2018-04-19, 14:18
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djsteven
Jag som kör till Grekland varje sommar, som en del av min semester, hur kommer det funka för mig med en el bil idag?
Dåligt, gotlänningarna har knappt vatten, än mindre el o laddstolpar.

Slutar antagligen med att falck får bärga hem till sthlm.
Citera
2018-04-19, 14:20
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Efter några år med elbilar är det dags att släppa den här fördomen nu med att batterier som säckar ihop. Finns många elbilar som rullat 40.000-50.000-60.000 mil och tappar mindre än 8% räckvidd. Man verkar tappa ca 5% efter ca 20.000 mil och sedan stannar det av. Tesla har bara bytt en handfull batteriet men det är inte p.g.a. kapacitet utan andra fel.

Finns dessutom en stor efterfrågan på att återanvända dessa batterier.
Det låter ju bra! Fixar de sedan räckvidden, så är blir det ännu bättre!
Citera
2018-04-19, 14:24
Medlem
Alla nya fordonstyper har problem i början. Jag gissar att det inte låg en bensinstation i varje gathörn på 20-talet heller.

I takt med att batterierna blir bättre och utvecklingen går framåt kommer fler snabbladdstationer dyka upp och man kommer kunna "tanka" bilen som vanligt.

I förlängningen kommer det säkerligen dyka upp elbilar med teknik för att ladda sig själva kontinuerligt via rörelseenergi, solenergi eller vindkraft så att laddningsintervallerna förkortas avsevärt.

Att vara först med ny teknik är alltid dumt. Då måste man dras med alla barnsjukdomar som om 10-15 år kommer ha åtgärdats.
Citera
2018-04-19, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72

Slutar antagligen med att falck får bärga hem till sthlm.

Då kan man bara resa under tider som Tesla har sin telefon-support öppen. För falk måste ringa dit för att få hjälp med att få bilen att rulla. Det har jag sett på tv att falk inte klarar själva.
Citera
2018-04-19, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Då kan man bara resa under tider som Tesla har sin telefon-support öppen. För falk måste ringa dit för att få hjälp med att få bilen att rulla. Det har jag sett på tv att falk inte klarar själva.

Uhm, det är bara att trycka på en knapp, det klarar nog de flesta. Sen har ju supporten öppet dygnet runt så det vore nog inget problem heller. Det är ju dessutom Tesla man ringer först så ordnar de bärgning åt dig.
Citera
2018-04-19, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Du kanske borde prova att köra en Tesla Model S (100 kilowatts versionen), då lär det ta bra mycket längre tid än 14 mil innan du får räckvidsångest.... Självklart en Renualt Zoe rent skit.

Är det den värsta Teslan? Vad blir det för prestanda av 100Kw?
Citera
2018-04-19, 14:36
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Alla nya fordonstyper har problem i början. Jag gissar att det inte låg en bensinstation i varje gathörn på 20-talet heller.

I takt med att batterierna blir bättre och utvecklingen går framåt kommer fler snabbladdstationer dyka upp och man kommer kunna "tanka" bilen som vanligt.

I förlängningen kommer det säkerligen dyka upp elbilar med teknik för att ladda sig själva kontinuerligt via rörelseenergi, solenergi eller vindkraft så att laddningsintervallerna förkortas avsevärt.

Att vara först med ny teknik är alltid dumt. Då måste man dras med alla barnsjukdomar som om 10-15 år kommer ha åtgärdats.

Jo men problemet med elbilar är just att de går på el och har väldigt kraftfulla batterier. De är lite som små kärnkraftverk som är väldigt miljövänliga när allt fungerar men kanske inte så trevliga när de inte fungerar. Läste att ett batteri som tesla har i model x motsvarar mellan 150-200 vanliga bilbatterier. När det har inträffat bränder som också har varit väldigt svåra att släcka och så har batterierna släppt ut en jävla massa giftig skit som vi inte vill ha.
Citera
2018-04-19, 14:39
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djsteven
Jag som kör till Grekland varje sommar, som en del av min semester, hur kommer det funka för mig med en el bil idag?

Du måste ha en tesla eller någon liknande större modell. Annars blir det en jävla massa stopp.

Räkna med 30-40 mil max per laddning och har du en tesla så finns det rätt många teslastationer men de är kanske inte alltid raka spåret dit men om du planerar går det nog bra.
Citera
2018-04-19, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Ja jag skrev minst 40 mil med en Tesla, jag skrev inte minst 40 mil med det lilla batteriet vilket jag beskrivit räckvidden för senare. Och ja, 40 mil med det större kommer fungera även vintertid. Där får man helt enkelt välja hur mycket man personligen behöver.

Priset är en klar nackdel för de flesta idag ja. Sen tycker jag personligen att de är värda kostnaden men alla värderar olika.

Nja.... du var nog lite luddigt i så fall, för det är lätt att tolka dig som du menar att även den med minsta batteriet klarar minst 40 mil, och att man med det större skulle klara minst 50 mil.

För ska man klara 40 mil utan problem så ska det ju inte gärna stanna efter 41 mil, eller hur....? För att kunna klara 40 mil utan problem med motorväg och allt så krävs det ju en del marginaler.

Citat:
Du kan få ordentligt mycker mer räckvidd än 40 mil med en Tesla, den billigaste som kostar kring 1.1 mille går att köra 40 mil utan problem inklusive motorväg. Köper man den med större batteri kommer man klara 50.
Citera
2018-04-19, 14:42
Medlem
Citat:
Uhm, det är bara att trycka på en knapp, det klarar nog de flesta. Sen har ju supporten öppet dygnet runt så det vore nog inget problem heller. Det är ju dessutom Tesla man ringer först så ordnar de bärgning åt dig.

Uppenbarligen visste inte ens Teslan egen support personal om denna knapp eftersom dom sätt och tryckte runt i menyer på sedvanlig telefon support manér under vad som upplevdes som ganska lång tid.

I Stockholm får du inte bärga bilen själv om det tar extra tid och den stannar på höctrafikerad väg
Citera
2018-04-19, 14:46
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
an skall ALLTID räkna med att en elbil går 60% kortare sträcka än vad tillverkaren anger. Man vill enbart hausa upp elbilens betydelse eftersom politikerna efterfrågar lösningar. Sanningen är dock att batteritekniken inte kommer vara tillräckligt utvecklad än på 10-20 år.

Vad händer ex när man vill dra en släpkärra ? även hänga på en cykel efter bilen drar mängder av energi som helt enkelt inte ryms i dagens batterier.

Innan en elbil blir intressant skall den kunna gå 50-60 mil med släpkärra, på vintern och i mörker med bra värme inne i bilen. och laddas upp på 6-8 timmar som mest.

Skall elbilarna slå igenom skall de ha BÄTTRE prestanda än bensin/dieselbilar. Man kommer än en gång inse att elbilar är en återvändsgränd. Andra alternativ som vätgas av vatten, bränsleceller eller liknande är bättre lösningar för fordon.
Vad gör du om du inte har dragkrok. Rätt många är utan den finessen.
Citera
2018-04-19, 14:52
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Är det den värsta Teslan? Vad blir det för prestanda av 100Kw?

Värsta Teslan blir den nya Roadstern på 200Kwh batteri.
Med NEDC- körcykeln blir det drygt 60 mil med en Tesla 100D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in