• 1
  • 2
2018-04-24, 15:40
Medlem
Kan gränslågt B12/folat ge symtom? Har ingen anemi (blodbrist), än så länge kanske man ska säg. Eller är det bara när man har brist?

Haft problem med ostadighet och minnesstörningar, domningar/stickningar och huvudvärk dom senaste två åren. Gick till VC där dom kollade mitt hjärta, blod och det vanliga och dom sa att jag hade folatbrist och gav mig recept på 5 mg tabletter som jag skulle käka en månad (tror jag det var). Det var allt. Blev inte bättre.

Har enligt WerLabs "gränslågt" folat och b12, det är inte under vad som anses som brist men tydligen är det olika för person till person. Under 150 är gråzon säg dom.

Resultatet av ett prov jag gjorde igår:

Citat:
S-Kobalamin 130 pmol/L (100-450 pmol/L)
Folat 10 nmol/L (7-45 nmol/L)

För 8 månader sedan hade jag 161 pmol/L S-Kobalamin (Vitamin B12). Minns inte vad jag hade för folat

Mitt P-Homocystein är normalt och som jag förstår det måste man ha förhöjt Homocystein för att ha brist men mitt ligger på 9 µmol/L (<15 µmol/L). Hemoglobin och allt annat var också normalt.

Så här skrev WerLabs:

Citat:
Normal nivå av vitamin B9 (folat).

I dina prover ses en gränslåg nivå av vitamin B12 (Kobalamin) på 130. Värden under 150 är lite av en gråzon och ditt värde kan alltså stå för en lätt B12-brist. En låg Vitamin B12-nivå kan ibland ses hos patienter som genomgått gastric-bypass operationer, behandling med vissa läkemedel, tarmsjukdom eller vid ett lågt intag av B12 i kosten.

Jag är förövrigt en 28 år gammal man, 194 cm lång och 105 kilo tung. Inte i min bästa form.
Äter vad jag tycker varierat, mycket husmanskost men kanske lite grönsaker, blir mest isbergssallad, ärtor och gurka. Morötter. Frukt blir det sällan. Kött som jag har förstått det innehåller mycket B12 och det äter jag ofta.

Det jag undrar är helt enkelt bara om nån känner igen sig?

Från förra året:
https://journal.werlabs.se/#!/shared/43570
Senast redigerad av skurkis 2018-04-24 kl. 16:03.
Citera
2018-04-24, 15:45
Medlem
Icetea101s avatar
Testat magnesium? Vad har du för d-vitaminvärde?
Citera
2018-04-24, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icetea101
Testat magnesium? Vad har du för d-vitaminvärde?

Ja, har testat magnesium tidigare. Har ingen brist dock. 0.91 mmol/L

Hade 45 nmol/L Vitamin D augusti 2017 (jag jobbar utomhus) så har käkat det under vintern. Dricker mycket mjölk. Avskyr fisk likt pesten.
Senast redigerad av skurkis 2018-04-24 kl. 16:05.
Citera
2018-04-24, 17:06
Medlem
Vill man ha optimala B12 nivåer räcker inte vanligt kött av nöt och fläsk. Man måste äta lite inälvsmat gärna. Fisk innehåller också mycket mer B12 än kött.
Ät lite leverpastej dagligen, kanske kycklinglever och tvinga i dig lite inlagd sill emellanåt. Har du problem med magen bör du åtgärda det.
Citera
2018-04-24, 18:20
Medlem
B tas upp i magen. Om man genomgått operation i magen eller har haft störningar typ magkatarr eller något liknande eller störd magsäck så tar man inte upp b hur man än beter sig och hur mycket b man stoppar i sig utan måste ta det via injektion.

Brist på b ger en mängd suspekta symptom.
Att äta inälvsmat eller annat för at höja b funkar inte om magen inte tar upp b.
Injektion för at höja och sen se för det verkar inom några timmar om det var det!

När det börjades at ge b som injektion så var det på tyska mentalsjukhus.
Ett stort antal mentalpatienter blev friska!!!!!
Citera
2018-04-24, 20:16
Medlem
Klassiskt vid B12 brist är klinisk svaghet någonstans, och nervryckningar/fascikulationer i musklerna.

Citat:
Ursprungligen postat av skurkis
Kan gränslågt B12/folat ge symtom? Har ingen anemi (blodbrist), än så länge kanske man ska säg. Eller är det bara när man har brist?

Haft problem med ostadighet och minnesstörningar, domningar/stickningar och huvudvärk dom senaste två åren. Gick till VC där dom kollade mitt hjärta, blod och det vanliga och dom sa att jag hade folatbrist och gav mig recept på 5 mg tabletter som jag skulle käka en månad (tror jag det var). Det var allt. Blev inte bättre.

