2018-04-27, 11:58
Medlem
Blir ju måttligt trött på detta.

Kan någon då förklara vad Cobain var så jävla bra på?
Gitarr? Oh talang, hur många ungdomar kan inte klinka på en gitarr?
sjöng hest? agressivt? Talang på det? nej..

Är det inom något allt är likadant och inte alls speciellt mkt "talang" är det rock.

Musiköra ja absolut men talang? För vad?

Att göra house är inte lätt. Ni som älskar metal, sätt er ner framför FL eller Logic och gör en låt.
Varsågoda, det kan inte ta mer än någon timme för er?

Ett rockband, som Kurt då tex.
Han spelade gitarr. Men trummor och bas då? Var det hans talang också?

Det räknas då inte att vara talang och göra house när du själv sätter dit ALLA ljud och instrument?
Citera
2018-04-27, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Nu har jag visserligen haft tillräckligt med vett och självrespekt att inte bränna bort några av mina hjärnceller på att faktiskt lyssna på Avicii's "musik", men som jag har förstått det utefter beskrivningar i tråden, så producerade han alltså fjortisdunk, vilket överhuvudtaget inte är musik, utan bara trams rakt av. Och det var just detta jag menade med mainstreamtänkare Skitungarna idag kan helt enkelt inte lyssna på riktig och bra musik nuförtiden, vad ska man förvänta sig av dessa rasligt underlägsna iPhonemänniskor liksom? Vi som är födda på 80-talet hade tillgång till den bästa musiken som komponerades under ett decennium, och trots att det började spåra ur redan under 90-talet med musiken, så var 90-talets fjortisdunk ändå av förhållandevis och relativt hög kvalitet. Ta bara som exempel E-Type, han gjorde ju äkta fjortisdunk, precis som Captain Hollywood's Flying High låt, men de var alltid noga med den tidens fjortisdunk att anlita någon sångerska med operatisk röst som kunde sjunga en refräng rätt bra, medan E-Type eller någon korkad Jamaica-neger som t.ex. Ice MC osv, stod där och rappade något efterblivet snack som ingen fattade vad de sa.

De senaste årens fjortisdunk däremot har bara varit error rakt av. Det är möjligt att jag har hört några av Avicii's låtar via mina yngre arbetskollegor (90-talister) som alltid spelar upp sådant trams på firmafesterna, men det har varit så dåligt att jag aldrig frågat vem som gjort "låten". Trodde ärligt talat inte ens att den här skiten sålde något, men tydligen tjänar dessa fjortisdunkare bra pengar också. Helt efterblivet liksom, folk spenderar inte deras pengar på kvalitet nuförtiden, och iPhone är bästa exemplet på detta iGnoransfenomen.

Ja, bra sammanfattat. Det är viktigt att förstå: mainstreamtänkare har inga egna åsikter; mainstreamtänkare saknar originalitet. Och detta är ett allvarligt samhällsproblem, att dålig smak (aka entartete kunst ) är så inne nuförtiden att man kan hjärntvätta mainstreammänniskor till att tycka precis vad som helst via mainstream media osv. Det är inte konstigt att vi har allvarliga miljöproblem, biosfärens existens är hotad och ett tredje världskrig kan bryta ut när som helst, när mainstreamtänkare är så här lättmanipulerade.

Din korkade åsna, jag läser inte mainstream media som du gör. Jag kan tänka och jag tänker själv. Afrobladets URL öppnar jag i min webbläsare typ en gång om året eller så.

Picasso var ingen riktig konstnär; han sysslade med entartete kunst, och att Steve Jobs beundrade Picasso så mycket får mig att undra om du använder iPhone?

Kurt Cobain var en skitmusiker han också om du frågar mig, men trots att Cobain var värdelös, så var han rena Mozart när man jämför honom med Avicii, eftersom han faktiskt kunde spela gitarr med en viss skicklighet. Cobain har inte gjort en enda riktigt bra låt han heller. Smells Like Teen Spirit är den enda låten som är typ okej, men den hypades upp som bara helvete därför att den tidens fjortisar tyckte att Cobain var häftig, destruktiv och hade en edgy stil osv. Jag har inte ens Smells Like Teen Spirit i min Spotifylista liksom.

