2018-04-20, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Men det är ju så uppenbart. Bara det faktum att ett användarnamn kan bestå av enbart siffror svarar på frågan.

Börja gärna ett sådant användarnamn med en versal femma om du vill.

Ett nick är ett nick och har inget med anala skrivregler att göra.
Att vissa egennamn inte uppfyller att egennamn i allmänhet inleds med versal ser jag inte som ett bra skäl att inte betrakta det som ett egennamn. Huvudregeln är att egennamn inleds med versal, men det är inget absolut krav.

Som sagt så uppfyller användarnamnen alla andra egenskaper hos just ett egennamn.
2018-04-20, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Som sagt så uppfyller användarnamnen alla andra egenskaper hos just ett egennamn.

Verkligen inte. Du ger det en sådan tolkning och man kan ge det en sådan tolkning. Det följer inte att användarnamn i allmänhet kvalar in under definitionen för egennamn.
2018-04-20, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Verkligen inte. Du ger det en sådan tolkning och man kan ge det en sådan tolkning. Det följer inte att användarnamn i allmänhet kvalar in under definitionen för egennamn.
Vad skulle du säga att ett egennamn är?
2018-04-20, 23:19
Medlem
Citat:
Vad skulle du säga att ett egennamn är?

För den här diskussionen tycker jag att wikipedias definition fungerar bra.

Citat:
Ett egennamn utgör en beteckning för en enskild entitet.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Egennamn
2018-04-20, 23:21
Medlem
Citat:
För den här diskussionen tycker jag att wikipedias definition fungerar bra.

Ett egennamn utgör en beteckning för en enskild entitet.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Egennamn
Vilket ett användarnamn utom alla tvivel är.
2018-04-20, 23:23
Medlem
Citat:
Vilket ett användarnamn utom alla tvivel är.

Jag tvivlar, så utom alla tvivel är det helt klart inte.
2018-04-20, 23:24
Medlem
Citat:
Jag tvivlar, så utom alla tvivel är det helt klart inte.
Ditt tvivel är inte så mycket värt om du inte kan motivera det. På vilket sätt är ett användarnamn INTE en beteckning för en enskild entitet?
2018-04-20, 23:28
Medlem
Citat:
Ditt tvivel är inte så mycket värt om du inte kan motivera det. På vilket sätt är ett användarnamn INTE en beteckning för en enskild entitet?

Jaså. Så bevisbördan ligger alltså på mig som inte påstår en viss sak?

Jag tvivlar på tomtens existens. Om du tror på tomten så ligger det alltså på mig att förklara varför jag tvivlar?

Sorry, men så fungerar det inte. Du menar att ett användarnamn är ett egennamn.

Att säga att det är bortom alla tvivel är inte något giltigt argument för din sak.
2018-04-20, 23:32
Medlem
Citat:
Jaså. Så bevisbördan ligger alltså på mig som inte påstår en viss sak?

Jag tvivlar på tomtens existens. Om du tror på tomten så ligger det alltså på mig att förklara varför jag tvivlar?

Sorry, men så fungerar det inte. Du menar att ett användarnamn är ett egennamn.

Att säga att det är bortom alla tvivel är inte något giltigt argument för din sak.
Visst, vi kan även säga att det inte är bortom allt tvivel att 1+1=2 eller att det finns ett forum på nätet som heter Flashback. Men jag tar och rättar mig och säger att det är bortom allt rimligt tvivel.

Från källan till din egen definition kan vi läsa A name singles out the entity by directly pointing to it, not by specifying it as a member of a class.

Ett användarnamn identifierar unikt ett användarkonto.

Kan du nu förklara hur ett användarnamn INTE är en beteckning för en enskild entitet?
Senast redigerad av RulleRivare 2018-04-20 kl. 23:36.
2018-04-20, 23:45
Medlem
Citat:
Visst, vi kan även säga att det inte är bortom allt tvivel att 1+1=2 eller att det finns ett forum på nätet som heter Flashback. Men jag tar och rättar mig och säger att det är bortom allt rimligt tvivel.

Dels är liknelsen illa vald. Det finns en betydande gradskillnad i möjligheten till befogat tvivel om man jämför grundläggande matematiska sanningar och oklart definierade ord så som till exempel de vi diskuterar. Dels så gör ditt tillägg med rimligt inte skillnad. Du kan säga att något är bortom allt tvivel eller bortom allt rimligt tvivel. Det är fortfarande inte något som stärker ditt påstående.

