• 1
  • 2
2018-04-24, 22:22
Medlem
du borde ta metylfolat och metylkobalamin
ingen jävla folsyra
Citera
2018-04-24, 22:44
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
B tas upp i magen. Om man genomgått operation i magen eller har haft störningar typ magkatarr eller något liknande eller störd magsäck så tar man inte upp b hur man än beter sig och hur mycket b man stoppar i sig utan måste ta det via injektion.

Brist på b ger en mängd suspekta symptom.
Att äta inälvsmat eller annat för at höja b funkar inte om magen inte tar upp b.
Injektion för at höja och sen se för det verkar inom några timmar om det var det!
Stämmer det här ens? Med tanke på att det finns till exempel B12-spray som tas under tungan låter det ganska orimligt att det enbart skulle "tas upp i magen". Ofta är ju inte heller injektioner det första som ges, utan tillskott av olika slag.
Citera
2018-04-24, 23:08
Medlem
Nhimhists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Stämmer det här ens? Med tanke på att det finns till exempel B12-spray som tas under tungan låter det ganska orimligt att det enbart skulle "tas upp i magen". Ofta är ju inte heller injektioner det första som ges, utan tillskott av olika slag.

Nej det stämmer inte. B12 ifrån kosten tas upp i tunntarmen, likt andra näringsämnen. Dock är det beroende utav ämnet "intrinsic factor" som bildas i magen. Utan IF kan inte B12 tas upp i tunntarmen.

En B12 spray har farmakologiska egenskaper som skiljer den ifrån B12 i kosten, därför går det att ta upp den sublingualt.
Citera
2018-04-25, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix

Vårdade en som hade opererat bort större delen av magsäcken och matstrupen.
Mat i passerad form gick så gott som direkt in i tarmen.
B gavs direkt som injektion och verkan syntes direkt inom någon timme, stor skillnad!!!!!!!
Det ska finnas eller har funnits en svensk websida gjord av svenska läkare om just detta att om tarmen störs eller kommer i obalans så kan b intaget drastsikt försämras och om så är fallet så hjälper det inte att dra i sig mängder av b på tablett eller i mat utan just at det ska kunna ta sig in i systemet via tex direktupptag via injektion. Hittar inte den websidan just nu.
Citera
2018-04-25, 09:28
Medlem
f30malmos avatar
Inte för att skrämmas, men har du kollat autoimmuna sjukdomar, MS t.ex.?
Citera
2018-04-25, 09:31
Medlem
Mintafs avatar
fisk 3-4 gånger i veckan borde räcka. Vill du inte detta så finns det tabletter du kan ta till varje måltid, detta gör jag. Detta hittar du Här
Citera
2018-04-25, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Inte för att skrämmas, men har du kollat autoimmuna sjukdomar, MS t.ex.?

Nä får knappt tid till VC så till nån neurolog kommer man väl aldrig. Köerna är ju helt sinnesjuka vette fan vad man ska hitta på.

Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
fisk 3-4 gånger i veckan borde räcka. Vill du inte detta så finns det tabletter du kan ta till varje måltid, detta gör jag. Detta hittar du Här

Tack. Ska kika. Höjde dom ditt b12?
Citera
2018-04-25, 12:15
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skurkis
Nä får knappt tid till VC så till nån neurolog kommer man väl aldrig. Köerna är ju helt sinnesjuka vette fan vad man ska hitta på.

Tack. Ska kika. Höjde dom ditt b12?

Yes, nu ligger jag på normala värden. Innan käkade jag kött och kyckling 7 dagar i veckan, nu satsar jag på fisk 3 av dessa dagar + dessa tabletter.
Citera
2018-04-25, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Yes, nu ligger jag på normala värden. Innan käkade jag kött och kyckling 7 dagar i veckan, nu satsar jag på fisk 3 av dessa dagar + dessa tabletter.
Härligt! vad hade du för värden innan? Hade du symptom?
Citera
2018-04-26, 09:12
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skurkis
Härligt! vad hade du för värden innan? Hade du symptom?

värden fick jag papper på men inget som jag kan minnas här och nu. jag var extremt trött och hade extrema koncentrationsbesvär. Detta var under min adhd-undersökning som dom kollade detta.
Citera
2018-04-26, 19:04
Medlem
Ett tips är att äta lever. Lever har jätte mycket vitamin b12! Det alltid bäst att försöka få sin näring via mat då det är en balans mellan olika vitaminer, mineraler osv. Jag tror om man tar tillskott så finns risk för en obalans, men det bara något jag tror och inte vet.
Senast redigerad av Babyspenat 2018-04-26 kl. 19:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in