2018-04-25, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -SchmergliN-
Vill du utveckla varför Kurt Cobain t.ex. hade talang, men inte Avicii? Jag gillar Nirvana, men han var ju varken någon fantastisk sångare eller gitarrist så var i ligger hans talang som Avicii saknar?

Många liknande svepande påståenden i tråden, så jag vore genuint intresserad av en förklaring.

Absolut, Kurt Cobain skrev många av sina bästa låtar helt själv och framförde dom, kan du googla fram, ev kolla i skivorna, eller Wikipedia som kanske inte är 100% tillförlitliga men ger väl en fingervisning om inte annat. Avicii har alltid varit beroende av alla andra för sin framgång, vem spelar gitarr? Vi ringer in Carl Falk (finns på youtube att se hur Avicii sitter och säger ja, det var bra, mm spela så där.). Vi ringer en vocalist (någon står och sjunger lite lines, Avicii copypastear det han tycker är bra dåligt, tipsar lite, pröva sjung så där, etc).

Är med i samma dokumentär som finns på youtube, kan inte länken i huvudet förstås, men googla avicii studio så hittar du säkert på det!
Jag säger så här. Jag tycker inte Avicii är dålig, men att säga att han är en talang i Cobains omfattning är för mig helt obegripligt. Helt ok kille med rätta förutsättningarna.
Även Johan Shellback som ville kalla Avicii ett geni tydligen (läste jag på Twitter). Hade Johan varit kung utan Max Martin?. Samma med Avicii utan Ash hade vi inte sett någon Avicii.

Då förstår jag ju att din spontana reaktion kanske lyder "Men Kurt utan Nirvana då?". Jadu, det skulle nog gå bra. Han skrev ju trots allt sin egen musik och kunde framföra den, även om som du själv påpekar kanske inte var någon "fantastisk sångare, eller gitarrist". Ett band som bara spelar ens låtar är lätt utbytbara. Men däremot ett band som hjälper till att komma på dina låtar är inte lika lätt att byta ut.

För mig är en talang någon som gör majoriteten av det stora hantverket helt själv och framför det. Inte ens Max Martin platsar in där. Ta tex miljön Martin fick chansen att sitta i, alla jobbade mot samma mål. 10pers (kanske mer, ingen koll på exakt siffra) och om 10pers sitter och letar ljud, den rätta baskaggen, dom rätta syntharna, och sen har Martin tillgång till dessa och skriver en bra låt utifrån templates som alla byggt upp tillsammans (kollektivet som han själv pratar mycket om).

Hur kan jag relatera detta till Avicii kanske du då undrar? Tjae, Avicii är kanske inte känd för att jobba med sina egna ljud. Vengeance säljer färdiga loops/beats/synthljud som man hör i Avicii's största hits, detta blev pinsamt tydligt när någon annan upcoming producer använde samma beats (ouch). Den mest använda synthen är Nexus som Avicii använt en hel del. Dvs ännu engång använder han andras talang för att få fram sina "låtar", som han igen, inte ens skrivit helt själv :/

Förstår du ju själv att han kommer slå andra på fingrarna som gör den typen utav arbete helt själva. Dom besparar sig ju liksom 10år av utvecklingen. Sen kunde ju Ash dja och antagligen även produktion, så när Avicii sitter och gör sina låtar "helt själv", så imponerar det inte på mig, eftersom jag vet att det inte är sant. Jag vet verkligheten och den är att han skickat ut till bla laidback lukes forum och bett om hjälp, blir guidad vad som är fel, osv. Då han sagt det själv och även Laidback Luke (finns också nånstans på tuben). På vilket sätt är man ett geni då när du frågar människor om hjälp med dina låtar för att du inte vet om dom är bra eller ej?

Kurt Cobain gjorde sina låtar själv. Om han hade frågat någon vad tycker du om den här bryggan? Då är det inte längre Kurts låt, alla som är i rummet blir involverade. Så funkar det rent juridistiskt iaf, sen kanske sådana lagar kringgicks på den tiden med högre producer paycheck eftersom pengarna fanns back then osv, så det är ju mkt möjligt att Kurt också fått hjälp med sina låtar bara att dom inte är krediterade på skivan, men det är för en annan diskussion.

Folk är alldeles för snabba med att kalla människor "geni/grym talang", i dagens läge.
Avicii är en helt ok EDM producer (missförstå mig ej, men han var ingen Mozard) Gapskratt åt den liknelsen!. Det var inte Kurt Cobain heller för den delen, men hans låtar har klarat the test of time, som exempel Nirvana är invalt i Rock'n Rolls hall of fame. Vi får väl se hur det kommer gå för Avicii, spännande om man lever om 10år (förhoppningsvis) att se hur många som fortfarande pratar om denna Avicii.

