2018-04-25, 19:09
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Absolut.

ex. på det är ju att höja lönerna...göra lönerna mer progressiva dvs de höjs efter arbetserfarenhet.
Sen kan det säkert finnas fler saker men det får folk som jobbar i den branschen uttala sig om.

Högre löner efter arbetserfarenhet? Hmm det låter som nått som förekommer inom privat sektor. Nu är ju sjukvård och förskola statliga verksamheter, som kvinnor mer än män söker sig till. Vill du ändra löne incitamenten så får du nog göra om sjukvården en smula och implementera äkta högerpolitik. (Ej allianspolitik) Eller så kan du ju alltid stänga gränsen permanent för menainvandrare och spara bra många miljarder den vägen för att ge till sjukvården. Du kan inte både ha kakan och äta den kära Merapi

Sen vet jag inte hur du får högre löner till att bli ett exklusivt manligt kodex? Wtf
Citera
2018-04-25, 19:47
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Det är inte konkurrens i sig som kritiseras är HUR man konkurrerar, med VAD etc.
Samt naturligtvis förutsättningarna i samhället för att kunna vara med och konkurrera överhuvudtaget, kräver samhällen fortsatt huvudansvar för barn på just mödrar och inte fäder ex. så bli ju jämlik konkurrens en omöjlighet.

Citer tack där jag i denna tråd smutsktastar JP, jag tycker att det är exakt vad jag inte valt att göra.
baserat på det resonemang jag lagt upp i mina inlägg med RedX.
Däremot är det ju uppenbart för alla som hängt med nu i slutet av denna tråd, din m.fl ivriga behov av att bygga halmdockor kring mig ex. (säkerligen kring någon annan feminist i tråden också)
Och hur i hela fridens namn är Jordan Peterson någonting annat än en observatör angående HUR man konkurrerar och med VAD man konkurrerar?

Han talar för bövelen om egenskaper som, och låt mig citera: "intelligence and conscientiousness", "not easily pushed around", "be formidable", "be able to say no", "smart", "tough" och så vidare. Hur föreställer du dig en värld där dessa egenskaper inte är fördelaktiga i en konkurrenssituation?

I intervjun så till och med påpekande han att det inte alls behöver se ut som det gör, att han inte har någon åsikt i frågan - men att det är vad den vetenskapliga datan beskriver som karriärsgynnande egenskaper. Och som en klinisk psykolog som ska hjälpa sina klienter med sina karriärer, så kan han knappast sitta och prata om egenskaper som möjligtvis är konkurrenskraftiga i en teoretisk värld...

Och ingenstans har han nämnt någon åsikt om huruvida kvinnor borde stanna hemma med barnen eller inte.

Han lägger överhuvudtaget inte in några åsikter... han gör observationer. Hans uppgift är nämligen att få sina klienter att kunna hantera verkligheten. Inte hans åsiktsverklighet, inte din åsiktsverklighet - utan verkligheten som den ser ut, för det är i den verkligheten som de ska göra karriärer...

Din kritik är uppe i det blå.

Jag skrev människor.

Citat:
Men älskar denne man som gojjar in sig i mytologi? det mest "pseudo" man förmodligen kan tänka sig? Och "förvirrande?" nääää allt han säger, bara han säger något som doftar kvinnoförakt är ju rätt bakom alla blå glasögon, eller hur? Jag finner det i vart fall vara humor.

Positiv verkan? Massa misogyna högefjantar som får vatten på sina kvarnar? Varför skulle jag tycka det var positivt?
Du menar att du inte beskriver Jordan Peterson och hans följare nedlåtande här och från en position där du inte ens kan hänvisa till kvinnoföraktande material eller någonting som särskilt stimulerar misogyna högerfjantar?

Citat:

Vidare går det också kritisera honom för ex. otydlighet.
För OM hans teorier nu inte är så farliga (så som du/ man påstår, jag har ingen åsikt), inte egentligen säger det som alla dessa "misogyna högerfjantar" tror de säger.
Då är ju karl en genuin charlatan, eller hur! Han har funnit en guldkälla ösa ur, via att låtsas/ vara luddig/ antyda/ smeka medhårs etc... vara svaret för div.. rasister, misogyner, sexister, invandrarhatare etc etc.
Här lämnar du två alternativ öppna: 1.) antingen är hans teorier så farliga som en del påstår och någonting som smeker håret medhårs på misogyna högerfjantar, rasister, sexister, folk som hatar invandrare med mera eller 2.) så är han en charlatan som som gör exakt det samma och därmed sprider ännu farligare teorier.

