2018-04-27, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spilldmjolk
Köper inte överhuvudtaget argumentet att detta är en fullständig seger för USA, och en kapitulation för Nordkorea. Om vi kollar på vad Kim Jong-un fått ut de senaste året så har han; höjt sin internationella status, behållt sitt kärnvapenprogram, närmat sig Sydkorea i en tid då alliansen med USA blir allt mer oförutsägbar, fått USA att gå med på ett statsledarmöte som NK velat ha i årtionden ,samt öppnat upp möjligheten att stoppa vissa sanktioner. Vad har han gett upp än så länge? Absolut ingenting.

Får se hur det utvecklas, men ser det inte alls som att Kim gett upp till Trumps "madman"-strategi. Ser det snarare som att Kim Jong-un har utmanövrerat USA. Iallafall änsålänge, det kan såklart ändras snabbt.
Vad har Kim III för alternativ?
Nordkorea är på väg mot en total ekonomisk kollaps p.g.a sanktionerna.
Det finns överhuvudtaget inga alternativ för Kim III än att be om hjälp.
Han har inte höjt sin status.
Det Vi ser nu är ett rop på hjälp.
Citera
2018-04-27, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus

Exakt. Vad hade Kim för alternativ? Hans förhandlingsposition sög, de enda han kunde komma med var ett självmordskrig - som garanterat lett till hans egna död. Allt Nordkorea hade var hoppet att andra ländet var med skrämda för dom än de var av resten av världen. Och med det sagt får man säga att han fick ut rätt så mycket. USAs ståndpunkt har hittils vart att denucleaurization måste äga rum innan fredsavtal sluts och man skickar presidenten ditt för ett möte - och nu är han nära att få bägge.

Nordkorea har höjt sin status de senaste åren. Kärnvapenmakt med en ung ledare som åker på statsbesök till Kina, Sydkorea, och har ett inplanerat möte med världens stormakts president - definitivt inte så simpelt som att USA sopade mattan med ett U-land. Detta hade varit otänktbart 5 år sedan.
Citera
2018-04-27, 20:24
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Köper inte överhuvudtaget argumentet att detta är en fullständig seger för USA, och en kapitulation för Nordkorea. Om vi kollar på vad Kim Jong-un fått ut de senaste året så har han; höjt sin internationella status, behållt sitt kärnvapenprogram, närmat sig Sydkorea i en tid då alliansen med USA blir allt mer oförutsägbar, fått USA att gå med på ett statsledarmöte som NK velat ha i årtionden ,samt öppnat upp möjligheten att stoppa vissa sanktioner. Vad har han gett upp än så länge? Absolut ingenting förutom hans ord.

Får se hur det utvecklas, men ser det inte alls som att Kim gett upp till Trumps "madman"-strategi. Ser det snarare som att Kim Jong-un har utmanövrerat USA. Iallafall änsålänge, det kan såklart ändras snabbt.
Som vanligt kör Trump-hatarna med halmgubbar.
Citat:

Precis som terrorister med gisslan har ingen alternativ...
Du förstår väl att man *absolut inte* vill "destabilisera" en terrorist?
Citera
2018-04-27, 20:45
Avstängd
Citat:
Fascinerande. 19:11 besvarade du gillande ett inlägg där jag konstaterade hur lite vi vet om hur Nordkoreas politik fungerar, och likafullt sitter du här och förklarar tvärsäkert hur Kim resonerar.
Citera
2018-04-27, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Fascinerande. 19:11 besvarade du gillande ett inlägg där jag konstaterade hur lite vi vet om hur Nordkoreas politik fungerar, och likafullt sitter du här och förklarar tvärsäkert hur Kim resonerar.
Jag konstaterade att det det du skrev var tänkvärt.

Det är väl ingen tvekan om att Nordkorea är på ruinens brant?, det är väldigt tvärsäkert.
Var förklarade jag tvärsäkert hur Kim III resonerar?

Har du förväxlad mig med någon annan?
Citera
2018-04-27, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Som vanligt kör Trump-hatarna med halmgubbar.

Precis som terrorister med gisslan har ingen alternativ...
Du förstår väl att man *absolut inte* vill "destabilisera" en terrorist?

Det skulle vara intressant om du utvecklade det där, jag förstår inte riktigt vad du menar.
Citera
2018-04-27, 21:15
Medlem
Citat:
Exakt. Vad hade Kim för alternativ? Hans förhandlingsposition sög, de enda han kunde komma med var ett självmordskrig - som garanterat lett till hans egna död. Allt Nordkorea hade var hoppet att andra ländet var med skrämda för dom än de var av resten av världen. Och med det sagt får man säga att han fick ut rätt så mycket. USAs ståndpunkt har hittils vart att denucleaurization måste äga rum innan fredsavtal sluts och man skickar presidenten ditt för ett möte - och nu är han nära att få bägge.