Jag tror inte att du förstår vad jag och goyimcuck säger här. Vi dissar den här Aviciifjollan eftersom han var en talanglös fjortis, inte en riktig musiker, och blev "stor" eftersom skitungarna idag inte lyssnar på riktig musik, de gillar inte bra filmer, spelar inte bra TV-spel osv (allt de spelar nuförtiden är generiska och värdelösa First Person Shooters liksom). DÅLIG SMAK ÄR MAINSTREAM NUFÖRTIDEN. Fattar du inte det så fattar du ingenting av något annat heller, eftersom du saknar kritiskt tänkande och analysförmåga. Sedan behöver man inte vara värsta grymma konpositören för att tycka att någon musiker komponerar bra eller dålig musik, precis som man inte måste vara den snyggaste mannen på planeten för att bedöma om en kvinna är vacker eller ful. Sedan är jag och goyimcuck inte musiker heller; vi sitter inte och hävdar att vi kan göra bättre musik, vi säger bara att han var kass. Precis som jag inte måste vara en skådespelare för att påstå att Keanu Reeves inte kan skådespela. Det jag och andra i tråden försöker få iSheeple som dig att förstå, är att det finns ingen talang bakom det mesta av musiken som produceras idag. Förr i tiden var det riktiga musiker och riktiga band som lyftes upp i topplistorna, alltså begåvade snubbar som satt i flera timmar varje dag och repade i garaget och blev riktigt bra på vsd de gjorde; hur ofta ser vi band som Guns N' Roses, Black Sabbath, Iron Maiden och Metallica idag? Har Madonna gjort en enda bra låt sedan millennieskiftet? Det finns olika anledningar till att musiken suger idag och att alla låtar har hjärndöda texter nuförtiden, men att den här tönten Avicii skulle vara den nya Mozart, det kan hans fanboyskara köra upp i röven.

Precis som chrisemil ovan, får jag utslag på min mainstreamtänkare-radar när jag läser ditt inlägg. Jo, talanglös skit säljer som bara smör nuförtiden. Kolla bara på den hjärndöda och intelligensförnedrande skitfilmen Black Panther som exempel, den har liksom dragit in 1.3 miljarder dollar i box office; betyder det att det är en bra film? Lär dig förstå att pengar/profit inte är en bra indikator för kvalitet. Det finns hur mycket skit som säljer hur mycket som helst nuförtiden. Förr i tiden var det inte så. Visst kunde skräp även då sälja som fan, men rent generellt var det så, att om något blev en stor kassasucce, då var det i regel bra grejer. Det är absolut inte så numera. Någonstans på vägen förstod olika musikproducenter och filmbolagens verkställande direktör osv, att de kunde tjäna lika mycket eller mer pengar, på rent skräp, bara de speccade till det med snygga "artister", skådespelerskor, CGI sekvenser, grafik osv, istället för att köra på det klassiska konceptet, kvalitet, som inte är det lättaste stt få fram, eftersom det kräver att man verkligen hittar talang, och rätt man på rätt plats.

Så numera har vi en situation där i stort sett bara skräpkultur produceras och säljs. Avicii representerar musikbranschens McDonald's och iPhonisering av dagens musik, och detta är ett allvarligt samhällsproblem!

Här har du en jävligt skön, bra, nostalgisk låt, som minns hur det var bättre förr med musiken:

Sandi Thom - I Wish I Was A Punk Rocker (Official Video):
https://www.youtube.com/watch?v=tLyw7jytykE

^^ Jämför den här härliga one hit wonder låten som blev en instant classic direkt när den släpptes, med den generiska, repetitiva, monotona skräpmusiken med knapp någon text som släpps idag. Musik förr i tiden hade poetiska texter, med både intellektuellt djup och mening, bra melodi, rytm, harmoni, talang helt enkelt. Avicii's representar denna era och hur musiken har förlorat sin själ helt enkelt, inte pga att Avicii dog utan pga att musiken förlorade sin själ medan han levde och pumpade ut skräp som gjorde honom snuskigt rik; förr i tiden kunde inte musiker bli stenrika om de saknade talang. Vi får hoppas på att Avicii's död markerar ett stopp på skräpkulturen.

Att Avicii dog och att typ ingen över 30 kände till vem han var, innebär inte att det är oss det är fel på, eller att vi inte kan göra bättre musik själva, eller att vi inte hänger med i svängarna osv. Det är ni skitungar som har fel i skallen att ni överhuvudtaget lyssnar på sån här skit och spenderar en jävla massa tid på något som inte låter bra, medan om ni hade haft vett i skallen hade lyssnat på en vettig talbok istället för att riskera tinnitus över något som verkligen inte låter bra.

Japp, du låter exakt som mina föräldrar när jag lyssnade på 80/90-talsrock, var bara blues som gällde för dem, samt som min mormor när man lyssnade på Queen, för henne var allt utom 30-40-talsjazz sörja som inte gick att lyssna på.
Som sagt, du har ingen aning om vad det innebär att producera musik, det bevisar du återigen med helt idiotiska uttalanden och påhopp.

