2018-04-21, 15:09
Medlem
Flanderiuss avatar
Varje generation har sina symboler, sina "språkrör", som på sätt och vis representerar deras tidsanda. I moderna tider finns det få kategorier av människor så som musiker som agerar just symboler för sin generation. Kurt Cobain gav röst åt sin generation, varpå Nirvanas stora popularitet. Hans inverkan på sin samtid stannar inte bara vid musiken; rörelsen som gungade i takt med Nirvana skapade attityder och världsåskådningar som formade dåtidens ungdomar. Då han dog 1994 kan man säga att han dog med sin generation, för att ge plats åt den kommande.

Nu när Bergling har somnat in väcks frågan om vad han stod för, för sin generation. Är/var han kopplad till vår samtidsanda? Den allt mer frigörande sexualiteten? Vad markerar hans död, om ens något? Kommer den att lämna avtryck i historieböckerna, eller kommer han vara som gott som bortglömd inom loppet av ett par år (efter att hans osläppta musik postumt släpps för att håva in de sista slantarna)? Vad har ni för reflektioner kring hans person kopplad till vår egna samtid?
Senast redigerad av Flanderius 2018-04-21 kl. 15:11.
Citera
2018-04-21, 16:04
Medlem
hejpodejhejs avatar
Att jämföra Avicii med Kurt Cobain är sinnessjukt. Avicii var så generiskt det kan bli. Kurt Cobain hade iaf talang.
Citera
2018-04-21, 16:18
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpodejhej
Att jämföra Avicii med Kurt Cobain är sinnessjukt. Avicii var så generiskt det kan bli. Kurt Cobain hade iaf talang.

Villig att hålla med!

Hela den här housekulturen står för en destruktiv och sönderfallen samtid, känner mig inte alls hemma i det som landet blivit och vad dagens personer i min egen ålder sysslar med, helt isolerad och sen blir man kollad snett på för att man inte gillar Avicii eller Swedish House Mafia.
Citera
2018-04-21, 16:30
Medlem
Flanderiuss avatar
Citat:

Spar på de häftiga orden. Det går alldeles utmärkt att jämföra dem. De kan vara varandras raka motsatser och det går ändå att göra jämförelser, om inte är man en trög analytiker. Förnekar du att Avicii satt inne på talang?

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Villig att hålla med!

Hela den här housekulturen står för en destruktiv och sönderfallen samtid, känner mig inte alls hemma i det som landet blivit och vad dagens personer i min egen ålder sysslar med, helt isolerad och sen blir man kollad snett på för att man inte gillar Avicii eller Swedish House Mafia.

Jag håller med om att vår samtid ser en degenererad kulturutveckling. Avicii som kulturgestalt är enligt dig en del av denna fördärvets tidsålder?
Citera
2018-04-21, 16:37
Medlem
hejpodejhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flanderius
Spar på de häftiga orden. Det går alldeles utmärkt att jämföra dem. De kan vara varandras raka motsatser och det går ändå att göra jämförelser, om inte är man en trög analytiker. Förnekar du att Avicii satt inne på talang?

Jag håller med om att vår samtid ser en degenererad kulturutveckling. Avicii som kulturgestalt är enligt dig en del av denna fördärvets tidsålder?

Ja, man kan jämföra äpplen och bilar också, men det är inte särskilt givande. Talang för vad? All jävla house låter likadant, han är en överhypad artist. Ja, jag förnekar att Avicii hade talang, vad han däremot hade var tur och hårt arbete. Men han var inte en artist som förändrade något i musikhistorien, avicii kommer att glömmas bort ganska snart.
Citera
2018-04-21, 16:41
Medlem
kalkryggars avatar
Avicii hade en stor musikalisk talang. Att jämföra den med Cobain är inte lätt. Jag är lite trött på hela den här grejen med att jämföra vad som är bra eller dåligt och vad som skall anses vara bra eller dåligt efter olika premisser som folk ställer upp.

Folk klagar på att några sitter framför datorer och gör musik och hänvisar till någon gammal gubbe som dricker whiskey och drar i några strängar på gitarr och säger att det är talang och att det var bättre förr. Den som säger så är en idiot för då kan jag bara säga att han med gitarren är ganska kass och hänvisa till Mozart som komponerade stora orkestrar med opera och piano.

Avicii hade en stor musikalisk talang så enkelt är det. Han kunde spela instrument och han kunde skapa musik som folk älskade. Curt Cobain var också grym, kanske mest för att han lyckades förmedla sin känsla så bra i sina låtar.

