Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-01-24, 17:45
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Som jag förklarat tidigare är det inget alternativ, annat än som ett sätt att förhala frågan medan Israel tar över mer land, något som jag tyvärr misstänker att du är fullt nöjd med.

Ja, "rasist" har ju lite dålig klang idag så de flesta rasister föredrar att kalla sig något annat.

Du är medveten om att dessa länder var kolonier fram till efter WW II? Arabstaternas problem återspeglar lika mycket kolonialmakternas syn på länderna, då dessa föredrog att behålla all makt själva istället för att bygga upp institutioner skötta av araber.

Om nu judarna är så bra på att demokratisera araberna kan det inte vara något fundamentalt omöjligt med arabisk demokrati. Tänk vad Israel kunnat göra sedan 1967 på Västbanken om de velat bygga en vänligt sinnad grannstat istället för att ha sitt koloniseringsprojekt.

Fast nu glömmer du den etniska rensningen som skedde när Israel bildades igen, och du glömmer Israels agerande på ockuperad mark.
Inget alternativ? Det är PLO som konstant tackar nej till tvåstatslösningar.

Om du påstår att arabvärldens problem är de gamla kolonialmakternas fel är du precis lika ignorant som rasisterna som påstår att problemen beror på den arabiska etniciteten. WW2 slutade för över 70 år sedan, när ska de arabiska diktatorerna sluta skylla ifrån sig? F.d. kolonialism är ingen ursäkt att behandla sitt eget folk som skit.

Problemen beror på korrupt politisk kultur, islamistisk fundamentalism och ovilja att demokratiseras. Inte f.d. kolonialism. Inte den arabiska etniciteten.

Också intressant är att du medger att länderna i MÖ var västerländska kolonier när det passar din position, men förnekar att Palestina var en brittisk koloni när det inte passar.

I den nuvarande situationen så är det fundamentalt omöjlig för ett land med arabisk majoritet att vara demokratiskt. Det är möjligt men inte troligt att Israel kunnat göra VB demokratiskt om de bara lämnade. Det var ju det som gjordes i Gaza 2005 och nu styrs dem av Hamas. Palestinierna på VB har det bättre än den genomsnittliga araben, delvis pga Israels investeringar i området. Men en tvåstatslösning med ett demokratiskt (i den största möjliga mån) Palestinas är självklart åtråvärt.

Jag glömmer inte vad du tycker, vi har redan diskuterat det. Det är du om duckar frågan.
Citera
2018-01-24, 18:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Inget alternativ? Det är PLO som konstant tackar nej till tvåstatslösningar.
PLO erkände Israel, Israel har aldrig erkänt Palestina. Som vi diskuterat förut (allt det här går ju bara i cirklar) har PLO aldrig fått ett seriöst förslag att tacka vare sig ja eller nej till.
Citat:
Om du påstår att arabvärldens problem är de gamla kolonialmakternas fel är du precis lika ignorant som rasisterna som påstår att problemen beror på den arabiska etniciteten. WW2 slutade för över 70 år sedan, när ska de arabiska diktatorerna sluta skylla ifrån sig?
Hur många hundra år var Sverige diktatur innan vi fick tillstånd demokrati? Det tar tid att bygga upp institutioner och traditioner som möjliggör demokrati. Oljan har också varit en förbannelse för många arabländer. Dels därför att den gett enkla pengar till en diktator som gör honom mindre beroende av folket och dels för att västmakterna inte slutat blanda sig i. Det har varit bekvämare att sälja vapen till diktatorn.
Citat:
Också intressant är att du medger att länderna i MÖ var västerländska kolonier när det passar din position, men förnekar att Palestina var en brittisk koloni när det inte passar.
När skulle jag förnekat det? (Mer än den skillnaden att Palestina förvaltades av britterna åt NF snarare än att formellt vara en koloni).
Citat:
I den nuvarande situationen så är det fundamentalt omöjlig för ett land med arabisk majoritet att vara demokratiskt. Det är möjligt men inte troligt att Israel kunnat göra VB demokratiskt om de bara lämnade. Det var ju det som gjordes i Gaza 2005 och nu styrs dem av Hamas.
Nu sa jag inte "bara lämnade" utan att man satsat på att gynna demokrati istället för att ägna sig åt kolonisering. Gaza var också en koloni som man abrupt lämnade utan att på något sätt skapat möjligheter att styra området.
[quot]Jag glömmer inte vad du tycker, vi har redan diskuterat det. Det är du om duckar frågan.[/quote]
Du duckar ständigt frågor och tillrättalägganden från mig du inte gillar samtidigt som du älskar att anklaga mig för att göra det. Ditt " inga judar accepterades som jordanska/egyptiska medborgare efter kriget. " var dessutom ett felaktigt påstående, inte en fråga.
Citera
2018-01-24, 19:35
Medlem
Memestars avatar
Citat:
PLO erkände Israel, Israel har aldrig erkänt Palestina. Som vi diskuterat förut (allt det här går ju bara i cirklar) har PLO aldrig fått ett seriöst förslag att tacka vare sig ja eller nej till.

