2018-04-20, 18:21
Medlem
Jag har läst Höglunds bloggar ett varv till och fastnade i det här citatet:
Citat:
”Pianolärarinnan” berättar att lilla NN hade mycket god musiksmak. Under tre månader i fjol tränade flickan bara ett enda musikstycke tillsammans med sin pianolärarinna. Det var Dimitri Kabalevskys vals i d-moll. Det var det sista musikstycke flickan spelade tilllsammans med sin lärare innan flickans liv tog en helt annan riktning.

Kan det vara orsaken till att Moa slutade med pianolektionerna? Det kanske inte ens hade nåt med sjukdomen att göra? Hur kul kan det vara att spela vals i d-moll i tre månader i sträck? Varenda unge jag har träffat skulle tjatat åt mamma och pappa att ringa och säga att det får vara nog. Om mamman dessutom var mer åt Bob Dylan hållet så skulle hon knappast försöka övertala dottern.
Citera
2018-04-20, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Då hade dom bara en bil

Det är så klart inget fel att bara ha en bil. Säkert lätt att åka kollektiv till jobben i Lund och
Malmö. Och åka man inte in varje dag så är det ännu lättare att dela på en bil. Jag hade bara den där bilden av en familj i kris med 2 jobb, 2 mer eller mindre sjuka barn som ska köras, ett livspussel. Och trodde då att det hade underlättat med 2 bilar. Men det måste det så klart inte.
Citera
2018-04-20, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Undrar om skolans alarmklockor började pingla, när föräldrarna även propsade på att Moa skulle få hemundervisning? Detta ledde kanske till att skolans ansvariga började agera för att Agnes skulle återgå till skolan. Att två barn inom samma familj får hemundervisning måste ha blivit en kostsam historia för en skola med redan ansträngd budget. Dessutom bör de ha börjat fundera över läkarintygens riktighet. Framförallt då Moas intyg dröjde.

Någonstans måste de ha känt att de gjort en felbedömning, men eftersom de en gång gett klartecken till A’s hemundervisning hur skulle de då ha kunnat backa när föräldrarna även sen ville hålla Moa hemma? Barnen hade ju samma sjukdomsbild (enl föräldrarna). Lite måla in sig i ett hörn där.

Tyvärr tror jag inte att skolan kommer att officiellt gå ut och erkänna att de har gått emot magkänsla och instinkt här. Att något var helt uppåt väggarna fel...

Det har du ju alldeles rätt i och skulle de neka den andra så måste de börja ifrågasätta den första. Och lika väl som målat in sig i ett hörn så kanske de blev(kände sig) utpressade- föräldrarna var drivande i

Ja, äldsta flickans rektor sa ju endast att I mitt hjärta känner jag att nej här finns inget mer jag kunde gjort
Med den inställningen slapp hon ju i alla fall känna det som rektorn till Yara gjorde...
Senast redigerad av manot 2018-04-20 kl. 18:35. Anledning: la till text inom parentes
Citera
2018-04-20, 18:33
Medlem
tryckeris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Snabbt...

Jag har läst i en av aftontidningarna att konferensen avlöpte som vanligt utan Oskar.

På LU hemsida så framgick det att betal-seminariet i Stockholm senare samma vecka blev inställt.

Har läst i början av tråden att han inte var förste-talare. Att Oskar arrangerade (betal)-seminariet tillsammans med någon annan. Vem det var är däremot intressant faktiskt. Skall kolla mera och återkommer om jag hittar något.
Ok, tack!
Har fortfarande inte lyckats hitta vilket seminarium. Enligt kvällstidningarna så var det i Skåne och han ledde det på något vis så det borde ju egentligen vara enkelt att hitta men jag har inte lyckats. Sökt på "Konferens 9 Januari" och "seminarium 2018-01-09 Skåne" osv men inte hittat något. Det var tydligen OH som skulle hålla i flera bitar av detta. Lite underligt att det är så svårt att hitta.
Citera
2018-04-20, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det är så klart inget fel att bara ha en bil. Säkert lätt att åka kollektiv till jobben i Lund och
Malmö. Och åka man inte in varje dag så är det ännu lättare att dela på en bil. Jag hade bara den där bilden av en familj i kris med 2 jobb, 2 mer eller mindre sjuka barn som ska köras, ett livspussel. Och trodde då att det hade underlättat med 2 bilar. Men det måste det så klart inte.
Familjen hade bara en bil när jag hade kontakt med dom.
Citera
2018-04-20, 18:49
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Exakt.
SUS är ett stort Universitetssjukhus. Varför inte bara acceptera att det inte fanns nåt fel på barnen och börja leva istället. Ta Agnes och köra till Tyskland. För i Tyskland finns mer alternativ medicin.
Börja leva. Ta barnen till Tyskland men på semester.

