2018-04-24, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Precis. Men jag är inte jätteinsatt i juridik. Och med Linda Chen fallet samt den "patologiskt" ljugande Mats Alm i åtanke så blir jag orolig .Det gick ju inte att fastställa dödsorsak i det fallet. Vi i Sverige har dessutom strängare straff för mord än vad de har i DK. Så lite orolig är jag trots allt, om de bevis som framlagts i fallet räcker. Sedan kan man tycka att Betinas försvar var rent trams. Men hon har ju jobbat på åklagarsidan tidigare. Så juridiken kan hon.

Du kan öht inte jämföra detta fall med L Chen som för det första är ett svenskt rättsfall för det andra var det inte "bara" dödsorsak som fattades. Man vet inte var själva brottsplatsen var ej heller om det varit någon mer gärningsperson inblandad.

Du kan jämföra med andra danska indiciefall. Googla t ex på Martin David Larsen (Bandidosmedlem) som i byretten dömdes till livstid men fick till slut 14 år i landsretten för att ha skjutit ihjäl en utbrytare från Bandidos (dessutom sköt dåren fel person, han dödade brodern till den som han skulle skjuta). Där kan man snacka om "få" indicier, ett skoavtryck vid en utbrunnen bil som mordvapnet låg i (en sko med denna sula hittades vid husis hos honom, sedan slängde han dessa skor innan han blev häktad) + att han fick ett visst märke av klubben (Expect no mercy) som bara ges till den som "spillt blod för Bandidos" (typ).

Här uttalar sig en svensk straffrättsexpert som säger sig ha följt fallet noga (han tror på ett mycket långt straff):
Experten: ”Jag blir förvånad om Madsen blir frikänd”
Per Ole Träskman, professor emeritus i straffrätt vid Lunds universtitet, berättar om vad han tror att domen mot Peter Madsen blir.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/experten-jag-blir-forvanad-om-madsen-blir-frikand
Citera
2018-04-24, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det ska jag se.
Ja annars hade han fastnat med magen där man går ner till ubåten :-)

Knappast klarat stegen upp ens ... Jag skulle vilja att han i del 2 kunde få dit Ubåtsexperten och Sten Levander. Det skulle varit en riktig Höjdare!
Citera
2018-04-24, 19:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kanske för att dom var just Obefintliga. Däremot fick hon rätten, som reagerade fullt normalt sunt av filmerna, att framstå som Onormala! Inte smart.
Hon använde en argumentationsteknik som var allt annat än professionell.
Hon försökte inledningsvis ge rätten lektioner och hon försökte normalisera det extrema övervåld han har på datorn att det var snudd på Beppes godnattstund innan hon var klar - så till den milda grad att hon lyckades inkludera rättens medlemmar i detta tittande. ALLA tittar ju på sånt.
Snacka om att försöka göra en rockad som snarare riskerar slå henne själv i bakhuvudet som en bumerang.

Hon försökte framställa vittnen som mer trovärdiga än Danmarks motsvarighet till RÄTTSLIGA RÅDET gällande hans karaktär och sexualitet.
Citera
2018-04-24, 19:05
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Precis. Men jag är inte jätteinsatt i juridik. Och med Linda Chen fallet samt den "patologiskt" ljugande Mats Alm i åtanke så blir jag orolig .Det gick ju inte att fastställa dödsorsak i det fallet. Vi i Sverige har dessutom strängare straff för mord än vad de har i DK. Så lite orolig är jag trots allt, om de bevis som framlagts i fallet räcker. Sedan kan man tycka att Betinas försvar var rent trams. Men hon har ju jobbat på åklagarsidan tidigare. Så juridiken kan hon.
Nu får man ju skära halsen av en levande ponny, i stort sett utan något straff i Danmark, vilket gör det till ett riktigt skitland rättsligt. MEN om PM inte skulle få livstid/förvaring för detta vedervärdiga brott, vore det en sådan SKAM för Danmark, att det dess trovärdighet aldrig kan återskapas. Sanna mina ord
Citera
2018-04-24, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, jag har redan förstått vad du tycker - och det är inte samma fokus för ÅK sett till aktuellt mål.
ÅK är inte i huvudsak nyfiken på vad han sysslade med rent generellt. Han skiter i x antal timmar till sjöss:

Han måste förankra hela tiden i det som finns framtaget av krim.tekniker, av polis sett till data, mobil, rättsmedicin, vittnesiakttagelser, inköp av remmar osv.
Han försöker påvisa planering likaväl vilket är oerhört viktigt i detta svåra rättsfall som bygger mycket på indicier.