Hur många hundra år var Sverige diktatur innan vi fick tillstånd demokrati? Det tar tid att bygga upp institutioner och traditioner som möjliggör demokrati. Oljan har också varit en förbannelse för många arabländer. Dels därför att den gett enkla pengar till en diktator som gör honom mindre beroende av folket och dels för att västmakterna inte slutat blanda sig i. Det har varit bekvämare att sälja vapen till diktatorn.

När skulle jag förnekat det? (Mer än den skillnaden att Palestina förvaltades av britterna åt NF snarare än att formellt vara en koloni).

Nu sa jag inte "bara lämnade" utan att man satsat på att gynna demokrati istället för att ägna sig åt kolonisering. Gaza var också en koloni som man abrupt lämnade utan att på något sätt skapat möjligheter att styra området.

Du duckar ständigt frågor och tillrättalägganden från mig du inte gillar samtidigt som du älskar att anklaga mig för att göra det. Ditt " inga judar accepterades som jordanska/egyptiska medborgare efter kriget. " var dessutom ett felaktigt påstående, inte en fråga.
Nu börjar vi snurra i cirklar. PLO har tackat nej till samtliga israeliska och amerikanska erbjudanden mellan 1967 och idag.

Vad menar du med att det inte fanns några möjligheter att styra Gaza? Efter att Israel lämnade 2005 hölls det ju allmäna val 2006 och idioterna röstade fram Hamas, som sedan avskaffade demokratin och anföll Israel med tusentals raketer...

Detta påminner mig om när trippelententen lämnade Tyskland efter WW1, som sedan höll allmäna val 1933 och idioterna röstade fram Hitler som avskaffade demokratin och anföll resten av Europa...

Förtydligande: inga judar accepterades av Jordanien och Egypten på VB respektive Gaza mellan 1948–1967.
Citera
2018-01-24, 20:01
Medlem
speedygonsalezs avatar
driv dom till värre konflikt om det går eller lägg er inte i och erövra sedan landet om tillfälle ges som fältherrarna gjorde förr, riktiga opportunister och hjältar.

då blir det nog problem såklart eftersom alla vill ha en del av kakan ehehehh, skicka en atombomb annars, hela mellanöstern kan raderas, även afrika, shithole countries, oattraktivt folk.
Citera
2018-01-24, 20:05
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedygonsalez
driv dom till värre konflikt om det går eller lägg er inte i och erövra sedan landet om tillfälle ges som fältherrarna gjorde förr, riktiga opportunister och hjältar.

då blir det nog problem såklart eftersom alla vill ha en del av kakan ehehehh, skicka en atombomb annars, hela mellanöstern kan raderas, även afrika, shithole countries, oattraktivt folk.
Haha, inte igen.
Lycka till med att nuka Israel, vad tror du deras svar kommer bli? Ledtråd: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nuclear_weapons_and_Israel

Vad som också är ironiskt är att du kallar Israel för "shithole country", men du hade inte kunnat skriva här på Flashback utan israelisk teknologi...
Citera
2018-01-24, 20:29
Avstängd
Citat:
Nu börjar vi snurra i cirklar. PLO har tackat nej till samtliga israeliska och amerikanska erbjudanden mellan 1967 och idag.
Och inget av dem har varit trovärdiga som jag förklarat för dig. Det har varit en enmansshow av ett par premiärministrar som inte haft stöd i Israel.
Citat:
Vad menar du med att det inte fanns några möjligheter att styra Gaza? Efter att Israel lämnade 2005 hölls det ju allmäna val 2006 och idioterna röstade fram Hamas, som sedan avskaffade demokratin och anföll Israel med tusentals raketer...
Jag menar att Gaza är ett stort flyktingläger utan fungerande ekonomi eller institutioner. Det är också bara en liten del av Palestina hur mycket du än försöker se det som ett eget problem som skall separeras.

