2018-04-19, 07:56
Bannlyst
tror att några olyckor med dessa batterier kommer stoppa elbilarna för gott
att räckvidden minskar fort på elbilar beror på den tunga last i batterier de ständigt måste släpa på , o-avsätt laddnivå .
samt låg laddnivå kräver högre effektutag för att hänga med i trafiken , så att sparåka med dessa fordon blir riktigt svårt .
nej detta är inte lämpligt annat än för rena stadsmänniskor som aldrig åker utanför stadskärnan , små lätta fordon med max 50km/tim fart , håller nere batterivikter , ökar trafiksäkerheten och räddar eventuellt något i miljön mot en bensinbil .
nej fantasier bara att hela landet ska byta till eldrift , att elbilarnas räckvidd kommer motsvara en bensinbils räckvidd någonsin eller att miljöpartiet ska rädda miljön

ni kommer inse detta snabbt när ni väl bitit i det sura äpplet . .
Citera
2018-04-19, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flach1337
Det kommer vänta bara... Vi skämtar idag men imorgon kommer vi inte ha bensin drivna bilar.

Vi skämtar inte! Kemiska batterier är ingen lösning! Det måste bli skenor i gatan eller trådar i luften eller möjligen batterier med radioaktiva isotoper om vi vågar.
Citera
2018-04-19, 08:09
Medlem
JustZlatans avatar
Om några år kommer solid state-batterier och de kommer klara 80 mil innan laddning och ta bara några minuter att ladda.

Citat:
Allt mer pekar nu mot att utvecklingen av kommersiella solid state-batterier går snabbt. Enligt Doug Campbell, vd på Solid Power, kan vi förvänta oss de första bilmodellerna med solid state-batterier i början på 2020-talet.

Första generationen solid state-batterier från Solid Power ska få en energitäthet som ligger 150–200 procent över den vi hittar i dagens litiumjonbatterier. Andra generationens solid state-batterier väntas öka den siffran till 200–300 procent. Det innebär i så fall upp till en fördubblad räckvidd i första steget och kanske så mycket som tredubblad räckvidd i andra generationen.
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20171219/bmw-stottar-solid-power-i-utveckling-av-solid-state-batterier/
Senast redigerad av JustZlatan 2018-04-19 kl. 08:18.
Citera
2018-04-19, 08:15
Medlem
Du kan få ordentligt mycker mer räckvidd än 40 mil med en Tesla, den billigaste som kostar kring 1.1 mille går att köra 40 mil utan problem inklusive motorväg. Köper man den med större batteri kommer man klara 50.
Citera
2018-04-19, 08:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Du kan få ordentligt mycker mer räckvidd än 40 mil med en Tesla, den billigaste som kostar kring 1.1 mille går att köra 40 mil utan problem inklusive motorväg. Köper man den med större batteri kommer man klara 50.

ja vad som går att få till och vad som fungerar IRL är lite olika sidor av samma mynt
Citera
2018-04-19, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Om några år kommer solid state-batterier och de kommer klara 80 mil innan laddning och ta bara några minuter att ladda.

http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20171219/bmw-stottar-solid-power-i-utveckling-av-solid-state-batterier/

Låter som en företagsannons. Då är alltid gräset väldigt grönt och det behöver aldrig klippas.
Citera
2018-04-19, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
ja vad som går att få till och vad som fungerar IRL är lite olika sidor av samma mynt

Vad menar du? Detta är alltså siffror från verkligheten utan att hålla igen på hastighet och acelleration.
Citera
2018-04-19, 08:26
Medlem
Sellingyourselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
tror att några olyckor med dessa batterier kommer stoppa elbilarna för gott
att räckvidden minskar fort på elbilar beror på den tunga last i batterier de ständigt måste släpa på , o-avsätt laddnivå .
samt låg laddnivå kräver högre effektutag för att hänga med i trafiken , så att sparåka med dessa fordon blir riktigt svårt .
nej detta är inte lämpligt annat än för rena stadsmänniskor som aldrig åker utanför stadskärnan , små lätta fordon med max 50km/tim fart , håller nere batterivikter , ökar trafiksäkerheten och räddar eventuellt något i miljön mot en bensinbil .
nej fantasier bara att hela landet ska byta till eldrift , att elbilarnas räckvidd kommer motsvara en bensinbils räckvidd någonsin eller att miljöpartiet ska rädda miljön

ni kommer inse detta snabbt när ni väl bitit i det sura äpplet . .

Vad gör du när besinen tar slut vid 2050?

Människor behöver inse att ”lyxen” att åka ensam runt i stålpjäser på 2-ton är förlegat. Sådan ”lyx” kommer man behövs göra avkall på om man ska lyckas få den här världen att fungera i framtiden.
Senast redigerad av Sellingyourself 2018-04-19 kl. 08:28.
Citera
2018-04-19, 08:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sellingyourself

då kokar jag min egen etanol , på potatis och socker och jäst
tankar min bil och kör vidare med förbränningsmotor
Citera
2018-04-19, 08:36
Bannlyst
[quote=Sellingyourself|

Människor behöver inse att ”lyxen” att åka ensam runt i stålpjäser på 2-ton är förlegat. Sådan ”lyx” kommer man behövs göra avkall på om man ska lyckas få den här världen att fungera i framtiden.[/QUOTE]

bättre att regeringar ser till att vi inte överbefolkar detta klot , det är inte förbränningsmotorn som är problemet
tänk till lite i bland

och sedan vad jag har jobbat i hop till och köpt för bil ska andra fullständigt skita i , i en demokrati så får individen bestämma över sitt liv , och i en diktatur så bestämmer staten allt åt dej .

nej jag väljer fordonet jag köpt , tankar det bränsle jag vill och får den räckvidd jag behöver för att det ska fungera
en elbil kommer jag aldrig att äga någonsin . . .
Citera
2018-04-19, 08:38
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Låter som en företagsannons. Då är alltid gräset väldigt grönt och det behöver aldrig klippas.

Samma sak sades nog om de första förbränningsmotorerna.
Citera
2018-04-19, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sellingyourself
Så sa man ju redan på 70-talet, oljan är slut inom 30 år. Idag finns mer tillgänglig olja än någonsin.

Varför inte vända på det istället. Vad gör vi när elen är slut? En rimlig tanke när allt mer ska gå på el. Om alla transporter ska ske på el, hur producerar vi den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in