2018-04-25, 13:42
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Ja, när människor får för sig att deras idévärld är perfekt så banar det väg för ett stagnerande intellekt och hänsynslöshet.

Folket som svartmålar människor i den här tråden är utmärka representanter för sådant. De behöver inte ens ta del av hänvisningarna som motparten rekommenderar. En intellektuell självrannsakan viftas bort med saker som att det måste vara en specifik bok och som ska konsumeras när humöret faller på - och fram tills stjärnorna står rätt... tar de sig rätten att fortsätta svartmålningen av människor, helt hejdlöst och utan pardon.

Samtidigt har de problem med att förstå en gubbe som extraherar livskunskap ur barnfilmer. För den gubben kan inte ha en poäng, inte en enda... för han följer inte mallen i deras perfekta idévärld... och då handlar det inte längre om att observera och reflektera, då handlar det enbart om att peka ut vart det brast.

Att de inte skulle förstå mänsklig psykologi är en underdrift, de är inte intresserade. De har reflekterat klart över tillvaron och är de inte fullkomliga så behöver de bara mer av det samma/förstå det perfekta bättre.

Det här är inget skämt utan mentaliteten som krävs för tvinga på andra sina idéer och för att kunna göra det under en rättfärdig fana.
Vi pratar om följare, inte tänkare.
Kommer det inte från ens egna källa/ideologi, så är teorin fel.

Gissa hur lång raden av källor med "fake-etikett" som finns i deras värld
Det är det första man klistrar på, och så går man vidare utan att behöva tänka en enda sekund själv.
Citera
2018-04-25, 16:52
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kanske mer sexist?

baserat på det lilla jag nu fått med mig av honom (enligt tidigare inlägg).
Så verka han vara av åsikten att ja! män styr! och ja! kvinnor kan vara minst lika kompetenta.
Men! det är mäns villkor som gäller där ute och detta gå inte förändra. Kan inte kvinnor anpassa sig, sitt beteende, etc. efter mäns. så få kvinnor skylla sig själva, de är för "ageeable" Typ.

Den feministiska kritiken mot samhällen idag finns på flera plan. Ett är att samhället just har mannen som norm. Cathy Newman tar just upp detta, och just här i intervjuvn så menar jag att det är hon som faktiskt vinner poäng för han svarar ju inte på hennes frågasättande. Men för mycket begärt, ja vet, att average "misogyn högerfjant" på detta forum eller elsewhere ska inse det och "höra" hans faktiska svammel i de "svar" han ger.

Att påpeka skillnader som verkligen bygger på en verklighet...är ju inte varken sexism/ misogyni eller misandri.

Att ta skillnader som i verkligheten faktiskt bara är uppdiktade eller "skapade" och använda dem som argument för ditt eller datt.. oftast att fortsätta som förr är sexism.

Att ta samma skillnader, eller de faktiska dito, och hävda att dessa ger endera kön ett automatiskt högre värde/ makt över hela skalan är misandi/ misogyni.
Det är inte mansnormer som gör att produkter, tjänster och i slutändan människor konkurrerar med varandra på marknaden/överhuvudtaget - och det är den här konkurrensen som både kvinnor och män får anpassa sig till, enligt Jordan Peterson.

Vederbörande pratar inte om någon slags konstruerad konkurrens ur något rimligt perspektiv...

Vilket innebär att du resonerar som om folk skulle sluta jämföra en investering med en annan, sluta se övriga intressen för samma position som konkurrens och sluta väga upp olika resultat mot varandra - bara mansnormer slutade att existera där de nu skulle finnas. Och vad är det för nonsensresonemang överhuvudtaget?

Det enda du gör är att ta "det lilla jag nu fått med mig av honom" och placerar det i din egen lilla tankebubbla - som inte har någonting med något att göra. Samt smutskastar människor till höger och vänster från den positionen...

