2018-04-24, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Witko
Självklart är detta en terroristattack, man behöver inte tillhöra en viss religion eller sekt för att utföra en terroristattack. Det räcker med att man tillhör någon form av ideologisk tankegång som kräver förändring i samhället eller som vill påverka samhället negativt och där man inte tvekar att döda civilister för att göra sig "hörd".

Den här idioten borde grävas ner och stenas till döds, att låta honom leva är enligt mig ett hån mot de efterlevande och samhället i stort då det visar acceptans för den här typen av handlingar.
Gäller det Akilov ochså?
Citera
2018-04-24, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Så nu finns det konsensus i media och bland andra tänkare att detta inte är terror? Så vad som har hänt är följande: en armenier hyr en skåpbil på årsdagen av det armenska folkmordet och kör ihjäl 10 personer. Vilket var då hans motiv? Visst, han kan varit en skogstokig dåre som tyckte att det var en fin dag att köra ihjäl folk i största allmänhet. Men den typen av dåd är impulshandlingar; man skaffar inte fram ett fordon i förväg. Och att han är armenier och det hände just den dagen? En ren slump? Nja, det verkar som om kriterierna för terror numera är att GM skriker fram sitt budskap inför kamerorna eller bifogar ett manifest med stämplar och sigill där han intygar sina terrormotiv. GM utförde ett dåd mot slumpmässigt utvalda medborgare i landet och han gjorde förmodligen för han ville skapa oro och kaos.

Vadå i förväg? Går väl bra hyra en bil samma dag om det finns bilar lediga.
Citera
2018-04-24, 13:41
Avstängd
micro113s avatar
Expressen skriver terrorattack

Publicerad 24 apr 2018 kl 11.42
För Börje Salming var bilderna från terrorattacken i Toronto drabbande på ett personligt plan.
https://www.expressen.se/sport/hocke...t-hur-kan-man/
Citera
2018-04-24, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Så nu finns det konsensus i media och bland andra tänkare att detta inte är terror? Så vad som har hänt är följande: en armenier hyr en skåpbil på årsdagen av det armenska folkmordet och kör ihjäl 10 personer. Vilket var då hans motiv? Visst, han kan varit en skogstokig dåre som tyckte att det var en fin dag att köra ihjäl folk i största allmänhet. Men den typen av dåd är impulshandlingar; man skaffar inte fram ett fordon i förväg. Och att han är armenier och det hände just den dagen? En ren slump? Nja, det verkar som om kriterierna för terror numera är att GM skriker fram sitt budskap inför kamerorna eller bifogar ett manifest med stämplar och sigill där han intygar sina terrormotiv. GM utförde ett dåd mot slumpmässigt utvalda medborgare i landet och han gjorde förmodligen för han ville skapa oro och kaos.
Årsdagen av folkmordet är idag.hur vet man att han ville skapa oro och kaos i Kanada?
Citera
2018-04-24, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
Årsdagen av folkmordet är idag.hur vet man att han ville skapa oro och kaos i Kanada?

Problemet med Lone Wolf attacks av den här typen vi har sett så många av är att terrorlagstiftningen som du är inne på definieras utifrån skador riktade mot en stat, typexempel Talibaner.

Och om man vill vara lite provocerande.
Akilov, på vilket sätt har han skadat statsapparaten, annat än 1 dags avbrott i kollektivtrafiken?

Terrorlagstiftningen i Kanada känner jag inte till men den är säkert baserad i första hand på statliga intressen.
Senast redigerad av Svartheden 2018-04-24 kl. 14:33. Anledning: stycken
Citera
2018-04-24, 14:42
Medlem
Utdodochforkastads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Problemet med Lone Wolf attacks av den här typen vi har sett så många av är att terrorlagstiftningen som du är inne på definieras utifrån skador riktade mot en stat, typexempel Talibaner.

Och om man vill vara lite provocerande.
Akilov, på vilket sätt har han skadat statsapparaten, annat än 1 dags avbrott i kollektivtrafiken?

Terrorlagstiftningen i Kanada känner jag inte till men den är säkert baserad i första hand på statliga intressen.

Det är ju även så att terrorattacker är till för att skapa kaos och rädsla bland befolkningen. T.ex så har han (Akilov, som svar på din fråga) garanterat gjort så fler än en människa stannar hemma numera ist för att gå ut på stan. Sånt påverkar förstås allt möjligt. Så där har du fel.
edit: För att inte nämna de han hade ihjäl, det kan ha varit någon med banbrytande idéer som kanske hade förändrat samhället på ett positivt sätt. Så en terrorattack är inte endast terror för att den påverkar direkta mål.
Senast redigerad av Utdodochforkastad 2018-04-24 kl. 14:50.
Citera
2018-04-24, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det finns säkert sociala problem i Kanada även om det som du är inne på är glest befolkat. Saskatoon ska vara ett riktigt rövarnäste när det gäller droger och prostitution. Där bor det många metis, halvblod.

Det största rövhålet är faktiskt just Toronto.
Liberaler så långt ögat kan nå och en provinsiell skuldsättning som överstiger allt annat i världen på sub-government level. Hong-couver är inte mycket bättre.
Dyraste staden i Nordamerika att leva i, hippies och droger öppet på gatorna.

Saskatchewan (provisen där Saskatoon ligger) är många gånger sundare, likt övriga prärieprovinserna(Alberta och Manitoba).
Sunda, konservativa människor som vill klara sig själva. Fötterna på jorden.

