2018-04-20, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Precis.
Fanns ingen dokumenterad sjukdom hos någon av flickorna.
Sant, förutom ME/CFS.
Citera
2018-04-20, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Så tokigt att pianolärarinnan kontaktade random journalist när hon i själva verket sökte en tillsynsmyndighet. Det låter nästan som att pianolärarinna inte hade en aning om vad hon sysslade med eller vad hon såg. Nästan som nån som inbillar sig att det rinner blod från affischer med uppmuntrande budskap.

När läkarintyget från sjukvården offenliggörs så kommer det att bli en intressant förtalsprocess mellan Höglund och Gottfries om kvacksalverianklagelsen. Det är rätt så tufft att anklaga en medicinsk klinik för inblandning i fallet utan några konkreta bevis.

https://elisabethoglund.se/blogg/morden-bjarred-vem-eller-vad-fick-foraldrarna-att-doda-sina-barn-lat-socialstyrelsen-utreda-den-fruk tansvarda-handelen/

Citat:
Eftersom mamman i Bjärredfamiljen stöttade kampen för att behålla Gottfries-kliniken kan man dra slutsatsen att föräldrarna hade sökt vård för sina två sjuka döttrar vid just den här kliniken. De hade alltså överlämnat sina barn till läkare som inte följde vedertagna medicinsk-etiska principer. Föräldrarna i Bjärred hade låtit sig luras av vad som kan liknas vid kvacksalveri.
Citera
2018-04-20, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag tolkade det mer som att Moa själv tyckte mycket om och gärna ville lära sig det där pianostycket.
Exakt. Men det är ingen idé att försöka förklara för några här. Tondöva människor .... Hon älskade stycket. Det tar tid att lära sig den låten. Sen kunde hon inte sluta spela den. Hon älskade den och spelade väldigt vackert.
Citera
2018-04-20, 21:13
Medlem
Missan27 du träffade ju bara Agnes en gång, men jag undrar om du kan svara på en sak.
När jag läste igenom de tidigaste inläggen i tråden stötte jag på ett påstående att Agnes kan ha fått någon form av OCD (tics, tvångstankar) eller dylikt och att detta påverkade familjen mycket och de (föräldrarna) visste inte hur detta skulle hanteras.

Hur uppfattade du Agnes?
Citera
2018-04-20, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Skolteamet skulle det stå. Hur de inom skolan mår och som arbetat mycket nära barnen, vet väl vare sig du eller jag. Dom kände barnen sedan flera år, både som friska och sjuka.

Finns ingen anledning att skuldbelägga oskyldiga människor.
True story. Min gissning är att det finns människor som mår jättedåligt av vad som har inträffat, trots att de har gjort mer än allt för att det inte skulle hända.
Citera
2018-04-20, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Ingen på skolan skulle våga ta strid med Oskar. Hade skolan sagt emot honom så hade han tagit barnen ur skolan el ställt till med stor skandal i kommunen. Vad sa rektorn ” vi lyssnade kanske för mycket på pappan ”.

Ett direkt lögnaktigt uttalande från dig.
Citera
2018-04-20, 21:17
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ingen på skolan skulle våga ta strid med Oskar. Hade skolan sagt emot honom så hade han tagit barnen ur skolan el ställt till med stor skandal i kommunen. Vad sa rektorn ” vi lyssnade kanske för mycket på pappan ”.

Måste ge dej beröm. Du beskriver det så som jag alltid har uppfattat familjen. Oskar som den drivande är helt självklart tycker jag. Jag har levt med en som Oskar. Jag vet mycket väl hur alla älskar en så trevlig person. Som var djävulen själv hemma. Jag fick inte lämna hemmet ensam. Han följde mej till och från jobbet. Inspekterade mina arbetskamrater. Fullt kontrollbehov och en sjuklig svartsjuka. Såna män brukar oftast våld också. Jag kände igen typen direkt.
Citera
2018-04-20, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Korrekt?
Hur korrekt är det att tvinga en 11-årig flicka att spela samma melodi i flera månader?
Men vad vet du om detta? Det kanske var Moa som ville öva in detta stycke? Sådana kommentarer sänker din tillförlitlighet.
Citera
2018-04-20, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Missan27 du träffade ju bara Agnes en gång, men jag undrar om du kan svara på en sak.
När jag läste igenom de tidigaste inläggen i tråden stötte jag på ett påstående att Agnes kan ha fått någon form av OCD (tics, tvångstankar) eller dylikt och att detta påverkade familjen mycket och de (föräldrarna) visste inte hur detta skulle hanteras.

Hur uppfattade du Agnes?

Intressant! Var såg du det? Alltså vilket inlägg. Ocd i allvarlig form kan bryta ner den starkaste... 😢
Citera
2018-04-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Men vad vet du om detta? Det kanske var Moa som ville öva in detta stycke? Sådana kommentarer sänker din tillförlitlighet.
Det finns ingen elvaåring som vill spela samma vals i tre månader. Man måste försöka göra inlärningen stimulerande och variationsrik. Det är ingen skillnad på att lära sig spela piano eller nåt annat. Man måste försöka vara pedagogisk och göra det lustfyllt.
Citera
2018-04-20, 21:24
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Agnes gick obehindrat. Satte sig och läste en bok så länge. En mogen intelligent tjej

Nu tog jag bara ett inlägg och citerade men jag tror att du ibland när du skall svara någon så trycker du citera på ditt eget svar, därför blir det så tokigt att det verkar som du pratar med dig själv.

Vet inte om mina frågor försvann i bruset av allt annat så jag citerar mig själv

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Med all respekt för att du kom speciellt M och även H väldigt nära så undrar jag lite. Du verkar väldigt säker på att flickorna inte var sjuka, vad grundar du det på? (Skolan verkar ju väldigt säker på att de var sjuka)
Vad jag förstått av dina inlägg så träffade du både M och H väldigt regelbundet. Träffade du dom regelbundet under flera år? Umgicks ni privat?
Citera
2018-04-20, 21:24
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Utredningen har ju visat att Skolan inte begått något fel. I ditt hypotetiska scenario hade Rektor brutit mot Skollagen och därmed begått grovt tjänstefel. Kommunen hade prickats och en hel del andra i vårdteamet runt barnen likaså. Men så är inte fallet.

Vilken utredning och vilken befrielse - från.... syftar du på ? Ett eget önsketänkande ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in