Är du ens medveten om vad du skriver? Jag börjar tvivla...

Och alltihop skriver du som sagt utan att kunna hänvisa till någonting överhuvudtaget ur hans material...
Citera
2018-04-25, 20:23
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Nej jag säger att företag precis som samhället i stort ska anpassas efter båda könen, inte bara ett.

Företag anpassar sig efter att inte bli slaktad av marknaden, det finns ingen utrymme för tramsiga genusexperiment i sådan miljö.

Citat:
om vi nu ska exemplifiera detta så kan företag/ samhälle producera tjänster/ produkter på olika vis. Företagskultur har lika lite som samhället i övrigt stått still eller hur?

Det beror på vad du menar med att stå still, ingenting rör sig så snabbt som företag, för de har olikt offentlig sektor inte råd att bli slaktade av konkurrenter.

De kan producera produkter på många olika sätt, men det sätt som inte konsumenter köper gör att de går i konkurs. Det pågår alltså ständigt en stenhård darwinistisk process där de starka äter de svaga.

Citat:
Företag kan ju ex. sluta förutsätta/ kräva av sina topparbetare att dessa inte ska skaffa barn/ ta hand om barn av det enkla skälet att barn är en förutsättning att nämnda företag ska kunna skaffa arbetskraft om 30 år.

Man kan införa företagsregler som förbjuder företaget kräva 24h kontaktbarhet från sina anställda etc etc. man kan skapa företag som har egna dagis för de anställdas små kottar. Finns 1000 intelligenta sätt få personal av båda könen att trivas och därmed
fungera bättre.

Varför försöker du inte starta ett sådant "dagisföretag" och se hur du lyckas i den stenhårda konkurrens mot 100 andra företag i din sektor där cheferna satsar 100% av sin tid på företaget?

Skulle inte gå så bra tror jag.

Citat:
Japan har förmodligen ett av världens mest "maskulina" företagsklimat....där arbetar man ( förmodligen mest män) bokstavligen ihjäl sig..de har tom ett eget ord för detta fenomen. Går det speciellt bra för Japan ekonomiskt?

Japan går så bra som det bara kan gå ekonomiskt med tanke på att det är en överbefolkad ö (mindre än Sverige, men 12 gånger befolkningen) med noll naturresurser. De är bland de största exportörerna i Världen och dess stora företag har överlevd en stenhård global klimat (inte sålts till Kina eller flyttat ut osm i Sverige), förövrigt har landet redan överlevt sin bostadsbubbla, landet har också 3% arbetslöshet och extrem låg kriminalitet och bland Världens bästa skolresultat.

Sveriges ekonomi å andra sidan driver bara av en årlig 7% ökning av lån varje år per medborgare utan att BNP per capita ökar, bostadssektor som driver all ekonomisk tillväxt i landet aldrig är hållbart i längre sikt. Vi får se hur det går när styrräntan höjs från sin minusränta-nivå. I ekonomi är saker aldrig riktigt som de verkar vid ytan, Spanien såg tillexempel ut att vara en ekonomisk framgångssaga med sin byggnadsboom för en sådär 10 år sedan.
Citera
2018-04-26, 07:07
Medlem
Sir Dwains avatar
Och en annan sak, vi måste nog konstatera att JBP ljög om vad det skulle innebära att inkludera transpersoner bland skyddade grupper. (Endera avsiktligt för att han, så som han sa hos sin kompis Joe Rogan har funnit ett sätt att "monetize social justice warriors", eller så är det ett genuint missförstånd för att han är paranoid.) när Jordan först blev känd för att vara motståndare till bill c-16 hade samma lag funnits i Ontario, där han bor, sedan 2012 och ingen har åtalats på något sätt som ens påminner om Jordans egna tolkning. Det finns områden i Canada som har skyddat transpersoner sedan 2002, även där utan motsvarande åtal. Nu har lagen gällt i hela landet i ett år och fortfarande inga åtal.

