2018-04-21, 09:41
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavetten
Definitivt intressant. Jaime säger i intervjun att trummorna spelades in i Sverige. Eventuellt var det SS som hjälpte till där. Han gav "killen i Sverige" cred för att han var så bra att samarbeta med. Det är i vilket fall långt ifrån att vara producent så det går faktiskt även över mitt förstånd hur SS kunnat få den titeln.

Vem var det som spelade in första versionen av 'Infestissumam' som ratades av Universal? Var det Jaime?
Det var inte SS som var med och spelade in trummor på Opus utan TF, trummis och en annan ljudtekniker.
Citera
2018-04-21, 11:33
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Det var inte SS som var med och spelade in trummor på Opus utan TF, trummis och en annan ljudtekniker.
Hm... Så han gjorde inte ens det alltså? Vad gjorde SS egentligen för att få den prominenta titeln Producent då?
Citera
2018-04-21, 11:34
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryman
Har inte hittat artikeln ännu men under intervjun framgick det att TF ville åt samma ljud och känsla han fick när han hörde Black Sabbaths självbetitlade låt för första gången när han var en liten snorunge. Jag vill minnas att SS hjälpte honom med detta.

Fortsätter att kika runt imorgon, nattinatti.

Kan det ha varit demon han pratade om?
Citera
2018-04-21, 11:56
Medlem
Gravers avatar
De som hoppas på en återkomst av Papa III kan nog sluta hoppas.
https://i.redd.it/cqihaec6i8t01.jpg
Citera
2018-04-21, 12:07
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Hm... Så han gjorde inte ens det alltså? Vad gjorde SS egentligen för att få den prominenta titeln Producent då?
Nu har jag inte följt hela denna diskussion och vet inte vad som har sagts men de var ju i Simons studio?

Demotejperna spelades även in där.
Citera
2018-04-21, 12:34
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Nu har jag inte följt hela denna diskussion och vet inte vad som har sagts men de var ju i Simons studio?

Demotejperna spelades även in där.

Det hela verkar grunda sig på ett missförstånd.

Pete_Blakk lade upp en intervju med Jaime Arellano där han sa att han sa sig vara producenten till Opus. Vilket kanske är korrekt även om det står på plattan att Gene Walter är producent. Det står ingenstans att Simon har tagit på sig titeln producent. Jag fick för mig att det stod så i stämningsansökan men det gör det inte. Inte heller står det så på plattan. Det står "produktion" vid låttitlarna på stämningsansökan men det tänker jag kan betyda andra saker än att vara producent.

Det som däremot står på plattan är att SS stod för inspelningen i Mayfire Recordings vilket inte ska stämma enligt Jaime. Mayfire ligger i Linköping och enligt Jaime spelades största delen av plattan in i England med honom. Trummorna spelades in i Sverige, troligtvis i White Light Studio i Linköping med Joakim Kärling som det står på plattan. Det som Jamie för cred för på plattan är mixning och mastring.

Det råder förvirring och känns som att det blev onödig smutskastning på SS.
Citera
2018-04-21, 12:44
Medlem
Citat:
Det hela verkar grunda sig på ett missförstånd.

Pete_Blakk lade upp en intervju med Jaime Arellano där han sa att han sa sig vara producenten till Opus. Vilket kanske är korrekt även om det står på plattan att Gene Walter är producent. Det står ingenstans att Simon har tagit på sig titeln producent. Jag fick för mig att det stod så i stämningsansökan men det gör det inte. Inte heller står det så på plattan. Det står "produktion" vid låttitlarna på stämningsansökan men det tänker jag kan betyda andra saker än att vara producent.

Det som däremot står på plattan är att SS stod för inspelningen i Mayfire Recordings vilket inte ska stämma enligt Jaime. Mayfire ligger i Linköping och enligt Jaime spelades största delen av plattan in i England med honom. Trummorna spelades in i Sverige, troligtvis i White Light Studio i Linköping med Joakim Kärling som det står på plattan. Det som Jamie för cred för på plattan är mixning och mastring.

Det råder förvirring och känns som att det blev onödig smutskastning på SS.

