Citat:
Ursprungligen postat av
AguaDeTuMadre
Sjöng Björn och Benny ”Dancing Queen”?
Nej, men Björn sjöng några låtar. Björn och i synnerhet Benny var inte tillnärmelsevis så populära som Agnetha och Frida. Björn och Benny tillhörde dock begreppet
Abba. De som sjöng på
Aviciis musikaliska uttryck fick ingen uppmärksamhet alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
goosehunter
Inte nödvändigtvis. Det säger däremot en hel del om hur viktig en duktig producent är inom denna musikgenre. Du kan skriva texterna själv som producent. Du kan även sjunga melodierna men behöva någon med en starkare sångröst än din egen som gör slutsången. Det kallas för samarbete. Något som prägar musikskapande i största allmänhet. Jag tror knappast INTE att dessa sångare kände sig försmådda på någon slags förväntad personlig framgång. Man åkte för det egna nöjets skull till studion med Tim och hjälpte honom. Jag skulle mer än gärna lagt sången till Tim om han hade en schysst producerad låt. Dessa sångare har ju inte gått lottlösa ur sammanhanget utan också uppburit ekonomisk vedergällning för sina sånginsatser.
Det finns andra exempel på personer som stoltserat med sitt namn utan att ha sjungit och fortfarande ses som personen bakom låten, exempelvis
Murray Head -
One night in Bangkok.
När det gäller producenter är väl
Phil Spector en av de främsta. Detta till trots fanns det ju aldrig en tanke på att någon annan än den/de som sjöng skulle stå som artist/artister.
Jag har som skrivet inget emot Tim Bergling. Det verkade ha varit en sympatisk och bra människa. Jag kommer dock aldrig att förlika mig med att han (och andra DJ) får stå så extremt i fokus att rösten, som ger effekten, helt förbises.