Resultatet när någon intar information på samma vis som en fågelunge intar sin mat. Skillnaden är dock att fågelungen vrålar när den är hungrig medan du och gelikar... vrålar först när ni är mättade av söndertuggat skräp.

Varför försöker du och gelikar att blint smutskasta en budbärare som får en annars feministisk målgrupp att bygga förtroende för beprövad mentalvård? Det finns nog ingen man på den här planeten som skulle skämmas så lite av att söka vård inom den kliniska psykiatrin... som ett Jordan Petersson fan.
Citera
2018-04-25, 17:10
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Vi pratar om följare, inte tänkare.
Kommer det inte från ens egna källa/ideologi, så är teorin fel.

Gissa hur lång raden av källor med "fake-etikett" som finns i deras värld
Det är det första man klistrar på, och så går man vidare utan att behöva tänka en enda sekund själv.
Inte ens deras egna sak får stå ivägen för deras idéskrud. Köttet är vekt. Idéen är evig.

Javisst, det är en del av början på den moderna tidens bokbål.
Citera
2018-04-25, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Det är inte mansnormer som gör att produkter, tjänster och i slutändan människor konkurrerar med varandra på marknaden/överhuvudtaget - och det är den här konkurrensen som både kvinnor och män får anpassa sig till, enligt Jordan Peterson.

Vederbörande pratar inte om någon slags konstruerad konkurrens ur något rimligt perspektiv...

Vilket innebär att du resonerar som om folk skulle sluta jämföra en investering med en annan, sluta se övriga intressen för samma position som konkurrens och sluta väga upp olika resultat mot varandra - bara mansnormer slutade att existera där de nu skulle finnas. Och vad är det för nonsensresonemang överhuvudtaget?

Det enda du gör är att ta "det lilla jag nu fått med mig av honom" och placerar det i din egen lilla tankebubbla - som inte har någonting med något att göra. Samt smutskastar människor till höger och vänster från den positionen...

Resultatet när någon intar information på samma vis som en fågelunge intar sin mat. Skillnaden är dock att fågelungen vrålar när den är hungrig medan du och gelikar... vrålar först när ni är mättade av söndertuggat skräp.

Varför försöker du och gelikar att blint smutskasta en budbärare som får en annars feministisk målgrupp att bygga förtroende för beprövad mentalvård? Det finns nog ingen man på den här planeten som skulle skämmas så lite av att söka vård inom den kliniska psykiatrin... som ett Jordan Petersson fan.

Det är inte konkurrens i sig som kritiseras är HUR man konkurrerar, med VAD etc.
Samt naturligtvis förutsättningarna i samhället för att kunna vara med och konkurrera överhuvudtaget. Kräver samhällen fortsatt huvudansvar för barn på just mödrar och inte fäder ex. så bli ju jämlik konkurrens en omöjlighet.

Citer tack där jag i denna tråd smutsktastar JP, jag tycker att det är exakt vad jag inte valt att göra.
baserat på det resonemang jag lagt upp i mina inlägg med RedX.
Däremot är det ju uppenbart för alla som hängt med nu i slutet av denna tråd, din m.fl ivriga behov av att bygga halmdockor kring mig ex. (säkerligen kring någon annan feminist i tråden också)
Senast redigerad av Merapi 2018-04-25 kl. 18:01.
Citera
2018-04-25, 17:59
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
?? Fast du gojjar ju...du ha en uppsjö lite olika sexualiteter som bär olika preferenser över med vem, vad, hur, när bla bla man vill ha sex. Dessa variera ju lite, överlappar varandra etc allt beroende på livssituation, humör, ålder, personlighet, erfarenhet etc etc.

Att homosexualitet är en mindre grupp av människor i välden än hetero-, för ju inte att den därför inte finns...eller ska räknas med på "spektrumet" sexualitet.
Det här är vad genusdårarna sysslar med: http://www.transstudent.org/gender Dom tror att alla dom variablerna varierar oberoende av varandra, som om det inte fanns någon tydlig sammankoppling.
Citera
2018-04-25, 18:03
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Det är inte konkurrens i sig som kritiseras är HUR man konkurrerar, med VAD etc.
Samt naturligtvis förutsättningarna i samhället för att kunna vara med och konkurrera överhuvudtaget, kräver samhällen fortsatt huvudansvar för barn på just mödrar och inte fäder ex. så bli ju jämlik konkurrens en omöjlighet.

