Citat:
Ursprungligen postat av
Efterdradd
50:-/tim för en illegal är inte dåligt.
Men storyn har sina svagheter, Akilov säger att han anlitades av landsmän, målarna. Om han får 85k för 1,5-2 månaders städjobb vad får då målarna?
Men det verkar närmast avsiktligt av åklagaren att inte vilja blanda in potentiella medskyldiga som kan ha bistått Akilov. Narrativt ska vara den ensamme galningen.
Varför skulle Nujens betala till Akilovs privata konto? Det finns ingen rimlig anledning. Har skummat lite i FUP del 7:2. På sid. 323 diskuteras A.s banktransaktioner, visserligen för 2017, men ändå. Han får inte tillnärmelsevis så höga summor som från Nujens. Bl.a har han fått 700:- insatt som han säger måste vara ett jobb. Jag vet att det var över en längre period som A. jobbade för Nujens, men summan är inte försvarlig för ett två månaders enklare svartjobb (som flera påpekat i tråden). Vilka alternativ finns till transaktionen?
1. Den firma Nujens anlitade, som de har haft samröre med flera gånger, lade ut jobbet på A. + landsmän. A. & Co ville ha direkt betalning, rätt stora summor, som Nujens inte ville ta ut i kontanter. Arbetet var igång, A. hade ett konto och krävde (tillsammans med landsmän) omedelbar betalning allteftersom arbetet fortskred.
2. A. fick pengar för något helt annat än en sketen renovering.
3. ?
FUP 7:2, s.384
Citat:
RA: Många av mina svar på, på era frågor var ju uttryck för mina personliga åsikter som, det kom frågor som hade att göra med sexuell läggning och liknande och det här är mina personliga åsikter som sagt och jag som en soldat i Islamiska Statens tjänst ska inte så att säga behöva förklara mig när det gäller frågor som inte är relevanta som har att göra med som sagt sexuell läggning eller allmänna bilder från Stockholm eller bilder på Stockholms invånare utan det här är liksom, ja det som jag tycker personligen har ingenting att göra med det som jag tycker som soldat i den Islamska staten.
FL1: Mm, vi har tagit med det, är det någonting mer du vill tillägga?
RA: Och jag hoppas att det i framtiden så att vi undviker frågor av så att säga personlig privat karaktär för att anledningen till att jag har begått det här terrordådet är inte, det var inte så att säga min personliga önskan eller åsikt utan det här gjorde som en företrädare för den Islamiska Staten. Och tidigare så har det ställts frågor som jag svarat på men det är saker som jag kan komma att vederlägga... alltså typ personliga frågor, eller privata frågor, saker som jag kan komma att vederlägga i framtiden.