Däremot tror jag att kulturen som Avicii var i kommer leva kvar eftersom det finns ganska många till som ligger på hans nivå. Annat var det med Curt Cobain. När han dog så fanns det ingen som kunde hålla den nivån, inte ens hans egna band Nirvana hade något att komma med. Dom gamla bandmedlemmarna försökte ju skapa nytt men det lät ju mer som dussinrock och mer än 90% av fansen lämnade. Majoriteten av återstående fans var nog bara fans för att dom hade jobbat med Cobain. Men det höll ju bara ett antal år och vips så var allt borta.

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Villig att hålla med!

Jag är en som gillar och lever i housekulturen. Jag kan meddela att det inte finns någon i den kulturen som räknar vare sig Avicii eller Swedish House Mafia som housemusik. Inte ens i närheten av det.
Citera
2018-04-21, 16:42
Medlem
Citat:
Ja, man kan jämföra äpplen och bilar också, men det är inte särskilt givande. Talang för vad? All jävla house låter likadant, han är en överhypad artist. Ja, jag förnekar att Avicii hade talang, vad han däremot hade var tur och hårt arbete. Men han var inte en artist som förändrade något i musikhistorien, avicii kommer att glömmas bort ganska snart.

"Men han var inte en artist som förändrade något i musikhistorien"
Eh, du vet att han fick EDM musik att bli mer mainstream bland "normalt" folk?
Talang hade han, om du inte tror det så rekomenderar jag att du borde titta på dokumentären om honom.
Citera
2018-04-21, 16:54
Medlem
Låter som riktiga pensionärs-kommentarer. "Vad har hänt med ungdomen" "Vi är på väg mot fördärvet" "Kulturen håller på att förfalla". Sånt har sagts genom alla tider om kultur som sedan blivit historisk. Kanske bara acceptera att kulturen utvecklas och förändras och att nya fan-grupper uppstår hela tiden? Och att det som uppskattas av många ändå på nåt plan måste räknas som bra.
Citera
2018-04-21, 16:55
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinRaeka
"Men han var inte en artist som förändrade något i musikhistorien"
Eh, du vet att han fick EDM musik att bli mer mainstream bland "normalt" folk?
Talang hade han, om du inte tror det så rekomenderar jag att du borde titta på dokumentären om honom.

Spontant känns det dock som att Cobain hade en "lojalare" skara följare. Notera nu, jag menar inte att Tim inte var omtyckt. Bara att dagens följare är mer "jaha då går vi till nästa musiker" .

Nu är jag inte den bästa personen att analysera detta visserligen, men vad stod Tim för som skulle förändra en större massa?
Citera
2018-04-21, 16:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flanderius

Dagens ungdomar är en vilsen skara själar utan någon trygghet eller fast tillvaro känns det som, lever på nattklubbar där det sups och knarkas så in i helvete medan de dansar till denna typen av untz-untzmusik, det är i mina ögon ett tecken på en kultur och utveckling som gått åt helt fel håll. Sen att man har idoler har jag full förståelse för, det har ju jag med, men dagens rotlösa ungdom hittar sina i en destruktiv dansmusik som påminner om ravekulturen på 90-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag är en som gillar och lever i housekulturen. Jag kan meddela att det inte finns någon i den kulturen som räknar vare sig Avicii eller Swedish House Mafia som housemusik. Inte ens i närheten av det.

Se där, jag lyssnar ju som det kanske framkommit varken på housemusik eller vad det nu är som Avicii och SMH sysslar med, vet bara att jag inte gillar den genren och att det inte är min kopp té då det kommer till elektronisk musik. Aldrig förstått grejjen med att stå i ett människohav och lyssna på någon som spelar upp musik, men jag är nog för gammal helt enkelt. Föredrar musiker som framför låtar med riktiga instrument och som sjunger och har texter som betyder någonting.
Citera
2018-04-21, 16:57
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBlueShoes
Låter som riktiga pensionärs-kommentarer. "Vad har hänt med ungdomen" "Vi är på väg mot fördärvet" "Kulturen håller på att förfalla". Sånt har sagts genom alla tider om kultur som sedan blivit historisk. Kanske bara acceptera att kulturen utvecklas och förändras och att nya fan-grupper uppstår hela tiden? Och att det som uppskattas av många ändå på nåt plan måste räknas som bra.

Jag är inte pensionär men kan säga att jag har mer snarlik musiksmak med 60-65 åringar än mina jämngamla vänner som lyssnar på mainstreamsmörja som spelas på radio och befinner sig på Spotifys topplistor. Säger inte att all mainstreammusik är dålig per se, men tycker bara att hela klubbscensgrejen är larvig.
Citera
2018-04-21, 16:58
Medlem
Citat:

Bara för att du hade åldern inne att lyssna på Nirvana när dom var populära ger inte dig mandat att döma modern musik.
Avicci var extremt stor...tom större än Nirvana.
Att du inte gilla det läget gör inte att folk har fel. Det är inte du som avgör vad världen ska gilla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in