Om han blir invald tex. Kanske ska påpeka att synthmusik även är med i Rock'n Rolls hall of fame, det är inte bara "rock" även om det låter så. Som exempel på det Hall & Oates knappast "rock'n roll".
Slutligen kan jag väl passa på att be om ursäkt till er som växt upp med hans musik. Förstår att vi ser olika på dessa saker. Hoppas ni kan respektera mina åsikter och att vi kan hålla saklig ton.
Nu har jag iaf argumentat för varför Kurt Cobain i mina ögon är i en helt annan liga än våran numera avlidne största Dj stjärna nånsin (antar jag?).
Senast redigerad av Kroppskakoregott 2018-04-25 kl. 18:18.
Citera
2018-04-25, 18:14
Medlem
[quote=EliasAlucard|63880064]Jag är inget större fan av Kurt Cobain, men det är bara att instämma här. Kurt Cobain har bara gjort en enda bra låt, Smells Like Teen Spirit (som för övrigt är en jävligt överskattad låt, den är typ okej att lyssna på om man är på rätt humör, men folk har höjt den låten till skyarna), så lite talang fanns det allt där. Den här Avicii hade jag typ aldrig hört talas om fram tills han dog. Såg hans namn droppas i förbifarten här på Flashback för någon månad sedan eller två, men det var enda gången jag hörde talas om honom. Brydde mig inte att kolla upp honom eller så, eller det kanske jag gjorde (brukar alltid kolla upp det ena och det andra, informationspundare som jag är), men gjorde jag det så glömde jag bort honom lika fort efter att ha insett att han var totalt irrelevant.

Avicii är en sån där typisk modern talanglös "artist" som populariseras av mainstreamtänkare. Så fort han dog så stod det i nyhetsrubrikerna något i stil med, "Avicii, den svenska talangen som har jobbat med Madonna, har dött", jaha? Har han släppt några låtar som blev riktiga hits, och som en bred skara människor faktiskt gillar på riktigt, alltså låtar som man kan beskriva som instant classics?

Säg till den dagen riktiga musiker dör.

Haha, fyfan vad kul det är med alla 30+ gnällgubbar här inne som låter som en själv, underbart kul
Citera
2018-04-25, 20:15
Medlem
Eastmancolors avatar
Nu var han en internationellt erkänd svensk inom sitt gebit vilket fått i synnerhet svenska medier att haussa upp detta till närmast nivån efter dödsfallen på Drottninggatan härförleden. Det är iaf mitt intryck: när Aktuellt tog upp nyheten så gjorde detta vid inte mindre än tre tillfällen under ett och samma program.

Det är så dumt att klockorna stannar höll jag på att skriva när jag kom på att kyrkklockor i Utrecht och sedermera i Oscar (där han var född; det här var ju inget bysnille från förorten utan tillhörde en underhållarsläkt från början) blipbloppringde vilket måste ha varit något exceptionellt att höra.

Alltså, sedan slutet på 2015 har en sällan skådad mängd superstjärnor lämnat in bland andra Prince, George Michael och David Bovie med flera. Här talar vi om originella och kreativa artister. Att dj:a kan inte rimligtvis kvala in i samma slutfält. Cobain ansågs ha grundat 90-talsgenren grunge och tog livet av sig. Han blev direkt kult efteråt så det var kanske litet annorlunda men visst var han och Nirvana något överskattade.

Dagens generation, då? Ja, technomusiken - eller till vilken genre hans opus nu skall räknas - tilltalar väl inte alla yngre varav många musikmässigt sett är tacknämligt retroorienterade.

Tråkigt för fansen men knappast mer. Mer tragiskt är väl att han mer eller mindre verkar ha jobbat ihjäl sig.
Senast redigerad av Eastmancolor 2018-04-25 kl. 20:31.
Citera
2018-04-25, 20:18
Medlem
goosehunters avatar
Till alla här som säger att det Avicii gjorde var så talanglöst. Omusikaliskt. Enkelt. Vad väntar ni på? Ni kan ju enkelt överträffa hans produktioner så talanglös som han var o själva bli the next big thing o tjäna 500miljoner på tre år. Jag menar 500miljoner för att trycka lite på en dator, är inte det bra? Kom igen nu miljonerna väntar. Och det är som sagt skitenkelt att göra sån här musik för man kan köpa typ färdiga beats o bara lägga till lite datorljud.
Citera
2018-04-25, 20:27
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Till alla här som säger att det Avicii gjorde var så talanglöst. Omusikaliskt. Enkelt. Vad väntar ni på? Ni kan ju enkelt överträffa hans produktioner så talanglös som han var o själva bli the next big thing o tjäna 500miljoner på tre år. Jag menar 500miljoner för att trycka lite på en dator, är inte det bra? Kom igen nu miljonerna väntar. Och det är som sagt skitenkelt att göra sån här musik för man kan köpa typ färdiga beats o bara lägga till lite datorljud.