Det var hans turnerande som gjorde honom snuskigt rik, hans manager trissade upp priserna något enormt. Avicii hade aldrig någon #1 på Billboard t.ex (Wake me up hamnade #4 som bäst)

Men jag frågar igen, vem är du att förneka att han hade talang?
Det finns redan flertalet världsartister som säger annorlunda, jag litar mer på de som arbetat med honom än någon random bitterfitta på FB.

Och återigen, jag gillar inte Aviciis musik heller, men jag såg att han besatt en talang och känsla som inte många har, han dog 28 år gammal, vem vet vad han kunnat åstadkomma om han blivit åtminstone 40.
Citera
2018-04-27, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigge27
Det är möjligt, jag raljerade lite där. men om man gör 813 shower på några år, då är man stor, sen om han är tvåa eller tia på den listan spelar ingen roll, han är en av de bästa DJ:s som fanns under den tiden och han var populär.

det kan ingen nånsin ta ifrån honom. oavsett vad hatarna som alltid hatar skriver.

Nepp, håller med. Han var absolut en av de 3 stora namnen när han turnerade, så är det.
Reagerade mest på "bästa" då det är väldigt svårt att avgöra
Väl mött.
Citera
2018-04-27, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Absolut inte. De lyssnade på samma musik som jag gjorde mer eller mindre och jag kunde lyssna på den musiken de växte upp till. Varför? För det gjordes riktig musik förr av riktiga begåvningar och musikaliska genier. Jag kan lyssna till klassisk musik från 1700-talet, underbara melodier från kristna kloster från förr i tiden som Carmina Burana och O Fortuna, eller på artister som Beatles, Elvis, Michael Jackson, även horan Madonna gjorde en del fina låtar på 80-talet innan hon spårade ur. Allt detta är musik.

Avicii skapade skit åt skitmänniskor och hade absolut ingen talang. Han är bortglömd imorgon som Spice Girls blev. Under 90-talet när musiken började dö ut, så sa MSM att Spice Grils är det största genom tiderna som hänt inom tjejmusiken. Ingen lyssnar på deras skit idag. Men folk lyssnar på Michael Jackson och Billie Jean än idag och för alltid.

Haha, fyfan vad komiskt, hade tänkte svara EXAKT så här. Fyfan så bra! Helt rätt! High five! Precis, Jackson Billie Jean, där snackar vi förövrigt en riktig talang/hårtarbetande kanske till och med, vågar man säga det. Geni. Han kunde ju så mycket saker, han hade en fantastisk förmåga att trollbinda folk med sin presence.

Jag minns hur arg och upprörd jag blev när Avicii's Wake me up blev någon "sensation" fyfan, alltså FYFAN vilken våldtäkt av ens musiksjäl, fjantig disneydagsmusik om vi jämför med tillexempel Billie Jean eller ska vi ta Thriller med Jackson? Det var seriös popmusik med attityd. Untouchable och nu jiddrar folk om att Avicii var nån Mozart, herrejösses.
Citera
2018-04-27, 13:10
Avstängd
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Om han är så medioker så kan väl du själv börja prodda och tjäna in 800m sek på några år. Vad väntar du på? Visa vad du går för.

Ojdå blev kidsen upprörd? Om Kalle tjänar 10 miljoner på att kränga dynga på nätet är han då en bättre person än Gunnar som tjänar 1 miljon på att uppfinna en bärbar vattenrenare att använda i Afrika?
Citera
2018-04-27, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroppskakoregott
Haha, fyfan vad komiskt, hade tänkte svara EXAKT så här. Fyfan så bra! Helt rätt! High five! Precis, Jackson Billie Jean, där snackar vi förövrigt en riktig talang/hårtarbetande kanske till och med, vågar man säga det. Geni. Han kunde ju så mycket saker, han hade en fantastisk förmåga att trollbinda folk med sin presence.

Jag minns hur arg och upprörd jag blev när Avicii's Wake me up blev någon "sensation" fyfan, alltså FYFAN vilken våldtäkt av ens musiksjäl, fjantig disneydagsmusik om vi jämför med tillexempel Billie Jean eller ska vi ta Thriller med Jackson? Det var seriös popmusik med attityd. Untouchable och nu jiddrar folk om att Avicii var nån Mozart, herrejösses.

Jag var också rätt så bitter när Wake me up blev stor. Tänkte inte att det var Disney utan mer "Country-house". Den spelades överallt också. Sen kom Guetta med en "Country-House"-dänga också och besvikelsen var enorm.
Samtidigt så kan jag inte sitta och pissa på vad Avicii åstadkommit, jag vet vad det innebär att producera i FL, Live och Cubase, det är inte så lätt som många verkar tro.