Vad skulle ÅK få ut mer av fanstyget gällande ubåtsrutt?
Att pressa PM - med aktuell RPU i åtanke - är som att ha en dialog med baron Von Münchhausen.

ÅK mål är att ringa in PM utifrån stämningsansökan och väckt åtal: Att det är sexuellt övergrepp och inte nåt brott mot griftefriden - förutom mord.

Han har sen fokus på att påvisa PM's lögner och han gör det från det befintliga som finns - dvs han förankrar i bevisning, via rättsmedicin:
Att det är lögn sett till tidsförlopp. Att han ljuger om om sticken. Att kroppen inte alls lär ha varit oskadad och oblodig.

Han ältar inte. Han har inte uppehållit sig för mycket kring PM's perversa intresse. Han påvisar att det finns ett samband med filmerna; att han tänder på övervåld:
--> att mordet är planerat och sexuellt <---

Att han sen betonar RPU är för att påvisa att han ÄR den patologiska lögnare som ses i ovanstående - vilket i sin tur sammanfaller med hans otaliga lögner om vad som hänt från det att han kliver i land.
Han visar att han ÄR så pervers och sadistisk.
Han visar att han ÄR kapabel till allt detta som psykopat:

Jag citerar mig själv gällande filmer:
Jag hoppas att du har rätt. Men du har ju läst Betinas plädering.
PM har erkänt griftefridsbrott,sjöfartsbrott och för övrigt har han betett sig irrationellt.

De graverande uppgifter som framkommit i pressen har jag börjat att betvivla eftersom ÅK inte har frågat PM om det.
Tex. Om PM har gömt KiMs trosor under en metallplatta i golvet i maskinrummet?
Om det är sant (?) kan de omöjligt flutit dit av sig själva.Så varför gjorde PM detta?
Om det är sant (?) att det fanns skador på trosor och strumpbyxor,hur kommer det sig?
Och om det är sant (?) varför har PM sparat på just dessa klädesplagg när han nogsamt sänkt övrigt?
(Du har ju själv gjort stor affär av det här. Och även det skumma stoppet i kögebukten ,i ca en timme).

Åklagaren har visst frågat om PMs intresse för Amagermannen. Och om PM inspirerats av dennes tillvägagångssätt att plantera ut bevis? Och om det var därför PM sparat dessa plagg? Som han sedan sänkte med Ubåten. Det känns inte som Åklagaren gått till botten med allt detta.Och även om PM ljuger som baron Von Münchhausen så är hans svar intressanta.

Det fetade: Det är nu många som liksom PM tittar på sådan här skit utan att begå brott. Ingen av de kvinnliga vittnena vittnar om något sadistiskt i PMs beteende. Snarare tvärtom.
Enligt Betina så kan det sticket som bevisligen kom runt dödsögonblicket stuckits in genom magen och i riktning inåt kroppen (kommit ut i vagina).
En viktig sak. Rätten, juryn har sett KiMs samtliga skador. Jag hoppas det väger tungt i deras bedömning. Hoppas,hoppas.......
Citera
2018-04-24, 19:14
Medlem
Citat:
Hon använde en argumentationsteknik som var allt annat än professionell.
Hon försökte inledningsvis ge rätten lektioner och hon försökte normalisera det extrema övervåld han har på datorn att det var snudd på Beppes godnattstund innan hon var klar - så till den milda grad att hon lyckades inkludera rättens medlemmar i detta tittande. ALLA tittar ju på sånt.
Snacka om att försöka göra en rockad som snarare riskerar slå henne själv i bakhuvudet som en bumerang.

