Citat:
Ursprungligen postat av
kalle-sand
Säkert inte lika, men det är så enkla, grundläggande blodprov, så att man inte skulle ha tagit dom - det har jag svårt att tro. Tom i Afrika klarar man det. ( Haft en vän som blev sjuk för ett par veckor sen där ) Resultatet kommer också i princip ögonblickligen, varvid man kan utesluta andra dödsorsaker. Man behöver inte ens leta vidare, för det är så klart vad som hänt.
Jo man behöver leta vidare även om ett blodprov visar pancreatit med förhöjt pancreasamylas. De flesta pancratiter dödar inte, de gör vederbörande mer eller mindre sjuk. Akut pancreatit respektive kronisk pancreatit ger olika nivåer på blodproverna.
Om Avicii hade förhöjda pancratitvärden - behöver han inte ha dött av just pancreatit. Han kan likaväl dött av något helt annat.
Jag har träffat många med pancreatit som läkare under flera decennier. Även de som senare avlidit. Jag kan inte säga att du har fel om att någon kan dö knall och fall av akut pancreatit på 5 minuter - men jag har aldrig hört talas om det hos någon. Även akut pancreatit har vanligen ett sjukdomsförlopp på några dygn innan - och om - det leder till döden, smärtsamma dygn med allmänpåverkan och mag/ryggsmärtor.
Däremot är det säkert nyttigt att få en tidigare pancreatitsjuk person att tro att man kan dö knall och fall av en öl...