Förr i tiden gick man till en studio och betalade en producent för att få sin musik inspelad. Mixning och mastering sköttes av producenten, nästan alla inspelningar hade samma sound. (Motown t.ex)
Ja, mastering sköts ofta av någon annan idag också, men ni förstår säkert vad jag menar.
Idag gör musiker detta helt själv, hemma på datorn, oavsett om det är riktiga instrument eller ett midi-klaviatur med virtuella instrument.
Talang och intresse är absoluta saker som måste finnas om man ska lyckas som producent idag.
Jag ser Avicii mer som en producent än en DJ och respekterar honom för det, även om man känner att man gjorde bättre saker än honom på studio forum (Lite självgod får man vara)

https://www.youtube.com/watch?v=0gNbrxYzdB4
Jan Gradvall förklarar musikskifte rätt så bra med 30-talsjazz, Beatles och Avicii som exempel.
Äldre generationer ser ofta ned på nyskapande musik och det ser vi här, jag är själv en av dem, men jag visar respekt trots det.

edit: fel namn
Senast redigerad av chrisemil 2018-04-27 kl. 13:31.
Citera
2018-04-27, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroppskakoregott

varför blir folk upprörda över att nån får en hit som man själv inte gillar?

Er musik försvinner ju inte bara för att där kommer ny musik som andra gillar?

känner du dig våldtagen av en en musikstil så finns det säkert ett sjukhem som hjälper psykiskt instabila människor, du har fortfarande chansen att få ett normalt psyke, Avicii vet vi mindre om, kanske ingen såg vad som komma skulle, eller lyfte folk frågan till honom men ändå inte nådde fram.
Citera
2018-04-27, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Ojdå blev kidsen upprörd? Om Kalle tjänar 10 miljoner på att kränga dynga på nätet är han då en bättre person än Gunnar som tjänar 1 miljon på att uppfinna en bärbar vattenrenare att använda i Afrika?

Gunnar kanske uppfinner den för att få cred och bli känd men skiter i dom som bor i Afrika?

Vad säger ens jobb och inkomst om själva personligheten?

btw så skänkte Tim 10 tals miljoner till välgörenhet i just Afrika så lite kul du tar upp det.
Citera
2018-04-27, 13:49
Medlem
Nej det är inte svårt att skapa elektronisk dansmusik. Det svåra är att beröra andra känslomässigt på något sätt. Ett sättet att mäta storheten i ett musikaliskt verk är hur starka känslor den frambringar. Aviciis musik berörde andra känslomässigt och därför var han framgångsrik men ni kan förakta hans musik hur mycket ni vill det tar inte bort känslan som andra fick när de lyssnade på den.

Ett annat sätt att mäta musikalisk storhet är att se om musiken håller sig över tid, jag tror inte att speciellt många kommer att lyssna på hans musik om 10 år, kanske som nostalgi i så fall.

Ett tredje sätt är att titta på hur svårt det är att återskapa liknande musik, det är väl relativt enkelt att skapa ett liknande sound som Aviciis?

Ett fjärde sättet är att titta på hur nyskapande musiken är och om den ligger för sin tid, jag äär för dålig på musik överlag för att kunna besvara den frågan.

Det är väl främst på den första punkten som Aviciis musik briljerar.
Citera
2018-04-27, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Han var skit och enbart känd av småkidsen.

Family guy gör parodi på skräpartister som Avicii och idioter till fans som er här. Krävs inte mycket att bli en Dj utan talang precis och tjäna pengar. Inte konstigt då att man tar livet av sig.
https://www.youtube.com/watch?v=2XyhHVCPRCQ

Du är levande bevis på att den nya generationen har bättre förståelse för kultur i allmänhet än den äldre.
Den äldre generationen börjar likna en hund som inte kan eller vill lära sig att sitta.

Vem låser ner sig själv så ordentligt så att man smutskastar allt och alla som inte gillar samma sak som en själv?

Du måste då allt vara en A-lagare.
Citera
2018-04-27, 14:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Jag må vara gammal, gammalmodig och en aning trög inom detta med musik.

Men vadå: "skrev egna låtar även om han inte sjöng", "gjorde bra musik", "var en fantastisk DJ"?

En DJ är väl en figur som spelar plattor på en klubb? En som spelar andras musik? En person som skall hålla musiken igång och göra bra "klipp" mellan låtarna?

Jag är ledsen men jag förstår inte detta.
Hade aldrig hört talas om personen innan media började skriva att han kilat vidare.
Någon som kan förklara vad det är som e så speciellt med denna DJ?
Du känner inte att du vill skriva in hans namn i Google och se vad som händer? Du vill hellre visa upp din okunnighet i tråden som om det vore något att vara stolt över? Det är ganska uppenbart varför du inte förstår.
Citera
2018-04-27, 14:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Vilken värdelös jämförelse. Kalle tjänar multum på att kränga skit, Gunnar kränger också skit men ingen vill köpa så Gunnar sitter på Flashback och gnäller på Kalle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in