2018-04-26, 14:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Dessutom verkar det som om berget där NK provspränger nukleära laddningar har fått så mycket stryk att det kollapsar. Det kan ju förklara villigheten till att upphöra.

Det finns visst delade meningar om det kollapsade berget. Ett universitet i Monterey och ’38 north’ menar att anläggningen kan vara funktionsduglig.

https://www.aftonbladet.se/a/xRW6gX
Citera
2018-04-26, 14:47
Medlem
Kumabjorns avatar
Om ungefär 15 timmar träffas Jong-un och Moon i Panmunjon (där jag för övrigt varit). Skall försöka uppdatera här eftersom jag misstänker att japanska media kommer att vara mer på alerten med tanke på tidsskillnaden.
Citera
2018-04-26, 14:49
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det finns visst delade meningar om det kollapsade berget. Ett universitet i Monterey och ’38 north’ menar att anläggningen kan vara funktionsduglig.

https://www.aftonbladet.se/a/xRW6gX

Nu är väl AB inte direkt den mest tillförlitliga källan. Men det kan finnas två närliggande anläggningar som kanske kan användas, frågan är dock hur många prov de tål med tanke på hur det nu ser ut och om NK verkligen har resurser för fler provsprängningar. Om man inte först geologiskt försäkrar sig om att sprickor i berget inte spridit sig till de andra platserna löper man stor risk för personalen på plats.
Citera
2018-04-26, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Om ungefär 15 timmar träffas Jong-un och Moon i Panmunjon (där jag för övrigt varit). Skall försöka uppdatera här eftersom jag misstänker att japanska media kommer att vara mer på alerten med tanke på tidsskillnaden.

Det ser vi tacksamt fram emot!

Hoppas att man kommer att delge någon form av information rörande agendan.

Nordkorea måste ju visa korten nu, något annat är otänkbart.

Mycket spännande att följa infon från Dig, om Du får några "Breaking News"!
Citera
2018-04-26, 21:25
Medlem
Otto Warmbiers föräldrar stämmer Norkorea för att brutalt ha torterat och mördat deras son.
Det tycks vara med Vita Husets goda minne och det ska bli intressant att följa hur man praktiskt kommer att gå tillväga

22-year-old college student was “brutally tortured and murdered” by Kim Jong Un’s “criminal” regime

https://www.washingtonpost.com/politics/amid-trumps-diplomatic-thaw-otto-warmbiers-parents-sue-north-korea-for-having-brutally-tortured-and- murdered-their-son/2018/04/26/625e4fb8-495e-11e8-8b5a-3b1697adcc2a_story.html?noredirect=on&utm_term=.98 7cb47a5a4f
Citera
2018-04-26, 21:47
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Otto Warmbiers föräldrar stämmer Norkorea för att brutalt ha torterat och mördat deras son.
Det tycks vara med Vita Husets goda minne och det ska bli intressant att följa hur man praktiskt kommer att gå tillväga

22-year-old college student was “brutally tortured and murdered” by Kim Jong Un’s “criminal” regime

https://www.washingtonpost.com/politics/amid-trumps-diplomatic-thaw-otto-warmbiers-parents-sue-north-korea-for-having-brutally-tortured-and- murdered-their-son/2018/04/26/625e4fb8-495e-11e8-8b5a-3b1697adcc2a_story.html?noredirect=on&utm_term=.98 7cb47a5a4f
Helt rätt men chansen att få ut något skadestånd eller att någon ansvarig i NK skulle straffas är nog mindre än den för att en snöboll skulle kunna passera genom solen.
Citera
2018-04-26, 21:57
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Sanktioner har aldrig fungerat någonstans någonsin och kommer inte att fungera här heller. Trump kommer heller inte att vandra iväg från detta. Han kommer att vandra ut ett par gånger är jag övertygad om. Nej, priset för ett misslyckande är alldeles för högt och vinsten i en succé är enorm på så många plan att det är något som Trump aldrig kommer att släppa. Dessutom är det fler parter som är inblandade vars betydelse för ev. fredsavtal är avgörande till skillnad mot USA:s som egentligen inte kan tillföra något. Tvärtom handlar det om att de ska dra sig tillbaka. Men Trump kommer naturligtvis få det att se ut som USA går segrande ur detta; det är han duktig på och det behöver USA.

