2018-04-24, 19:34
Medlem
Kragoms avatar
För de unga som skapar och är genuint musikaliska bör han väl knappast vara någon storhet, men för den stora massan som tycker om det som spelas i radion allt som oftast så kan det säkert vara en förlust, framförallt eftersom så många andra tycker det.

Han gjorde väl knappast något som var ovanligt välproducerat?

En annan fråga är varför man kategoriserar det som House och Underground, då det i själva verket är mainstream Ikea-musik.

Att ha 500 miljoner fans kan lika gärna bero på melodier och uppbyggnad som sätter sig snabbt på hjärnan, som att han skulle vara denne "jätteduktiga" musiker som han utmålas som.

Jag tror att detta även handlar om en extremt lyckad marknadsföring
Senast redigerad av Kragom 2018-04-24 kl. 19:48.
Citera
2018-04-24, 20:11
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kragom
Att ha 500 miljoner fans kan lika gärna bero på melodier och uppbyggnad som sätter sig snabbt på hjärnan, som att han skulle vara denne "jätteduktiga" musiker som han utmålas som.

Fast om han nu gjorde melodier och uppbyggnad som snabbt satte sig där det skulle, något jag i och för sig ställer mig tveksam till, så måste han ju ändå då ha haft mycket bra musikaliska talanger.

Hans plats i musikhistorien lär vara intimt förknippad med elektronisk musik, och möjligen house genren, och om han har någon status i framtiden beror nog mer på hur det går för den genren i stort, än på hans egna kompositioner.

Om den förblir obskyr för den stora massan, förblir nog även Avicii det.
Citera
2018-04-24, 20:40
Medlem
Kragoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Fast om han nu gjorde melodier och uppbyggnad som snabbt satte sig där det skulle, något jag i och för sig ställer mig tveksam till, så måste han ju ändå då ha haft mycket bra musikaliska talanger.

Hans plats i musikhistorien lär vara intimt förknippad med elektronisk musik, och möjligen house genren, och om han har någon status i framtiden beror nog mer på hur det går för den genren i stort, än på hans egna kompositioner.

Om den förblir obskyr för den stora massan, förblir nog även Avicii det.

Ja och nej. Många älskar McDonalds, då det finns så mycket bättre mat med kvalité, men som inte är lika lättillgängligt.
Citera
2018-04-24, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekolo
Avicii revolutionerade house genren och musiken överlag i framförallt västvärlden. Konceptet "Less is more"

På vilket sätt har han revolutionerat house genren? Förstår om du hade pratat om Daft Punk, vad för nytt har Avicii egentligen tillfört? Om du menar blanda country och dansmusik så gjorde Rednex det redan på 90-talet.
Citera
2018-04-25, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejpodejhej
Ja, man kan jämföra äpplen och bilar också, men det är inte särskilt givande. Talang för vad? All jävla house låter likadant, han är en överhypad artist. Ja, jag förnekar att Avicii hade talang, vad han däremot hade var tur och hårt arbete. Men han var inte en artist som förändrade något i musikhistorien, avicii kommer att glömmas bort ganska snart.

Håller helt med, Tur och hårt arbete samt den där managern som pushade på honom rejält och inte gav upp när det lät "så där" med tex levels, som du kan höra i dokumentären stämmer inte vocalen riktigt, men det ordnades upp, etc. Talang är t.ex Daft Punk, Kurt Cobain som ovannämnts (gjorde betydligt fler bra låtar). Lyssna på hela Discovery skivan (DF), i princip varje låt är bra. Avicii har några schyssta dängor men geni/talang när man gör Disneyklubben musik?

Eh skulle inte tro det, så många som hjälps åt när han gör sina låtar, ändå är det inga "WoW den där måste jag bara höra tusengånger till för den är så bra" känsla över låtarna, snarare så att man tvingas höra den pga marknadsföringen. Att han lyckades hypeas upp av genialisk marknadsföring, som bussar med hans ansikte upptryckt på när han spelade på nån Ultra Festival och inte var så känd, osv (även det i dokumentären på svtplay). Avicii har mycket att tacka Nattklubbssnubben kort sagt.

Tror också han kommer glömmas bort, hans musik var/är för platt, sterilt. Inte ens låten han gjorde med legenden Nile Rodgers blev bra, tragiskt.
Citera
2018-04-25, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBabyNothing
På vilket sätt har han revolutionerat house genren? Förstår om du hade pratat om Daft Punk, vad för nytt har Avicii egentligen tillfört? Om du menar blanda country och dansmusik så gjorde Rednex det redan på 90-talet.

LOL! Nice one, Rednex håller ju än idag dock, dom giggar ju omkring på den där låten Cotton Eye Joe som jag förstått det.
Hur som helst, R.I.P Avicii tråkigt för dom som gillade honom.
Citera
2018-04-25, 03:10
Medlem
Grejen är ju att han gjorde fantastiska houselåtar som inte var radiomusik, tex Muja, Alcoholic och Heart Upon My Sleeve. Dessa var minsann ingen "disneymusik". Orättvist att döma ut honom enbart på de låtar som fått flest spelningar, är väl självklart att simplare och mer "catchig" musik får fler spelningar?
Citera
2018-04-25, 09:43
Medlem
Blir så trött på alla som skriver o tänker att Aviciis låtar kommer sluta spelas.De är så många som vuxit upp med hans musik o även många som följt honom genom åren och har så många minnen förknippade med hans musik.

