2018-04-26, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
På föräldrarna lät det i Aftonbladet som om han tagit livet av sig.

Först sa de att han dött på ett hotell. Nu hos en kunglighet.
De var snabba med att det inte var ett brott.

Luktar skumt.

Och så var fallet...

Känns som att han planerade det och ville avsluta sin sista kväll i lyx. Men jag håller med, det luktar skumt..
Citera
2018-04-26, 21:57
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Om han nu är så talanglös varför plockar inte du upp FL studio och gör en massa hits och tjänar miljoner om det nu är så jävla lätt?
För personen inte vet vad han/hon pratar om; dvs. omedvetet inkompetent.
Citera
2018-04-26, 22:06
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Om han nu är så talanglös varför plockar inte du upp FL studio och gör en massa hits och tjänar miljoner om det nu är så jävla lätt?

lätt är det minsann inte ska du veta. Det kräver arbete och stress, imitation och perspiration. Avicii var en hårt arbetande speleman. En riktig knegare, en man som kunde ha smält in i arbetarklassen, pumpat knytnäve i första maj tåget, och tagit ryggdunkar av socialdemokratiska pampar med panache. Det var genom gediget enträget och hederligt kämpande han tog sig till den tunna luften på toppen. Sådana män kan man respektera. Någon vidare musiker däremot var han förstås inte.
Citera
2018-04-26, 22:12
Medlem
Glisseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
lätt är det minsann inte ska du veta. Det kräver arbete och stress, imitation och perspiration. Avicii var en hårt arbetande speleman. En riktig knegare, en man som kunde ha smält in i arbetarklassen, pumpat knytnäve i första maj tåget, och tagit ryggdunkar av socialdemokratiska pampar med panache. Det var genom gediget enträget och hederligt kämpande han tog sig till den tunna luften på toppen. Sådana män kan man respektera. Någon vidare musiker däremot var han förstås inte.
Vad definierar du som en bra musiker då?
Citera
2018-04-26, 22:17
Medlem
Kunde dom inte hittat en bättre talare än Isabel Adrian? Hon bidrar ju inte med något vettigt alls. Dessutom kände hon inte honom. Att han hade varit på besök hos henne för ett par år sedan gör inte honom till en "vän".
Citera
2018-04-26, 22:18
Medlem
Hegamons avatar
Ibland planerar folk att ta livet av sig i andra länder, för att det är exotiskt, en bra plats att dö på. Att dö i Oman skulle kunna vara ett val redan då han reste från Sverige.

Jag förstår fortfarande inte varför Avicii ansåg ingen annan utväg fanns. Enligt mig hade han många val.
Citera
2018-04-26, 22:20
Medlem
hakro807s avatar
Givetvis en tragisk händelse för hans familj, men i en vidare kontext så kan Aviciis död föra något väldigt gott med sig.

Se på honom - han var ung och extremt framgångsrik på alla de sätt som vi normalt sett mäter framgång. Trots det så olycklig att han till slut valde att ta sitt eget liv.

Vad det kan lära andra unga i hans och senare generationer är att lycka aldrig kan nås genom att uppfylla någon form av checklista - snygg kropp, bra jobb, sexig partner, status, exklusiv utbildning, få uppleva häftiga resmål etc.

Lycka kan man endast finna inom sig själv. Lycklig kan man vara under närmast vilka omständigheter som helst, oavsett hur rik eller fattig man är. Och för olycklig gäller samma sak.
Citera
2018-04-26, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Jag är inget större fan av Kurt Cobain, men det är bara att instämma här. Kurt Cobain har bara gjort en enda bra låt, Smells Like Teen Spirit (som för övrigt är en jävligt överskattad låt, den är typ okej att lyssna på om man är på rätt humör, men folk har höjt den låten till skyarna), så lite talang fanns det allt där. Den här Avicii hade jag typ aldrig hört talas om fram tills han dog. Såg hans namn droppas i förbifarten här på Flashback för någon månad sedan eller två, men det var enda gången jag hörde talas om honom. Brydde mig inte att kolla upp honom eller så, eller det kanske jag gjorde (brukar alltid kolla upp det ena och det andra, informationspundare som jag är), men gjorde jag det så glömde jag bort honom lika fort efter att ha insett att han var totalt irrelevant.

Avicii är en sån där typisk modern talanglös "artist" som populariseras av mainstreamtänkare. Så fort han dog så stod det i nyhetsrubrikerna något i stil med, "Avicii, den svenska talangen som har jobbat med Madonna, har dött", jaha? Har han släppt några låtar som blev riktiga hits, och som en bred skara människor faktiskt gillar på riktigt, alltså låtar som man kan beskriva som instant classics?

Säg till den dagen riktiga musiker dör.