Har enligt WerLabs "gränslågt" folat och b12, det är inte under vad som anses som brist men tydligen är det olika för person till person. Under 150 är gråzon säg dom.

Resultatet av ett prov jag gjorde igår:

För 8 månader sedan hade jag 161 pmol/L S-Kobalamin (Vitamin B12). Minns inte vad jag hade för folat

Mitt P-Homocystein är normalt och som jag förstår det måste man ha förhöjt Homocystein för att ha brist men mitt ligger på 9 µmol/L (<15 µmol/L). Hemoglobin och allt annat var också normalt.

Så här skrev WerLabs:

Jag är förövrigt en 28 år gammal man, 194 cm lång och 105 kilo tung. Inte i min bästa form.
Äter vad jag tycker varierat, mycket husmanskost men kanske lite grönsaker, blir mest isbergssallad, ärtor och gurka. Morötter. Frukt blir det sällan. Kött som jag har förstått det innehåller mycket B12 och det äter jag ofta.

Det jag undrar är helt enkelt bara om nån känner igen sig?

Från förra året:
https://journal.werlabs.se/#!/shared/43570
Citera
2018-04-24, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Vill man ha optimala B12 nivåer räcker inte vanligt kött av nöt och fläsk. Man måste äta lite inälvsmat gärna. Fisk innehåller också mycket mer B12 än kött.
Ät lite leverpastej dagligen, kanske kycklinglever och tvinga i dig lite inlagd sill emellanåt. Har du problem med magen bör du åtgärda det.

Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
B tas upp i magen. Om man genomgått operation i magen eller har haft störningar typ magkatarr eller något liknande eller störd magsäck så tar man inte upp b hur man än beter sig och hur mycket b man stoppar i sig utan måste ta det via injektion.

Brist på b ger en mängd suspekta symptom.
Att äta inälvsmat eller annat för at höja b funkar inte om magen inte tar upp b.
Injektion för at höja och sen se för det verkar inom några timmar om det var det!

När det börjades at ge b som injektion så var det på tyska mentalsjukhus.
Ett stort antal mentalpatienter blev friska!!!!!

Tack. Har inga problem med magen såvitt jag vet.
Vette fan vad jag ska göra. Har kanske ingen brist. Får väl kontaka vc och vänta några månader på tid eller pröva b12/folsyre-tillskott alternativt äta grejer som är rika på dessa vitaminer.
Citera
2018-04-24, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antooox
Klassiskt vid B12 brist är klinisk svaghet någonstans, och nervryckningar/fascikulationer i musklerna.

Tränar inte och har aldrig tränat men jobbar inom bygg så det är mycket tynga lyft.
Känner mig inte svag. Stark i händer och ben. Kallas faktiskt "Oxen"

Inga nervryckningar. Men domningar (ofta domnar ett finger bort), yrsel, trötthet, ibland blir jag varm från ingenstans, på senare tid ibland myrkrypningar i bena som blir så illa att jag måste ut och gå (detta är inte så ofta), varm/brännande känsla i fötterna, ostadighet/dålig balans och det senaste och jobbigaste sämre minne. Tycker även att jag ofta ser blek och sjuk ut. Ibland tycker jag att jag har en gulaktig ton i huden. Men kan bero på att jag ibland inte sover så gott.

Har heller ingen röd/irriterad tunga som också verkar vara ett symptom på B12-brist. Men kanske inte har kommit dit än.

Fan tycker ändå jag borde ha högre B12. Dricker mjölk varje dag.

Är aldrig stressad. Lever gott trots dessa symtom men nu på senaste börjar man bli lite fundersam
Senast redigerad av skurkis 2018-04-24 kl. 20:48.
Citera
2018-04-24, 21:33
Medlem
Togs något homcystein vid det tillfället som du blev insatt på folsyra?
Citera
2018-04-24, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vekk
Togs något homcystein vid det tillfället som du blev insatt på folsyra?
Vet ej. Fick bara ett brev där han skrev att jag hade brist på folsyra.
Citera
2018-04-24, 22:10
Medlem
Ok, har du ätit någon b12 på eget bevåg innan homocystein togs? För isf kan det vara anledningen till att homocystein var normalt. Man skulle ju också kunna kontrollera metylmelonsyra för att vara på den helt säkra sidan.
Citera
2018-04-24, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vekk
Ok, har du ätit någon b12 på eget bevåg innan homocystein togs? För isf kan det vara anledningen till att homocystein var normalt. Man skulle ju också kunna kontrollera metylmelonsyra för att vara på den helt säkra sidan.

Har aldrig ätit vitamintillskott förutom Vitamin D3 och Omega-3. Jo har läst det, skulle kunna kika på det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in