Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Kom igen... Jag har Aspergers, och förutom det är jag även introvert. Jag var jätteinåtvänd förr när jag var i tonåren. Jag var ingen incel (oskuld dock), men jag satt o spelade hela dagarna.
En dag blev jag trött på det och ville ha ett normalt socialt liv. Det jag gjorde var att jag började umgås mer med mina få kompisar.
På två år körde jag mig mer socialt samspel, fick fler vänner och flickvänner än jag någonsin haft.
Alla kan såklart inte, men du överskattar hur stor del av den del människor folk är i. Jag tvekar även grovt på att du är en av dem då man verkligen måste ligga i den absoluta botten för att nå dit, och det är inte många människor som ligger där.
Likt många andra, mig inklusive, så kan jag looooova att det enbart sitter i ditt huvud och om du gör en ordentlig anstränging, och inte bara en halvdan, så kommer ditt sociala liv förbättras, och med det även kärlekslivet.
Släpp defeatismen.
Jag har i stort sett varit helt social isolerad de senaste 15 åren, har inte umgåtts eller snackat med någon utanför jobbet sen jag gick på gymnasiet, jag har alltså snart sumpat bort all min 'prime time' (20-40), känns knappt lönt att ens påbörja någon förändring nu.
Skulle gissa på att jag har någon form av social fobi (aldrig diagnositerad), men den är ganska specific, inga problem på jobbet, prata med kunder eller t om prat inför publik, men sätt mig i ett rum med en person i ett mer intim samanhang (och speciellt med en tjej då, men nära vänner har jag heller aldrig haft) och jag får typ fysiska symton som hjärtklappning, svettas, darrig röst, m.m. Även problem med att gå in i serviceorienterade butiker som klädbutiker, frisör (kanske för att det ofta jobbar snygga tjejer i sådana butiker, vafan har de i manliga klädbutiker att göra, begone, hah!), etc.
Men samtidigt har jag ju haft ttn extremt soft liv (kanske för soft?), bra jobb, tjänar bra, sparande som skulle se mig igenom nästan vilken katastrof som helst, inga fysiska åkommor, bra uppväxt.
Någon gång har jag nästan önskat jag hade ett mer synligt och påtagligt problem, typ kriminell eller drogmissbruk eller att man skulle haft en sketen uppväxt, nu har man haft värsta toppenlivet egentligen men ändå misslyckats totalt med det sociala. Känns ju nästan oforskämt att ens klaga när det finns människor som lever i total misär, men den insikten gör det nästan ännu mer hopplöst - har man sumpat allt med de bästa förutsättningarna så finns det ju bara en slutsats att dra, det var alltid menat att bli så här, något fel i hjärnan typ.