Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Det är precis så jag ser det och jag vill bara lägga till en sak till.
Nörden och clownen Fessor har troligen levt länge på sina rollspel. Att det varit praktiskt.
Vem skulle misstro en så ung tönt? Han kan väl inte ha andra intressen, ett parallellt leverne?
Han har en hårddisk troligen sen milleniumskiftet som är extrem.
Han har förvandlats till raketforskare, ubåtskapten, ingenjör och mer därtill (tror jag ska mynta ett ord till; omgivningstransformerad grandiositet).
Det är nog dags att sluta underskatta herrn som ser ut som ett förlegat penntroll från 80-talet.
Jag kan inte riktigt släppa tanken att han ägnar sig åt ritualer, mönster och rollspel.
Han pratar med Nautilus innan dyket, sägs prata med Ship of Fools (se Platon) innan han drar ut till havs. Ritual? Vidskepligt?
Han anser vissa datum vara av vikt och ubåtarna är som en blandning av Nirvana och nån helig tempelplats.
Han ägnar sig åt absurda rollspel då han har sex. Han klär ut sig i samma anda på sexklubbar.
Han verkar ha sparat trosorna under plattorna i golvet på en viss plats i Nautilus. Han har en viss plats på Freya som ska vara lika profan - återigen kopplat till sex.
De är alla namngivna enligt noggranna utlägg, ett symbolvärde.
Han pratar även i underfundiga gåtor och jag undrar om alla dessa datum är en slump?
Nautilus har legat inaktiv sen 2010. Han ska ha den i vattnet till ubåtens födelsedag i maj (forna sjösättning som sammanfaller med Freyas).
Han inhandlar skruvmejseln i maj.
Han börjar hetsinbjuda kvinnor till ubåten inför den 10 augusti och Freya sänktes just detta datum.
Det är som om han gått och slutligen bestämt sig - nu ska det minsann ske.
Det är nåt som startar iom Freya. Om aktuell mordplats alltså, att hans långvariga störda fantasier har landat inne ubåten?
Finns det nån mer koppling till maj då han uppenbart ser detta datum som värdefullt?
Ja, det mesta i hans liv verkar ha bestått av rollspel. Dels hemliga rollspel som bara han vet om – hans dubbelliv. Utåt sett en töntig nörd, som ung - ingen misstänker väl en töntig nörd för något skumt? Som GW sa i ett tv-program härom kvällen: Alla människor har tre roller, den officiella, den privata och så den hemliga.
Den ”hemliga” rollen har förmodligen varit den största rollen i Madsens liv, ända sedan tidiga tonår.
Officiella rollen som ung, det är ju den teknik och raketintresserade nörden, vilket han också lever upp till med sitt nästan maniska intresse för sådana grejer. Däremot så tror jag att hans privata roll och hemliga roll flyter ihop till ett. D.v.s han har inget normalt privatliv med vänner osv utan han ägnar den tiden till det ”hemliga”, d.v.s allt sådant som har med hans extremt avvikande sexualitet att göra. Kan vara det mesta då från överkomsumtion av hårdporr, fantasier om sjuka handlingar, tortyr mot djur, sexuella övergrepp på barn. När han väl kommit in i puberteten begår han olika sådana gärningar. Kanske hans pappa istället för kvällssagor brukade berätta om olika tortyrmetoder från andra världskriget, som inspirerat honom. Tortyr, mord osv känns inte otroligt om det skett från ca 15 års ålder, som jag skrev innan.
När Madsen sedan blir vuxen så fortsätter rollspelet likadant. Officiella rollen som den otroligt engagerade, kreative och målmedvetne skaparen, av ubåtar, raketgrejer osv. ”Ständigt arbetande, aldrig vilande”. Får han det att se ut som när han har så mycket ”egentid” på verkstaden, i ubåten osv. I själva verket vet ingen vad han gjort, alla dessa kvällar/nätter när han ”arbetat med sina projekt”. Privata rollen och hemliga rollen flyter i vissa delar ihop på ett naturligt sätt då han umgås med damer som gillar rollspel. Privat spelar han också en roll, även om det inte är ”rollspel”. Han spelar den kattgulligullande familjemannen inför sin fru. Men, den riktigt hemliga rollen är det ingen som känner till, ”hemligheten” med hans drifter, blodtörst och sug efter att tortera och döda på riktigt.