Citer tack där jag i denna tråd smutsktastar JP, jag tycker att det är exakt vad jag inte valt att göra.
baserat på det resonemang jag lagt upp i mina inlägg med RedX.
Däremot är det ju uppenbart för alla som hängt med nu i slutet av denna tråd, din m.fl ivriga behov av att bygga halmdockor kring mig ex. (säkerligen kring någon annan feminist i tråden också)
Du menar att man kritiserar mäns sätt att konkurrera? Varför ska inte män få sköta företag och konkurrera hur dom vill? Marknadskraften styr ju helt enkelt, om kvinnor vill vara med och leka så får dom spela på marknadens villkor och den kan vara rätt hänsynslös. Varför ska den anpassa sig efter kvinnors eventuellla sårbarheter och lägre stresstolerans? Menar du att kvinnor inte klarar av det? Starta egna företag och konkurrera. Ingen hindrar er.
Citera
2018-04-25, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Du menar att man kritiserar mäns sätt att konkurrera? Varför ska inte män få sköta företag och konkurrera hur dom vill? Marknadskraften styr ju helt enkelt, om kvinnor vill vara med och leka så får dom spela på marknadens villkor och den kan vara rätt hänsynslös. Varför ska den anpassa sig efter kvinnors eventuellla sårbarheter och lägre stresstolerans? Menar du att kvinnor inte klarar av det? Starta egna företag och konkurrera. Ingen hindrar er.

varför ska inte företag/ samhället etc. bygga på fungerande normer/ regelverk som passar båda könen?

Starta er egen banpassning...ingen hindrar er.
Citera
2018-04-25, 18:19
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
varför ska inte företag/ samhället etc. bygga på fungerande normer/ regelverk som passar båda könen?

Därför att företag startas för att fylla ett behov och att erbjuda en tjänst som ger nöjda kunder, inte att tillfredställa kvinnors prinsessan på ärten mentalitet. Som sagt, starta gärna ett eget företag med dina egna normer. Men jag tycker det är mycket intressant att du säger att företag bör anpassas för kvinnor. För det du säger är ju egentligen att män och kvinnor är så pass olika att man måste ändra hela företagsstrukturen så att den är mer kvinnovänlig. Hur var det nu med att män och kvinnor är likadana?

Är det så du ser föräldraskap? Som barnpassning? Ett nödvändigt ont? Fräscht. Och om ni väljer att skaffa barn så får ni väl ändå ta konsekvenserna av det? Barnet är ju som bekant mycket mer beroende av mamman det första året. Sen lämnar dom flesta föräldrar sitt barn på dagis. Vilket jag som förälder inte kan rekommendera, det är inte roligt att lämna sin ettåring innanför dagisgrindarna och vara borta 8 timmar. Det är knappast värt det för kvinnor heller. Tror du att jobbet är det viktigaste i livet eller? Tror du att en kvinna som ligger på dödsbädden tänker tillbaka på sitt liv och är stolt över att hon minsann fick jobba ett extra år bara för "jämställdhetens" skull? Skulle inte tro det. Om du nån gång får barn så hoppas jag att du kommer inse hur patetisk hela den här debatten kring vem som är hemma mest med barnen är. Jobbet ger inte lycka, dina barn ger dig lycka.
Citera
2018-04-25, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Därför att företag startas för att fylla ett behov och att erbjuda en tjänst som ger nöjda kunder, inte att tillfredställa kvinnors prinsessan på ärten mentalitet. Som sagt, starta gärna ett eget företag med dina egna normer. Men jag tycker det är mycket intressant att du säger att företag bör anpassas för kvinnor. För det du säger är ju egentligen att män och kvinnor är så pass olika att man måste ändra hela företagsstrukturen så att den är mer kvinnovänlig. Hur var det nu med att män och kvinnor är likadana?

