scenen handlar ju bara om att fläska på och "money money money money!!". Du förstår verkligen inte musikbranschen och inget om musikhistoria.

Var stolt och lyssna på honom hur mycket du vill. Ingen hindrar dig så sluta sura.

Tim gjorde inte medvetet musik för att få flest streams på Spotify. Punkt. Han sket högaktningsfullt i miljonerna han tjänade, det var däremot folk omkring honom som levde på hans rikedom och såklart ville att han skulle fortsätta.
Citera
2018-04-27, 22:41
Medlem
Till alla haters där ute:

1. Tanka ner FL Studio (det finns piratversioner), inklusive alla tänkbara plugins och effekter
2. Gör nedanstående låt, dvs försök kopiera den :

https://www.youtube.com/watch?v=PTnUOwI06EA

Det är ungefär lika omöjligt för er att ens kopiera den, som det skulle vara att kopiera en målning av en berömd konstnär. Obs: Nu säger jag kopiera. Det kommer ni inte kunna göra, ens efter 2 års försök.

Sen; att skapa den från intet. Det kommer ni aldrig kunna göra.
Citera
2018-04-27, 22:43
Medlem
http://www.ladbible.com/news/news-aviciis-secret-girlfriend-posts-heartbreaking-letter-to-him-20180427?c=1524827562872
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in