2018-04-19, 11:29
Medlem
Har man två bilar kan man köra ena med el, en liten bil för vardagspendling till jobbet och en kombi bensinbil för längre resor. Man säger ju "Liar liar battery supplier" av en anledning.
Men på lång sikt tror jag självkörande elbilar kommer att delas, man använder de som taxis och få personer kommer behöva äga en egen bil.

Men det kommer bli så gött med elbilarna när det väl sker ett genombrott i batteri/bränslecells -tekniken. Tänk bara hur tyst det kommer bli i och kring städerna och bort med alla äckliga avgaser.
Bilarna var ju länge ett mycket sämre och dyrare alternativ än häst och kärra så om något årtionde blir de nog bra.

Sen blir det ju andra fördelar med en elbil, du slipper ju hela kraftöverföringssystemet på en bil om du kör en mindre elmotor på varje hjul och får mycket bättre väghållning med ett vettigt reglersystem.

Själv kommer jag inte överväga att köpa en elbil inom 5 år men sen så.
Citera
2018-04-19, 11:32
Medlem
Flera har nämnt vätgas och det är ju himla bra på sätt o vis, problemet är väl att det fortfarande kostar mer energi att utvinna än det man utvinner faktiskt innehåller....?
Citera
2018-04-19, 11:32
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Batterier är inte heller någon ofarlig teknik. Batterier kan läcka knallgas och eller brinna, kortsluta och explodera.

Sant. Och om det är öppna batterier så kommer det avges en massa vätgas till omgivningen. Men förhoppningsvis så kommer andra material användas till batterierna och att de blir helt kapslade utan någon form av utsläpp. Dock tror jag inte på att använda "rare earth" mineraler.. det finns alldeles för lite av detta i jordskorpan och det finns förmodligen bättre användningsområden för dessa.
Citera
2018-04-19, 11:33
Medlem
Jag är inne på min 3:e Tesla och har inga som helst problem med räckvidden. Har kört Europa kors och tvärs flera gånger.

Bilen är fulladdad varje morgon och klara dagens körningar utan behov av laddning under dagen. Under långresor blir det en paus var 25-40 mil för att ladda/äta/toa. Inga konstigheter.
Citera
2018-04-19, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Största problemet med elbilar, om man nu tänker på miljön, är väl ändå vad man gör med batterierna när de är slut. Mig veterligen, rätta mig gärna om jag har fel, finns det inget sätt att återvinna dem. Dvs vi kommer sitta med flera tusen ton batterier på hög om några år.

ja återvinningen måste nog lösas på något sätt annars kommer det att bli dyrt

"Elfordonens framväxt kan komma att kräva ytterligare 390.000 ton koppar, 85.000 ton nickel och 24.000 ton kobolt år 2020, uppgav gruvföretaget inför en investerarpresentation på tisdagen.

"Den energi- och mobilitetstransformation som är på väg prognostiseras innebära betydande nya efterfrågekällor", enligt Glencore som är världens största producent av batterimetallen kobolt samt en av de största producenterna av nickel och koppar."

"Samtidigt hävdar Glencore att högre metallpriser kommer att krävas om det ska finnas incitament för nästa generations gruvprojekt.

Glencore gav konsultföretaget CRU i uppdrag att analysera vilken metallefterfrågan som skulle bli följden om 30 procent av bilflottan skulle vara eldriven år 2030, vilket är ett mål inom Electric Vehicles Initiative där flera stora länder ingår.

Enligt konsultrapporten skulle det krävas motsvarande 18 procent av fjolårets kopparproduktion, 56 procent av fjolårets nickelproduktion och 314 procent av fjolårets koboltproduktion."

https://www.di.se/bil/elbilar-vantas-andra-efterfragan-pa-metaller/
Citera
2018-04-19, 11:37
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Vi skämtar inte! Kemiska batterier är ingen lösning! Det måste bli skenor i gatan eller trådar i luften eller möjligen batterier med radioaktiva isotoper om vi vågar.

Se till att skenorna inte är i koppar, eller någon annan värdefull metall bara...
Citera
2018-04-19, 11:44
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Flera har nämnt vätgas och det är ju himla bra på sätt o vis, problemet är väl att det fortfarande kostar mer energi att utvinna än det man utvinner faktiskt innehåller....?
Det gäller alla energisystem.
Citera
2018-04-19, 11:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Se till att skenorna inte är i koppar, eller någon annan värdefull metall bara...

...miljökonsekvensen av att bygga om hela infrastrukturen -har de räknat på den - nope. Koppar fraktad från Kinas gruvor, grävmaskiner över hela riket som körs oavbrutet, betongbilar i drivor och asfalt (oljegrus) i megatonvolymer. Lite som snabbtåget om anläggningskostnaden räknas in i miljökalkylen, eller elbilarnas totala miljöfootprint (livscykelpåverkan). Miljöförespråkare glömmer normalt lämpligen dessa i alla glädjekalkyler om framtidens logistik. De får nämligen aldrig ihop det då...

...precis som med solcellerna nu, finns ingen relevans mellan total miljöbelastning om tillverkning, transport och installation räknas med i miljökalkylen. Det skrala utfallet i form av genererad gör att det tar solcellerna en mansålder att hinna ikapp sin egen miljökostnad här i norr.
Citera
2018-04-19, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Jag är inne på min 3:e Tesla och har inga som helst problem med räckvidden. Har kört Europa kors och tvärs flera gånger.

Bilen är fulladdad varje morgon och klara dagens körningar utan behov av laddning under dagen. Under långresor blir det en paus var 25-40 mil för att ladda/äta/toa. Inga konstigheter.

Går säkert att få det att funka genom att man måste anpassa sig, och passar det dig eller andra så är det ju bara bra. Men det finns även många som inte vill vara låst vid att behöva ta paus och ladda redan efter 25-40 mil. När jag kör långt så vill jag gärna klippa 80-120 mil på en dag, och då funkar det bättre med kortare pauser vilket funkar bättre med förbränningsmotorer.
Citera
2018-04-19, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flach1337
Det kommer vänta bara... Vi skämtar idag men imorgon kommer vi inte ha bensin drivna bilar.
Vågar du betta på det? Annars är ju oljeargumentet ett ganska bra sätt för oljebolagen att driv upp priset på olja.

Snart är den slut, nej vänta, snart är den slut, oj det fanns visst lite kvar här på botten men snart så, DÅ är den slut, någon gång i framtiden.

Ja, någon gång kommer den ta slut, men inte i imorgon eller i övermorgon.

För att inte tala om alla miljöovänliga miljöprodukter som ska konsumeras in absurdum.
Citera
2018-04-19, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Det gäller alla energisystem.

Nja, jag kanske var lite otydlig där. Jag tänkte på de stollar som tror man kan koppla nån enkel manick i bilen som utvinner Vätgas av vatten direkt i bilen för att driva motorn
Citera
2018-04-19, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rale
Elbilarna slåss mot ett fantastiskt drivmedel = oljan! Hälften av det drivmedlet finns ju redan i luften. Oljan har ca 100ggr högre energiinnehåll/kg än det bästa kommersiella batteriet. I framtiden kanske vi får 10ggr energieffektivare batterier men vem vill åka med typ TNT under baken?

Kommer inte ihåg den kemin så vill inte yttra mig. Du kanske har en poäng där, eller så har du inte det.

Tror att litiumbatterier mer brinner än exploderar dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in