Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-04-22, 10:02
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Struntprat, nästan alla har skjutits på palestinska sidan av stängslet. Tänker du upprepa att stängslet ligger inne på israelisk mark får du allt visa på en källa för detta.

De flesta är judar.

P.S. Hade inte du lovad ignorera mig?
Här är en karta över samtliga terrortunnlar som förstörts de senaste månaderna. Notera att många av dem som var på Gazas sida av stängslet fortfarande inkräktade på Israels territorium. https://www.haaretz.com/israel-news/.premium-israeli-army-destroys-hamas-attack-tunnel-crossing-into-israel-1.5996327

Om de nu är så rasistiska, varför är de då med i en armé där deras kompisar är araber?
Citera
2018-04-22, 13:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Här är en karta över samtliga terrortunnlar som förstörts de senaste månaderna. Notera att många av dem som var på Gazas sida av stängslet fortfarande inkräktade på Israels territorium. https://www.haaretz.com/israel-news/.premium-israeli-army-destroys-hamas-attack-tunnel-crossing-into-israel-1.5996327
Länken är bakom betalvägg så den säger mig inte så mycket.

Citat:
Om de nu är så rasistiska, varför är de då med i en armé där deras kompisar är araber?
Det finns svarta poliser i USA vilket inte hindrar att polisen där är rasistisk. Det fanns ett inte helt försumbart antal judar och halvjudar i tyska armén under WW II.
Citera
2018-04-22, 13:58
Medlem
Citat:
Struntprat, nästan alla har skjutits på palestinska sidan av stängslet. Tänker du upprepa att stängslet ligger inne på israelisk mark får du allt visa på en källa för detta.

Mamestar väljer att ducka i frågan och istället prata om tunnlar. Jag förstår varför.

Från Wiki: "...the barrier does not necessarily constitute the border". Tolkar det som att barriären INTE ligger på Israelisk mark.

Oavsett gränser hit eller dit, Israel anser det legitimt att skjuta på ALLA som inte rättar sig i ledet. Bättre exempel på terror är svårt att finna. När t.o.m. pressen är legitima mål vill man verkligen inte att rapportering ska komma ut.
Citera
2018-04-22, 14:07
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Länken är bakom betalvägg så den säger mig inte så mycket.

Det finns svarta poliser i USA vilket inte hindrar att polisen där är rasistisk. Det fanns ett inte helt försumbart antal judar och halvjudar i tyska armén under WW II.
Märkte också det nyss. Här är direktlänk till bilden. https://www.haaretz.com/polopoly_fs/1.5998703.1523784130!/image/4165483532.jpg_gen/derivatives/landscape_625/4165483532.jpg

Så det finns vissa enskilda rasister i IDF och USAs polis, de blir sparkade om de visar det under arbetstid. Du bevisar konstant Godwins lag när du jämför allt och alla med Nazityskland. De du refererar till tvingades oftast in i tyska armén för att fungera som mänskliga sköldar vid frontlinjerna.
Citera
2018-04-22, 14:14
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Mamestar väljer att ducka i frågan och istället prata om tunnlar. Jag förstår varför.

Från Wiki: "...the barrier does not necessarily constitute the border". Tolkar det som att barriären INTE ligger på Israelisk mark.

Oavsett gränser hit eller dit, Israel anser det legitimt att skjuta på ALLA som inte rättar sig i ledet. Bättre exempel på terror är svårt att finna. När t.o.m. pressen är legitima mål vill man verkligen inte att rapportering ska komma ut.
Alla infiltratörer är legitima mål ja. Återigen, vem bryr sig om deras dagsyrke är journalist, rörmokare eller raketfysiker? Samtliga är potentiella terrorister och beskjuts om de springer för nära stängslet.

Stängslet ligger minst 300 m in på israelisk mark då IDF har utlyst en delvis (och ännu närmare full) no-go zone där.
Jämför kartorna över Hamas terrortunnlar som sprängdes av IDF efter gränsen men innan stängslet https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.haaretz.com%2Fpolopo ly_fs%2F1.5998703.1523784130%21%2Fimage%2F41654835 32.jpg_gen%2Fderivatives%2Flandscape_625%2F4165483 532.jpg
och buffert/no-go zonen. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/11/Gaza_closure_December_2012.jpg
Senast redigerad av Memestar 2018-04-22 kl. 14:19.
Citera
2018-04-22, 15:10
Avstängd
Citat:
Märkte också det nyss. Här är direktlänk till bilden. https://www.haaretz.com/polopoly_fs/1.5998703.1523784130!/image/4165483532.jpg_gen/derivatives/landscape_625/4165483532.jpg
Vad menar du att den bilden skall bevisa som är relevant i sammanhanget som var att Israel beskjuter civila, inte några tunnlar? Så länge Israel ständigt kränker Gazas luftrum har då jag svårt att bli så upprörd om Hamas försöker kontra med att kränka Israels jordrum.

Citat:
Så det finns vissa enskilda rasister i IDF och USAs polis, de blir sparkade om de visar det under arbetstid.
Nu är du enbart naiv.