Olika saker och platser har ett enormt symbolvärde för honom. Tror i alla dessa fall att det är kopplat till något sexuellt laddat för honom. D.v.s aggressiv sexualitet, som tortyr och/eller mord.
Ubåtarna är som en del av honom, de har en del av hans själ. De är mänskliga, de är kvinnliga.
Vissa ritualer han har för sig, som att han tar sig en stund för att tala till ubåten – det tror jag är en kombination av tvångstankar ihop med att ubåtarna symboliserar något mänskligt, något som betyder något för honom, känslan av att känna gemenskap och någon konstig form av kärlek, d.v.s det han aldrig fick uppleva som barn. Då var det bättre att sitta och meka med plåt, bränslen och sådant. Bygga saker som kompensation för mänsklig närhet – då växte känslan av samhörighet upp med de döda ting han skapat.
Ett litet sidospår, förmodligen, men........
OM han förutom de grava störningar som redovisats även skulle ha vissa drag av något inom autismspektrumet, tänker då framförallt på asperger, så är det då också inte alldeles ovanligt med samsjuklighet med en lättare form av tourettes. Det brukar då visa sig med b.la ibland lite ofrivillig motorik, ”tics” i ansiktet och ibland spontana, ofrivilliga ljud. Det har vi ju faktiskt märkt på några videoklipp med PM. Men, han är ju så konstig med det mesta, så det behöver ju inte alls vara det jag beskriver. Det jag skulle komma till är att kombinationen asperger/tourettes ofta ger oönskade tvångstankar, som t.ex att vilja skada någon fast man inte vill. I extrema fall kan såna tvångstankar även vara sexualsadistiska fantasier, vilka i värsta fall till slut genomförs i verkligheten.
Min tanke var, att OM han även skulle ha vissa tendenser även till dessa störningar så kan det i sin tur ”eldat på” hans i övrigt sjuka tvångstankar och fantasier om sexualsadistisk tortyr, mord osv. Ritualer är ju också något som de med asperger ofta använder sig av till mycket. Nu blev detta en jättelång parentes, sorry.
Jag tror att du har helt rätt i att det är något speciellt för honom med vissa datum och månader.
Han gör liksom ingenting slumpmässigt. Det med Nautilus sjösättning på sin "födelsedag" i maj, som skulle ha sammanfallit med Frejas? Klart att det har något samband. Han talar i metaforer och gåtor. Ibland påminner det nästan om sådana där seriemördare som i ”Criminal Minds” när mördaren på något obegripligt, kryptiskt sätt lämnar upplysningar på mordplatsen eller i någon text om morden i meddelanden som ingen normal människa kan förstå.
Jag tror att han har mycket tvångstankar, b.la om sexualsadism, men även om annat.
Tänker då att han har ett slags högre mål, en egensinnig plan för mycket av det han gjort i sina projekt, speciellt med ubåtarna. Det ”högre” målet är inget vackert eller gott, tvärtom det är något djävulskt. Men, detta hjälper honom att hålla sig fokuserad – då stör inte betydelselöst folk runtomkring så mycket, inte heller de tvångstankar han känner av ibland. Med det hemliga, övernaturligt höga målet han har, känner han sig nästan som Gud. Han står i vart fall högt över alla andra människor. Han, sina ubåtar och det höga, hemliga målet. Allt hänger samman.
Det blir helt logiskt för honom. Ritualer, platser i ubåtarna med högt symbolvärde, de datum han i förväg bestämt att saker ska ske. Allt ingår i den ”hemliga” rollen, där han befinner sig mer och mer. Är absolut ett mönster, datum, mordplats, ubåtarna - och det började med Freja.
Bara han vet. Allt är förutbestämt av honom.
Det började med Freja, på något sätt så känns det som att han kanaliserat mycket av sina sjuka tankar i och med sjösättningen av den. Det var bara början och han visste att det skulle bli större och fler projekt. Tror att alla hans ubåtar på något vis hänger samman med hans perverterade hjärna, drifter och obehagliga tankar om tortyr, lidande och död. Allt måste ses i ett större sammanhang och att visa datum är viktiga. Men, varför?
Har det tidigare i hans liv hänt några saker som satt djupa spår – just det datumet i maj? Undrar också om det gäller detsamma för augusti månad och för den tiden då Kim mördades?
Det tål att fundera på.