Däremot kommer det att finnas besvikna. Framförallt de som har satt sin tilltro till Stratfor's analyser där Kina fragmenteras och Japan kliver fram som regional stormakt. Som sagt, Trump har skjutit Obama-administrationens plan tillsammans med "de fyras gäng" i sank.
Jag tycker man måste säga att sanktionerna mot Iran funkade mycket bra. Tror du att Iranavtalet JCPOA hade blivit till om det inte vore för sanktionerna? Konstigt i så fall att det är just lättnader i ekonomiska sanktioner som Iran fick för att skippa sitt kärnvapenprogram.

Men i fallet NK räcker det ju inte att bara avbryta utvecklingen om man redan har hunnit tillverka ett antal laddningar och vapenbärare. Att de ska skrota dessa som redan är tillverkade tror jag tyvärr sitter väldigt långt inne så jag har inget större hopp om ett bra avtal med NK. Tråkigt både för NK:s folk och omvärlden.
Citera
2018-04-26, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Helt rätt men chansen att få ut något skadestånd eller att någon ansvarig i NK skulle straffas är nog mindre än den för att en snöboll skulle kunna passera genom solen.

Dessvärre är nog sanningen, exakt precis så. Tämligen utsiktslöst att förvänta sig en rättsskipning värd namnet.

Nordkorea har ju behandlat Warmbier väl, och dessutom klargjort, att alla misstroenden man riktat och riktar, är helt grundlösa. Han var sjuk redan då han kom till Nordkorea.

Fallet är inte aktuellt i Nordkorea längre.
Citera
2018-04-26, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag tycker man måste säga att sanktionerna mot Iran funkade mycket bra. Tror du att Iranavtalet JCPOA hade blivit till om det inte vore för sanktionerna? Konstigt i så fall att det är just lättnader i ekonomiska sanktioner som Iran fick för att skippa sitt kärnvapenprogram.

Men i fallet NK räcker det ju inte att bara avbryta utvecklingen om man redan har hunnit tillverka ett antal laddningar och vapenbärare. Att de ska skrota dessa som redan är tillverkade tror jag tyvärr sitter väldigt långt inne så jag har inget större hopp om ett bra avtal med NK. Tråkigt både för NK:s folk och omvärlden.

Sanktionerna mot Nordkorea, fungerar mer än väl, anledningen till Kims "Charmoffensiv" vid nyårstalet, är just det faktum att den maximala isoleringen och sanktionsupptrappningen, redan då blev gravt kännbara.

Iran blev likaså kraftigt ansatta av sanktionerna, och verkningslösa kan dom definitivt inte betraktas som.
Citera
2018-04-26, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Dessvärre är nog sanningen, exakt precis så. Tämligen utsiktslöst att förvänta sig en rättsskipning värd namnet.

Nordkorea har ju behandlat Warmbier väl, och dessutom klargjort, att alla misstroenden man riktat och riktar, är helt grundlösa. Han var sjuk redan då han kom till Nordkorea.

Fallet är inte aktuellt i Nordkorea längre.
Det finns nog inga tortyr- och regimmordfall aktuella i Nordkorea.
Så snart sista piskrappet är avgivet och så snart regimens gevärskula fällt sitt offer är det klart och därmed inaktuellt och förmodligen odokumenterat.
Citera
2018-04-27, 02:19
Medlem
Kumabjorns avatar
Moon och Kim är på väg mot Panmunjon. Kim lämnade Pyongyang före soluppgången och han tar med en egen toalett. Har väl fått rapporter om vad manskapet på norrsidan måste nöja sig med.
Citera
2018-04-27, 02:21
Medlem
Kumabjorns avatar
På Twitter är #interkoreansummit nu trendande. Folk i Sydkorea samlas kring stora utomhusskärmar för att följa mötet live.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in