Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-23, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Den skivan lär sälja väldigt bra. Hoppas att alla pengarna som den drar in går till välgörenhet.

Tjosan, det lär ju ske. Skivan är uppenbart ett sätt att mjölka pengar från fans, de sätter ihop lite samplingar, låter någon annan göra lite låtar på dem.... och så stämplas Avicii på den. Skivbolagen tar pengarna, lite royaltys går till dödsboet.
Citera
2018-04-23, 09:36
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merde
Såg precis dokumentären och slås av att han inte verkade särskilt introvert.. Får mig att tänka att det var något som andra tutat i honom för att förklara hans drickande, som ju i själva verket var hans sätt att hantera pressen som vänner och managers la på honom..

...eller så var det som jag skrev tidigare (och blev hatad av alla), han gillade helt enkelt att festa satan. Sen blev han mediatränad i hur man rättfärdigar sitt drickande i efterhand.

Jag förnekar inte att han hade ångest, men när man ser dokumentären känns det som han ställer in åtagande för att han inte gillar det längre. Han säger ju rakt ut, "i dont like this anymore". Således ska allt ställas in så den lilla primadonnan kan åka till lyxvillan i LA och runka i studion i stället. Hundratals människor blir utan lön utan förvarning, 10-tusentals fans besvikna. Han sitter och skrattar åt att en hel festival förmodligen ställs in då han var headline.

Ash hade helt rätt, han förstod inte vad pengar innebär för normala människor då han inte upplevt något annat än att vara sjukt rik.

Det var helt rätt av turnéledaren att göra honom uppmärksam på de exakta konsekvenserna av detta, men då fick så klart Avicii för mycket "ångest" för att orka lyssna längre.

Misstolka mig ej, jag gillar verkligen honom efter att ha sett dokumentären och känner mig märkligt ledsen av hans död. Jag respekterar honom 100% som producent. Men det finns två sidor av myntet när det gäller hans kollaps och den "press" han fick etc
Senast redigerad av mrtowlie 2018-04-23 kl. 09:40.
Citera
2018-04-23, 09:42
Medlem
Celiakis avatar
Otroligt tragiskt att han gått bort. Blev uppenbart ledsen när jag hörde det. Ingen ska behöva dö när livet knappt börjat. Lyssnade på hans musik imorse medans jag gick genom sthlms gator. Avicii är Stockholm. Vila i frid Tim.
Citera
2018-04-23, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Ja vi fattar poängen, men ingen håller med dig.

Jag utgår ifrån att du menar varumärke. Alla stora artister har egna bolag, så det är väl inget märkligt med det? Zlatan är också ett märke. David Beckham. Något som marknadsförts för att sälja till idioter som lurar sig själva att det är häftigt med fotboll. I själva verket är det idioter som jagar en läderkula med luft i. Du kan extrapolera den liknelsen till allt. Det säger ingenting.

Finns stora skillnader. Men, ja Zlatan är givetvis ett varumärke idag. Däremot är det inte så att hans framgång kommer pga att en klubb (ett företag) lyft fram honom. Han är en duktig spelare, som i konkurrens med många andra lyckats.
Avicci är inte samma sak. Han är framtagen, lanserad, marknadsförd från start. *Och nu även efter hans död hittar musikbolagen ny skivor att kränga till fans. Personligen tycker jag att detta är oerhört cyniskt.
Poängen med liknande musik borde också vara att den kan göras av "amatörer", men bolagen kapade det tidigt. Genom att lyfta fram några fixstjärnor har man dödad äkta kreativitet.

Och, jo, flertalet håller nog med mig - att sen denna tråd domineras av fans utan distans är en annan sak.
Citera
2018-04-23, 09:49
Medlem
Har redan skrivit dödsorsaken enligt hans föräldrar som min bekantskap har kontakt med. Att ni fortsätter spekulera är bortom mig.
Citera
2018-04-23, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Anonymous
Tack för din egen erfaranhet. Tror något sådant har hänt som du nämner, slutat andas i sömnen pga en kombo av smärtstillande+sömntabletter+ ev alkohol (kan vara en mindre mängd)

Värt att nämna generellt att dokumentären släpptes i oktober 2017. Han slutade turnera i slutet av 2016. De är alltså 2 år sedan som han haft att återhämta sig från all stress och liknande. Säger inte att han borde vara helt återställd på den tiden, men får intrycket av att folk tror att han slutade turnera alldeles innan den lades upp på SVT Play.

Bra skrivet. Och jag håller med, det blir lite märkligt när folk baserar hans mående på en två år gammal dokumentär, minst. Men jag tror som du, en omedveten OD och/eller att kroppen helt sonika lagt av.
Citera
2018-04-23, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilkenOsis
Har redan skrivit dödsorsaken enligt hans föräldrar som min bekantskap har kontakt med. Att ni fortsätter spekulera är bortom mig.

Det var en annan här på Flashback (spaderdam88) tidigare i tråden som hävdade att han/hon också var nära med familjen och sa att Avicii tog ofrivillig överdos, så vad ska man tro på egentligen när den ene säger si och den andra säger så. Så det är väl klart att folk fortsätter spekulera, inte konstigt.
Citera
2018-04-23, 09:56
Medlem
Såg dokumentären true stories. Det var ganska skrämmande att hans crew från Ash var så oempatiska och oförstående över Aviciis egna önskemål att sluta uppträda på konserter. Bra att han lämndade Ash som inte tänkte långsiktigt gällande sin lukrativa klient och missade att det var viktigare att göra Avicii nöjd och glad än några jävla spelningar.
Citera
2018-04-23, 09:58
Medlem
Tycker valet av hotell är intressant eftersom det har relativt låg standard (3,5*), officiellt 3*.
Vilket ger en intrycket av att han faktiskt ville vara i fred så mycket som möjligt.
Tar ett relativt okänt resmål jämfört med Thailand, Mallis osv.
Checkar dessutom in på ett 3* hotell vilket inte ens jag hade kunnat tänka mig om det inte är riktigt hög standard så de sniffar på 4*.
Med hans börs så kan han ju tagit något mer fancy men risken att bli igenkänd osv kanske ökat?

Skall bli intressant och se vad polisen säger i sin rapport, tror dels med dokumentären samt hans storhet så BORDE dom faktiskt gå ut lite mer ingående typ att han hade högt värde av ** i sitt blod för att ta död på alla spekulationer.

Hade de inte varit för dokumentären i sig så tror jag inte hans död berört så många som de faktiskt gör nu.

Tom. så min mamma satt och snacka om de när man var där i helgen och tog en kaffe liksom.

Måste vara intressant och se hur många visningar dokumentären fått på SVTPlay jämfört med innan hans död.
Citera
2018-04-23, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
...eller så var det som jag skrev tidigare (och blev hatad av alla), han gillade helt enkelt att festa satan. Sen blev han mediatränad i hur man rättfärdigar sitt drickande i efterhand.

Jag förnekar inte att han hade ångest, men när man ser dokumentären känns det som han ställer in åtagande för att han inte gillar det längre. Han säger ju rakt ut, "i dont like this anymore". Således ska allt ställas in så den lilla primadonnan kan åka till lyxvillan i LA och runka i studion i stället. Hundratals människor blir utan lön utan förvarning, 10-tusentals fans besvikna. Han sitter och skrattar åt att en hel festival förmodligen ställs in då han var headline.

Ash hade helt rätt, han förstod inte vad pengar innebär för normala människor då han inte upplevt något annat än att vara sjukt rik.

Det var helt rätt av turnéledaren att göra honom uppmärksam på de exakta konsekvenserna av detta, men då fick så klart Avicii för mycket "ångest" för att orka lyssna längre.

Misstolka mig ej, jag gillar verkligen honom efter att ha sett dokumentären och känner mig märkligt ledsen av hans död. Jag respekterar honom 100% som producent. Men det finns två sidor av myntet när det gäller hans kollaps och den "press" han fick etc

Så han dog i något slags lyckorus, av sin egen skadeglädje kanske?
Citera
2018-04-23, 10:13
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merde
Såg precis dokumentären och slås av att han inte verkade särskilt introvert.. Får mig att tänka att det var något som andra tutat i honom för att förklara hans drickande, som ju i själva verket var hans sätt att hantera pressen som vänner och managers la på honom..

Hmm, är nog kraftig skillnad på hur introverta personer beter och känner sig beroende på med vilka människor de är, i hur stor centrum de står och hur många personer det finns precis intill en. Det är en grej att vara ett gäng, säg 1-10 personer, där alla känner varandra. Då kan Tim slappna av och blenda in i gruppen. Han är inte i centrum, utan en del av ett gäng. Dessutom så behöver han inte känna någon press av att föra kallprat som han ogillar och känner att han inte får något utav (detta säger han i dokumentären), utan han kan istället luta sig bakåt och låta andra sköta det och så kan han själv flika in när han känner att han har något att säga. Jämför detta med att sen stå framför ett enormt publikhav som består av tusentals och tusentals personer så långt ögat kan nå. Lägg sen till att han absolut inte får fucka upp något, utan det enda som duger är ren perfektion. Den pressen han måste ha känt som headliner på världens största festivaler och klubbar måste ha varit enorm. Alla kan tydligen inte hantera den pressen och till slut börjar den bryta ner psyket. Och då är det inte bara Avicii som har nämnt enorm stress och nervositet innan de ska upp på scen, utan även andra stora namn som Alesso och Martin Garrix har berättat om hur stor press de har på sig, och därav kommer prestationsångest, de mår illa så de spyr osv osv.
Citera
2018-04-23, 10:17
Medlem
Kan inget om detta, men gick det inte ganska fort från det att han hittades tills att det kommunicerades att dödsorsaken var klar?

Det kanske är lätt att se för en expert, men spontant så känns det bara som att om dödsorsaken är en coctail av kemikalier med resultatet att kroppen kastar in så skulle det ta ett tag att utesluta alla andra potentiella dödsorsaker (sjukdomar osv).

Å andra sidan, rör det sig om åverkan på kroppspulsådern eller åtstramning av lufttillförseln så klarar nog rättsläkaren av det på några timmar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in