Citat:
Ursprungligen postat av
Arccosinus
Nej, Nordkorea har inte höjt sin status.
Nordkorea är i ett kritiskt läge där man ännu mindre än tidigare kan mätta den hungrande befolkningen.
Kim III har inget annat alternativ än att att ”krypa till korset”
Den kriminella diktaturregimen måste till varje pris försöka ta sig ur sanktionerna, statsfinanserna leder mot en katastrof för landet.
Status refererar exklusivt till hur andra länder förhåller sig till Nordkorea, och i det avseendet måste man säga att de är mer av en spelare idag än de var tidigare. Sen att regimen är baserat på instabila fundament och att de behöver ta sig ur de existerande sanktionerna stämmer naturligtvis. Jag hävdar bara att de gjort det på det optimala sättet fram till nu, och att Sydkorea/USA fått väldigt lite för en utveckling som trots allt är väldigt välkomnad av både Sydkorea och Trump.
(Resten är relaterad, men egentligen del av en annan tankebubbla)
Tänker på talessättet att en bra kompromiss är en sådan där alla är missnöjda. Det känns som att just nu så finner vi oss i ett temporärt skede där alla historiska fiender är nöjda, vilket känns för bra för att hålla i längden. Sen är det fullt möjligt att jag är överdrivet cyniskt, eller att jag fokuserar för mycket på nollsummespelet över möjligheten för en fredlig samexistens. Nordkorea behöver ekonomiskt bistånd, men ingen kärnvapenmakt har någonsin gett upp den statusen - hur ska USA/SK förhålla sig till detta? Och vad kan Nordkorea ge upp om kärnvapen inte inkluderas?