Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Visst, vi kan även säga att det inte är bortom allt tvivel att 1+1=2 eller att det finns ett forum på nätet som heter Flashback. Men jag tar och rättar mig och säger att det är bortom allt rimligt tvivel.
Dels är liknelsen illa vald. Det finns en betydande gradskillnad i möjligheten till befogat tvivel om man jämför grundläggande matematiska sanningar och oklart definierade ord så som till exempel de vi diskuterar. Dels så gör ditt tillägg med
rimligt inte skillnad. Du kan säga att något är
bortom allt tvivel eller
bortom allt rimligt tvivel. Det är fortfarande inte något som stärker ditt påstående.
Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Från källan till din egen definition kan vi läsa A name singles out the entity by directly pointing to it, not by specifying it as a member of a class.
Det här är alltså skillnaden mellan att säga 'Kalle Anka' och att bara säga 'en anka'. Det första, Kalle, är ett egennamn eftersom det pekar ut en individ, det andra identifierar bara något som tillhörande en viss grupp.
Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Ett användarnamn identifierar unikt ett användarkonto ur klassen användarkonton.
Två invändningar.
1. Är det så? Är det alltid så? I alla system? I alla sammanhang där ordet 'användarnamn' används? Kanske. Jag tvivlar.
2. Med den engelska definition du hänvisar till är det ett
nödvändigt villkor att peka ut ett enskilt objekt i en grupp för att något ska vara ett egennamn. Är det även ett
tillräckligt villkor? Kanske. Jag tvivlar. Om du tror att det även är ett
tillräckligt villkor - motivera gärna.
Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Kan du nu förklara hur ett användarnamn INTE är en beteckning för en enskild entitet?
Nej, fortfarande inte. Du menar att ett användarnamn är ett egennamn. Det ligger på dig att argumentera för det. Övertyga oss.