Med all respekt för att du kom speciellt M och även H väldigt nära så undrar jag lite. Du verkar väldigt säker på att flickorna inte var sjuka, vad grundar du det på? (Skolan verkar ju väldigt säker på att de var sjuka)
Vad jag förstått av dina inlägg så träffade du både M och H väldigt regelbundet. Träffade du dom regelbundet under flera år? Umgicks ni privat?
Citera
2018-04-20, 18:50
Medlem
Citat:
Under 2016 berättade hon det. Men hon menade säkert att dom inte fått hjälp innan på SUS. Vet inte exakt när. Jag ville inte fråga.
Jag visste att Oskar körde till Tyskland med Agnes. Exakt vet jag inte när det var. Jag måste gräva bland mina Mail. Hanna skrev till mig att Oskar hade tagit bilen och kört med Agnes till Tyskland. Då hade dom bara en bil. Och därför kunde Moa och jag inte träffas den veckan.
Hanna kunde inte resa sig upp från soffan. Jag hjälpte henne . Uppfattade smärtan elak. Hon var stel i kroppen.
Tack för svar! Alltså att de inte fått hjälp på SUS för Agnes? Sa de något om vilken sjukdom Agnes hade? Träffade du henne någon gång? Hur påverkad var hon av sin åkomma?
Citera
2018-04-20, 18:51
Medlem
Citat:
Nu läste jag EH blogg . Jag kan inte se att hon nämner Soc. Ni som ser det , skriv här var ni ser det. Jag missade det.
Sen är det lite luddigt uttryckt när det gäller hemundervisningen. Pianolärarinnan kände inte till att hemundervisning planerades för Moa då hon hade kontakt med Moa. Det fick hon veta efter dådet. Det var synd att det blev felciterad el missuppfattat av E H

Märkligt då jag i natt citerade konversationen rakt från bloggen. Nu hittar jag inte igen just det, verkar borttaget.

Om pianolärarinnans kännedom om hemundervisningen står på EHs blogg följande.

"Sista gången ”pianolärarinnan” träffade den 11-åriga flickan var i maj ifjol. ”Då var hon fullt frisk”, berättar min källa. Samtidigt fick pianolärarinnan veta att skolan och föräldrarna tillsammans planerade för den hemundervisning som NN skulle få från och med höstterminen 2017."

Vems historia som är korrekt vet inte jag.
Citera
2018-04-20, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag har läst Höglunds bloggar ett varv till och fastnade i det här citatet:

Kan det vara orsaken till att Moa slutade med pianolektionerna? Det kanske inte ens hade nåt med sjukdomen att göra? Hur kul kan det vara att spela vals i d-moll i tre månader i sträck? Varenda unge jag har träffat skulle tjatat åt mamma och pappa att ringa och säga att det får vara nog. Om mamman dessutom var mer åt Bob Dylan hållet så skulle hon knappast försöka övertala dottern.
Man kan vara lite flexibel i huvudet och gilla båda Kabalevsky o Dylan
Citera
2018-04-20, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Märkligt då jag i natt citerade konversationen rakt från bloggen. Nu hittar jag inte igen just det, verkar borttaget.

Om pianolärarinnans kännedom om hemundervisningen står på EHs blogg följande.

"Sista gången ”pianolärarinnan” träffade den 11-åriga flickan var i maj ifjol. ”Då var hon fullt frisk”, berättar min källa. Samtidigt fick pianolärarinnan veta att skolan och föräldrarna tillsammans planerade för den hemundervisning som NN skulle få från och med höstterminen 2017."

Vems historia som är korrekt vet inte jag.
Det måste ha blivit nåt missförstånd mellan EH och pianolärarinnan. Jag tror inte EH bluffade. Möjligt att pianolärarinnan uttrycke sig luddigt.
Valsen i bloggen är fel vals. Pianolärarinnan påpekade det däremot men EH behöll den andra valsen.
Citera
2018-04-20, 18:58
Medlem
Citat:
Det måste ha blivit nåt missförstånd mellan EH och pianolärarinnan. Jag tror inte EH bluffade. Möjligt att pianolärarinnan uttrycke sig luddigt.
Valsen i bloggen är fel vals. Pianolärarinnan påpekade det däremot men EH behöll den andra valsen.

Kan vara en anledning varför en del inte håller hennes utsagor så högt.
Citera
2018-04-20, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Familj i kris var inte mitt intryck av familjen som jag tyckte mycket om. Det verkade som om båda föräldrarna hade tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in