2018-04-24, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sent ska syndar'n vakna. Höll på att glömma att jag skulle återkomma och svara.
Ja, nu är det mer rätt, bra beskrivet om centrum.
Det är inget lätt ämne men jag försöker.

Det är ett signum för NPD (beundran) och det som skiljer en psykopat så det beror helt på vad PM är.
Det är nyanser och svårt att skilja för övrigt då de har mkt gemensamt.
De har samma storhetsvansinne (grandiositet). Stora visioner, extrema idéer.
De anser sig vara förmer/överlägsna och ser ner på andra. Föraktar, är arroganta.
Bägge brister i självinsikt men psykopaten vet nog mer att denne skiljer sig från omgivningen.
Narcissismen gör båda självgoda, anser sig unika med enorma talanger.
Bägge brister i empati och de anser att andra finns till för att uppfylla deras mål. De är extremt maniulativa och kan vara charmiga och förförande.

Krasst sett - intentionerna är annorlunda. en psykopat är upptagen med att vinna framgång för att uppfylla sina behov (mer predatorisk) medan NPD är upptagen med att bli beundrad. Hela universum snurrar runt en sån person för att narcissismen är så extremt utpräglad. De är krävande och ger sig aldrig, upplever frustration. Upplever de sig åtsidosatta eller kränkta kommer den segdragna hämnden (narcissistic injury) eftersom de måste få beundran för att må bra, det är syret de lever på. Psykopaten är mer affektiv och kortsiktig.
NPD har ett uppmärksamhetsbehov pga ett falskt självförtroende, ångest som hålls i schack.
Det gör inte en psykopat på samma sätt - de bryr sig inte vad andra tycker, deras självförtroende är högre. De vill förvisso ha uppmärksamhet men för dem är det inte en "dödligt" avgörande faktor.
Båda är enormt förödande för omgivningen men kommer till uttryck på olika sätt.

Gällande din sista mening så upptäckte jag detta idag:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Han skulle alltså lida av APS. Förvånar mig inte.
Citera
2018-04-24, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Eriksson är en av Sveriges bästa och brukar kunna gå på vatten, och den som juristerna själva skulle anlita vid misstanke om brott. Jag funderar och funderar på vad i helvete det skulle vara som skulle göra så han klarar sig från att fällas för mord. Jag kommer inte på ett skit.

Betinas slutplädering ser bra ut rent ordmässigt, men vid närmare granskning under ytan vet man sedan innan vad som framkommit och då faller det rejält för försvarsdelen i detta mål.
Silbersky tror också att experterna gällande Madsens förklaring om hur KW dog kan få stöd av det andra expertvittnet medan jag tror att Dyreborg som gjorde undersökningen slog i spiken i kistan för Madsen.
En beräkning ska inte överskugga en riktig undersökning av ubåten enligt min åsikt.

" ...ser bra ut rent ordmässigt"??? Jag tycker hon snackar en massa skit, som påstår att "folk i allmänhet" kollar sån smörja. Det är inte sant.

Kanske kan nån (typ vi själva här i tråden?) halka in på sån skit i vårt sökande efter fakta, men inte kollar vi på avrättnings- och grova våldsfilmer till the bitter end för det. Kanske vissa, även unga framförallt pojkar gör det, men då är det deras föräldrars förbannade skyldighet att se till att ta ett ordentligt snack med telningarna och inse att de har haft usel koll och göra nåt åt det omedelbart. Samt att omvärdera sitt föräldraskap och genast söka hjälp för ungens skull! Och för sin egen.
Citera
2018-04-24, 00:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Han skulle alltså lida av APS. Förvånar mig inte.
Jupp.
Den diagnos som faller närmast psykopati (iom att psykopati skattas snarare och är en svårare subgrupp). Eftersom det står "svår" också så lutar det åt höga poäng..
Psykopat förvånar mig inte som primär personlighetsstörning. Däremot tveksam innan om han höll måttet sett till APS (15 års gränsen, kriminalitet).
Senast redigerad av develi 2018-04-24 kl. 00:49.
Citera
2018-04-24, 00:54
Medlem
magiciadehexs avatar
Måste nu fråga en sak, har inte ens hunnit läsa ikapp dagens tråd, började istället bara skriva, mest av ilska över Bettinas vulgo-plädering. Jag växlade mellan 3-4 olika svenska liverapporteringar, bara för att ofta så framkommer mer detaljer i vissa frågor i olika rapporter. Danska språket tycker jag är jobbigt att läsa, så där kollade jag inget. Det jag undrar över är en sak som skrevs i Sydsvenskan angående det psykiatriska utlåtandet om Madsen.
Det stod b.la "där finns vissa tecken på autism", vilket jag inte kunde se att de skrev i någon av de andra liverapporterna. Framkom något om det i dansk rapportering?

