Ursprungligen postat av
kalle-sand
Nej, jag tror inte det, utan om han hade kronisk pancreatit, då var det garanterat smärtan. Den tar så sjukt på kroppen så du anar inte, förutom konstanta diareer av olika slag, konstanta brister i kroppen ( som man också kan dö av ), imunförsvaret som blir utslaget. Smärtbehandlingen vid pancreatit är ohyggligt komplicerad, precis som han säger själv i inslaget, dom försöker att i akut läget droga bort smärtan med morfin, men sen måste du på sikt få en annan smärt behandling, och det finns inte så mycket att tillgå som inte gör dig till ett pillerknaprande monster. Och det måste du välja själv hur du vill göra. Finns 2 vägar, antingen tar du inga piller alls, har så ont att du inte ens tar dig ur sängen ( Pancreatit smärta är den enda smärta man känner till som är VÄRRE än cancer smärta, kan här nämnas, och jag intygar - 12 år med smärtan, det är ett h.....e. Bara det gör en självmordsbenägen - faktiskt. Det är så. Man funderar på det då och då, kan jag ärligt säga ). Alternativ 2, du blir pillermonster. Och då provar man en mix behandling i höga docer av mediciner som dels blockerar signaler till smärtcentrum i hjärnan ( man använder Gabappentin i höga doser, som han nämner, det är en EP medicin som "riktar" om signaler. Och nej, den är inte beroendeframkallande som opiater eller morfin, att du måste konstant höja dosen. Funkar den funkar den - du kan ligga på samma dos hela tiden och det fungerar likadant. Problemet är bara, slutar du med den, din hjärna blir "fucked up", minst sagt, och du får abstinens som är VÄRRE än opiater/morfin. Har du väl börjat, måste du fortsätta. Gabbapentin för mig, tar bort ca 50-60% av smärtan ) och sen tillägg av opiater/morfin/metadon tillägg. Problemet med dom, är att dom får sämre och sämre effekt i längden - och du blir smärtinvalid. Och därmed blir du också per automatik, överkänslig mot smärta, för kroppen orkar inte kämpa mot - och då har du nått som heter fibromyalgi. Nu har jag själv fått morfinplåster som fungerar bättre än tabletterna - just nu, för att dom fördelar morfinet jämnare.. Men jag vet ju att en vacker dag fungerar inte dom heller, och jag måste gå upp på metadon. Och det blir ju kul att hämta ut på apoteket... Så.. Så ser verkligheten ut med kronisk pancreatit. Alla smärtpatienter är i högre grad i risk för självmord, så det är absolut en reel verklighet. Smärtan gör en till sist "obrukbar" som människa, på alla plan. Och jag ska inte nämna alla problemen, ingen är intresserad av att läsa dom ändå, men att det kan vara orsaken till att han slutade turnera - ja, mycket troligt tom.