Nordkorea har höjt sin status de senaste åren. Kärnvapenmakt med en ung ledare som åker på statsbesök till Kina, Sydkorea, och har ett inplanerat möte med världens stormakts president - definitivt inte så simpelt som att USA sopade mattan med ett U-land. Detta hade varit otänktbart 5 år sedan.
Nej, Nordkorea har inte höjt sin status.
Nordkorea är i ett kritiskt läge där man ännu mindre än tidigare kan mätta den hungrande befolkningen.
Kim III har inget annat alternativ än att att ”krypa till korset”
Den kriminella diktaturregimen måste till varje pris försöka ta sig ur sanktionerna, statsfinanserna leder mot en katastrof för landet.
Citera
2018-04-27, 21:37
Medlem
Citat:
Nej, Nordkorea har inte höjt sin status.
Nordkorea är i ett kritiskt läge där man ännu mindre än tidigare kan mätta den hungrande befolkningen.
Kim III har inget annat alternativ än att att ”krypa till korset”
Den kriminella diktaturregimen måste till varje pris försöka ta sig ur sanktionerna, statsfinanserna leder mot en katastrof för landet.

Status refererar exklusivt till hur andra länder förhåller sig till Nordkorea, och i det avseendet måste man säga att de är mer av en spelare idag än de var tidigare. Sen att regimen är baserat på instabila fundament och att de behöver ta sig ur de existerande sanktionerna stämmer naturligtvis. Jag hävdar bara att de gjort det på det optimala sättet fram till nu, och att Sydkorea/USA fått väldigt lite för en utveckling som trots allt är väldigt välkomnad av både Sydkorea och Trump.

(Resten är relaterad, men egentligen del av en annan tankebubbla)

Tänker på talessättet att en bra kompromiss är en sådan där alla är missnöjda. Det känns som att just nu så finner vi oss i ett temporärt skede där alla historiska fiender är nöjda, vilket känns för bra för att hålla i längden. Sen är det fullt möjligt att jag är överdrivet cyniskt, eller att jag fokuserar för mycket på nollsummespelet över möjligheten för en fredlig samexistens. Nordkorea behöver ekonomiskt bistånd, men ingen kärnvapenmakt har någonsin gett upp den statusen - hur ska USA/SK förhålla sig till detta? Och vad kan Nordkorea ge upp om kärnvapen inte inkluderas?
Citera
2018-04-27, 21:44
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Det skulle vara intressant om du utvecklade det där, jag förstår inte riktigt vad du menar.

Trög?

Du säger att en terrorist med minst 300 mln i gisslan (och som kan kanske nå USA) inte har några alternativ.
Citera
2018-04-27, 22:10
Medlem
Citat:
Status refererar exklusivt till hur andra länder förhåller sig till Nordkorea, och i det avseendet måste man säga att de är mer av en spelare idag än de var tidigare. Sen att regimen är baserat på instabila fundament och att de behöver ta sig ur de existerande sanktionerna stämmer naturligtvis. Jag hävdar bara att de gjort det på det optimala sättet fram till nu, och att Sydkorea/USA fått väldigt lite för en utveckling som trots allt är väldigt välkomnad av både Sydkorea och Trump.

(Resten är relaterad, men egentligen del av en annan tankebubbla)

Tänker på talessättet att en bra kompromiss är en sådan där alla är missnöjda. Det känns som att just nu så finner vi oss i ett temporärt skede där alla historiska fiender är nöjda, vilket känns för bra för att hålla i längden. Sen är det fullt möjligt att jag är överdrivet cyniskt, eller att jag fokuserar för mycket på nollsummespelet över möjligheten för en fredlig samexistens. Nordkorea behöver ekonomiskt bistånd, men ingen kärnvapenmakt har någonsin gett upp den statusen - hur ska USA/SK förhålla sig till detta? Och vad kan Nordkorea ge upp om kärnvapen inte inkluderas?
Kloka tankar,
men landet är väldigt nära kollaps. Det finns inte någon ekonomi kvar i landet. Den enda möjligheten för Kim III är att med löften om nedrustning försöka ta sig ur sanktionerna.

Det enda alternativet för den kriminella diktaturen är att ge upp sina kärnvapen, i annat fall kommer sanktionerna att bestå.

Information om omvärlden når allt fler av den nordkoreanska befolkningen vilket gör det svårt för regimen att upprätthålla diktaturen. Regimen i NK har fortfarande inte visat eller rapporterat något om mötet med Moon, men med lite tur har några smyglyssnat med olagliga radiomottagare
Citera
2018-04-27, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Trög?

Du säger att en terrorist med minst 300 mln i gisslan (och som kan kanske nå USA) inte har några alternativ.
Jo jag kanske är trög, men det enda alternativet för Kim III är att komma till förhandlingsbordet, Nordkorea förblöder....
Citera
2018-04-27, 22:19
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Jo jag kanske är trög, men det enda alternativet för Kim III är att komma till förhandlingsbordet, Nordkorea förblöder....

Eh... Precis som en terrorist med 300 mln i gisslan. Gäsp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in