Är det så du ser föräldraskap? Som barnpassning? Ett nödvändigt ont? Fräscht. Och om ni väljer att skaffa barn så får ni väl ändå ta konsekvenserna av det? Barnet är ju som bekant mycket mer beroende av mamman det första året. Sen lämnar dom flesta föräldrar sitt barn på dagis. Vilket jag som förälder inte kan rekommendera, det är inte roligt att lämna sin ettåring innanför dagisgrindarna och vara borta 8 timmar. Det är knappast värt det för kvinnor heller. Tror du att jobbet är det viktigaste i livet eller? Tror du att en kvinna som ligger på dödsbädden tänker tillbaka på sitt liv och är stolt över att hon minsann fick jobba ett extra år bara för "jämställdhetens" skull? Skulle inte tro det. Om du nån gång får barn så hoppas jag att du kommer inse hur patetisk hela den här debatten kring vem som är hemma mest med barnen är. Jobbet ger inte lycka, dina barn ger dig lycka.

Nej jag säger att företag precis som samhället i stort ska anpassas efter båda könen, inte bara ett.

om vi nu ska exemplifiera detta så kan företag/ samhälle producera tjänster/ produkter på olika vis. Företagskultur har lika lite som samhället i övrigt stått still eller hur?
Företag kan ju ex. sluta förutsätta/ kräva av sina topparbetare att dessa inte ska skaffa barn/ ta hand om barn av det enkla skälet att barn är en förutsättning att nämnda företag ska kunna skaffa arbetskraft om 30 år. Man kan införa företagsregler som förbjuder företaget kräva 24h kontaktbarhet från sina anställda etc etc. man kan skapa företag som har egna dagis för de anställdas små kottar. Finns 1000 intelligenta sätt få personal av båda könen att trivas och därmed
fungera bättre.

Japan har förmodligen ett av världens mest "maskulina" företagsklimat....där arbetar man ( förmodligen mest män) bokstavligen ihjäl sig..de har tom ett eget ord för detta fenomen. Går det speciellt bra för Japan ekonomiskt?
Citera
2018-04-25, 18:46
Avslutad
Citat:

Du syftar på likt det Cathy sa att varför inte göra organisationskulturer mer feminina för att passa/locka in mer kvinnor till dem?

Mkay.

Hur gör vi då med sjukvård och förskoleverksamhet där det onekligen saknas män? Om vi ska vara konsekventa så får vi se till att ge dessa verksamheter en mer maskulin prägel för att passa/locka in mer män till dem? ..eller?
Citera
2018-04-25, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Du syftar på likt det Cathy sa att varför inte göra organisationskulturer mer feminina för att passa/locka in mer kvinnor till dem?

Mkay.

Hur gör vi då med sjukvård och förskoleverksamhet där det onekligen saknas män? Om vi ska vara konsekventa så får vi se till att ge dessa verksamheter en mer maskulin prägel för att passa/locka in mer män till dem? ..eller?

Absolut.

ex. på det är ju att höja lönerna...göra lönerna mer progressiva dvs de höjs efter arbetserfarenhet.
Sen kan det säkert finnas fler saker men det får folk som jobbar i den branschen uttala sig om.
Citera
2018-04-25, 19:05
Avslutad
Citat:
Absolut.

ex. på det är ju att höja lönerna...göra lönerna mer progressiva dvs de höjs efter arbetserfarenhet.
Sen kan det säkert finnas fler saker men det får folk som jobbar i den branschen uttala sig om.

Hur är höja lönerna och göra dem mer progressiva ett uttryck för en maskulin företagsverksamhet?

Du menar kanske att få betalt per erfarenhet är en maskulint betingad företagskultur? Är en feministisk lönesättning då baserad på vad..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in