Hamas vann valet trots att Fatah, Israel och USA med gemensamma krafter försökte rigga det så att Hamas skulle förlora, och det var inte för att folket var islamister utan för att de var hjärtligt trötta på Fatahs korruption. Att det sen inte gått att hålla nya val beror precis lika mycket på Fatah som på Hamas. Det är nog mer korrekt att säga att Fatah genomförde en kupp som lyckades på Västbanken men misslyckades på Gaza än att som du skylla allt på Hamas.

Om sen idioterna i Israel inte röstat fram expansionister i alla val kanske vi kommit någonstans.
Citat:
Förtydligande: inga judar accepterades av Jordanien och Egypten på VB respektive Gaza mellan 1948–1967.
Det stämmer. Oskyldiga drabbades på den sidan också. Men glöm då inte att många sionister gjorde anspråk även på dessa områden och att, precis som man ofta hör här av sionistsympatisörer, det hävdades att områden med judisk befolkning skulle vara del av Israel. Den judiska minoritet som bott där sen länge kom att bli gisslan för de invandrade sionisternas ambitioner och därmed ett säkerhetshot.

Grunden till problemet är dock fortfarande de invandrade sionisterna krav på en judisk stat och etniska rensning av de delar av Palestina de kontrollerade.
Citera
2018-01-24, 20:30
Avstängd
Citat:
Haha, inte igen.
Lycka till med att nuka Israel, vad tror du deras svar kommer bli? Ledtråd: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nuclear_weapons_and_Israel.
Du och speedygonsalez tycks dela glädjen över ett kärnvapenkrig i Mellanöstern., eller du kanske inte läste hans inlägg så väl att du förstår att han vill se ett israeliskt svar. Ju fler döda, desto bättre.
Citera
2018-01-24, 21:56
Medlem
speedygonsalezs avatar
Citat:
Haha, inte igen.
Lycka till med att nuka Israel, vad tror du deras svar kommer bli? Ledtråd: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nuclear_weapons_and_Israel

Vad som också är ironiskt är att du kallar Israel för "shithole country", men du hade inte kunnat skriva här på Flashback utan israelisk teknologi...

inte om vi tar hem segern innan de hinner agera eller vet vart ifrån attacken kommit ifrån.

israel är la rätt unikt på sin plats omringat av shithole countries, men folket är fortfarande svartmustigt och vidrigt.
Citera
2018-01-24, 21:58
Medlem
speedygonsalezs avatar
Citat:
Du och speedygonsalez tycks dela glädjen över ett kärnvapenkrig i Mellanöstern., eller du kanske inte läste hans inlägg så väl att du förstår att han vill se ett israeliskt svar. Ju fler döda, desto bättre.

korrekt, låt de döda varandra och lida ett tag tills de är svaga nog att erövra. Död åt dem alla!
Citera
2018-01-24, 22:13
Medlem
SecundusSilents avatar
Som demokratiskt sinnad så kastade jag in min röst och det blev på det största partiet ser jag, en ”annan lösning”.

Lösningen kommer då USA-imperiet imploderar och Israel plötsligt kommer att förlora alla vänner det har i världen. Då kommer den "palestiska enstatslösningen", och i detta land kommer alla att bli betraktade som jämlikar, leva i etnisk och religiös fred, förutom de fanatiker som måste neutraliseras eller kastas i arbetsläger därför att de vägrar att acceptera det nya demokratiska Palestina. Man får räkna med att ganska många fanatiska fascistiska sionister som inte kan tänka sig annat än apartheid, kommer att ha svårt att anpassa sig till ett inkluderande, demokratiskt samhälle och därför kommer att göra bittert motstånd och få sona med sina liv.