Såvitt jag förstått hade gossen kontakter och utan dem kan man programmera och dj:a tills korna kommer hem utan att tjäna nämnvärt på insatsen...
Citera
2018-04-25, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Såvitt jag förstått hade gossen kontakter och utan dem kan man programmera och dj:a tills korna kommer hem utan att tjäna nämnvärt på insatsen...

Han hade idoler och folk som han inspirerades av...
Citera
2018-04-25, 20:40
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrka
Han hade idoler och folk som han inspirerades av...

Vem har inte det?
Citera
2018-04-25, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Därför att om 5 år har SHM gjort sin andra comeback och återförening och omnämns därför i de sociala media där dagens generation hänger 24/7.
Men SHM kommer även dom försvinna ut ut folks medvetande.

SHM har redan gjort come back,..
Citera
2018-04-25, 20:41
Medlem
goosehunters avatar
Citat:

Det svarar inte på mitt påstående. Om det är så enkelt, vad väntar ni på? Miljonerna väntar, bara sätt igång.

Ånej nej nu ska vi inte förenkla saker. Kan du smäcka ihop lika melodiösa melodier som tim så kommer din musik spelas på radio också kan jag lova dig. Hans kontaktnät växte i takt med hans kändisskap. Som det gör för alla artister oavsett genre.
Citera
2018-04-25, 20:42
Medlem
Citat:

Du har förstått fel, precis som hälften av alla som kommentarer här inne. Han postade sina demos på forum utan någon feedback. Tillslut, hittade Ash, hans fd. manager honom och såg potential. Så att säga att han blev känd pga. kontakter är ytterst fel. Alla behöver kontakter för att bli stora, men att enbart ha kontakter tar en inte särskilt långt.

Till alla som jämför med Cobain. Be Cobain göra en komplett låt med alla instrument från början till slut, med mixning och mastering. Antagligen skulle Avicii klara den uppgiften bättre. Be Avicii spela gitarr eller trummor och Cobain skulle utklassa Avicii. Att alla ska börja göra så efterblivna jämförelser hela tiden...
Citera
2018-04-25, 20:49
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XGI93
Du har förstått fel, precis som hälften av alla som kommentarer här inne. Han postade sina demos på forum utan någon feedback. Tillslut, hittade Ash, hans fd. manager honom och såg potential. Så att säga att han blev känd pga. kontakter är ytterst fel. Alla behöver kontakter för att bli stora, men att enbart ha kontakter tar en inte särskilt långt.

Till alla som jämför med Cobain. Be Cobain göra en komplett låt med alla instrument från början till slut, med mixning och mastering. Antagligen skulle Avicii klara den uppgiften bättre. Be Avicii spela gitarr eller trummor och Cobain skulle utklassa Avicii. Att alla ska börja göra så efterblivna jämförelser hela tiden...

Ingen tvivlar på den bortgångnes blipbloppkompetens. Däremot är det väl litet sent att "[b]e Avicii spela gitarr eller trummor". Frågan är om han upphaussats för att han tjänade så stora summor (som han därtill inte hade någon större glädje av med tanke på hur han mådde och hur det hela slutade).

Reaktionerna bygger snarast på den sunda känslan av att han inte kan räknas till kategorien musiker varmed man kan ifrågasätta vad fan det är för "musik" som en del lyssnar på; techno passar bäst på ravepartyn.
Senast redigerad av Eastmancolor 2018-04-25 kl. 20:52.
Citera
2018-04-25, 20:49
Medlem
goosehunters avatar
Jag tycker vi gör så här istället.

Av alla människor här på fb som kritiserat Tim så måste det ju finnas åtminstone en enda som kan lägga upp en egen låt på youtube. Tim hade ju ingen talang o musiken är som sagt simpel o sjukt enkel att göra, bara trycka på en dator.

Nu väntar jag, o säkert fler med mig, när nästa housestjärna o blivande mångmiljonär länkar till sin egenproducerade låt som kommer dra in miljoner o spelas på nattklubbar o älskas av människor runt omkring i världen. Återigen, det kräver ingen talang.

Jag väntar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in