2018-04-26, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Menar du att du inte förstår symbolspråket: Nu orkade han inte längre?

Jo, men vill vara 110% säker.
Citera
2018-04-26, 18:23
Medlem
Mycket märkligt som skrivs från vissa som inte gillar hans musik. Frågan i ts är objektivt ställd och har ett objektivt svar, oavsett vad en person själv har för smaker. Jag är av den här ”generationen”, men har aldrig varit något fan av Avicii, har alltid tyckt ”Levels” vart sjukt jobbig t ex. Men har han haft stor betydelse för min generation?

Låt mig beskriva kort: Han har spelats intesivt på i princip alla våra studenter, alla våra första egna utlandsresor, första egna nyårsfester, första egna midsommarfiranden osv. Han har alltid varit i radion när vi åkt till våra första jobb. För 4-5 år sedan kunde man knappt gå en dag utan att hans namn refererades i ett samtal, eller hans musik hördes i bakgrunden.

Om inte Avicii varit en ikon för min generation så har ingen det, möjligtvis undantaget Zlatan. Spelar ingen roll vad man gillar för musik, förneka detta faktum gör man bara om man är utan full insikt eller direkt ointelligent. Förövrigt gjorde han mycket varierande musik, tror ärligt talat dem flesta kan hitta minst ett par låtar av honom som dem gillar. Om han inte sjöng själv - spelar det roll? Sjöng Björn och Benny ”Dancing Queen”?
Citera
2018-04-26, 18:26
Medlem
Rufoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scapula
Vad man ser utifrån sociala medier så har han haft hela sitt liv i LA och spenderade noll tid här i Sverige. Varför? Utan att ha någon som helst insikt i hans liv så kan man tycka att han borde ha lämnat LA för längesedan. Inte för att åka på någon semesterresa i ett obskyrt land utan flytta till Sverige, köpa ett avskiljt hus i närheten av personerna som faktiskt betyder något (ifall det var vännerna eller familjen i Tims fall vet jag ej) och göra vad han vill, lämna industrin bakom sig. Musik kan man skapa ändå och pengar hade han för att klara sig i flera livstider.
Detta var bland det träffsäkraste jag läst idag.

Han kunde hoppa av tåget när som helst och flytta hem till sin familj och barndomsvänner i Sverige, men det gjorde han inte.

Som du säger så hade han ändå kunnat skapa musik och släppa den via Soitify och Youtube.
Citera
2018-04-26, 18:27
Medlem
LucioFontanas avatar
Nä han orka inte längre? Vart var hans familj då? Va de upptagna med att handla upp hans pengar? Det e ju så jävla sjukt!

Bara en tidsfråga innan de sitter i tv-sofforna o viker ut sig. De är nog lite förvånade över att de inte blivit mer kritiserade för sonens död/självmord.

Skriv inte öppna brev varenda jävla dag då om ni vill bli lämnade ifred? Jävla rikspuckon.

Hela Östermalm o kändissverige tror inte att de finns om det inte är med på TV och tabloidpressen.

Man riktigt hör dem! ”Sjåpa dig inte nu Tim det e ju mycket pengar.
Citera
2018-04-26, 18:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solarisX
Jo, men vill vara 110% säker.

Det är så nära klartext det går att skriva och är ett vedertaget symbolspråk. En människa som inte »orkar längre« väljer en annan väg. En annan väg än livet är döden och orkar man inte gör man det för egen hand.
Citera
2018-04-26, 18:29
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Anför inget negativt mot honom, det är branschen som är sjuk. Går vi tillbaka till musikbranschens ursprung så har det alltid funnits producenter, men de har inte stått i centrum på detta märkliga vis. Den som sjunger är ändå den som ger karaktär åt musikstycket. Helt instrumentala låtar med framgång hör till sällsyntheterna även om de finns.

Väldigt bra exempel både på hur branschen värderade insatser (den som sjöng var mest värd) och hur hårt branschen pressar artisterna.

Notera särskilt att jag skrev »omvänt« så jag var medveten om en skillnad.

Inte nödvändigtvis. Det säger däremot en hel del om hur viktig en duktig producent är inom denna musikgenre. Du kan skriva texterna själv som producent. Du kan även sjunga melodierna men behöva någon med en starkare sångröst än din egen som gör slutsången. Det kallas för samarbete. Något som prägar musikskapande i största allmänhet. Jag tror knappast INTE att dessa sångare kände sig försmådda på någon slags förväntad personlig framgång. Man åkte för det egna nöjets skull till studion med Tim och hjälpte honom. Jag skulle mer än gärna lagt sången till Tim om han hade en schysst producerad låt. Dessa sångare har ju inte gått lottlösa ur sammanhanget utan också uppburit ekonomisk vedergällning för sina sånginsatser.
Citera
2018-04-26, 18:30
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucioFontana
Nä han orka inte längre? Vart var hans familj då? Va de upptagna med att handla upp hans pengar? Det e ju så jävla sjukt!