Sedan, vad fan gör västerlänningar i Oman av alla ställen? Ha lite självrespekt och åk inte till arabländer; hederliga människor har inget där att hämta.

Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Jag hade heller ingen aning vem denna Avicii var innan MSM skrev om hans bortgång. Kollade upp hans alster och lyssnade noga vad han egentligen bidragit med till musiken och insåg snabbt att detta var en totalt irrelevant "artist" med absolut ingen talang som helst. Det är uppenbart som du skriver, att det rör sig om en av MSM uppblåst nolla till artist, som den stora massan sväljer med hull och hår. Detta är ett bra exempel på hur enkelt det är att hjärntvätta den stora massan. MSM kan få den stora massan till att älska att äta bajs, om det är det senaste i modesvängarna och innetrenderna. Det säger ganska mycket om folk i gemen idag.

Märkligt att ni inte har haft någon aning om honom tidigare då han förekommit en massa i MSM sedan 2010~
Att ni inte gillar stilen är precis som att jag inte gillar Picasso, men kan imponeras av ett porträtt av valfri konststudent.
Det säger liksom ingenting.
Skillnaden är att jag inte gick och snackade skit om Picassos livsverk då han dog.
Vet ni varför?
För att jag har ingen kompetens att säga någon om det, jag har inte gjort bättre själv.

Sen ser jag att ni snackar om Cobain.. Och att "Smells Like Teen Spirit" är hans bästa låt... Märks verkligen att ni inte har någon som helst aning om vad ni snackar om. Enda saken med "SLTS" är att den blev "MTV-stor"... Spelades mycket.. Typ som Avicii's "Wake me up", inte den bästa, men den mest kända, tillsammans med Levels/Polly...
Det är NI som är offer för kommersialismen när ni säger så...

Avicii hade mer talang än vad ni två någonsin haft tillsammans, om ni inte håller med så ber jag er visa vad ni producerat, genre kvittar!
Citera
2018-04-26, 22:23
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glisseur
Vad definierar du som en bra musiker då?

Alltså det är ju en smaksak i viss utsträckning. Du och jag tycker antaligen inte samma sak där.

Jag ser hårt arbete hos Avicii, men inte naturlig talang. Jag tror själv att det är en stor del av att han mådde dåligt och valde att gå på droger och mediciner.

Kanske hade han blivit lyckligare i livet om tillfälligheterna givit honom chansen att göra karriär i en annan branch.
Citera
2018-04-26, 22:31
Medlem
Glisseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Alltså det är ju en smaksak i viss utsträckning. Du och jag tycker antaligen inte samma sak där.

Jag ser hårt arbete hos Avicii, men inte naturlig talang. Jag tror själv att det är en stor del av att han mådde dåligt och valde att gå på droger och mediciner.

Kanske hade han blivit lyckligare i livet om tillfälligheterna givit honom chansen att göra karriär i en annan branch.
En bra musiker för mig är någon som producerar musik som uppskattas av väldigt många människor, det behöver inte nödvändigtvis handla om djupa texter eller om tekniska aspekter. Som tidigare påpekat tror jag det är svårt att jämföra musiker emellan, i synnerhet när det ibland rör sig om olika genrer. Talar man om hur avancerad musiken är hade väl Bach sopat banan med många andra musiker, men det gör ju inte Bach till en bättre musiker. Men om du helt enkelt tycker att Avicii var en dålig musiker för att hans produktion inte faller dig i smaken, det köper jag.

OnT: Jag är övertygad om att Avicii har berört stora delar av samhället med sin musik. På samma sätt som Curt Cobain är ihågkommen sedan 90-talets grunge kommer Tim vara ihågkommen som en av världens främsta Dj's och producenter från EDM-musiken som utan tvekan är den dominerande scenen idag bland ungdomar och unga vuxna.
Citera
2018-04-26, 22:32
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Han blev inbjuden säkert. Sen så gick tankarna hos Tim när han såg all lyx och materiella saker. Araberna jagar lyx och pengar, istället borde de bjuda in Tim till Mosken och lära ut vad meningen med livet är. Det är att tro på Allah, gud.

https://youtu.be/7d16CpWp-ok

kan ha varit muhammedanerna som dräpt grabben, enligt någon irrationell sedvänja
Citera
2018-04-26, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonc
herregud, försvinn bara. Hur fan orkar du va troll kring sånt här? Du är vidrig

Haha, är väl inget troll. Jag och flera andra säger i princip samma sak med andra ord.
Han var en fl studio grabb som lyckades träffa den där ash, och han pushade på så framgången kom, tyvärr var det kanske inte vad grabben hade behövt ändå. Han skulle nog passat in på Max Martins kontor bättre, men lätt att vara efterklok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in