De problemen som finns härstammar från metiser och indianer som du säger, men tack och lov håller de sig på sina reservat eller i sina ghetton. De begår mest brott inom sin egen grupp.
Saskatoon och Winnipeg är riktig bra städer, men de har segregerade ghetton där det skjuts och drogas bland indianslöddret. Det drar upp brotsstatistiken som blir väldigt missvisande.

OnT:
Kanadenesisk polis har jag dock det största förtroendet för.
Tycker att polismannen här agerade exemplariskt.
Citera
2018-04-24, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hur ska vi tolka det? Att högavlönade poliser blir mer "trigger-happy"? För min del ser jag det inte som en fördel när polisen skjuter ihjäl många. Risken är ju dessutom uppenbar att det blir en ond cirkel som även drabbar poliserna.
.

Klimatet är hårdare här.
Drar man vapen mot polisen så får man räkna med att omedelbart bli ihjälskjuten, det ser jag inget konstigt med faktiskt.

Att det är välutbildade och högavlönade påverar förhoppningsvis deras förmåga att fatta rätt beslut.
I detta fall ser man exemplariskt polisarbete, vilket styrker min tes.

Ge polisen en Mcdonaldslön som i Sverige och få fegt avskum som inte ens vågar sig in i No-go zonerna som tagits över at snorungar.
Citera
2018-04-24, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utdodochforkastad
Det är ju även så att terrorattacker är till för att skapa kaos och rädsla bland befolkningen. T.ex så har han (Akilov, som svar på din fråga) garanterat gjort så fler än en människa stannar hemma numera ist för att gå ut på stan. Sånt påverkar förstås allt möjligt. Så där har du fel.
edit: För att inte nämna de han hade ihjäl, det kan ha varit någon med banbrytande idéer som kanske hade förändrat samhället på ett positivt sätt. Så en terrorattack är inte endast terror för att den påverkar direkta mål.

Terrorister utför dåd för att påverka regeringar och styren så att do ska ändra regler och förordningar så att det passar islamister, man vill helt enkelt få till förändringar i samhället genom våld.
Det finns ju inget sådant i det här dådet , motivet har ju ej varit att påverka canadas regering eller styret av canada på något sätt.
Är väl snarare ett hämndmotiv eller vad det kan va.
Citera
2018-04-24, 16:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
Klimatet är hårdare här.
Drar man vapen mot polisen så får man räkna med att omedelbart bli ihjälskjuten, det ser jag inget konstigt med faktiskt.

Att det är välutbildade och högavlönade påverar förhoppningsvis deras förmåga att fatta rätt beslut.
I detta fall ser man exemplariskt polisarbete, vilket styrker min tes.

Ge polisen en Mcdonaldslön som i Sverige och få fegt avskum som inte ens vågar sig in i No-go zonerna som tagits över at snorungar.
Otroligt proffsigt hanterat av polisen som lyckades fånga mannen levande, det måste jag medge. Nu kan de förhöra honom och komma fram till varför han gjorde som han gjorde, vilket måste vara värdefullt för framtida riskbedömningar etc.

Det verkar litegrann som du tycker det är tufft att det är "hårdare klimat" i Kanada? Men jag är nog säker på att drar du vapen framför svensk polis, så ligger du ganska risigt till. Grejen är väl att (än så länge) drar inte så många i Sverige vapen i det läget. Vilket är bra.

Och jag är ytterst tveksam till att man fattar bättre beslut om man har högre lön. Vad baserar du det på? Däremot kan ju utbildning spela in och vad jag vet har svenska poliser i jämförelse en väldigt lång utbildning. Lite för lång, kan jag nog tycka personligen.
Citera
2018-04-24, 16:38
Medlem
SuperSnabbts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ness
Är Armenier sandnegrer?

Om man ska se på det rent tekniskt så är ju Armeniska ett indo europeiskt språk, så i akademisk mening går Armenier under kategorin arier.
Sen rent geografiskt är det ju inte riktigt samma sak i dagens läge.

Ontopic: Så kallade lone wolf's finns ju bland alla folkgrupper och med tanke på det som händer dagarna runt dådet så lockar det ju fram den ena eller andra idioten.
Senast redigerad av SuperSnabbt 2018-04-24 kl. 16:42.
Citera
2018-04-24, 16:58
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Terrorister utför dåd för att påverka regeringar och styren så att do ska ändra regler och förordningar så att det passar islamister, man vill helt enkelt få till förändringar i samhället genom våld.
Det finns ju inget sådant i det här dådet , motivet har ju ej varit att påverka canadas regering eller styret av canada på något sätt.
Är väl snarare ett hämndmotiv eller vad det kan va.

Ett terrordåd är absolut politiskt men syftet är att skada civila personer. Terroristen vill typ straffa någon för något och använder civila för att göra det. Det finns inte alltid någon logik i varför den gör det på en viss plats mot vissa personer utan det är nog mer att "tillfälle gör tjuven". Det behöver inte vara för att straffa "Kanada" eller straffa "Sverige" utan islamisk terror brukar vilja straffa väst. Väst är allt som inte är Islam för dem.

Ett terrordåd som inte brukar benämnas som terrordåd i Sverige är ju Ikeamördaren som högg ner två slumpmässiga offer vid knivavdelningen på Ikea i Västerås. Där ville han straffa Sverige för att han skulle utvisas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in