Här är den del ur Sydsvenskan där det kom med:
Citat:
Ur utlåtandet om Madsen:
* Han framstår som högst opålitlig, anpassar sina berättelser efter situationen.
* Han uppfattas som kraftigt avvikande med narcissistiska och psykopatiska drag

Risken att han begår nya brott uppfattas som mycket stor. Madsen har själv tagit upp sin sexualitet under alla samtal som hållits under utredningen.

Det finns vissa tecken på autism, men han är inte sinnessjuk, utan normalbegåvad,
med ett IQ på 111.
Sammantaget anses Peter Madsen vara svårt personlighetsstörd. Men inte psykotisk.
Peter Madsen utgör en väsentlig risk för andras liv och hälsa”, framgår det avslutningsvis i det rättspsykiatriska utlåtandet.
En viktig poäng, som ger utrymme för att döma honom till förvaring – alltså inlåsning tills vidare. Det är ett straff som omvärderas vart tredje år och som kan tidsbestämmas efter tolv år. Bedömningen i utlåtandet delas av Retslægerådet – danska motsvarigheten till Socialstyrelsens rättsliga råd.
Retspsykiatrisk Klinik har också gjort en somatisk undersökning av Peter Madsen.
Han har bland annat fått hjärnan röntgad. Den undersökningen visar inga underligheter – inga hjärnskador eller kroppsliga funktionsvariationer
https://www.sydsvenskan.se/2018-04-23/rattegangen-mot-peter-madsen-folj-slutpladeringarna-direkt
Citera
2018-04-24, 00:55
Medlem
trngws avatar
Jaha ja, det var ju en intressant dag i rätten idag.

Av alla de saker som åklagaren skulle komma tillbaka till, och reda ut i samband med avslutningen av uppläsningen av mentalerkläringen, och som på något mystiskt vis skulle sudda ut alla tveksamheter och motsägelser vi hört från åklagarsidans vittnen, blev det, som väntat, inte ens en tummetott.

Pläderingen från åklagaren gick också, även den som väntat, i samma flummiga anda som större delen av bevisföringen. Åklagaren fokuserar helt på att bygga ett indicie-mål, trots att det finns teknisk bevisning som kunde presenterats på ett betydligt mer entydigt sätt.

Idag var det tveklöst försvarsadvokaten som stod för behållningen, och sådde split och tvivel i i stort sett allting som "bevisats" i målet, och sjävklart slog hon in den stora kil mellan åklagarens två expertvittnen, som de själva levererade i alla sina motsägelser.

Skulle man döma målet på pläderingarna, skulle PM frias från allt utom griftefriden. Han skulle inte ens dömas för vållande, något åklagaren överhuvudtaget inte nämnt, och som försvararen därför nu kan istället kan ta upp som ett alternativ, eftersom PM inte kan dömas för det, eftersom det inte är en del av åtalet. Något även jag påtalat tidigare. Så klantigt av åklagaren.

Återstår nu bara att hoppas att domstolen trots allt detta finner PM skyldig till det han så uppenbarligen har gjort sig skyldig till. Helt klart bortom rimligt tvivel i mina ögon, om än klent bevisat.

På onsdag får vi då också veta om han, i så fall, döms till livstid eller förvaring. Några andra påföljder kan väl knappast komma på tal. Om PM döms till förvaring, enligt åklagarens tolkning, så betyder det att domstolen inte såg gärningen värd livstid. Det är en intressant reflektion att ha med sig, när domen faller.

