Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-04-22, 17:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Titta på kartan! Stängslet är byggt hundratals meter inuti Israel!
Detta framgår inte av dessa kartor. Vad som framgår av den andra kartan är hur stor del av Gaza som av Israel bedöms som riskzon.
Citat:
Det blir lite svårt att svara när jag inte vet vem "den där första personen" är. Syftar du på individen som rev upp stängslet och sprang mot ett israeliskt samhälle?
Har du minne som en guldfisk?
https://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-5210046,00.html
Citera
2018-04-22, 18:39
Medlem
Citat:
Ge mig namnet på en enda "demonstrant" som sköts av IDF utanför Israels territorium.

Vi kan börja med Yaser Murtaja
Citera
2018-04-22, 18:43
Medlem
Citat:
1. Hela västbanken har aldrig erkänts som palestinskt territorium, inte ens av FN.

Du verkar inte påläst. Det är den Israeliska närvaron på Västbanken som aldrig har erkänts av FN. Västbanken, Gaza, och Östra Jerusalem har sedan LÅÅÅÅNG tid tillbaka utgjort basen för en framtida Palestinsk stat enligt FN. Den relevanta frågan är snarare: Vilket Israel har omvärlden erkänt?
Citera
2018-04-22, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek

Fler slaktade personer....

Ahmad Nabil Abu Aqel, 25
Mohammed Ayoub, 15
Ahmad Rashad Al-Atamana, 24
Said Abd Al-Aal Abu Taha, 19
Citera
2018-04-22, 18:49
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Israeli Minister: Natalie Portman's Boycott of Netanyahu Borders on anti-Semitism

Nu börjar terrorstaten tom anklaga judar för anti-semitism... 😂😂😂
Citera
2018-04-22, 18:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
"Självhatande judar" är ett begrepp som judar alltid älskad anklaga andra för. En likudpolitiker Oren Hazan tyckte t o m Portman skulle fråntas sitt medborgarskap, men han är visst sån extremist hela tiden.
Citera
2018-04-22, 19:07
Avstängd
Citat:
1. Hela västbanken har aldrig erkänts som palestinskt territorium, inte ens av FN.
2. När skedde den senaste judiska terrorattacken? 1994?
Du som har tillgång till Haaretz kanske kan läsa mer än ingressen till
den här artikeln
från idag:
"Sharp Rise in Attacks on Palestinians by Jewish Extremists in West Bank "

Din referens till 1994 antar jag syftar på Baruch Goldstein. Dvs för dig skall det till en massaker på 29 palestinier för att gå att jämföra med att någon kastar sten på en israelisk soldat. Allt mindre än en sådan massaker räknas inte om det är palestinier som är offer.
Citera
2018-04-22, 20:52
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Jag tror inte att Natalie Portman är antisemit, hon är ju själv israel och var tydlig med att hon endast bojkottar Netanyahu och inte sitt land. Men det finns många antisemitiska judar, precis som det finns många islamofobiska muslimer. Självförakt förekommer hos alla folkgrupper.
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Detta framgår inte av dessa kartor. Vad som framgår av den andra kartan är hur stor del av Gaza som av Israel bedöms som riskzon.

Har du minne som en guldfisk?
https://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-5210046,00.html

Du som har tillgång till Haaretz kanske kan läsa mer än ingressen till
den här artikeln
från idag:
"Sharp Rise in Attacks on Palestinians by Jewish Extremists in West Bank "

Din referens till 1994 antar jag syftar på Baruch Goldstein. Dvs för dig skall det till en massaker på 29 palestinier för att gå att jämföra med att någon kastar sten på en israelisk soldat. Allt mindre än en sådan massaker räknas inte om det är palestinier som är offer.
Jag syftade på denna karta som tydligt visar att stängslet är placerat långt in på israelisk mark. https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.haaretz.com%2Fpolopo ly_fs%2F1.5998703.1523784130%21%2Fimage%2F41654835 32.jpg_gen%2Fderivatives%2Flandscape_625%2F4165483 532.jpg
Den andra kartan visar no-go zonen som utlystes. Hur fan tror du Israel kan utlysa en no-go zon på utländsk mark?

Jag har faktiskt inte premium till Haaretz, jag läste bara en av deras artiklar och länkade den utan att veta att den hunnit låsas.

Terrorism handlar om motiv, inte antal offer. Jag kan gå ut på gatan och meja ner hundratals personer för att jag är sur över hur trögfattade vissa på Flashback är. Isåfall vore jag mentalsjuk, inte terrorist. Å andra sidan finns det terrorister som försöker mörda folk exempelvis pga deras religion i syfte att sätta skräck i folk med samma religion men inte lyckas skada någon. De är fortfarande terrorister.
Citat:

Fler slaktade personer....