Citat:
Alla infiltratörer är legitima mål ja. Återigen, vem bryr sig om deras dagsyrke är journalist, rörmokare eller raketfysiker? Samtliga är potentiella terrorister och beskjuts om de springer för nära stängslet.
Om Israels grannländer på samma sätt besköt alla som närmade sig deras gränser med argumentet att de var "potentiella terrorister", gissa att det skulle ta hus i helvete och Israel gå i krig för att försvara sina medborgare. Uppenbarligen anser dock ni israeler att ni har speciella rättigheter att mörda folk var som helst i världen.
Citera
2018-04-22, 15:34
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Vad menar du att den bilden skall bevisa som är relevant i sammanhanget som var att Israel beskjuter civila, inte några tunnlar? Så länge Israel ständigt kränker Gazas luftrum har då jag svårt att bli så upprörd om Hamas försöker kontra med att kränka Israels jordrum.

Nu är du enbart naiv.

Om Israels grannländer på samma sätt besköt alla som närmade sig deras gränser med argumentet att de var "potentiella terrorister", gissa att det skulle ta hus i helvete och Israel gå i krig för att försvara sina medborgare. Uppenbarligen anser dock ni israeler att ni har speciella rättigheter att mörda folk var som helst i världen.
Gaza är ej erkänd som stat och har därför inget luftrum. Hamas kan acceptera vapenvila närsomhelst, det är bara att ringa upp Israels försvarsminister.

Bevisa motsatsen då.

Ordvalet "närmade sig" är inkorrekt. En bättre analogi vore att Israels grannländer har rätt att beskjuta potentiella terorrister som aktivt infiltrerar deras territorium, vilket är den exakta sortens självförsvar som Israel utövar vid gränsstängslet.
Citera
2018-04-22, 15:48
Avstängd
Citat:
Gaza är ej erkänd som stat och har därför inget luftrum.
Palestina är en stat erkänd av en majoritet av världens länder:
https://en.wikipedia.org/wiki/State_of_Palestine#/media/File:Palestine_recognition_only.svg
Har alla stater som inte erkänner Israel rätt att på samma sätt kränka dess luftrum, eller är det som vanligt en lag för israeler och en för resten av världen?

Citat:
Ordvalet "närmade sig" är inkorrekt. En bättre analogi vore att Israels grannländer har rätt att beskjuta potentiella terorrister som aktivt infiltrerar deras territorium, vilket är den exakta sortens självförsvar som Israel utövar vid gränsstängslet.
Du har fortfarande inte visat att alla de skjutna palestinierna korsat någon gräns.
Citera
2018-04-22, 16:02
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Palestina är en stat erkänd av en majoritet av världens länder:
https://en.wikipedia.org/wiki/State_of_Palestine#/media/File:Palestine_recognition_only.svg
Har alla stater som inte erkänner Israel rätt att på samma sätt kränka dess luftrum, eller är det som vanligt en lag för israeler och en för resten av världen?

Du har fortfarande inte visat att alla de skjutna palestinierna korsat någon gräns.
Saudiarabiens militär har full rätt att kränka israeliskt luftrum för att döda terrorister som har attackerat saudiska medborgare. Dock är jag inte familjär vid något sådant scenario.
Edit: Det var faktiskt ett dåligt exempel då de är på väg att erkänna Israel som stat...

Ge mig namnet på en enda "demonstrant" som sköts av IDF utanför Israels territorium.
Citera
2018-04-22, 16:41
Avstängd
Citat:
Saudiarabiens militär har full rätt att kränka israeliskt luftrum för att döda terrorister som har attackerat saudiska medborgare.
Så du menar att alla dessa skjutna palestinier attackerat israeler? Jag trodde nyss du talade om rätten att mörda "potentiella terrorister", dvs alla som skulle kunna attackera någon. Men låt oss då hålla oss till palestiniers rätt att döda bosättare på västbanken. Dessa kränker palestinskt territorium och är "potentiella terrorister" hela bunten.

Hur var det sen med att de kränkt israels territorium. Jag väntar fortfarande på att du skall komma med en källa som stödjer detta.
Citat:
Ge mig namnet på en enda "demonstrant" som sköts av IDF utanför Israels territorium.
Vi började en gång med den där första personen som besköts med stridsvagn innan demonstrationerna ens börjat. Du lovade en video, men som väntat uteblev den.
Citera
2018-04-22, 17:25
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Så du menar att alla dessa skjutna palestinier attackerat israeler? Jag trodde nyss du talade om rätten att mörda "potentiella terrorister", dvs alla som skulle kunna attackera någon. Men låt oss då hålla oss till palestiniers rätt att döda bosättare på västbanken. Dessa kränker palestinskt territorium och är "potentiella terrorister" hela bunten.

Hur var det sen med att de kränkt israels territorium. Jag väntar fortfarande på att du skall komma med en källa som stödjer detta.

Vi började en gång med den där första personen som besköts med stridsvagn innan demonstrationerna ens börjat. Du lovade en video, men som väntat uteblev den.
Titta på kartan! Stängslet är byggt hundratals meter inuti Israel! Alla "demonstranter" som skjuts mot befinner sig precis vid stängslet. De enda som skjuts mot inuti Gaza är kända terrorister som dödas i targeted killings, därav förra inläggets analogi.

Det blir lite svårt att svara när jag inte vet vem "den där första personen" är. Syftar du på individen som rev upp stängslet och sprang mot ett israeliskt samhälle?
Citera
2018-04-22, 17:38
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Men låt oss då hålla oss till palestiniers rätt att döda bosättare på västbanken. Dessa kränker palestinskt territorium och är "potentiella terrorister" hela bunten.
1. Hela västbanken har aldrig erkänts som palestinskt territorium, inte ens av FN.
2. När skedde den senaste judiska terrorattacken? 1994?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in