2018-04-25, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Njae, den tekniska experten säger att han kan bekräfta PM's beräkningar, han bekräftar också att ett undertryck kan såväl uppstå som utjämnas, om jag minns rätt. Kan inte påminna mig att han sagt att Madsens förklaring är omöjlig. Kruxet är ju att det är i de här väsentliga delarna som han och ubåtsexperten givit motstridiga uppgifter.
Jag menar orimliga tillsammans med den andra bevisningen som att KW kropp skulle ha haft brännskador, att han ropade till en förgiftad Kim som stängde av motorn för att sedan lyfta luckan. Filtren som saknar sot osv osv.
Citera
2018-04-25, 00:22
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det är sökningar - och har inte sett resultatet, men har hela tiden varit övertygad om att PM läst sitt (perfekta) offers artiklar. - Hittade man inga spår..? - Och varför ville han göra sken av att han inte visste vilken "Kim" som ringde..?

Såvitt jag vet hittade man inga spår av några artiklar av KW på PM's dator, nej. Även det hade ju varit en mycket viktig del i indiciebevisningen i så fall.

PM vill säkert förknippas så lite som möjligt med KW. Men jag tror nog att just den biten kan vara sann. PM kom initialt inte ihåg att han haft kontakt med KW nästan ett halvår tidigare, eller vad det nu var. Någon journalist som ringde och ville ha en intervju. Hon var kanske en i mängden. Vi har sett och hört om många journalister som intervjuat PM. Han hade ett australiensiskt team där samma dag som KW ringde. Och jag är fortfarande övertygad om att de var orsaken till KW's samtal denna dag. Hon fick höra om deras närvaro, och ville då få sin chans, hon hade ju ändå frågat "först", så att säga. Passar bra in i pusslet, tycker jag.
Citera
2018-04-25, 00:27
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
Jag menar orimliga tillsammans med den andra bevisningen som att KW kropp skulle ha haft brännskador, att han ropade till en förgiftad Kim som stängde av motorn för att sedan lyfta luckan. Filtren som saknar sot osv osv.

Ok.

Dock vad gäller filtren så sa väl den tekniska experten att det kan ha varit dieselavgaser i utrymmet utan att det finns spår av sot på filtret. Så även där sa han emot ubåtsexperten, som sa att filtret var helt rent, vilket också låter lite otroligt, men i alla fall att det därför inte kunde ha funnits några dieselavgaser.

Sådana filter brukar för övrigt vara allt annat än "rena". Hon hade väl torkat av det på en vit trasa utan några spår, har jag för mig hon uttryckte. Det måste jag säga att jag har mycket svårt att tro på.
Citera
2018-04-25, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Någon som vet vilken tid domen kungörs imorgon? Hittar inte tidpunkt någonstans via Google. http://www.domstol.dk/KobenhavnsByret/Documents/Press%20release%20on%20submarine%20case%20–%20Engl ish%20version.pdf

KL 13.00
Citera
2018-04-25, 00:28
Medlem
Norsk journalist som blev inbjuden till ubåten för några få år sen

https://www.tv2.no/nyheter/9817301/
Citera
2018-04-25, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, de skulle kunna spåra honom tämligen enkelt. Med den ubåten, på de grunda vatten, kommer man långt med bara ett vanligt fiske-ekolod

Men han skulle nog inte köra någonstans tror jag, inte på så grunda vatten, i ett försök att fly, och batterierna skulle räcka honom i 30 minuter, om de var fulladdade, om jag minns rätt. Nej, han skulle vara en sitting duck

Ja, att Terntank inte ropat på Lyngby radio och rapporterat incidenten är faktiskt ganska konstigt som du säger, å andra sidan kanske de gjorde det, fast då hade vi antagligen hört om det, och då hade det ju funnits en mycket exakt tidsangivelse på det. Men det är faktiskt ganska konstigt. Det är så enkelt, och kan betyda så mycket. Det är verkligen ingebting konstigt att göra så. Fartygen till havs har alltid kontakt med varandra och trafikkontroll i land vid behov, fullt naturligt.