Ahmad Nabil Abu Aqel, 25
Mohammed Ayoub, 15
Ahmad Rashad Al-Atamana, 24
Said Abd Al-Aal Abu Taha, 19
Samtliga var infiltratörer som dödades på israeliskt territorium. Försök igen.
Senast redigerad av Memestar 2018-04-22 kl. 20:54.
Citera
2018-04-22, 21:22
Avstängd
Citat:
Jag syftade på denna karta som tydligt visar att stängslet är placerat långt in på israelisk mark.
Det där är en skiss inte en karta och den bevisar inget alls. Inte ens om den vore tydligare skulle den bevisa något annat än vad Israel anser om gränserna.
Citat:
Den andra kartan visar no-go zonen som utlystes. Hur fan tror du Israel kan utlysa en no-go zon på utländsk mark?
Nu förstår jag. Du skrev för några inlägg sedan "Gaza är ej erkänd som stat". Kontentan här blir att eftersom du menar att Palestina inte är en stat kan Israel göra precis som de vill, dra gränsen där de känner för det och att därför per definition allt som Israel gör anspråk på, som denna förbudszon, är israeliskt. Antar att du även ser den zon till havs där Israel beskjuter palestinska fiskare som israeliskt vatten.
Citat:
Terrorism handlar om motiv, inte antal offer.
Och vad tror du bosättarnas motiv är när de kastar sten på palestinier, hugger ned deras olivträd osv? Ren och skär terror. Tala om för palestinierna att de inte hör hemma där längre, allt under beskydd av IDF som ser till att palestinierna inte kan skydda sig.
Citat:
Kan du nu komma med några bevis för dessa påståenden du ständigt kommer med! Börja med mannen jag tagit upp ett halvdussin gånger nu som tydligen var så farlig att han måste skjutas ihjäl med stridsvagn.
Citera
2018-04-23, 05:43
Medlem
Citat:
Börja med mannen jag tagit upp ett halvdussin gånger nu som tydligen var så farlig att han måste skjutas ihjäl med stridsvagn.

Mannen hette Amr Samour

http://time.com/5221899/palestinian-killed-israel-gaza-protest/
Citera
2018-04-23, 06:27
Medlem
Citat:

Eftersom du verkar så säker på samtligas skuld så kanske du kan dela med dig av bevisen? Bevisbördan ligger på dig! Det första namnet på listan var en journalist https://www.middleeastmonitor.com/20180419-armed-with-a-camera-in-gaza-who-is-yaser-murtaja/

Om du svarar Hamas så vill jag ställa dig en fråga: Finns det någon person i Gaza som INTE tillhör Hamas?
Citera
2018-04-23, 08:49
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Eftersom du verkar så säker på samtligas skuld så kanske du kan dela med dig av bevisen? Bevisbördan ligger på dig! Det första namnet på listan var en journalist https://www.middleeastmonitor.com/20180419-armed-with-a-camera-in-gaza-who-is-yaser-murtaja/

Om du svarar Hamas så vill jag ställa dig en fråga: Finns det någon person i Gaza som INTE tillhör Hamas?
Han blev skjuten ca 100 m från stängslet, alltså 200 m in på israeliskt territorium. Omständigheterna undersöks fortfarande. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yaser_Murtaja#Death

Jag uppskattar att åtminstone 10% av befolkningen är affilierade med Hamas terrorgren på ett eller annat vis. Fortfarande en minoritet såklart.
Citat:
Det där är en skiss inte en karta och den bevisar inget alls. Inte ens om den vore tydligare skulle den bevisa något annat än vad Israel anser om gränserna.

Nu förstår jag. Du skrev för några inlägg sedan "Gaza är ej erkänd som stat". Kontentan här blir att eftersom du menar att Palestina inte är en stat kan Israel göra precis som de vill, dra gränsen där de känner för det och att därför per definition allt som Israel gör anspråk på, som denna förbudszon, är israeliskt. Antar att du även ser den zon till havs där Israel beskjuter palestinska fiskare som israeliskt vatten.

Och vad tror du bosättarnas motiv är när de kastar sten på palestinier, hugger ned deras olivträd osv? Ren och skär terror. Tala om för palestinierna att de inte hör hemma där längre, allt under beskydd av IDF som ser till att palestinierna inte kan skydda sig.

Kan du nu komma med några bevis för dessa påståenden du ständigt kommer med! Börja med mannen jag tagit upp ett halvdussin gånger nu som tydligen var så farlig att han måste skjutas ihjäl med stridsvagn.
Du som bryr dig om internationell lag så mycket borde väl veta att den gröna linjen är de internationellt erkända gränserna?

At hugga ner träd är vandalism, inte terror! Stenkastning är terrorism, dock har jag endast sett exempel på sådant från den palestinska sidan.

"...approached the security fence and carried out suspicious activity..." https://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-5210046,00.html
Han infiltrerade alltså israeliskt territorium och försökte mixtra med stängslet, planterade minor enligt vissa. Mer än så vet jag inte så du kan sluta tjata om samma person nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in