Bara en tidsfråga innan de sitter i tv-sofforna o viker ut sig. De är nog lite förvånade över att de inte blivit mer kritiserade för sonens död/självmord.

Skriv inte öppna brev varenda jävla dag då om ni vill bli lämnade ifred? Jävla rikspuckon.

Hela Östermalm o kändissverige tror inte att de finns om det inte är med på TV och tabloidpressen.

Man riktigt hör dem! ”Sjåpa dig inte nu Tim det e ju mycket pengar.

Skitsnack, dom satt på flyget på väg ner men lyckades inte ta sig dit i tid, han tog livet av sig när dom var 2 timmar därifrån.
Citera
2018-04-26, 18:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AguaDeTuMadre
Sjöng Björn och Benny ”Dancing Queen”?

Nej, men Björn sjöng några låtar. Björn och i synnerhet Benny var inte tillnärmelsevis så populära som Agnetha och Frida. Björn och Benny tillhörde dock begreppet Abba. De som sjöng på Aviciis musikaliska uttryck fick ingen uppmärksamhet alls.

Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Inte nödvändigtvis. Det säger däremot en hel del om hur viktig en duktig producent är inom denna musikgenre. Du kan skriva texterna själv som producent. Du kan även sjunga melodierna men behöva någon med en starkare sångröst än din egen som gör slutsången. Det kallas för samarbete. Något som prägar musikskapande i största allmänhet. Jag tror knappast INTE att dessa sångare kände sig försmådda på någon slags förväntad personlig framgång. Man åkte för det egna nöjets skull till studion med Tim och hjälpte honom. Jag skulle mer än gärna lagt sången till Tim om han hade en schysst producerad låt. Dessa sångare har ju inte gått lottlösa ur sammanhanget utan också uppburit ekonomisk vedergällning för sina sånginsatser.

Det finns andra exempel på personer som stoltserat med sitt namn utan att ha sjungit och fortfarande ses som personen bakom låten, exempelvis Murray Head - One night in Bangkok.

När det gäller producenter är väl Phil Spector en av de främsta. Detta till trots fanns det ju aldrig en tanke på att någon annan än den/de som sjöng skulle stå som artist/artister.

Jag har som skrivet inget emot Tim Bergling. Det verkade ha varit en sympatisk och bra människa. Jag kommer dock aldrig att förlika mig med att han (och andra DJ) får stå så extremt i fokus att rösten, som ger effekten, helt förbises.
Senast redigerad av HerrGickhan 2018-04-26 kl. 19:16.
Citera
2018-04-26, 18:42
Medlem
Autobahn76s avatar
Jag såg hans tidigare trådar om hans derealisation. Googla på det så fattar ni bättre. Kombinera det med hans stress och det kan ta livet av vem som helst. Skriver av egen erfarenhet. Känner igen mig så mycket med honom och det är därför jag personligen blev berörd.

Ett självmord är inte så konstigt med den kombinationen. What comes up must go down.

Kan tänka mig att han hade nån kombination av ADHD/Bipolär, med tanke på hans produktivitet och hans lows.
Senast redigerad av Autobahn76 2018-04-26 kl. 18:58.
Citera
2018-04-26, 18:46
Medlem
Citat:
Skitsnack, dom satt på flyget på väg ner men lyckades inte ta sig dit i tid, han tog livet av sig när dom var 2 timmar därifrån.

Utveckla gärna? Vadå, hade avicii sagt till dem att han skulle begå självmord etc eller nu hänger jag inte med. Och källa på det tack?
Citera
2018-04-26, 18:51
Medlem
Rufoss avatar
Citat:
Källa på det?
Citera
2018-04-26, 18:56
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmerd
Utveckla gärna? Vadå, hade avicii sagt till dem att han skulle begå självmord etc eller nu hänger jag inte med. Och källa på det tack?

Familjen gick i dagarna ut o berättade att Tim ringt och att det lät mer allvarligt än andra gånger. Man beslöt sig då för att åka ner till Oman på en gång och var på väg ner när man fick beskedet att Tim var död. Så går historien. I vilken i raden av alla artiklar som skrivits senaste veckan kan jag inte leta upp åt dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in