Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Det är inte konkurrens i sig som kritiseras är HUR man konkurrerar, med VAD etc.
Samt naturligtvis förutsättningarna i samhället för att kunna vara med och konkurrera överhuvudtaget, kräver samhällen fortsatt huvudansvar för barn på just mödrar och inte fäder ex. så bli ju jämlik konkurrens en omöjlighet.
Citer tack där jag i denna tråd smutsktastar JP, jag tycker att det är exakt vad jag inte valt att göra.
baserat på det resonemang jag lagt upp i mina inlägg med RedX.
Däremot är det ju uppenbart för alla som hängt med nu i slutet av denna tråd, din m.fl ivriga behov av att bygga halmdockor kring mig ex. (säkerligen kring någon annan feminist i tråden också)
Och hur i hela fridens namn är Jordan Peterson någonting annat än en observatör angående HUR man konkurrerar och med VAD man konkurrerar?
Han talar för bövelen om egenskaper som, och låt mig citera: "intelligence and conscientiousness", "not easily pushed around", "be formidable", "be able to say no", "smart", "tough" och så vidare. Hur föreställer du dig en värld där dessa egenskaper
inte är fördelaktiga i en konkurrenssituation?
I intervjun så till och med påpekande han att det inte alls behöver se ut som det gör, att han inte har någon åsikt i frågan - men att det är vad den vetenskapliga datan beskriver som karriärsgynnande egenskaper. Och som en klinisk psykolog som ska hjälpa sina klienter med sina karriärer, så kan han knappast sitta och prata om egenskaper som möjligtvis är konkurrenskraftiga i en teoretisk värld...
Och ingenstans har han nämnt någon åsikt om huruvida kvinnor borde stanna hemma med barnen eller inte.
Han lägger överhuvudtaget inte in några åsikter... han gör observationer. Hans uppgift är nämligen att få sina klienter att kunna hantera verkligheten. Inte hans åsiktsverklighet, inte din åsiktsverklighet - utan verkligheten som den ser ut, för det är i den verkligheten som de ska göra karriärer...
Din kritik är uppe i det blå.
Jag skrev
människor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Men älskar denne man som gojjar in sig i mytologi? det mest "pseudo" man förmodligen kan tänka sig? Och "förvirrande?" nääää allt han säger, bara han säger något som doftar kvinnoförakt är ju rätt bakom alla blå glasögon, eller hur? Jag finner det i vart fall vara humor.
Positiv verkan? Massa misogyna högefjantar som får vatten på sina kvarnar? Varför skulle jag tycka det var positivt?
Du menar att du inte beskriver Jordan Peterson och hans följare nedlåtande här och från en position där du inte ens kan hänvisa till kvinnoföraktande material eller någonting som särskilt stimulerar misogyna högerfjantar?
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Vidare går det också kritisera honom för ex. otydlighet.
För OM hans teorier nu inte är så farliga (så som du/ man påstår, jag har ingen åsikt), inte egentligen säger det som alla dessa "misogyna högerfjantar" tror de säger.
Då är ju karl en genuin charlatan, eller hur! Han har funnit en guldkälla ösa ur, via att låtsas/ vara luddig/ antyda/ smeka medhårs etc... vara svaret för div.. rasister, misogyner, sexister, invandrarhatare etc etc.
Här lämnar du två alternativ öppna: 1.) antingen är hans teorier så farliga som en del påstår och någonting som smeker håret medhårs på misogyna högerfjantar, rasister, sexister, folk som hatar invandrare med mera eller 2.) så är han en charlatan som som gör exakt det samma och därmed sprider ännu farligare teorier.
Är du ens medveten om vad du skriver? Jag börjar tvivla...
Och alltihop skriver du som sagt
utan att kunna hänvisa till någonting överhuvudtaget ur hans material...