Min undran gällde egentligen vad SS gjorde på Opus. Riggade han bara mickar och var behjälplig i studion som ljudtekniker? Verkar ju lite rörigt som sagt var.
Citera
2018-04-21, 12:54
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pete_Blakk
Min undran gällde egentligen vad SS gjorde på Opus. Riggade han bara mickar och var behjälplig i studion som ljudtekniker? Verkar ju lite rörigt som sagt var.
OM det nu var i hans studio så låter väl riggning och tekniker som det troliga. Med tanke på att han senare kom med som gitarrist så kanske han ändå hade en lite blandad, men outtalad, roll. Typ...
Citera
2018-04-21, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobbie22
Skivan är producerad av Tom Dalgety och mixad av Andy Wallace (enligt Wikipedia) https://en.wikipedia.org/wiki/Prequelle

Shit och Nej....jag gillar inte det Tom Dalgety gjorde med Popestar. Vi får hoppas Andy Wallace väger upp det hela, han var ju med och mixade på Meliora. Vi får hoppas att Brian Lucey som mastrade Meliora också kör nya plattan.
Citera
2018-04-21, 14:22
Medlem
Gravers avatar
Kort beskrivning av alla låtarna ifrån Metal Hammer
https://www.reddit.com/r/Ghostbc/com...mmer_magazine/

1. Ashes- ‘Ring -a- Ring o’ Rosies/a pocket full of posies’....Foreboding strings hover over a sinister opening intro track. It’s a deliciously devilish intro too...

2. Rats- Any fears that Ghost couldn’t follow the immediacy of ‘Square Hammer’ are allayed by this chugging humdinger, pinned together by a chorus so outrageously catchy and simple it’ll plague you for months (see what we did there?).

3. Faith- The heaviest song on the album, Sabbathian riffs are layered in silky guitar riffs and some thunderous drum work. The only song on ‘Prequelle’ that could fit on ‘Opus Eponymous’

4. See the Light- A piano driven power ballad with a chorus that could melt icebergs, this has Festival Anthem written all over it.

5. Misasma- A stunning instrumental number that isn’t so much an album track as turbo powered 80s action movie soundtrack condensed into five thrilling minutes. Oh and there’s a saxophone solo, what else would you expect?

6. Dance Macabre- Imagine Europe if they came from Transylvania instead of Sweden and you’ll be some way to getting your head around this rock n roll rager.

7. Pro Memoria- Ghosts rock opera ambitions are fully realized on this haunting number that packs in guitars, pianos, organs and even a church bell. Impressive.

8. Witch Image- How is it possible for a lyric like, ‘While you sleep in Earthly delight/Someone’s flesh is rotting tonight’ to exist in a song so upbeat you could drop it in a wedding party!?!

9. Helvetesfonster- A bombastic instrumental that could have been cut from ‘Bat Out of Hell’ for being too OTT. It’s ludicrous. We love it.

10. Life Eternal- ‘Is this the moment of just letting go?’ A suitably epic grand finale to the greatest heavy metal musical ever written. We’re exhausted.
Citera
2018-04-21, 16:33
Medlem
sattygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graver
Kort beskrivning av alla låtarna ifrån Metal Hammer
https://www.reddit.com/r/Ghostbc/com...mmer_magazine/

1. Ashes- ‘Ring -a- Ring o’ Rosies/a pocket full of posies’....Foreboding strings hover over a sinister opening intro track. It’s a deliciously devilish intro too...

2. Rats- Any fears that Ghost couldn’t follow the immediacy of ‘Square Hammer’ are allayed by this chugging humdinger, pinned together by a chorus so outrageously catchy and simple it’ll plague you for months (see what we did there?).

3. Faith- The heaviest song on the album, Sabbathian riffs are layered in silky guitar riffs and some thunderous drum work. The only song on ‘Prequelle’ that could fit on ‘Opus Eponymous’

4. See the Light- A piano driven power ballad with a chorus that could melt icebergs, this has Festival Anthem written all over it.

5. Misasma- A stunning instrumental number that isn’t so much an album track as turbo powered 80s action movie soundtrack condensed into five thrilling minutes. Oh and there’s a saxophone solo, what else would you expect?

6. Dance Macabre- Imagine Europe if they came from Transylvania instead of Sweden and you’ll be some way to getting your head around this rock n roll rager.

7. Pro Memoria- Ghosts rock opera ambitions are fully realized on this haunting number that packs in guitars, pianos, organs and even a church bell. Impressive.

8. Witch Image- How is it possible for a lyric like, ‘While you sleep in Earthly delight/Someone’s flesh is rotting tonight’ to exist in a song so upbeat you could drop it in a wedding party!?!

9. Helvetesfonster- A bombastic instrumental that could have been cut from ‘Bat Out of Hell’ for being too OTT. It’s ludicrous. We love it.

10. Life Eternal- ‘Is this the moment of just letting go?’ A suitably epic grand finale to the greatest heavy metal musical ever written. We’re exhausted.

VA FAN DÅ! Hur osugen blev man inte nu då, röv! (tack för texten)
Citera
2018-04-21, 16:33
Medlem
Brymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graver
Kort beskrivning

Åhh, det ser saftigt ut. Lite synd att det bara verkar vara 1 låt med tyngd i. Jag är dock REJÄLT taggad för de instrumentella låtarna.

"The greatest heavy metal musical ever written" Hohohoo. Hyyyyype.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in