2018-04-12, 22:22
Medlem
Tarstans avatar
Kvalitet före kvantitet vore önskvärt.
Jag förstår att det blir subjektivt, men det är vad jag vill mest.
Eller införa krav om att man har en ny infallsvinkel, eller källa ibland, behövs kanske inte i varje inlägg.
Det kunde vara en bra regel. De användare som inte gör det varnas och stängs av till slut.
Citera
2018-04-13, 16:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Informations-kvalitet beror inte på kvantitet.

Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Det blir ett väldigt sterilt forum om man bara skriver en-radare. Att enbart kategorisera argumenten i diskussionen genom att säga vilket typ av logiskt felslut eller vilket typ av argument någon gör bidrar inte till en diskussion utan hämmar den snarare. Det är en helt annan sak att kategorisera och sedan följa upp och förklara bättre själv eller motivera exakt varför någon tänker fel. Det gör att det fortfarande finns någon substans kvar att diskutera.

Jag ser det inte som min uppgift på Fb's religionsforum att undervisa pådyvlande teister och andra demagoger i elementär logik.
Citera
2018-04-13, 21:54
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Varför inte?

Informations-kvalitet beror inte på kvantitet.

Vv motivera det påståendet.
Citera
2018-04-13, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Kvalitet före kvantitet vore önskvärt.
Jag förstår att det blir subjektivt, men det är vad jag vill mest.
Eller införa krav om att man har en ny infallsvinkel, eller källa ibland, behövs kanske inte i varje inlägg.
Det kunde vara en bra regel. De användare som inte gör det varnas och stängs av till slut.
Så vi slipper alla citat från bibeln?
Det skulle vara väldigt spännande att se folk försöka hitta andra källor.
Citera
2018-04-20, 19:10
Medlem
Bogomils avatar
Det är kanske inte så tydligt för alla, att debaten som pågår på FB's religionsforum har vidare konsekvensenser för samhällsdebaten i Sverige.

Men det har den: Det ät en fråga om helt grundläggande existentiella värderinger.

Men tyvärr har det gått intern-"politik" och "-legalism" omkring detta i FB's struktur, så nu rör det sig inte om objektivitet i yttrandefriheten, men om "FB"-politik/-legalism ...

... så jag överväger att flytta mitt engagemang annanstans.
Citera
2018-04-21, 09:59
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Det är kanske inte så tydligt för alla, att debaten som pågår på FB's religionsforum har vidare konsekvensenser för samhällsdebaten i Sverige.

Men det har den: Det ät en fråga om helt grundläggande existentiella värderinger.

Men tyvärr har det gått intern-"politik" och "-legalism" omkring detta i FB's struktur, så nu rör det sig inte om objektivitet i yttrandefriheten, men om "FB"-politik/-legalism ...

Oj. Ja det vore ju verkligen en katastrof. För FB och för Sverige.

Varför tror du att debatten här har någon som helst konsekvenser för något öht, förutom möjligen för bara precis de som läser och skriver här? Har t ex just FB/religion någonsin nämnts i annan media? Kanske det, men du får gärna ge exempel på det.
Citera
2018-04-22, 01:26
Bannlyst
Citat:
Det är kanske inte så tydligt för alla, att debatten som pågår på FB's religionsforum har vidare konsekvenser för samhällsdebatten i Sverige.

Men det har den: Det är en fråga om helt grundläggande existentiella värderingar.

Det gäller väl alla delforum. För mig är det uppenbart att det är Guds utvalda som har hittat hit, och lyckats stanna kvar på, Flashback. Att jag måste supa ner mig innan jag vågar läsa mina svar är ett tecken på det. Och eftersom jag super ner mig ändå brukar det vara värt det.

Påverkan på resten av samhället tror jag är minimal, och begränsar sig till "ringar på vattnet". Men ju mer vi upptäcker tillsammans kan ketchup-effekten bli. Självklart får vi ingen credit för det men inbördes beundran duger väl?

Citat:

Posta vilken kyrka du tänker besöka, så hakar jag på.
Senast redigerad av Eliwood 2018-04-22 kl. 01:53.
Citera
2018-04-24, 18:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Varför tror du att debatten här har någon som helst konsekvenser för något öht, förutom möjligen för bara precis de som läser och skriver här?

Så du menar inte, att det är lönt att diskutera religionsfilosofi på FB's religionsforum?
Citera
2018-04-24, 18:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
För mig är det uppenbart att det är Guds utvalda som har hittat hit, och lyckats stanna kvar på, Flashback.

Denna premiss är diskutabell.
Citera
2018-04-24, 19:18
Medlem
Jag har rent ut talat blivit trött på religionsförumet i det tillstånd det befinner sig i nuläget. Iofs religion är ju inte outtömligt ämne, det fins gräns då de relevanta frågorna redan fått sina svar och halabaulu- ämnen och åsikter reivar vilt på religionsforat och modsen helt enkelt Inter orkar mer.
Eminenta profiler som Bogomil funderar lämna Fb är ju en varningssignal plus att användarna har minskat med 37%
Vill recognosa om det finns andra forum...
Skulle Bogomil vara vänlig och tipsa om några sådana.??

Vi vill ju utveckla Internet och om vissa stagnerar i orimliga lagar och paragragrytteri får dom väl hamna i Internets himmelen/helskotta!
Vi andra går vidare med andra plattformar som passar oss.
Hyllar fortfarande flashback, kom på nåt gör att ni inte stagnerar....
Senast redigerad av rantaplan 2018-04-24 kl. 19:23.
Citera
2018-04-25, 14:02
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Så du menar inte, att det är lönt att diskutera religionsfilosofi på FB's religionsforum?

Jag menar inte heller att det inte är värt att diskutera på FBs religionsforum.

Jag är bara väldigt skeptisk till ditt påstående att "debaten som pågår på FB's religionsforum har vidare konsekvensenser för samhällsdebaten i Sverige".

Jag tror att detta i bästa fall bara ger något för oss som diskuterar här, men oftast nog inte ens det. Dock finns det också verkliga guldkorn, när t ex Regulus och Myein (och några till!) delar med sig av sin bildning.
Citera
2018-04-25, 19:30
Bannlyst
Citat:
Denna premiss är diskutabel.

Det beror förstås på vad man ger Gud för egenskaper.

I fråga om sanning och frihet ligger Flashback bra till, och kanske det andra är ett resultat av det första. "Sanningen ska göra er fria" är ännu ett ordspråk som bibeln har lyckats ta patent på. Att läsa att det finns någon annan som inte heller kan sluta att tänka på att mjölka grannens tuttar, är mer befriande än att like:a kompisens nya maträtt.

Och för att sanningen ska komma fram kanske den hårda debatten behövs, kombinerat med anonymiteten. Den kärlek och tolerans som kyrkan vill låta påskina fungerar i alla fall inte, hjälper man någon i nöd är det för att kunna köra upp bibeln i vårtgården på honom eller få ett övertag på annat sätt, med friheten gör man tvärtom och försöker förbjuda så mycket som möjligt.

Och då bör man ifrågasätta deras sanning också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in