Till er som bara tycker att han tryckt på lite knappar o att allt låter likadant,ni kan börja med att lyssna på ex Levels,fortsätt sedan med att lyssna på Coldplay,a sky full of stars.Rita Ora med Lonely Together.byt sedan till seek Bromance.avsluta sedan med samarbetet mellan Tim,Björn o Benny från Abba.Finns mängder med fler samarbeten mellan Avicii och andra artister och låtskrivare.
Sedan får ni gärna återkomma med era tyckande och svar.
Citera
2018-04-25, 10:53
Medlem
Kom just på ett inlägg en mamma skrivit.(camcams blogg)
Hon skrev att hennes barn hade haft nattsskräcksliknande perioder och de enda som lugnade hennes barn var Wake me up med Avicii.
Mamman skrev att hon var Avicii evigt tacksam för det.
Det barnet kmr oxå ha ett minne förknippat med Avicii som verkat lugnande på nattskräcken.

Ingen hårdrockare el annan musikexpert som hunnit vakna än?😄
Citera
2018-04-25, 13:59
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroppskakoregott
Håller helt med, Tur och hårt arbete samt den där managern som pushade på honom rejält och inte gav upp när det lät "så där" med tex levels, som du kan höra i dokumentären stämmer inte vocalen riktigt, men det ordnades upp, etc. Talang är t.ex Daft Punk, Kurt Cobain som ovannämnts (gjorde betydligt fler bra låtar). Lyssna på hela Discovery skivan (DF), i princip varje låt är bra. Avicii har några schyssta dängor men geni/talang när man gör Disneyklubben musik?

Eh skulle inte tro det, så många som hjälps åt när han gör sina låtar, ändå är det inga "WoW den där måste jag bara höra tusengånger till för den är så bra" känsla över låtarna, snarare så att man tvingas höra den pga marknadsföringen. Att han lyckades hypeas upp av genialisk marknadsföring, som bussar med hans ansikte upptryckt på när han spelade på nån Ultra Festival och inte var så känd, osv (även det i dokumentären på svtplay). Avicii har mycket att tacka Nattklubbssnubben kort sagt.

Tror också han kommer glömmas bort, hans musik var/är för platt, sterilt. Inte ens låten han gjorde med legenden Nile Rodgers blev bra, tragiskt.

Vill du utveckla varför Kurt Cobain t.ex. hade talang, men inte Avicii? Jag gillar Nirvana, men han var ju varken någon fantastisk sångare eller gitarrist så var i ligger hans talang som Avicii saknar?

Många liknande svepande påståenden i tråden, så jag vore genuint intresserad av en förklaring.
Citera
2018-04-25, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheCheese
Grejen är ju att han gjorde fantastiska houselåtar som inte var radiomusik, tex Muja, Alcoholic och Heart Upon My Sleeve. Dessa var minsann ingen "disneymusik". Orättvist att döma ut honom enbart på de låtar som fått flest spelningar, är väl självklart att simplare och mer "catchig" musik får fler spelningar?

Ja dom är iaf mer kreddiga helt klart, men behöver liksom inte vara kreddigt för man ska tycka det är bra heller. Herregud finns ju hur mycket pop som helst som är jättekommersiellt som jag ändå diggar. Nej, han hade inte dom där melodierna som tilltalade mig. Dom kändes lite barnsliga, fjantiga till sin struktur, och får mig att tänka på nån disneyklubb typ.
Citera
2018-04-25, 17:44
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpodejhej
Att jämföra Avicii med Kurt Cobain är sinnessjukt. Avicii var så generiskt det kan bli. Kurt Cobain hade iaf talang.
Jag är inget större fan av Kurt Cobain, men det är bara att instämma här. Kurt Cobain har bara gjort en enda bra låt, Smells Like Teen Spirit (som för övrigt är en jävligt överskattad låt, den är typ okej att lyssna på om man är på rätt humör, men folk har höjt den låten till skyarna), så lite talang fanns det allt där. Den här Avicii hade jag typ aldrig hört talas om fram tills han dog. Såg hans namn droppas i förbifarten här på Flashback för någon månad sedan eller två, men det var enda gången jag hörde talas om honom. Brydde mig inte att kolla upp honom eller så, eller det kanske jag gjorde (brukar alltid kolla upp det ena och det andra, informationspundare som jag är), men gjorde jag det så glömde jag bort honom lika fort efter att ha insett att han var totalt irrelevant.

Avicii är en sån där typisk modern talanglös "artist" som populariseras av mainstreamtänkare. Så fort han dog så stod det i nyhetsrubrikerna något i stil med, "Avicii, den svenska talangen som har jobbat med Madonna, har dött", jaha? Har han släppt några låtar som blev riktiga hits, och som en bred skara människor faktiskt gillar på riktigt, alltså låtar som man kan beskriva som instant classics?

Säg till den dagen riktiga musiker dör.

Sedan, vad fan gör västerlänningar i Oman av alla ställen? Ha lite självrespekt och åk inte till arabländer; hederliga människor har inget där att hämta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in