PM hade ju tagit med sig en såg. Han hade alltså redan från början räknat med att använda den, så nej, han hade nog inte lagt ner allt för mycket tid och energi på att försöka få upp KW, innan han tog till den lösning han hade planerat redan från början. Så, jag tror han gjorde något annat. Men, man ska inte hålla för otroligt att det stämmer, man vet som sagt aldrig med den galningen.
1/ Jag kommer ihåg att den uppgiften kom till polisens vetskap på eftermiddagen 11/8 som tyckte den var väldigt intressant.
I allafall som det lades fram i pressen. (?)

2/ Vad jag tänkte närmast på var en sjölag. Att man enligt lag måste rapportera sådant? Precis som det finns en lag på att man måste rapportera viltolyckor när man kör bil.
Om arma KiM varit i livet fortfarande kunde det ju haft enorm betydelse.

3/ Tror du inte han orkat att hala upp 60 kg med spjärn? Eller bära upp henne i brandmansgreppet? Ja, vad gjorde PM under stoppet? Koncentrerade sig på att ta "konstnärliga" foton kanske? Någonting som krävde hans fokus så pass mycket att Ubåten stod still. Samtidigt som han sprang och höll koll på omgivningarna,koll på radion osv. Eller så försökte han skicka en film till "molnet"? Jag tror att han avskiljde huvudet strax efter mordet. Själva parteringen under andra dyket. Pga av risken med oväntat besök.
Citera
2018-04-25, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja.

Levande och döda blöder på olika sätt.

Mängden blod i ubåten är en katastrof för PM. Det är inte sannolikt att blodet kom från ett lik, och det var absolut inte timmar efter döden.

Tror inte jag heller.
Citera
2018-04-25, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag är mer frågande till om det fanns dykutrustning på UC3 och en dyklucka som han kan använda.
Jag googlade och hittade svaret själv:

Då är det väl ännu en lögn. Han påstod att han skulle ha skruvmejseln i samband med dyk som förankring.

NEJ, någon sådan fanns inte. Att tro att 50cm skruvmejslar skulle förankra en 40 tons ubåt, då är man bra skruvad
Citera
2018-04-25, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
NEJ, någon sådan fanns inte. Att tro att 50cm skruvmejslar skulle förankra en 40 tons ubåt, då är man bra skruvad

Men han menade väl att de skulle användas för att göra "rutmönster" (vet inte vad det kallas) när de gjorde sakdyk? Det kunde stämma sa Jens F men inte att de skulle behöva vara tillspetsade för det ändamålet.
Citera
2018-04-25, 00:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nja, han gav en annan beskrivning i live som inte handlade om att hålla fast en ubåt. Men om han varken har cert (?), troligen ingen dykutrustning med på Nautilus (har inte sett nåt sånt via filmerna iaf) och inte ens byggt en sluss så låter det väldigt långsökt.
Citera
2018-04-25, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nej det var inte blod:
- Er der en årsagssammenhæng i den her sag? Min klient lukker lugen, mens han retter ubådens dybderor. Han bliver med det samme klar over, at han har begået en fatal fejl.
- Hans forklaring understøttes videre af, at der er fundet DNA fra Kim Wall på håndtaget på lugen. Endnu vigtigere har man konstateret, at det ikke er DNA, der stammer fra blod. Den DNA indikerer, at Kim Wall har forsøgt at komme ud af ubåden, da hun opdager, at der er noget, der er ved at gå galt, siger forsvarsadvokaten.

Tycker du ska läsa lite fler liverapporter, då får du mer kött på benen.
Menar du flera olika på danska? Har försökt läsa både bt och eb samtidigt. Men det var motstridigt och träligt tycker jag det är med danskan. Så därför har jag mest koncentrerat mig på bt. Vilken rekommenderar du av de danska?

Det med blod var förslag från andra skribenter. Tyckte det lät logiskt med blod från DNA då man inte funnit KiMs DNA på spännbanden. Saltvatten är ju bra på att få bort DNA . Att det dock fanns en del kvar på Ubåten var väl att det var just blod?
Citera
2018-04-25, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad förväntar du dig för svar?
ÅK: har du satt nåt runt hennes mun? Stoppat nåt i hennes mun?
PM: Nej.

Just detta gick ÅK via rättsmedicin - det är fullt tillräckligt oavsett PMs lögner:

PM ljuger som vanligt. Rättsläkaren har för länge sen konstaterat och tillkännagivit att KW fick ett "bältesliknande" föremål trängt över munnen/i munnen. Blåmärken vid obduktionen visade det klart och tydligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in