Själv ser jag därefter fram emot förhandlingarna i nästa instans, och, förhoppningsvis, ett stort lyft i presentationen från åklagarsidan.
Citera
2018-04-24, 00:59
Medlem
Drozds avatar
En rättsskandal liknande OJ Simpson om inte mördar-Madsen får lagens strängaste straff.
Citera
2018-04-24, 00:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Måste nu fråga en sak, har inte ens hunnit läsa ikapp dagens tråd, började istället bara skriva, mest av ilska över Bettinas vulgo-plädering. Jag växlade mellan 3-4 olika svenska liverapporteringar, bara för att ofta så framkommer mer detaljer i vissa frågor i olika rapporter. Danska språket tycker jag är jobbigt att läsa, så där kollade jag inget. Det jag undrar över är en sak som skrevs i Sydsvenskan angående det psykiatriska utlåtandet om Madsen.
Det stod b.la "där finns vissa tecken på autism", vilket jag inte kunde se att de skrev i någon av de andra liverapporterna. Framkom något om det i dansk rapportering?

Här är den del ur Sydsvenskan där det kom med:

https://www.sydsvenskan.se/2018-04-23/rattegangen-mot-peter-madsen-folj-slutpladeringarna-direkt
Inte kollat så noga, det finns flera här, vassego:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Senast redigerad av develi 2018-04-24 kl. 01:38.
Citera
2018-04-24, 01:02
Medlem
allt.o.ingets avatar
Det har gått för långt med kraven på bevisning "bortom allt rimligt tvivel". Ska man bevisa att Gud inte existerar också?
Citera
2018-04-24, 01:44
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inte kollat så noga, det finns flera här, vassego:
Tack! Stod inget om autistiska drag. Journalisten på Sydsvenskan måste ha missuppfattat, kanske svårt med danskan.
Citera
2018-04-24, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Tack! Stod inget om autistiska drag. Journalisten på Sydsvenskan måste ha missuppfattat, kanske svårt med danskan.

Jo då. I den andra länken:

- Han har nogle lidt påfaldende formuleringen, men disse ses i en kontekst af at lege med sproget. Han vurderes til ikke-psykotisk. Han findes svært personlighedsforstyrret. Han har meget svært ved at holde ting tilbage. I alle samtaler har han bragt sin seksualitet på bane. Der er kendetegn på autisme. Han er ikke sindssyg og normalt begavet.
Citera
2018-04-24, 02:00
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
En rättsskandal liknande OJ Simpson om inte mördar-Madsen får lagens strängaste straff.
Håller med. Förvaring ska han ha och aldrig släppas ut. Hans grava störningar ihop med hans svårt avvikande sexualitet gör honom till ett sexualsadistiskt monster, som njuter av att tortera på det allra grymmaste sätt och sedan plågsamt döda en försvarslös, bunden kvinna, genom att skära halsen av henne t.ex. Plåga och döda för sina sjuka lustars skull. Denna typ av gärningsmän har en oerhört stor återfallsrisk. De flesta av dem kommer att forsätta med nya offer, när de väl börjat.
Samhället, framförallt kvinnorna då, måste skyddas mot det som han är.
Så, lås in och kasta nyckeln, aldrig mera någon frihet för honom.
Citera
2018-04-24, 02:03
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Jo då. I den andra länken:

- Han har nogle lidt påfaldende formuleringen, men disse ses i en kontekst af at lege med sproget. Han vurderes til ikke-psykotisk. Han findes svært personlighedsforstyrret. Han har meget svært ved at holde ting tilbage. I alle samtaler har han bragt sin seksualitet på bane. Der er kendetegn på autisme. Han er ikke sindssyg og normalt begavet.
Ok, då ska jag kolla i den. Blev något fel för ena länken gick till develis sammanställning men den andra gick till ett kort inlägg någon annan skrivit som inte hade med något att göra. Såg nu att båda länkar hittar rätt, blev nog ändrat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in