Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-08, 14:06
  #1741
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det jag talar om har hela tiden varit min linje. Plus en del annat iofs (t ex att retas med pådyvlande ateister a la Dawkins) men aldrig i konflikt med mina två punkter. Om någon har uppfattat mig på något annat sätt så är det en missuppfattning.
Mig får man uppfatta hur f..n man vill.
Ger inga ryggdunkar och vill inte ha några heller.
Befriande!

Religiondiskussioner för mig skall vara på allas villkor och inte på någon fanatikers villkor.
Lite flum, lite spekulationer, lite teori, lite vetenskap, religionsvetenskap, religiösa, ateister osv.
Varken, enbart, religiös eller vetenskaplig fanatism.
Och jag kan nog tycka att det finns lite av varje på religionsforumet.
Bra det.
Men lite förändringar kanske behövs eller kanske inte.
Verkar i alla fall som moderatorerna är nöjda med upplägget.
__________________
Senast redigerad av gabrielle2 2018-02-08 kl. 14:14.
Citera
2018-02-08, 15:06
  #1742
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Trevligt att se, att du ... min från-och-till-antagonist ... öppnar för en del-support av underlaget för min forum-förbättrande proposition: Det går att att öppna en konstruktiv dialog mellan vetenskaplig/logisk akademisia och teologi.

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det jag talar om har hela tiden varit min linje. Plus en del annat iofs (t ex att retas med pådyvlande ateister a la Dawkins) men aldrig i konflikt med mina två punkter. Om någon har uppfattat mig på något annat sätt så är det en missuppfattning.

Och dina konstruktiva förslag är?
Citera
2018-02-08, 15:12
  #1743
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och dina konstruktiva förslag är?
Ärligt talat så verkar det som att moderatorerna inte ser något konstruktivt i våra förslag.
Och då måste det ju betyda att forumet trotts allt fungerar som det skall.
Citera
2018-02-08, 15:36
  #1744
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och dina konstruktiva förslag är?

Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ärligt talat så verkar det som att moderatorerna inte ser något konstruktivt i våra förslag.
Och då måste det ju betyda att forumet trotts allt fungerar som det skall.

Det är inte moderatorernas uppgift att avgöra vad som ultimativt är debatt-konstruktivt.
Citera
2018-02-08, 16:01
  #1745
Medlem
nerdnerds avatar
Till medlemmarna:
1. Skriv inga enradare.
2. Svara aldrig på enradare.
Så blir det nog en intressantare diskussion.

Till admins:
Ta bort Post Count. Ta bort som i radera.
Uppmuntra kvalitet istället för kvantitet.
Citera
2018-02-08, 16:59
  #1746
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är inte moderatorernas uppgift att avgöra vad som ultimativt är debatt-konstruktivt.

Det är väl ändå moderatorerna och admin vi skall ge konstruktiva förslag till.
Eller är det trådstartaren som skrev tråden för ett antal år sedan som har som uppgift att förändra.Nej!
Eller är tråden endast kvar för att vara kvar utan funktion.
Citera
2018-02-08, 19:59
  #1747
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det är väl ändå moderatorerna och admin vi skall ge konstruktiva förslag till.

Nix. Mods och admin är inte substitude-'gudar'.
Citera
2018-04-12, 20:49
  #1748
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Bl.a. den intensiva debatten om och kritiken av religiös invandring omfattar numera också ett ökande teologisk intresse. (1)

Och på ett lite högre nivå kan Einstein-Bohr dialogens betydelse profileras.



Och emå inget fel på det ... bara det inte blir pådyvlande.



Jag själv kan säkert med rätte kritiseras för att "finlira" en hel del, men med tanke kommentaren (1) är det inte helt obefogat heller.



Enligt min erfarenhet från en del olika religionsforumer är detta typisk; det är inte bara på Fb religionsdebatten är så snäv.

Men nånstans kan man ju börja att försöka göra den bredare, och jag anser Fb vara lämplig.



För min del: Guilty as charged.

Men jag skall försöka att bli lite mer mångordig, i en möjlig dialog med (det jag definierar som) vettig teism.

*

Iövrigt anser jag att resten av ditt inlägg innehåller många tankvärde punkter, och det är inte för att tiga ihjäl dessa, att jag för tillfället inte svarar på dom.
Men Gode Gud och kors i taket Bogomil.
När fan blir gammal blir han religiös.
Nu blev jag glad att se att du själv erbjöd en förändring i forumet religion.
Du skall försöka bli mångordig och ha en möjlig dialog med en " vettig" ( inte snällt sagt) religiös.
Nu blev du en del av trådens ämne, nämligen att du äntligen vill medverka till ett bättre forum.
Ditt egna förslag dessutom.
Menar det på riktigt ( om nu Herr Bogomil klarar av positiv kritik)
__________________
Senast redigerad av gabrielle2 2018-04-12 kl. 21:26.
Citera
2018-04-12, 21:17
  #1749
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Bl.a. den intensiva debatten om och kritiken av religiös invandring omfattar numera också ett ökande teologisk intresse. (1)

Och på ett lite högre nivå kan Einstein-Bohr dialogens betydelse profileras.



Och emå inget fel på det ... bara det inte blir pådyvlande.



Jag själv kan säkert med rätte kritiseras för att "finlira" en hel del, men med tanke kommentaren (1) är det inte helt obefogat heller.



Enligt min erfarenhet från en del olika religionsforumer är detta typisk; det är inte bara på Fb religionsdebatten är så snäv.

Men nånstans kan man ju börja att försöka göra den bredare, och jag anser Fb vara lämplig.



För min del: Guilty as charged.

Men jag skall försöka att bli lite mer mångordig, i en möjlig dialog med (det jag definierar som) vettig teism.

*

Iövrigt anser jag att resten av ditt inlägg innehåller många tankvärde punkter, och det är inte för att tiga ihjäl dessa, att jag för tillfället inte svarar på dom.
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nu blev jag glad att se att du själv erbjuder en förändring i forumet religion.
Du skall försöka bli mångordig och ha en möjlig dialog med en " vettig" ( inte snällt sagt) religiös.

Visst. Jag skulle möjligen kunne bli "mångordig", om religionsdebatten skulle flytta sitt fokus från väderkvarnskriget mellan pådyvlande teism och anti-teism och istället initiera en dialog mellan agnostisk ateism och icke-pådyvlande teism.
Citera
2018-04-12, 21:22
  #1750
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Till medlemmarna:
1. Skriv inga enradare.
2. Svara aldrig på enradare.

Varför inte?

Informations-kvalitet beror inte på kvantitet.
Citera
2018-04-12, 21:41
  #1751
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Varför inte?

Informations-kvalitet beror inte på kvantitet.
Det blir ett väldigt sterilt forum om man bara skriver en-radare. Att enbart kategorisera argumenten i diskussionen genom att säga vilket typ av logiskt felslut eller vilket typ av argument någon gör bidrar inte till en diskussion utan hämmar den snarare. Det är en helt annan sak att kategorisera och sedan följa upp och förklara bättre själv eller motivera exakt varför någon tänker fel. Det gör att det fortfarande finns någon substans kvar att diskutera.
Citera
2018-04-12, 21:59
  #1752
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Varför inte?

Informations-kvalitet beror inte på kvantitet.
Det jag menar i mitt tidigare inlägg är att diskussionen övergår till en slags meta-diskussion med en-radare. Det blir en diskussion om diskussionen snarare än diskussionen själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback