2018-04-07, 13:26
Medlem
Skiffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Bara att kika på dom ukrainska regioner där ryssen nu härjar och förstör och då inse vikten av fortsatt närmande till väst och därmed chans till ökat välstånd.

Läste för ett tag sen att flyktingar har börjat återvända till "folkrepublikerna" från ukrainskt territorium pga jobb-brist.
2018-04-08, 21:03
Medlem
problemformulerarns avatar
Citat:
Ett västligt support för det demokratiska Ukraina är ju väl investerade pengar för vem vill ha ryssen för nära sig, historien förskräcker ju å det grövsta.

Jag ser din poäng. Men måste man välja sida? Varför? Sverige och Finland är neutrala, och det funkar uppenbarligen.
Varför kan inte Ukraina vara en ”buffert” mellan NATO och Ryssland?
De skulle kunna vara ett neutralt land i mitten, bedriva handel på västsidan, med EU, och på östsidan med Ryssland?

Är jag naiv?
2018-04-08, 21:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Iof, med en datorröst, (kinesisk analys av den ukrainska militären?) Men ändå ändå är denna analys av Ukrainas militära uppbyggnad sedan 2014 intressant:

https://www.youtube.com/watch?v=smagDMo9hGA
2018-04-09, 01:28
Medlem
Skiffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
Är jag naiv?

Tyvärr är det nog så. Ukraina som en buffertstat hade snabbt blivit en av Europas ledande transit-ekonomier, iom kinesiskt intåg på europeiska marknader. Den typen av konkurrens uppskattas inte, speciellt om det på lång sikt gynnar Ryssland.
2018-04-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
Jag ser din poäng. Men måste man välja sida? Varför? Sverige och Finland är neutrala, och det funkar uppenbarligen.
Varför kan inte Ukraina vara en ”buffert” mellan NATO och Ryssland?
De skulle kunna vara ett neutralt land i mitten, bedriva handel på västsidan, med EU, och på östsidan med Ryssland?

Är jag naiv?
Ett neutralt Ukriana vore kanske inte helt fel. Men som många öststatsländer så ser nog även Ukraina faran med att försöka var neutral med tanke på Rysslands agerande i landet. Finland är väl i stort sett det enda grannland som lyckats slita sig ur ryssgreppet 1918? och sedan förbli neutralt men då med mycket handel med just Ryssland, en balansgång helt enkelt. Tyvärr verkar Ryssland fortfarande Ukraina som en sort delprovins som då ger Ryssland rätt att kränka dess gränser.
Tror inte Ukraina har något val annat än att "välja sida". Ockupationsmakten Ryssland får ju inte bli belönad för att skapa oro i ett grannland. Det av Ryssland supportade Donbass är ju helt beroende av nödhjälp för att fungera så Ukrainarna vet nog av erfarenhet vad som är bäst för landet över tid.
2018-04-15, 16:15
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skiffer
Läste för ett tag sen att flyktingar har börjat återvända till "folkrepublikerna" från ukrainskt territorium pga jobb-brist.

Intressant, jag har hört precis tvärt om och det jag ser är att folk fortfarande flyttar därifrån. Kan du skicka länken?
2018-04-20, 20:37
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Intressant, jag har hört precis tvärt om och det jag ser är att folk fortfarande flyttar därifrån.

Kan du skicka länken?
2018-04-21, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Kan du skicka länken?
Tror ingen länk behövs eftersom verkligheten talar för sig självt.
För ingen tro ju på att folk reser in i det av Ryssland ockuperade Donbass för att söka arbete. Den enda region i Europa som får nödhjälp för att hålla svälten borta lär inte locka många arbetssökande, det kan jag lova. Däremot får det fria Ukraina ta emot flyktingar från både Donbass och Krim, det är vederlagt av dom flesta respekterade organisationer som följer upp konflikten.
2018-04-23, 03:22
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
... Men som många öststatsländer så ser nog även Ukraina faran med att försöka var neutral med tanke på Rysslands agerande i landet. Finland är väl i stort sett det enda grannland som lyckats slita sig ur ryssgreppet 1918? och sedan förbli neutralt men då med mycket handel med just Ryssland, en balansgång helt enkelt.

Du pratar om "...faran med att vara neutral" i samma inlägg som ger ett klockrent exempel på motsatsen? Kan inte du bestämma dig?
Ryssland gränsar med 16 länder, 9 av dem förhåller sig neutrala och har inga problem med Ryssland trots att några av de har, som du uttrycker det, "slitit sig ur ryssgreppet". De som har problem är just de som ser den där "faran" ...
Senast redigerad av sillåpotatis 2018-04-23 kl. 04:06.
2018-04-23, 03:58
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skiffer

om det bara var flyktingar och om bara till "folkrepublikerna". som tur är har inte Ryssland nån arbetsbrist
2018-04-23, 04:03
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Tror ingen länk behövs eftersom verkligheten talar för sig självt.
För ingen tro ju på att folk reser in i det av Ryssland ockuperade Donbass för att söka arbete. Den enda region i Europa som får nödhjälp för att hålla svälten borta lär inte locka många arbetssökande, det kan jag lova. Däremot får det fria Ukraina ta emot flyktingar från både Donbass och Krim, det är vederlagt av dom flesta respekterade organisationer som följer upp konflikten.

här är länken, lukas49

https://www.svd.se/stoppa-den-humani...-ostra-ukraina

>>
2018-04-23, 21:50
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
här är länken, lukas49

https://www.svd.se/stoppa-den-humani...-ostra-ukraina

>>
Fantastiskt. En debattartikel. Skriven av välkända gamla sovjet/ryssälskare: Maj Wechselmann(!) och Per Gahrton(!), och två mindre välkända:Tord Björk och Lars Drake. Vad skulle den insändaren bevisa? Varför skulle någon överhuvudtaget bry sig om dem, förutom någon byråkrat på Rysslands ambassad som nu budar ut fyra fina vodkaflaskor som tack för hjälpen?

För din egen del borde du nog fundera lite på källkritik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in