Den där lärarassistenttjejen som gärna tas upp som bevis på att Jordans rädslor var befogade blev inte åtalad för brott mot c-16.
Citera
2018-04-26, 07:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Och en annan sak, vi måste nog konstatera att JBP ljög om vad det skulle innebära att inkludera transpersoner bland skyddade grupper. (Endera avsiktligt för att han, så som han sa hos sin kompis Joe Rogan har funnit ett sätt att "monetize social justice warriors", eller så är det ett genuint missförstånd för att han är paranoid.) när Jordan först blev känd för att vara motståndare till bill c-16 hade samma lag funnits i Ontario, där han bor, sedan 2012 och ingen har åtalats på något sätt som ens påminner om Jordans egna tolkning. Det finns områden i Canada som har skyddat transpersoner sedan 2002, även där utan motsvarande åtal. Nu har lagen gällt i hela landet i ett år och fortfarande inga åtal.

Den där lärarassistenttjejen som gärna tas upp som bevis på att Jordans rädslor var befogade blev inte åtalad för brott mot c-16.

Att förutspå att något ska hända i framtiden och det inte än hänt är alltså bevis för en lögn?
Citera
2018-04-26, 07:44
Bannlyst
Citat:
Det finns områden i Canada som har skyddat transpersoner sedan 2002, även där utan motsvarande åtal. Nu har lagen gällt i hela landet i ett år och fortfarande inga åtal.

En helt verkningslös lag alltså.
Varför hittade de på den då?
Citera
2018-04-26, 07:46
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Att förutspå att något ska hända i framtiden och det inte än hänt är alltså bevis för en lögn?

Nej inte i sig, men att påstå att en lag kommer att innebära något som bestämt förnekas av jurister, en lag som på många platser redan är implementerad så att man faktiskt har erfarenhet av vad den innebär, det är lögn eller missförstånd. (Dessutom är ju själva lagen utan att transpersoner är inkluderade betydligt äldre än så, att förutsäga hur den kommer fungera borde inte vara så svårt).
Citera
2018-04-26, 07:49
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
En helt verkningslös lag alltså.
Varför hittade de på den då?

Det kan jag inte svara på, men att det inte har varit några åtal behöver inte betyda att den är verkningslös, det kan också vara tvärtom, att beteendet har försvunnit på grund av hotet om åtal. En verkningslös lag är en lag som inte påverkar hur utbrett brottet är.
Citera
2018-04-26, 07:51
Bannlyst
Citat:
Det kan jag inte svara på, men att det inte har varit några åtal behöver inte betyda att den är verkningslös, det kan också vara tvärtom, att beteendet har försvunnit på grund av hotet om åtal. En verkningslös lag är en lag som inte påverkar hur utbrett brottet är.

Vad exakt säger lagen?
Citera
2018-04-26, 07:55
Avslutad
Citat:
Nej inte i sig, men att påstå att en lag kommer att innebära något som bestämt förnekas av jurister, en lag som på många platser redan är implementerad så att man faktiskt har erfarenhet av vad den innebär, det är lögn eller missförstånd. (Dessutom är ju själva lagen utan att transpersoner är inkluderade betydligt äldre än så, att förutsäga hur den kommer fungera borde inte vara så svårt).

"lögn eller missförstånd.."

..snacka om att våldföra sig på språket. Ett nytt lågmärke.
Citera
2018-04-26, 07:59
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Vad exakt säger lagen?

Det är en stor fråga, mycket kort är det en antidiskrimineringslag som de redan hade gällande ras, kön, religion, ålder med mera där man lade till "gender expression & gender identity" till de skyddade grupperna.

http://www.parl.ca/DocumentViewer/en/42-1/bill/C-16/royal-assent

Edit: gender, inte sexual som jag skrev först.
Senast redigerad av Sir Dwain 2018-04-26 kl. 08:04.
Citera
2018-04-26, 08:02
Bannlyst
Citat:
Det är en stor fråga, mycket kort är det en antidiskrimineringslag som de redan hade gällande ras, kön, religion, ålder med mera där man lade till "sexual expression & sexual identity" till de skyddade grupperna.

http://www.parl.ca/DocumentViewer/en/42-1/bill/C-16/royal-assent

Var det inte att man var tvungen att tilltala ca 2000 olika köns och sexuella läggningar på sina speciellt bestämda sätt. Om man misslyckas blir man kastad i fängelse?
typ gissa leken

Typ det är förbjudet att kalla en svart för neger. I framtiden blir det förbjudet att kalla ett Transmetagynkomplex för homosexuell och man blir kastad i fängelse.
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2018-04-26 kl. 08:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in