Så när händer nu detta? Tja, ska vi säga 10 år plusminus 5? Avgörande är när inbördeskriget i USA startar och detta kommer nog att vara igång om sisådär 5-10år från nu.
Citera
2018-01-24, 22:20
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Och inget av dem har varit trovärdiga som jag förklarat för dig. Det har varit en enmansshow av ett par premiärministrar som inte haft stöd i Israel.

Jag menar att Gaza är ett stort flyktingläger utan fungerande ekonomi eller institutioner. Det är också bara en liten del av Palestina hur mycket du än försöker se det som ett eget problem som skall separeras.

Hamas vann valet trots att Fatah, Israel och USA med gemensamma krafter försökte rigga det så att Hamas skulle förlora, och det var inte för att folket var islamister utan för att de var hjärtligt trötta på Fatahs korruption. Att det sen inte gått att hålla nya val beror precis lika mycket på Fatah som på Hamas. Det är nog mer korrekt att säga att Fatah genomförde en kupp som lyckades på Västbanken men misslyckades på Gaza än att som du skylla allt på Hamas.

Om sen idioterna i Israel inte röstat fram expansionister i alla val kanske vi kommit någonstans.

Det stämmer. Oskyldiga drabbades på den sidan också. Men glöm då inte att många sionister gjorde anspråk även på dessa områden och att, precis som man ofta hör här av sionistsympatisörer, det hävdades att områden med judisk befolkning skulle vara del av Israel. Den judiska minoritet som bott där sen länge kom att bli gisslan för de invandrade sionisternas ambitioner och därmed ett säkerhetshot.

Grunden till problemet är dock fortfarande de invandrade sionisterna krav på en judisk stat och etniska rensning av de delar av Palestina de kontrollerade.
Det verkar som att du håller med om att den palestinska inrikespolitiken behöver en kraftig reform. Vi är nog överens om en hel det när jag tänker efter. Båda är ute efter en fredlig lösning, vi har iblan olika syn- och tillvägagångssätt bara.

En viktig liten detalj du glömde nämna: dessa "enmansshower" premiärministrar hade även stöd av folkopinionen i israel.

Citat:
Inkorrekt. Jag insåg inte att han hade fått för sig att arabländerna hade nukes. Dessutom lutar jag mer åt "liv för alla" än "död för alla".
Citera
2018-01-24, 22:29
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Som demokratiskt sinnad så kastade jag in min röst och det blev på det största partiet ser jag, en ”annan lösning”.

Lösningen kommer då USA-imperiet imploderar och Israel plötsligt kommer att förlora alla vänner det har i världen. Då kommer den "palestiska enstatslösningen", och i detta land kommer alla att bli betraktade som jämlikar, leva i etnisk och religiös fred, förutom de fanatiker som måste neutraliseras eller kastas i arbetsläger därför att de vägrar att acceptera det nya demokratiska Palestina. Man får räkna med att ganska många fanatiska fascistiska sionister som inte kan tänka sig annat än apartheid, kommer att ha svårt att anpassa sig till ett inkluderande, demokratiskt samhälle och därför kommer att göra bittert motstånd och få sona med sina liv.

Så när händer nu detta? Tja, ska vi säga 10 år plusminus 5? Avgörande är när inbördeskriget i USA startar och detta kommer nog att vara igång om sisådär 5-10år från nu.
Den ideologiskt besatte ᛋᛋ kallar Mellanösterns enda demokrati för fasciststat och drömmer om ett demokratiskt samhälle där alla etniska grupper har samma rättigheter. Det samhället finns redan - det heter Israel! Vet du hur bra israeliska araber har det? Fattar du inte att de skulle förlora på en enstatslösning där Israel annekterar VB + Gaza? Men det är näst intill lönlöst att debattera med en individ som bokstavligen tror att akronymen DFRK (Demokratiska Folkrepubliken Korea) symboliserar den verkliga situationen i Nordkorea.

Sidenote: anledningen till att så många röstade på "annan lösning" misstänker jag är att många vill behålla status quo. Personligen är jag för en tvåstatslösning.
Senast redigerad av Memestar 2018-01-24 kl. 22:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in