Felliniveckan
Sedd Film: Luci del varietà (1951)
Fellinis förstlingsverk har en mycket fellinidoftande plot: vi får stifta bekantskap med, och följa, ett halvknackigt kabarétsällskap och dess vedermödor; pengaproblem och kärlekstrianglar, tjattrande och gräl och så vidare. Huvudpersonen får sägas vara direktören för det hela, Signore Checco, en rätt hal, kärlekskrank och småtöntig figur. Här tycker jag man valt fel skådespelare; Peppino De Filippo och även Carla Del Poggio, som spelar showens nykomling och sedermera stjärna, lyser inte så klart som man kan önska. Giulietta Masina i filmens tredje största roll gör en bättre insats än de båda andra. Hon är en skådespelerska jag irriterade mig en del på förut, men här har jag ändrat uppfattning.
Ingredienser som senare skulle förknippas starkt med Fellini finns det gott om även här: vitaliteten och energin, de många sång- och dansnumren, ovan nämnda Masina för att ge några exempel.
Det är en godkänd, men förgänglig, debutfilm och mer ett smakprov på vad som komma skulle än någon minnesvärd film. Det den lämnar efter sig är ett enkelt och givet budskap om kärlek och relationer. Nåväl, kul att kunna stryka filmen från watchlisten i alla fall.
2.5/5