Kan gränslågt B12/folat ge symtom? Har ingen anemi (blodbrist), än så länge kanske man ska säg. Eller är det bara när man har brist?
Haft problem med ostadighet och minnesstörningar, domningar/stickningar och huvudvärk dom senaste två åren. Gick till VC där dom kollade mitt hjärta, blod och det vanliga och dom sa att jag hade folatbrist och gav mig recept på 5 mg tabletter som jag skulle käka en månad (tror jag det var). Det var allt. Blev inte bättre.
Har enligt WerLabs "gränslågt" folat och b12, det är inte under vad som anses som brist men tydligen är det olika för person till person. Under 150 är gråzon säg dom.
Resultatet av ett prov jag gjorde igår:
Citat:
S-Kobalamin 130 pmol/L (100-450 pmol/L)
Folat 10 nmol/L (7-45 nmol/L)
För 8 månader sedan hade jag 161 pmol/L S-Kobalamin (Vitamin B12). Minns inte vad jag hade för folat
Mitt P-Homocystein är normalt och som jag förstår det måste man ha förhöjt Homocystein för att ha brist men mitt ligger på 9 µmol/L (<15 µmol/L). Hemoglobin och allt annat var också normalt.
Så här skrev WerLabs:
Citat:
Normal nivå av vitamin B9 (folat).
I dina prover ses en gränslåg nivå av vitamin B12 (Kobalamin) på 130. Värden under 150 är lite av en gråzon och ditt värde kan alltså stå för en lätt B12-brist. En låg Vitamin B12-nivå kan ibland ses hos patienter som genomgått gastric-bypass operationer, behandling med vissa läkemedel, tarmsjukdom eller vid ett lågt intag av B12 i kosten.
Jag är förövrigt en 28 år gammal man, 194 cm lång och 105 kilo tung. Inte i min bästa form.
Äter vad jag tycker varierat, mycket husmanskost men kanske lite grönsaker, blir mest isbergssallad, ärtor och gurka. Morötter. Frukt blir det sällan. Kött som jag har förstått det innehåller mycket B12 och det äter jag ofta.
Det jag undrar är helt enkelt bara om nån känner igen sig?
Från förra året:
https://journal.werlabs.se/#!/shared/43570