Hon försökte framställa vittnen som mer trovärdiga än Danmarks motsvarighet till RÄTTSLIGA RÅDET gällande hans karaktär och sexualitet.

Detta fall skulle hon inte påtagit sig som Advokat. Det första i sin nya roll. Med en sådan komplett störd klient.

Som Åklagare, som hon tidigare varit, finns en viss distans till parterna. Som Advokat har du klienten i knät. Särskilt en som Madsen. Hon bet nog för stort stycke här, både för karriären och personligen.
Citera
2018-04-24, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Nu får man ju skära halsen av en levande ponny, i stort sett utan något straff i Danmark, vilket gör det till ett riktigt skitland rättsligt. MEN om PM inte skulle få livstid/förvaring för detta vedervärdiga brott, vore det en sådan SKAM för Danmark, att det dess trovärdighet aldrig kan återskapas. Sanna mina ord
En 16-årig idiot gjorde det pga av att han inte fann en ny ägare till ponyn samt att han ville ha köttet till en stor grillfest. (Hans mamma är en känd kock så han hade kunskaper i styckning av vilt osv.)
En omogen yngling som i oförstånd gjorde något otroligt dumt och sjukt. Med all säkerhet överbevakad av socialen nu.

Det fetade: Ja,enligt sunt bonnförnuft. Men juridik är juridik och det ska bevisas bortom allt rimligt tvivel. Annars är det, hellre fria än döma som gäller. Tycker du att det även var en stor skam för rättslandet Sverige,att vår trovärdighet aldrig kommer att återskapas pga av att Mats Alm enbart dömdes för griftefridsbrott?

EDIT: Man får inte alls skära halsen av en levande ponny i DK. Det är djurplågeri. Därför blev det rättegång. Men GM var ju så ung (16,17 år någonting.)
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-24 kl. 20:15.
Citera
2018-04-24, 19:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Men då är det ännu en till. Nån praktikant?
Det var nån han pratade med mer konkret om luckan, som om han invärtes njöt av orden att det var farligt om den fastnade, att man kan dö?
Dede king, eller är det Dorthe? Förkylningen täpper igen minnet😅
Citera
2018-04-24, 19:25
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Någon som hade verksamhet där ute vid hangaren erbjöd sig att vakta u-båten vid något tillfälle och det var nog då luckan stängdes och det talades om att det var farligt
Det var en praktikant av yngre årgång tror jag?
Citera
2018-04-24, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Knappast klarat stegen upp ens ... Jag skulle vilja att han i del 2 kunde få dit Ubåtsexperten och Sten Levander. Det skulle varit en riktig Höjdare!
Ja det hade varit intressant om Levander och ubåtsexperten kommer dit.
Citera
2018-04-24, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Ja det hade varit intressant om Levander och ubåtsexperten kommer dit.

TVÅ saker GW verkligen skulle behöva support av, men det förblir nog en stilla önskedröm. Tyvärr.
Citera
2018-04-24, 19:38
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
En 16-årig idiot gjorde det pga av att han inte fann en ny ägare till ponyn samt att han ville ha köttet till en stor grillfest. (Hans mamma är en känd kock så han hade kunskaper i slakt av vilt osv.)
En omogen yngling som i oförstånd gjorde något otroligt dumt och sjukt. Med all säkerhet överbevakad av socialen nu.

Det fetade: Ja,enligt sunt bonnförnuft. Men juridik är juridik och det ska bevisas bortom allt rimligt tvivel. Annars är det, hellre fria än döma som gäller. Tycker du att det även var en stor skam för rättslandet Sverige,att vår trovärdighet aldrig kommer att återskapas pga av att Mats Alm enbart dömdes för griftefridsbrott?

EDIT: Man får inte alls skära halsen av en levande ponny i DK. Det är djurplågeri. Därför blev det rättegång. Men GM var ju så ung (16,17 år någonting.)
Hans mamma är känd kock så han hade kunskaper i slakt
Du är helt fel ute.
Och Madsen kommer dömas hårt. Jag sover gott i natt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in