Citat:
Från källan till din egen definition kan vi läsa A name singles out the entity by directly pointing to it, not by specifying it as a member of a class.

Det här är alltså skillnaden mellan att säga 'Kalle Anka' och att bara säga 'en anka'. Det första, Kalle, är ett egennamn eftersom det pekar ut en individ, det andra identifierar bara något som tillhörande en viss grupp.

Citat:
Ett användarnamn identifierar unikt ett användarkonto ur klassen användarkonton.

Två invändningar.

1. Är det så? Är det alltid så? I alla system? I alla sammanhang där ordet 'användarnamn' används? Kanske. Jag tvivlar.
2. Med den engelska definition du hänvisar till är det ett nödvändigt villkor att peka ut ett enskilt objekt i en grupp för att något ska vara ett egennamn. Är det även ett tillräckligt villkor? Kanske. Jag tvivlar. Om du tror att det även är ett tillräckligt villkor - motivera gärna.

Citat:
Kan du nu förklara hur ett användarnamn INTE är en beteckning för en enskild entitet?

Nej, fortfarande inte. Du menar att ett användarnamn är ett egennamn. Det ligger på dig att argumentera för det. Övertyga oss.
2018-04-20, 23:54
Medlem
Citat:
Dels är liknelsen illa vald. Det finns en betydande gradskillnad i möjligheten till befogat tvivel om man jämför grundläggande matematiska sanningar och oklart definierade ord så som till exempel de vi diskuterar. Dels så gör ditt tillägg med rimligt inte skillnad. Du kan säga att något är bortom allt tvivel eller bortom allt rimligt tvivel. Det är fortfarande inte något som stärker ditt påstående.
Aningens subjektivt kan man absolut säga att det är, men jag kan då inte komma på något rimlig anledning att tvivla på att ett användarnamn inte identifierar en entitet.

Citat:
Två invändningar.

1. Är det så? Är det alltid så? I alla system? I alla sammanhang där ordet 'användarnamn' används? Kanske. Jag tvivlar.
Det skulle jag påstå ja. Jag har då aldrig någonsin sett ett exempel på motsatsen. Det är lite så användarnamn fungerar. Man skapar ett konto och ger det ett namn. Har du något motexempel?

Citat:
2. Med den engelska definition du hänvisar till är det ett nödvändigt villkor att peka ut ett enskilt objekt i en grupp för att något ska vara ett egennamn. Är det även ett tillräckligt villkor? Kanske. Jag tvivlar. Om du tror att det även är ett tillräckligt villkor - motivera gärna.
Det här är lite svårare. Som med väldigt mycket inom lingvistik finns det sällan enkla regler som alltid gäller. För övrigt bad jag dig om en definition, och du valde en. Jag menar att ett användarnamn är ett egennamn enligt din definition.

Citat:
Nej, fortfarande inte. Du menar att ett användarnamn är ett egennamn. Det ligger på dig att argumentera för det. Övertyga oss.
Jag har lagt fram argument för det.
2018-04-21, 00:02
Medlem
Citat:
Aningens subjektivt kan man absolut säga att det är, men jag kan då inte komma på något rimlig anledning att tvivla på att ett användarnamn inte identifierar en entitet.

Det skulle jag påstå ja. Jag har då aldrig någonsin sett ett exempel på motsatsen. Det är lite så
användarnamn fungerar. Man skapar ett konto och ger det ett namn. Har du något motexempel?

Nu är jag verkligen inte någon teknisk person, men jag har ändå förstått att det snarare är någon typ av numeriska värden som vanligtvis identifierar ett användarkonto. Ett nummer, ett id eller något sådant. Menar du att det numret också är ett egennamn då?

Citat:
Det här är lite svårare. Som med väldigt mycket inom lingvistik finns det sällan enkla regler som alltid gäller. För övrigt bad jag dig om en definition, och du valde en. Jag menar att ett användarnamn är ett egennamn enligt din definition.

Men skillnaden mellan nödvändiga och tillräckliga villkor för att att ett begrepp ska falla under en viss definition är inte en lingvistisk fråga, det är en logisk fråga. Det finns ingen oklarhet här.

Med den definition jag gav dig, menar du att egenskapen att peka ut en individ i en klass eller grupp är ett tillräckligt villkor för att något ska falla under definitionen egennamn? Varför menar du det i så fall?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in