Citat:
Ursprungligen postat av
-SchmergliN-
Ja, jösses. "Musikteorinördsnubbar". Jag får ge dig att du hittar på kreativa sätt att avfärda allt positivt som sägs om Avicii. Incubus-gitarristen Mike Einziger talade sig också varm om Avicii's begåvning, men han kanske inte hade ätit frukost den dagen. Vad vet jag.
Kom igen, han frågade en etablerad producent efter feedback på sina låtar när han var en tonåring och just hade börjat skapa musik. Det där är ju bara löjligt. Jag var själv en frekvent besökare på LBL Forum och det var en fantastisk resurs när jag var en vilsen nybörjare.
Jag tolkar det alltså som att du anser att ingen som producerar eller skriver låtar åt andra någonsin kan ha talang?
När du också anser att en av vår tids största låtskrivare, som har mottagit Polarpriset och har över 20 stycken Billboard-ettor, är talanglös så förstår jag att vår syn på talang skiljer sig så radikalt att det inte ens är värt att diskutera.
Jag uppskattar i alla fall svaret och vi får väl vara överrens om att vara oense.
Haha, blev nog lite fel i den texten, men det jag syftar på är att han kanske inte nödvändigtvis har talang utan bara jobbat hårt och blivit pushad. Tror inte Max Martin skulle säga själv att han är någon jättetalang. Vad är talang? Jag tror Martin skulle peka på Yngwie tex. Vilket han ju också gjorde i nån radiodokumentär. Där har vi en uppenbar talang. Hur mycket gitarr tror du inte John Norum och gubbarna nötte i sina dagar. Varför spelade Yngwie i en helt annan liga? Han gjorde ju allting själv, drog till usa, misshandla frugan, slog sina bandmedlemmar på käften, bråkade, söp hårt osv.
Sen får man tycka vad man vill om Yngwie's musik numera är han bara en parodi på sig själv läser man ofta folk skriva, och får nog hålla med, tyvärr.
Fast det där är ju förenklat. Det är inte han som har 20 stycken listettor, det är ett kollektiv, sen att han alltid är med i just dom låtarna det är ju fantastiskt och tyder antagligen på väldigt stor kunskap i låtskriveri. Skulle du säga att du gjort Volvo lastbilar om du monterar bakaxlarna?
Förstår du vart jag vill komma?
Både Avicii och Martin har ju antagligen bra visioner för hur slutprodukterna ska låta, och därmed har det gått väldigt bra för dessa gosar, tills den ena valde att säga adjöken då dvs.
Nej, för mig är inte det någon speciell talang. Det är hårt ihärdigt jobb.