2018-04-19, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Motorn Watt eller Hp
Batteriet Watt-timmar (Wh) 1000 Watt-timmar = 1 kWh

Jo det är ju så det brukar gå till men han jag citerade skrev 100kw när han pratade om batteriet kapacitet därav förvirringen.

Hur många watt ligger teslornas motorer på?
Hur stor är verkningsgraden på dom där maskinerna?
Citera
2018-04-19, 15:46
Medlem
X3m4s avatar
Det myglas på ungefär samma sätt som med bränsleförbrukningen på nya bilar. Man MÅSTE skala ner allting för de överdriver alltid hur bra deras produkter är.

En annan sak inte många verkar veta är att dessa bilar är en enorm brandfara. Ett litiumbatteri går inte att släcka med vanligt vatten eller andra konventionella släckmedel. Och det brinner som bara helvetet och inte snacka om de giftiga gaserna som utsöndras.

Elbilen är nog ändå framtiden, men just nu är det uppförsbacke enligt mig.
Citera
2018-04-19, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jo det är ju så det brukar gå till men han jag citerade skrev 100kw när han pratade om batteriet kapacitet därav förvirringen.

Den med det mindre batteriet (långsammare) är specad till 386 kW (518 hp) hos Transportstyrelsen iaf. Det är ju inte vad motorerna är på utan vad som kan levereras men det ger någon sorts hint iaf.
Senast redigerad av Akt 2018-04-19 kl. 15:50.
Citera
2018-04-19, 15:47
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Nya värstingsteslan har väl 700Hp och det blir 521990 Watt.

Verkningsgraden på en elmotor är +90% kanske upp till 97-98% t om.
Citera
2018-04-19, 15:53
Medlem
Vi har elbilar på företaget och det går bra. Ute och kör mycket, annars flyger vi om vi ska längre sträckor.

Tror nog du mest vill vara vrång. Du behöver inte gilla det och du behöver inte heller hitta på anledningar för att motivera ditt ogillande.
Citera
2018-04-19, 15:55
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Om några år kommer solid state-batterier och de kommer klara 80 mil innan laddning och ta bara några minuter att ladda.

http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20171219/bmw-stottar-solid-power-i-utveckling-av-solid-state-batterier/

https://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_battery

Citat:
Solid-state batteries are traditionally expensive to make and are noted to be immune to economies of scale. It was estimated in 2012 that, based on then-current technology, a 20Ah solid-state battery cell would cost US$100,000, and a high-range electric car would require 800 to 1,000 of such cells. Cost is noted to be a factor that has impeded the adoption of solid-state batteries in certain areas, such as smartphones.

In addition, low temperature operations may be challenging and solid-state batteries were once noted for having very poor performance, making their use in rechargeable batteries impractical.

Meanwhile, solid-state batteries with ceramic electrolytes require high pressure to maintain contact with the electrodes. Solid-state batteries with ceramic separators may break from mechanical stress due to their rigid nature.

Endast batterikostnaden för en bil låg 2012 på mellan 800 miljoner SEK till en miljard SEK!!??

Låt mig gissa. Du har även påstått att invandringen är en JÄTTELÖNSAM affär?

*suck*

Citera
2018-04-19, 15:57
Medlem
Snapcounts avatar
Bor i Oslo och här har ju el-bilar slagit igenom med kraft.

Orsakerna är två :

1) El-bilen är kraftigt subventionerad i köp.
2) Trängselavgiften. Gratis för el-bilar, 59 nok för bensin och ännu lite mer för disel.

På jobbet finns det ett par stycken som har el-bilar och de pendlar väl ca 10-15 km till jobbet. Till de fungerar de perfekt, de sätter bilarna på laddning på jobbet skall sägas. Inte några bränsle-avgifter att prata om.

El-bilen är en "city-bil", dit räcker den idag..

Tappet av kraft i batterierna har jag läst om (står mkt om el-bilar i norsk press), och det skall vara mindre en 10 % på 200.000 km.

(tar inte Tesla med i denna beräkning, då den är i ett annat segment. Den var dock suveränast i batteri-livslängd, dvs hållbarheten utav kapaciteten över tid.)

Sist men inte minst.., kommer ihåg för ett par år sedan så var det ngn form av "energi-överenskommelse" här i Norge.., och det var något rejält finstilt där vid 2021-22.., min slutsats är att el-priset kommer att skjuta i höjden efter det. Någonstans skall ju staten ta in förlusten utav minskad bensin-försäljning)

Toyota skall även hålla på och forska i ngn ny batteri-teknik, vilket på pappret skall kunna ge 800 km "per tank". Det tar väl något år till på det, innan det även kommer i produktion. Då.., kan det börja bli aktuellt med el-bil enligt mig..(fastän jag föredrar att "höra" en förbränningsmotor)
Citera
2018-04-19, 15:59
Medlem
rostigamazons avatar
Elbilar och batterier kommer vara billigare i början, sen kommer priserna stiga rätt fort.
Citera
2018-04-19, 16:08
Medlem
skalman1973s avatar
Det här beror lite på vilket laddningssystem man väljer . Man skulle lika gärna kunna se det som en energibackup i ett läge med strömbortfall lagrad energi blir det hur eller hur ?
Citera
2018-04-19, 16:36
Medlem
trickydicks avatar
BMW kommer med 120 kWh batteri.
http://feber.se/bil/art/381048/bmws_strsta_batteri_kommer_att/
Citera
2018-04-19, 16:41
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Tänk er följande scenario:

Om 15 år har alla bytt till elbilar. Det verkar ju vara någon sorts våt miljödröm. Allt är gott och väl, luften är ren och alla kramas i stället för att slåss.

Men:

Någon som minns stormen Gudrun?

Jävligt kul med elbil när strömmen försvinner ett par veckor, och allt drivs av el.

Med solceller genererar man sitt egna bränsle.
Jättebra vid en storm då diesel leveranserna inte kommer fram eller tvingas ransoneras till blåljusverksamhet och försvarsmakten.
Citera
2018-04-19, 16:52
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Det är inte så tokigt dessutom finns det redan på prov mellan sthlm-arlanda.

Funkar som en bilbana i jätteformat men med fördelen att bilarna har tillräckligt med batteri för att du under kortare tid kan vara utan kontakt med slingan.

Så lugna ner dig lite med den där gubben som slår sig i pannan.

Ja nu är ju inte Stockholm en mitten av Sverige men det glömmer väl alla blåsta 08-or
Ni kan ju åka tunnelbana precis som ni tror resten av Sverige har.
Idiot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in